Moderator: Redaktörer
Wiki skrev:An audiometer is a machine used for evaluating hearing acuity. They usually consist of an embedded hardware unit connected to a pair of headphones and a test subject feedback button, sometimes controlled by a standard PC. Such systems can also be used with bone vibrators, to test conductive hearing mechanisms.
Audiometers are standard equipment at ENT (ear, nose, throat) clinics and in audiology centers. An alternative to hardware audiometers are software audiometers, which are available in many different configurations. Screening PC-based audiometers use a standard computer. Clinical PC-based audiometers are generally more expensive than software audiometers but are much more accurate and efficient. They are most commonly used in hospitals, audiology centers and research communities. These audiometers are also used to conduct industrial audiometric testing. Some audiometers even provide a software developer's kit that provides researchers with the capability to create their own diagnostic tests.
An audiometer typically transmits recorded sounds such as pure tones or speech to the headphones of the test subject at varying frequencies and intensities, and records the subject's responses to produce an audiogram of threshold sensitivity, or speech understanding profile.
Thomas_A skrev:Har försökt leta, men i all den djungel av olika kompensationkurvor som man "bör" ha med hörlurar (Harman, frifält, diffusfält), vad har man när man mäter audiogram? Jag läste att det finns olika ISO-standards (ISO 389 exempelvis) men också benämningen "minimal audibility curve"?
Någon som kan upplysa om vad 0 dB((HL), står för och är det olika för frekvenser (250-8000 Hz)?
Nattlorden skrev:De där audiogrammen kan bli konstiga ibland... gjorde ett på företagshälsan strax efter jag börjat jobba (Kockums, så hörselnedsättningar på ett skeppsvarv var uppenbarligen något de prioriterat leta efter) och 2-3000Hz plottades min kurva ÖVER noll-linjen.
Skulle INTE vilja göra om det idag - det hade nog blivit för deprimerande.
petersteindl skrev:Nattlorden skrev:De där audiogrammen kan bli konstiga ibland... gjorde ett på företagshälsan strax efter jag börjat jobba (Kockums, så hörselnedsättningar på ett skeppsvarv var uppenbarligen något de prioriterat leta efter) och 2-3000Hz plottades min kurva ÖVER noll-linjen.
Skulle INTE vilja göra om det idag - det hade nog blivit för deprimerande.
Normal Hearing kan gå till 10 dB över nollinjen, d v s upp till -10 dB HL. Se mitt inlägg ovan.
0 dB HL är ett genomsnittligt värde.
Mvh
Peter
Thomas_A skrev:Tack alla för svar,
tabellen ovan är alltså korrigeringskurvan för olika frekvenser/ vilken SPL som ska gälla för respektive frekvens. Gäller ju då att hörluren presterar denna SPL vid de givna testfrekvenserna. Frågan är hur de mäter; det används en adapter och akustiskt mätdon. Kanske svårt att veta vilken SPL det motsvarar på ett konsthuvud med öra.
Thomas_A skrev:Har försökt leta, men i all den djungel av olika kompensationkurvor som man "bör" ha med hörlurar (Harman, frifält, diffusfält), vad har man när man mäter audiogram? Jag läste att det finns olika ISO-standards (ISO 389 exempelvis) men också benämningen "minimal audibility curve"?
Någon som kan upplysa om vad 0 dB((HL) står för och är det olika för frekvenser (250-8000 Hz)?
JM skrev:Tyvärr Thomas ger de individuella variationerna sekundära till olika anatomi och olika lurar behov av individuell tonkurvekompensation på upp till 20-30 dB. Avvikelserna i tonkurvorna mellan olika individer är för stora för att inte hitta sin egen individuella tonkurva om välljud är målet. Små barn med korta ytteröron har resonansmax bort mot 5000 Hz.
Således går det inte att hitta någon generell kompensationskurva giltig för alla. Harmans kurva är framtagen av kommersiella skäl (ger minst tonkurveavvikelser i en större population) och har inget med verkligheten att göra i det enskilda fallet.
Det är fullständigt meningslöst att köpa lurar efter testresultat i media eller köpa lurar som guldöron rekommenderar.
Jag brukar skapa min egen personliga tonkurva genom att lyssna på ett antal representativa sinustoner och jämföra med en 1000 Hz ton så att den upplevda ljudstyrkan blir hyfsat lika.
Bäst är att mäta ljudtrycket alldeles invid trumhinnan för erhålla din personliga raka tonkurva. Rekommenderas ej. Trumhinnan är skör och mycket smärtkänslig.
JM
Nattlorden skrev:Men nog anpassar sig hjärnan efter hur ens hörsel ändrar sig? Så om man kompenserar för tappad känslighet så borde väl hjärnan tycka det är onaturligt.... det kommer ju att skilja sig från allt vardags och livelyssnande?
petersteindl skrev:Thomas_A skrev:Har försökt leta, men i all den djungel av olika kompensationkurvor som man "bör" ha med hörlurar (Harman, frifält, diffusfält), vad har man när man mäter audiogram? Jag läste att det finns olika ISO-standards (ISO 389 exempelvis) men också benämningen "minimal audibility curve"?
Någon som kan upplysa om vad 0 dB((HL) står för och är det olika för frekvenser (250-8000 Hz)?
Då du söker kompensationskurvor och vad jag förstår för hörlurar så undrar jag vad det är du vill kompensera för?
Vad vill du uppnå?
För audiogram så har jag förstått det som att man har mätt hörseltröskel för ett antal frekvenser hos en mycket stor mängd unga friska människor. Sedan beräknar man medelvärde och väljer tolerans.
Därefter har man normerat värdena till att bli lika för varje frekvens så att kurvan blir rak. Differensen mellan den raka kurvan och uppmätta kurvan blir kompensationskurvan för att uppnå normering.
Hörlur och mätapparat/audiometer bör vara specificerade.
Är du ute efter en kompensationskurva för bästa ljud med befintlig hörlur?
Eller hade du tänkt bygga en audiometer?
Mvh
Peter
Nattlorden skrev:Men nog anpassar sig hjärnan efter hur ens hörsel ändrar sig? Så om man kompenserar för tappad känslighet så borde väl hjärnan tycka det är onaturligt.... det kommer ju att skilja sig från allt vardags och livelyssnande?
Thomas_A skrev:petersteindl skrev:Thomas_A skrev:Har försökt leta, men i all den djungel av olika kompensationkurvor som man "bör" ha med hörlurar (Harman, frifält, diffusfält), vad har man när man mäter audiogram? Jag läste att det finns olika ISO-standards (ISO 389 exempelvis) men också benämningen "minimal audibility curve"?
Då du söker kompensationskurvor och vad jag förstår för hörlurar så undrar jag vad det är du vill kompensera för?
Vad vill du uppnå?
För audiogram så har jag förstått det som att man har mätt hörseltröskel för ett antal frekvenser hos en mycket stor mängd unga friska människor. Sedan beräknar man medelvärde och väljer tolerans.
Därefter har man normerat värdena till att bli lika för varje frekvens så att kurvan blir rak. Differensen mellan den raka kurvan och uppmätta kurvan blir kompensationskurvan för att uppnå normering.
Mvh
Peter
Vill se om det som finns hemma kan användas för audiometri och i så fall hur. Olika kompensationskurvor för hörlurslyssning känner jag till. Dock är audiometri ganska okänt för mig. Nu hittade jag dock en app som inkluderar ett antal kalibrerade hörlurar som jag tänkte testa. Så någon egen lösning kanske inte behövs.
Thomas_A skrev:petersteindl skrev:Thomas_A skrev:Har försökt leta, men i all den djungel av olika kompensationkurvor som man "bör" ha med hörlurar (Harman, frifält, diffusfält), vad har man när man mäter audiogram? Jag läste att det finns olika ISO-standards (ISO 389 exempelvis) men också benämningen "minimal audibility curve"?
Vad vill du uppnå?
Mvh
Peter
Vill se om det som finns hemma kan användas för audiometri och i så fall hur. Olika kompensationskurvor för hörlurslyssning känner jag till. Dock är audiometri ganska okänt för mig. Nu hittade jag dock en app som inkluderar ett antal kalibrerade hörlurar som jag tänkte testa. Så någon egen lösning kanske inte behövs.
MichaelG skrev:Nattlorden skrev:Men nog anpassar sig hjärnan efter hur ens hörsel ändrar sig? Så om man kompenserar för tappad känslighet så borde väl hjärnan tycka det är onaturligt.... det kommer ju att skilja sig från allt vardags och livelyssnande?
Bra fråga. Kan svaret vara att det beror på? Jag tänker att annars hade ju inte hörapparater behövts. Och dessa (åtminstone i mina föräldrars fall) kompenserar ju för förluster i vissa frekvenser. Eller kan det vara så att det blir bra om man kompenserar vid örat, men konstigt om man EQar ljud från högtalare?
Harryup skrev:Personligen så har jag testat hörseln några ggr på senare tid. De lurar som används professionellt har större likheter med tyska telegrafisters lurar under andra världskriget än dagens hifi-lurar. Om man som jag har en tinnitus så är dessa mätningar totalt värdelösa som jag ser det. Man har ingen aning om man hör testsignalen eller sin tinnitus vid vissa/många frekvenser. Dessutom så förstärks tinnitus när man sätts i ett ljudtätt bås då det känns som att trycket ökar i öronen. Sen var ju inte resultatet särskilt upplyftande och tyvärr samstämmigt mellan de olika testen. Men så mycket kan jag säga att folk över 50 som sprungit en hel del på konserter i unga år och spelar hyfsat högt hemma hör långt över 10-12 kHz med bibehållen nivå under en "kontrollerad" test är ganska svårt att tro på.
Jag är inte övertygad om att man skall equa något särskilt till "rak" frekvensgång i lurarna och tro att det låter bra. I regel så har man en sämre överstyrningsreserv som äldre och med hörselnedsättning.
/Harry Up
idea skrev:Att mäta ljudnivå vid trumhinnan görs ibland med syfte att ta reda på bullerexponeringen i speciella fall. Då tar man hjälp av ISO 11904-1 MIRE – Microphone In Real Ear Measurement. Man använder probemikrofoner med smala slangar som placeras nära trumhinnan (inte för nära för då riskerar man att sänka testpersonen - har man sett en stridspilot tappa färgen och nästan tuppa av så inser man hur känsligt det är - vill man inte skall hända under uppdrag...). Då kan via ISO11904-1 räkna om ljudnivån vid trumhinnan till en uppskattning av vad detta skulle motsvara för ljudnivå vid en normal bullerexponering i frifält. Dvs ljudnivå i samma position när "ingen är där" och på så sätt bedöma hörselskaderisken. I vissa fall finns det inget annat sätt att ta reda på bullerexponeringen, typ för piloter som har aktivt bullerdämpande hörselkåpor men med inbyggd kommunikation som överlagrad exponering.
Det som är "pilligt" är att få till kalibreringen av hela kedjan samt när det gäller flygande personal att få utrustningen flygcertifierad (vilket nog var största utmaningen).
En sådan mätning skulle man kunna använda för att ta reda på sin egen hörselkurva men till vilken nytta? Du har ju ingen referens eller erfarenhet av hur kurvan bör se ut för det perfekta ljudet. Dessutom så fångar man ju inte det som händer efter trumhinnan och hur vi adapterar till hörseldefekter på samma sätt som synen adapterar till syndefekter och glasögon.
Jag vet (utan att kunna peka på en källa) att det använts till att mäta upp HRTF - Head Related Transfer Functions på individer för att finna normalvärden och spridning samt att jämföra med konsthuvuden men att använda det i HiFi-sammanhang har jag inte hört om.
I min värld så vill jag ha en så rak och linjär överföringsfunktion som möjligt för att utrustningen och rummet skall ha möjlighet att förmedla inspelningen så nära "inspelningstillfället" som möjligt och inte lägga till eller dra ifrån såvida jag inte medvetet lägger in någon kompensation för att kompensera för vad jag tycker är brister i inspelningen.
Detta innebär att hörlurar skall vara så neutrala på mina öron som möjligt och detta innebär då också att de då kanske inte upplevs som neutrala för någon annan lyssnare eftersom inimpedansen till örat skiljer sig för olika lyssnare. Detta gäller även in-ear lurar eftersom hörselgången är mer eller mindre olik för alla, även om skillnaden är betydligt mindre än för utanpåliggande lurar.
E skrev:Kanske borde man använda HD600 i stället.
—•—•—•—•—
Mätning av smärt- eller obehagströsklar och hyperakusis borde
vara obehagligt. Någon här "i mötet" som har gjort det?
Mvh E*
idea skrev:[…] Detta innebär att hörlurar skall vara så neutrala på mina öron som möjligt och detta innebär då också att de då kanske inte upplevs som neutrala för någon annan lyssnare eftersom inimpedansen till örat skiljer sig för olika lyssnare. Detta gäller även in-ear lurar eftersom hörselgången är mer eller mindre olik för alla, även om skillnaden är betydligt mindre än för utanpåliggande lurar.
E skrev:Fascinerande! Talar vi om frekvenser långt över 15 kHz? Uppsöker
du en audiolog för denna undersökning eller fixar du det helt på
egen hand?
Är det inte som Ingvar brukar säga, att vi hör även över 20 kHz,
bara det är tillräckligt starkt? Fast kanske menar han snarare att
man upplever obehag än att man "hör" i mer normal bemärkelse.
Det är synd att han inte är här och kan svara.
Litet liknande hur man hör/upplever under 20 Hz?
Mvh E*
idea skrev:Harryup skrev:Personligen så har jag testat hörseln några ggr på senare tid. De lurar som används professionellt har större likheter med tyska telegrafisters lurar under andra världskriget än dagens hifi-lurar. Om man som jag har en tinnitus så är dessa mätningar totalt värdelösa som jag ser det. Man har ingen aning om man hör testsignalen eller sin tinnitus vid vissa/många frekvenser. Dessutom så förstärks tinnitus när man sätts i ett ljudtätt bås då det känns som att trycket ökar i öronen. Sen var ju inte resultatet särskilt upplyftande och tyvärr samstämmigt mellan de olika testen. Men så mycket kan jag säga att folk över 50 som sprungit en hel del på konserter i unga år och spelar hyfsat högt hemma hör långt över 10-12 kHz med bibehållen nivå under en "kontrollerad" test är ganska svårt att tro på.
Jag är inte övertygad om att man skall equa något särskilt till "rak" frekvensgång i lurarna och tro att det låter bra. I regel så har man en sämre överstyrningsreserv som äldre och med hörselnedsättning.
/Harry Up
Det är ju för att det i princip är telegrafistlurar från kriget som använts sedan man började med audiometriska undersökningar och dessa har blivit referensen som all hörseltestning utgår från. Vad gäller tinnitus så är det ju den som sätter gränsen för din hörtröskel så mätningen är ju inte alls värdelös men inte så upplyftande att få på pränt hur dåligt man hör.
Normala hörseltest går ju bara till 8 kHz eftersom det blir mycket mer komplicerat att mäta högre upp i frekvens. Placeringen av hörtelefonen blir då så viktig att man, åtminstone i början när högfrekvensaudiometri kom, använde trattar in i hörselgången för att styra upp placeringen. Så när man ser nedsättning i ett vanligt hörseltest vet man att över 8 kHz är det ännu mer påverkat om det är ålders eller bullerrelaterad nedsättning.
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 52 gäster