Måste kablar vara spikraka?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Helmut
 
Inlägg: 1467
Blev medlem: 2007-07-24

Måste kablar vara spikraka?

Inläggav Helmut » 2021-08-20 22:40

Bläddrade igenom massa urklipp från diverse tidningar som jag sparat från 60-70 talet.
Var en expert som förklarade att kablar som hänger i kringel krokar var absolut no no!
Funderar om det fortfarande är så att kablar mellan för och slutsteg och högtalarkablar måste ligga spikrakt för att man ska få bra ljud?
killen som skrev artikeln menade att kablar som inte ligger spikrakt kommer att fungera som spolar och drosslar.
Har själv en hög kablar som går kors och tvärs mellan försteg, DVD spelare, slutsteg och högtalare. Kommer jag att få mycket bättre ljud om jag klipper av kablarna så kablarna går rakt mellan apparaterna och kablarna blir så korta som möjligt.

Har bytt förstärkare och kör med QCR GX 3 och 5 or till subbaran. Totalt 1300 watt till tre basar. När jag jobbade dom biografmaskinist fick jag av ljudkillarna veta att salongen måste vara minst 20 meter lång för att man ska få en vettig bas och att det var onödigt att ha subbar i småsalongerna där avståndet mellan duken och bakre vägg bara var 10 meter. I min hemmabio har jag 6 meter mellan bakre väggen och filmduken. Tycker att det dundrar på ganska ordentligt och ibland vibrerar allt i salongen inklusive fåtöljen jag sitter i men jag kan inte höra någon bas. Subbarna är placerade efter sidoväggarna ca 2 meter från duken och ena basen lite symetriskt vid bakre väggen.
Tycker själv att stora biografer har en skönare bas än vad jag kan få i min lilla biograf. Har tiotums element med metallkoner och transmissionline lådor.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: Måste kablar vara spikraka?

Inläggav darkg » 2021-08-21 00:42

Hrm, jag har mot bättre vetande tänkt att det kanske stämmer, men det är ett missförstånd. Filterverkan uppstår inte i normala signal- och högtalarkablar eftersom det inte är 1 ledare / signal (som i en filterspole). Det är inte heller så att små rum inte kan härbärgera bas. Men placeringen av öron och högtalare kan vara kinkig, vad jag förstår.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
Calleberg
 
Inlägg: 3249
Blev medlem: 2010-03-06
Ort: Kumla

Re: Måste kablar vara spikraka?

Inläggav Calleberg » 2021-08-21 09:39

Nej, kablarna behöver inte vara raka, inte heller tjänar du något på att korta ner dem.

Angående djupbas och storlek på rum. Har du hörlurar? Hörs det bas i dem? Dåså, då kan vi lämna den faktoiden därhän.

Hade du varit nyreggad hade jag trott vi fått troll...
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

jansch
 
Inlägg: 3675
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Måste kablar vara spikraka?

Inläggav jansch » 2021-08-21 09:41

Helmut
Perfekta kablar (ledningar) finns bara i teorin. Alla kablar/ledningar har motstånd, kapacitans och induktans.
Man bör skilja på kabelns "inre egna egenskaper" d v s det motstånd/kapacitans/induktans som kabeln har om man mäter den fritt utan påverkan av omgivning och hur kabeln beter sig mot sin omgivning. De inre egenskaperna kan man inte göra så mycket åt MEN dom har sina egenskaper PER METER, t.ex 0,05ohm/meter.
(vid höga frekvenser, mycket långt över hörbara området i praktiken stämmer inte detta, du kan t.ex köpa 75ohms koaxkabel, detta beror på vågledning men glöm detta vid audiofrekvenser)

Induktansen, d v s egenskapen som spole/drossel, förändras något om man har raka kablar eller lägger dom i slingor. Vid en rullad kabel samverkar varven.
Nu har ju t.ex en högtalarkabel 2 ledare och dessa motverkar varann.
Det hela är lite komplext men fysikaliskt enkelt.

Kort kan man säga att alla kablar fungerar som en antenn mot sin omgivning, både som "sändarantenn" och "mottagarantenn". Dessutom, dom inre negativa egenskaperna är "per meter".
Därför skall alla kablar vara så korta som möjligt och inte rullade eller ligga på varann.

Användarvisningsbild
RJohan
 
Inlägg: 1574
Blev medlem: 2007-02-11

Re: Måste kablar vara spikraka?

Inläggav RJohan » 2021-08-22 10:05

Calleberg skrev:Angående djupbas och storlek på rum. Har du hörlurar? Hörs det bas i dem? Dåså, då kan vi lämna den faktoiden därhän.


+ 1 (eller, kan man skriva + 100?)

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5327
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Måste kablar vara spikraka?

Inläggav Belker » 2021-08-22 13:32

Om du kör basen genom 14 meter (20 - rumslängden) spikrak kabel blir det bra! Obs, böj absolut inte kabeln!

Användarvisningsbild
Ogjort
 
Inlägg: 784
Blev medlem: 2014-12-22

Re: Måste kablar vara spikraka?

Inläggav Ogjort » 2021-08-24 05:50

jansch skrev:Helmut
Perfekta kablar (ledningar) finns bara i teorin. Alla kablar/ledningar har motstånd, kapacitans och induktans.
Man bör skilja på kabelns "inre egna egenskaper" d v s det motstånd/kapacitans/induktans som kabeln har om man mäter den fritt utan påverkan av omgivning och hur kabeln beter sig mot sin omgivning. De inre egenskaperna kan man inte göra så mycket åt MEN dom har sina egenskaper PER METER, t.ex 0,05ohm/meter.
(vid höga frekvenser, mycket långt över hörbara området i praktiken stämmer inte detta, du kan t.ex köpa 75ohms koaxkabel, detta beror på vågledning men glöm detta vid audiofrekvenser)

Induktansen, d v s egenskapen som spole/drossel, förändras något om man har raka kablar eller lägger dom i slingor. Vid en rullad kabel samverkar varven.
Nu har ju t.ex en högtalarkabel 2 ledare och dessa motverkar varann.
Det hela är lite komplext men fysikaliskt enkelt.

Kort kan man säga att alla kablar fungerar som en antenn mot sin omgivning, både som "sändarantenn" och "mottagarantenn". Dessutom, dom inre negativa egenskaperna är "per meter".
Därför skall alla kablar vara så korta som möjligt och inte rullade eller ligga på varann.



Skulle inte alla hifi-tillverkare kunna träffas och ha ett kalasfint party, där de kommer överens om vilket motstånd, kapacitans och induktans
som kablar SKA ha - oavsett längd, för att funka finemang ihop med alla apparater och högtalare. Och därmed liksom "trolla bort" alla kablar?
(utom de som ligger i rullnystan)

Liknande skedde en gång i tiden med MIDI, så det skulle, teoretiskt, kunna ske igen.

Undrar
Anders O.
--- Ogjort producerar ljud av allehanda slag - oftast radioprogram --- ogjort.com ---

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert
 
Inlägg: 17879
Blev medlem: 2005-01-01
Ort: Göteborg

Re: Måste kablar vara spikraka?

Inläggav Almen » 2021-08-24 08:27

Ogjort skrev:Skulle inte alla hifi-tillverkare kunna träffas och ha ett kalasfint party, där de kommer överens om vilket motstånd, kapacitans och induktans
som kablar SKA ha - oavsett längd, för att funka finemang ihop med alla apparater och högtalare. Och därmed liksom "trolla bort" alla kablar?

Tyvärr skulle stora delar av deras intäkter trollas bort samtidigt.
Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten
 
Inlägg: 11858
Blev medlem: 2008-07-01

Re: Måste kablar vara spikraka?

Inläggav sportbilsentusiasten » 2021-08-24 09:50

jansch skrev:Helmut
Perfekta kablar (ledningar) finns bara i teorin. Alla kablar/ledningar har motstånd, kapacitans och induktans.
Man bör skilja på kabelns "inre egna egenskaper" d v s det motstånd/kapacitans/induktans som kabeln har om man mäter den fritt utan påverkan av omgivning och hur kabeln beter sig mot sin omgivning. De inre egenskaperna kan man inte göra så mycket åt MEN dom har sina egenskaper PER METER, t.ex 0,05ohm/meter.
(vid höga frekvenser, mycket långt över hörbara området i praktiken stämmer inte detta, du kan t.ex köpa 75ohms koaxkabel, detta beror på vågledning men glöm detta vid audiofrekvenser)

Induktansen, d v s egenskapen som spole/drossel, förändras något om man har raka kablar eller lägger dom i slingor. Vid en rullad kabel samverkar varven.
Nu har ju t.ex en högtalarkabel 2 ledare och dessa motverkar varann.
Det hela är lite komplext men fysikaliskt enkelt.

Kort kan man säga att alla kablar fungerar som en antenn mot sin omgivning, både som "sändarantenn" och "mottagarantenn". Dessutom, dom inre negativa egenskaperna är "per meter".
Därför skall alla kablar vara så korta som möjligt och inte rullade eller ligga på varann.

Nej, det blir inte bra alls.
En del tillverkare räknar med kabelns egenskaper för att förenkla elektroniken i apparaten. Tex Naim, främst i deras slutsteg där deras kabel eller en annan med motsvarande egenskaper blir bra tillsammans. Men minsta rekomenderade längd. Ca 2-2.5m vill jag minnas.

Och rent generellt ska INTE ALLTID kablar vara "så korta som möjligt och inte rullade eller ligga på varann"
Den kan passera varandra vinkelrätt tex.

Användarvisningsbild
Calleberg
 
Inlägg: 3249
Blev medlem: 2010-03-06
Ort: Kumla

Re: Måste kablar vara spikraka?

Inläggav Calleberg » 2021-08-24 09:54

sportbilsentusiasten skrev:Och rent generellt ska INTE ALLTID kablar vara "så korta som möjligt och inte rullade eller ligga på varann"
Den kan passera varandra vinkelrätt tex.


Jag tror du kraftigt missförstår varför man använder ordet "generellt" ... :lol:
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57177
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Måste kablar vara spikraka?

Inläggav Nattlorden » 2021-08-24 09:59

Almen skrev:
Ogjort skrev:Skulle inte alla hifi-tillverkare kunna träffas och ha ett kalasfint party, där de kommer överens om vilket motstånd, kapacitans och induktans
som kablar SKA ha - oavsett längd, för att funka finemang ihop med alla apparater och högtalare. Och därmed liksom "trolla bort" alla kablar?

Tyvärr skulle stora delar av deras intäkter trollas bort samtidigt.


Räcker ju att elektronik och högtalartillverkare sätter en standard... sen blir de upp till kund om de vill ha certifierade kablar eller inte.... och kabeltillverkarna om de känner det är något de vill göra för att bibehålla kunder....
It's all fun and games until Darth Vader comes.

jansch
 
Inlägg: 3675
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Måste kablar vara spikraka?

Inläggav jansch » 2021-08-24 10:13

Almen skrev:
Ogjort skrev:Skulle inte alla hifi-tillverkare kunna träffas och ha ett kalasfint party, där de kommer överens om vilket motstånd, kapacitans och induktans
som kablar SKA ha - oavsett längd, för att funka finemang ihop med alla apparater och högtalare. Och därmed liksom "trolla bort" alla kablar?

Tyvärr skulle stora delar av deras intäkter trollas bort samtidigt.


Leverantörer av highend idiotkablar till sjuka ockerpriser skulle "trolla bort sig själva" om dom var tvugna att speca kablar i verkliga fysikaliska egenskaper. OCH krav på definition av presenterade guldöronegenskaper såsom "luftighet", "svärta",mm.
Helt enkelt lära av leverantörer inom professionell verksamhet. Inte bara inom audio utan alla verksamheter där adekvata data krävs för att bedömma kvalitet som motsvarat verksamhetens krav såsom medicin, laboratorier, mätutrustning mm.
Detta är ju extremt enkla åtgärder och fysialiska egenskaper lätta att kontrollera.

Nu har ju t o m highend industrin kommit så långt i sin kunskap att dom förstår att låg utimpedans och hög inimpedans resulterar i att kablars fysikaliska egeskaper är lätta att uppfylla.

En kommentar till mitt förra inlägg.
Jag hoppas att det inte misstokas. Allstå en kort kabel utan "härvor" är att föredra men var går gränsen?
Beroende på in/utimpedans och signalnivå kan en kabel vara kort om den är kortare än 100 meter..... eller 1 meter. Allt beroende på förutsättningarna. Dock, dom negativa egenskaperna är per meter kabel.

jansch
 
Inlägg: 3675
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Måste kablar vara spikraka?

Inläggav jansch » 2021-08-24 12:25

sportbilsentusiasten skrev:
................
Nej, det blir inte bra alls.
En del tillverkare räknar med kabelns egenskaper för att förenkla elektroniken i apparaten. Tex Naim, främst i deras slutsteg där deras kabel eller en annan med motsvarande egenskaper blir bra tillsammans. Men minsta rekomenderade längd. Ca 2-2.5m vill jag minnas.

Och rent generellt ska INTE ALLTID kablar vara "så korta som möjligt och inte rullade eller ligga på varann"
Den kan passera varandra vinkelrätt tex.


Visst är det "kul" med hifi-industrin som i vissa fall har så miserabla konstruktioner att tilläggskomponenter krävs för att produkterna skall vara acceptabla.
Naim behöver "säkra" lasten med minst ett par meter kabel. Av vilket skäl? Varaför måste man lägga till sådär 100mohm och 100pF?
Den primära lasten (högtalaren) har mångdubbelt högre reaktanser och innehåller t.ex i normafall 10-30 meter koppartråd med förhoppningsvis åtminstone 1mm2 i form av en spole (lågpassfiltret). Ritar man upp ekvivalenta schemat för kabel + högtalare. d v s lasten, inser man snabbt att 2 meterskabelns påverkan försumbar.
Notera! Naim har ju ingen aning om vilka högtalare som används = högtalarens reaktanser.

Så varför skriver Naim så? Det enda jag kan tänka mej (om kravet bygger på fakta) är att deras överströms/kortslutningsskydd är så erbarmligt att det behövs "lite tröghet" i kortslutningssingan för att slutsteget inte skall gå sönder. (Är det någon som kan komma på något annat skäl förutom marknadsföringspsykologi?)
Detta är ungefär som att lägga till en extra 10 meterskabel till elmotorsågen för att säkringen inte ska lösa ut vid start.

Du har så rätt så att det elekromagnetiska fältets påverkan vid 90grader är "noll" - i teorin. I verkligheten distorderas magnetfältet av olika material runtomkring. Men man kan ju mäta fram minima, vissa kablar som korsar varann kanske har 86graders vinkel då som minima osv........ Det är dock en bra tumregel att sträva efter 90grader om man nödvändigtvis vill att kablarna skall vara korsade...... eller hålla isär dom så gott det går.

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten
 
Inlägg: 11858
Blev medlem: 2008-07-01

Re: Måste kablar vara spikraka?

Inläggav sportbilsentusiasten » 2021-08-25 13:20

jansch skrev:
sportbilsentusiasten skrev:
................
Nej, det blir inte bra alls.
En del tillverkare räknar med kabelns egenskaper för att förenkla elektroniken i apparaten. Tex Naim, främst i deras slutsteg där deras kabel eller en annan med motsvarande egenskaper blir bra tillsammans. Men minsta rekomenderade längd. Ca 2-2.5m vill jag minnas.

Och rent generellt ska INTE ALLTID kablar vara "så korta som möjligt och inte rullade eller ligga på varann"
Den kan passera varandra vinkelrätt tex.


Visst är det "kul" med hifi-industrin som i vissa fall har så miserabla konstruktioner att tilläggskomponenter krävs för att produkterna skall vara acceptabla.
Naim behöver "säkra" lasten med minst ett par meter kabel. Av vilket skäl? Varaför måste man lägga till sådär 100mohm och 100pF?
Den primära lasten (högtalaren) har mångdubbelt högre reaktanser och innehåller t.ex i normafall 10-30 meter koppartråd med förhoppningsvis åtminstone 1mm2 i form av en spole (lågpassfiltret). Ritar man upp ekvivalenta schemat för kabel + högtalare. d v s lasten, inser man snabbt att 2 meterskabelns påverkan försumbar.
Notera! Naim har ju ingen aning om vilka högtalare som används = högtalarens reaktanser.

Så varför skriver Naim så? Det enda jag kan tänka mej (om kravet bygger på fakta) är att deras överströms/kortslutningsskydd är så erbarmligt att det behövs "lite tröghet" i kortslutningssingan för att slutsteget inte skall gå sönder. (Är det någon som kan komma på något annat skäl förutom marknadsföringspsykologi?)
Detta är ungefär som att lägga till en extra 10 meterskabel till elmotorsågen för att säkringen inte ska lösa ut vid start.

Njae, nu vinklar du det hela och det är inte hela sanningen, då kabelns egenskaper inte bara beror på en enda ledares egenskaper utan båda tillsammans, tex dess inbördes avstånd, hur kardelerna är uppbyggda/tvinnade tillsammans.

jansch
 
Inlägg: 3675
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Måste kablar vara spikraka?

Inläggav jansch » 2021-08-25 13:56

sportbilsentusiasten skrev:
jansch skrev:
sportbilsentusiasten skrev:
................
Nej, det blir inte bra alls.
En del tillverkare räknar med kabelns egenskaper för att förenkla elektroniken i apparaten. Tex Naim, främst i deras slutsteg där deras kabel eller en annan med motsvarande egenskaper blir bra tillsammans. Men minsta rekomenderade längd. Ca 2-2.5m vill jag minnas.

Och rent generellt ska INTE ALLTID kablar vara "så korta som möjligt och inte rullade eller ligga på varann"
Den kan passera varandra vinkelrätt tex.


Visst är det "kul" med hifi-industrin som i vissa fall har så miserabla konstruktioner att tilläggskomponenter krävs för att produkterna skall vara acceptabla.
Naim behöver "säkra" lasten med minst ett par meter kabel. Av vilket skäl? Varaför måste man lägga till sådär 100mohm och 100pF?
Den primära lasten (högtalaren) har mångdubbelt högre reaktanser och innehåller t.ex i normafall 10-30 meter koppartråd med förhoppningsvis åtminstone 1mm2 i form av en spole (lågpassfiltret). Ritar man upp ekvivalenta schemat för kabel + högtalare. d v s lasten, inser man snabbt att 2 meterskabelns påverkan försumbar.
Notera! Naim har ju ingen aning om vilka högtalare som används = högtalarens reaktanser.

Så varför skriver Naim så? Det enda jag kan tänka mej (om kravet bygger på fakta) är att deras överströms/kortslutningsskydd är så erbarmligt att det behövs "lite tröghet" i kortslutningssingan för att slutsteget inte skall gå sönder. (Är det någon som kan komma på något annat skäl förutom marknadsföringspsykologi?)
Detta är ungefär som att lägga till en extra 10 meterskabel till elmotorsågen för att säkringen inte ska lösa ut vid start.

Njae, nu vinklar du det hela och det är inte hela sanningen, då kabelns egenskaper inte bara beror på en enda ledares egenskaper utan båda tillsammans, tex dess inbördes avstånd, hur kardelerna är uppbyggda/tvinnade tillsammans.


Va?!?
Det finns väl alltid en "återledare" oavsett om den benämns kabel, ledare, skärm, jordplan etc.
I tidigare inlägg har ja använt begreppet kabelns "inre egenskaper" d v s det som är generellt mätbart i form av reaktanser och utan yttre påverkan. För att definiera reaktanser krävs givetvis 2 ledare i en kabel.
HUR en kabel är uppbyggd (material/dimensioner/tvinning/mm) påverkar dess generella egenskaper men dess inre elektriska egenskaper definieras i reaktas per meter. Vid vågledare dock dämpning per meter.

Berätta för mej vad jag "vinklar". För mej är det fullständigt klart att en "återledare" krävs för att ström skall flyta.

Användarvisningsbild
Zzombie
Semesterfirare
 
Inlägg: 1072
Blev medlem: 2007-02-26

Re: Måste kablar vara spikraka?

Inläggav Zzombie » 2021-09-17 22:44

Audiophilia nervosa.
Stig Carlson hade kabellyftare.
Inte för det ni tror utan för att träna puttar i lyssningsrummet.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57177
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Måste kablar vara spikraka?

Inläggav Nattlorden » 2021-09-18 08:34

Zzombie skrev:Audiophilia nervosa.
Stig Carlson hade kabellyftare.
Inte för det ni tror utan för att träna puttar i lyssningsrummet.


Första vettiga skälet för dem. Heja Stig!
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
RJohan
 
Inlägg: 1574
Blev medlem: 2007-02-11

Re: Måste kablar vara spikraka?

Inläggav RJohan » 2021-09-18 09:39

Zzombie skrev:Audiophilia nervosa.
Stig Carlson hade kabellyftare.
Inte för det ni tror utan för att träna puttar i lyssningsrummet.


Jo, jag såg dem i nåt reportage i en tidning för många år sen. Men, där ser man :wink:

Användarvisningsbild
RJohan
 
Inlägg: 1574
Blev medlem: 2007-02-11

Re: Måste kablar vara spikraka?

Inläggav RJohan » 2021-09-18 09:42

jansch skrev:För mej är det fullständigt klart att en "återledare" krävs för att ström skall flyta.


I min gröna barndom hade jag Märklintåg (stort misstag). Jag trodde på allvar att växelström bara krävde en ledare, den i mitten. Turligt nog finns det något som kallas utbildning.

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28050
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: Måste kablar vara spikraka?

Inläggav PerStromgren » 2021-09-18 10:14

Det hade nog räckt med ett kvickt besök i inspelningsstudio för att slå hål på myten om att kablar måste vara raka!

Bild
... tycker jag!

Per

jansch
 
Inlägg: 3675
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Måste kablar vara spikraka?

Inläggav jansch » 2021-09-18 10:56

PerStromgren skrev:Det hade nog räckt med ett kvickt besök i inspelningsstudio för att slå hål på myten om att kablar måste vara raka!

[ Bild ]


Men Per!
Det trodde jag att du visste....... HiFi och speciellt "High end" följer helt andra lagar och utmaningar än t.ex inspelningsutrustning, elektronisk sjukvårdsutrustning och mätutrustning (som används bl.a för att mäta high end utrustning).
Alltså, utrustning från Audio Precision och Bruel&Kjaer följer våra vanliga fysiska lagar och behöver då inte speciella nätsladdar, kabellyftare, jordboxar, speciella fötter/spikes, Rhodiumjox och kablar med avancerade(?) klumpar på.

Så för musikinspelning är det helt ok att ha mikrofonkabel för 30kr/ meter. Bruel&Kjaers klassiska mikrofonkabel är lite dyrare per meter men då 7polig.......och 10meter kabel i en "snygg slinga" klarar utan vidare en dekad högre frekvens än vårt audioområde och tillsamman med mätmic över 140dB dynamik.

Undrar om det är loggan i guld på "high end" grejor eller nåt annat som gör att fysikens lagar inte längre stämmer???

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger
 
Inlägg: 9627
Blev medlem: 2003-09-17
Ort: Stockholm

Re: Måste kablar vara spikraka?

Inläggav Johan_Lindroos » 2021-09-18 11:01

PerStromgren skrev:Det hade nog räckt med ett kvickt besök i inspelningsstudio för att slå hål på myten om att kablar måste vara raka!

[ Bild ]


Vet du att det är en inspelningsstudio på bilden?
Berätta var i bilden du ser analogt ljudkablage.

Ditt besök i "inspelningsstudion" var nog lite för kvickt... 8)
//Johan Lindroos

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Måste kablar vara spikraka?

Inläggav Bill50x » 2021-09-18 11:52

PerStromgren skrev:Det hade nog räckt med ett kvickt besök i inspelningsstudio för att slå hål på myten om att kablar måste vara raka!

[ Bild ]

Hur har du kommit åt att fota min anläggning bakifrån?

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Kronkan
 
Inlägg: 13599
Blev medlem: 2010-11-05

Re: Måste kablar vara spikraka?

Inläggav Kronkan » 2021-09-19 09:48

Jag tillhör ju inte detta forums elektroniska elit.

Men trådfrågan är väl skrivet fel. Har någon någonsin sagt att kablar skall vara spikraka? Inte vad jag vet.

Jag håller på att bygga om min egen anläggning bestående av en bioanläggning (5 högtalare) ihopbyggt med en klassisk röranlägning med mononblovk, försteg två skivspelare, riaa, och en cd.

Det är mycket kabel. Försöker att inte skapa spolar och inte mer kabel än som behövs. Jag drar lite luftigt och mera slumpmässigt än systematiskt. Visst kommer kablar att korsa varandra och jag bryr mig inte om det är 90 grader. Men nätkablat mest efter golvet och av naturliga skäl blir det mera signalkablar högre upp.

Jag hade en gång en riktig gammal Graetz, vår första färgtv. Billig för 42 år sedan, 1990 kr. Efter ett tag blev det mycket brum. Jag kom att tvätta insidan samt göra en spole av det interna kablaget till högtalaren. Fungerade åtminstone bättre. Inte helt bra men bättre i förhållande till mindre brum.

Alltså håller på att bygga om signalkablar och högtalarkabel. och senare blir det även ett försök att bättre dölja nätkablarna. Jag har ett skåp för bioförstarkaren medans övriga delar är synliga. In med.mera fördelardosor in i skåpet.

Kablar är inget roligt.

Det blir tyvärr ännu en låda. Jag har två ingångar på mina monoblock. Så jag kan köra två förstärkare nu. Kanske byter dem men vill inte längre köra ut allt ljud denna väg. Så vill låta bioförstärkaren av olika skäl gå direkt till fronthögtalarna. Blir för drastisk effekt när rören eller annat krånglar på monoblocken.

Så nu är detta istället lösningen för att driva fronthögtalarna med två olika förstärkare. Blir lite mera kabel, suck.


Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel
 
Inlägg: 2493
Blev medlem: 2009-10-06
Ort: ho-acoustic

Re: Måste kablar vara spikraka?

Inläggav STDI » 2021-09-19 11:28

[quote="Kronkan"]...
Men trådfrågan är väl skrivet fel. Har någon någonsin sagt att kablar skall vara spikraka? Inte vad jag vet.
...quote]
Läs första inlägget så ser du att någon har påstått det.
OD-11(T22+B65OAII), 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 3xL8, SC6, SC6.2

Användarvisningsbild
Kronkan
 
Inlägg: 13599
Blev medlem: 2010-11-05

Re: Måste kablar vara spikraka?

Inläggav Kronkan » 2021-09-19 18:09

STDI skrev:
Kronkan skrev:...
Men trådfrågan är väl skrivet fel. Har någon någonsin sagt att kablar skall vara spikraka? Inte vad jag vet.
...quote]
Läs första inlägget så ser du att någon har påstått det.


Jo så långt förstår jag att det står så. Men mitt lite kantiga kommentar var/är har någon verkligen skrivit så.

Jag har ju inte läst allt som är skrivit om HIFI, långt därifrån. Men lite kantigt skulle jag vilja läsa artikeln om det verkligen stod att den skulle vara spikrak för att inre fungera som ett filter.

Nu är jag tyvärr inte hemma ochpillar med mina egna härvor som är systematiskt oorganiserade. :D
Jag har istället varit ute i skogen med hund och plockat svamp som nu torkas.

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28050
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: Måste kablar vara spikraka?

Inläggav PerStromgren » 2021-09-19 18:18

Johan_Lindroos skrev:
PerStromgren skrev:Det hade nog räckt med ett kvickt besök i inspelningsstudio för att slå hål på myten om att kablar måste vara raka!

[ Bild ]


Vet du att det är en inspelningsstudio på bilden?
Berätta var i bilden du ser analogt ljudkablage.

Ditt besök i "inspelningsstudion" var nog lite för kvickt... 8)


Jag bildgooglade inspelningsstudio... Sabba inte min poäng! :)
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Kronkan
 
Inlägg: 13599
Blev medlem: 2010-11-05

Re: Måste kablar vara spikraka?

Inläggav Kronkan » 2021-09-22 16:13

Kablar är väl omodernt?

Signalen blir väl överförd via bluetooth eller annat kabellöst och nu kom den kabellösa strömförsörjningen. Glas som överförare av kraft.

Bild

Själv har jag en riktig prövning genom att jag kopplar om både högtalarkabel, signalkablar och idag även nätsladdarna. Ibland fungerar sakerna. Ibland inte. Grendoserna lägger jag nu i det skåp där skivspelare och försteg står på.

Minskar klatter och blir lättare vid kommande flytt. Bilden något gammal. Men skivspelare och försteg finns kvar.

Alltså in i detta skåp.

Bild

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Måste kablar vara spikraka?

Inläggav hifikg » 2021-09-22 21:07

Zzombie skrev:Audiophilia nervosa.
Stig Carlson hade kabellyftare.
Inte för det ni tror utan för att träna puttar i lyssningsrummet.


Källa på det!
Int´f-n spelar civilingenjörer golf!?
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Måste kablar vara spikraka?

Inläggav hifikg » 2021-09-22 23:07

Vänster kanal, inte spikrakt.
Bilagor
3982_kablar.jpg
3982_kablar.jpg (408.05 KiB) Visad 1752 gånger
Sitter nöjd :)

Nästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot], Tompa89 och 20 gäster