Moderator: Redaktörer
Strmbrg skrev:Violin-forten en masse är enligt min erfarenhet något av det svåraste att få till på ett upplöst och texturerat sätt.
Egentligen handlar det om alla möjliga starka orkesterpassager med diverse instrument, som drar på i höga oktaver, exempelvis bleckblås som "tutar på som fasen".
Utan att i nuläget gå in på vad jag har gjort eller införskaffat nu senast, så kan jag berätta att någonting påtagligt tycks ha hänt.
Istället för ett - i mitt tycke - allt för stor grad sammanblandat resultat-ljud så hör jag nu något påtagligt annat. Det är självklart fortfarande inte jättebra ur ett verklighets-likhets-perspektiv, men rejält bättre.
Återkommer efter att jag kommit på ytterligare "svåra partier" som skall åter-lyssnas.
...
Återkommer redan nu:
"Sameness" överlag verkar ha påverkats negativt. Det vill säga skillnaden i både klang och dimensionalitet (framförallt djupillusionen) mellan olika inspelningar har blivit påtagligt påtaglig.
Strmbrg skrev:Nja, det är lite lustigt om METODEN väcker större intresse än RESULTATET. Men så tycks det vara rätt ofta.
AndersP skrev:Jag tycker att brötiga mängder fioler låter just brötigt även i verkligheten. Men jag kan ju ha fel på öronen....
AndersP skrev:Jag tycker att brötiga mängder fioler låter just brötigt även i verkligheten. Men jag kan ju ha fel på öronen....
Harryup skrev:Intressant, just en påtaglig ljushet och tydlighet i hifi-diskanten går förlorad om man är i konserthuset normalt. Brukar finnas en tendens till ökad gällhet vid ljusa forten i många anläggningar.
hifikg skrev:Ge oss ett exempel på musik som låter bättre.
hifikg skrev:Ge oss ett exempel på musik som låter bättre.
jockewe skrev:Konstigt kanske med ett inlägg "från den andra sidan" men jag skriver lite ändå![]()
Min faster som var en fin pianist talade alltid om att i Chopin när man spelar oktaver i högerhanden så var den övre tonen som ett ljus (corona) över huvudtonen, enligt henne så var tricket att spela den övre med ett ännu styvare finger än vanligt för Chopin.
Anyway, i de flesta orkestrar så används "tumregeln" att den övre oktaven i t.ex en melodi ska spelas svagare och mjukare än den undre klingar. OM inte musiken som ofta i t.ex just Sibelius antyder ett "Nordiskt ljus" då man kanske spelar även den övre med mer projektion. Annan musik ska vara skärande och då pressar vi på en hel del medan ett annat verk kanske har ljuvare intentioner i tolkningsfönstret och vi försöker att bara lägga ett mjukt skimmer över helheten.
Så ibland/ofta drabbas vi av skitdirigenter som har den moderna elefantiasissjukan och ENDAST är intresserade av extra allt hela tiden och har som enda krav att vi ska försöka göra oss hörda till vilket pris som helst genom kakafonin. Så ibland sitter en hel 1a violin stämma med ca 90% av musikerna med 12dB öronproppar. Samma verk med en annan dirigent så har kanske 2 musiker proppar av sina personliga skäl. Med propparna i så finns det inte någon möjlighet alls att producera ett behagligt högfrekvent ljud, vi kan höra intonationen hyfsat i bästa fall och allt annat är bara att glömma.
Så blir vi inspelade och producent och ljudingenjör sätter sin helt egna prägel på det vi gör på scenen.
Vilken inspelning visar vad egentligen? Jag kan bara säga att ibland blir man positivt överaskad och ibland negativt men aldrig har jag hört en inspelning som låter som det kändes i konsertlokalen, däremot en del som låter betydligt bättre på alla sätt. (även inspelade konserter som jag bevistat i Berlinfilharmonin låter ännu bättre på media men upplevelsen kan ju inte jämföras med att se denna magiska orkester spela samtidigt som man hör minsta lilla detalj från publikplats.
/J
hifikg skrev:jockewe skrev:Konstigt kanske med ett inlägg "från den andra sidan" men jag skriver lite ändå![]()
Min faster som var en fin pianist talade alltid om att i Chopin när man spelar oktaver i högerhanden så var den övre tonen som ett ljus (corona) över huvudtonen, enligt henne så var tricket att spela den övre med ett ännu styvare finger än vanligt för Chopin.
Anyway, i de flesta orkestrar så används "tumregeln" att den övre oktaven i t.ex en melodi ska spelas svagare och mjukare än den undre klingar. OM inte musiken som ofta i t.ex just Sibelius antyder ett "Nordiskt ljus" då man kanske spelar även den övre med mer projektion. Annan musik ska vara skärande och då pressar vi på en hel del medan ett annat verk kanske har ljuvare intentioner i tolkningsfönstret och vi försöker att bara lägga ett mjukt skimmer över helheten.
Så ibland/ofta drabbas vi av skitdirigenter som har den moderna elefantiasissjukan och ENDAST är intresserade av extra allt hela tiden och har som enda krav att vi ska försöka göra oss hörda till vilket pris som helst genom kakafonin. Så ibland sitter en hel 1a violin stämma med ca 90% av musikerna med 12dB öronproppar. Samma verk med en annan dirigent så har kanske 2 musiker proppar av sina personliga skäl. Med propparna i så finns det inte någon möjlighet alls att producera ett behagligt högfrekvent ljud, vi kan höra intonationen hyfsat i bästa fall och allt annat är bara att glömma.
Så blir vi inspelade och producent och ljudingenjör sätter sin helt egna prägel på det vi gör på scenen.
Vilken inspelning visar vad egentligen? Jag kan bara säga att ibland blir man positivt överaskad och ibland negativt men aldrig har jag hört en inspelning som låter som det kändes i konsertlokalen, däremot en del som låter betydligt bättre på alla sätt. (även inspelade konserter som jag bevistat i Berlinfilharmonin låter ännu bättre på media men upplevelsen kan ju inte jämföras med att se denna magiska orkester spela samtidigt som man hör minsta lilla detalj från publikplats.
/J
Tack för en trevlig betraktelse! Blir riktigt sugen på att avsätta tid för en skön symfoni i helgen. Kanske Sibbes två kan vara något, det blir lätt något av Ludde för mig annars.
Calleberg skrev:Behöver jag ställa frågan eller kan du lista ut vad den är och svara ändå?
Calleberg skrev:Testat blinDt?
Strmbrg skrev:Ur ett rationellt perspektiv inte värt pengarna.
Calleberg skrev:Ok, då får jag väl säga; Vad roligt att du upplever en förbättring.![]()
Och vad uppfriskande att du ändå skrev dessa rader:Strmbrg skrev:Ur ett rationellt perspektiv inte värt pengarna.
Ingen ironi nu heller, bara ett för mig nytt förhållningssätt till placebo, som faktiskt har premiär här och nu i din tråd.
Strmbrg skrev:Calleberg skrev:Ok, då får jag väl säga; Vad roligt att du upplever en förbättring.![]()
Och vad uppfriskande att du ändå skrev dessa rader:Strmbrg skrev:Ur ett rationellt perspektiv inte värt pengarna.
Ingen ironi nu heller, bara ett för mig nytt förhållningssätt till placebo, som faktiskt har premiär här och nu i din tråd.
Är osäker på hur du menar här också.
Varför är det ett förhållande till placebo? Det kan självklart vara placebo, men det måste inte vara placebo.
jockewe skrev:Placebo .. Det är väl en reell effekt oavsett rationellt tänkande?
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 58 gäster