Nu verkar mass-stråk-forten äntligen ha fått klarhet

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39788
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Nu verkar mass-stråk-forten äntligen ha fått klarhet

Inläggav petersteindl » 2021-09-04 13:08

RogerGustavsson skrev:
petersteindl skrev:Professor Johnson har spelat in sedan 70-talet om jag minns rätt. Då var det LP som gavs ut. 1984 importerade jag skivor direkt från RR. Jag träffade professor Johnson vid flera tillfällen och jag lyssnade en del på hans masterband. Då vi fick leveranser till ljudbutiken gick skivorna åt som smör i solsken. En annan person i branschen i USA som spelade in fina skivor var David Wilson på Wilson Audiophile Recordings. Det var mest kammarmusik och orgelmusik.

Mvh
Peter


Red Norvo Quintet är inspelad tidigare än så, 31 december 1957 men gavs inte ut förrän långt senare. https://www.discogs.com/Red-Norvo-Quint ... se/5932212
Många utgivningar är inspelade flera år tidigare.


Helt korrekt. Jo, det vet jag. Då jag skrev inlägget tänkte jag snarast på utgivningsdatum då skivorna på RR lanserades. Jag hade Red Norvo på LP. Den var inte någon favorit.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6261
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Nu verkar mass-stråk-forten äntligen ha fått klarhet

Inläggav I-or » 2021-09-05 13:12

De album som jag har rekommenderat är inte alltid helt enkla att få tag på. Den som är intresserad kan skicka PM.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
sammel
 
Inlägg: 2042
Blev medlem: 2013-11-17
Ort: Oskarshamn

Re: Nu verkar mass-stråk-forten äntligen ha fått klarhet

Inläggav sammel » 2021-09-05 13:48

I-or skrev:De album som jag har rekommenderat är inte alltid helt enkla att få tag på. Den som är intresserad kan skicka PM.

Hej Henrik.
Fin musik du tipsat om,
Mycket hittar jag på Tidal men inte
Reference Recordings Scheherazade
Med Jose Sersbrier o Londons filharmoniker .

Edit
Var menat som PM men tyckte fel
Senast redigerad av sammel 2021-09-05 14:39, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
jockewe
 
Inlägg: 1566
Blev medlem: 2004-10-24
Ort: Salem

Re: Nu verkar mass-stråk-forten äntligen ha fått klarhet

Inläggav jockewe » 2021-09-05 14:04

- - -
Kika in på min hemsida om du har lust

http://www.violinist.nu

Användarvisningsbild
sammel
 
Inlägg: 2042
Blev medlem: 2013-11-17
Ort: Oskarshamn

Re: Nu verkar mass-stråk-forten äntligen ha fått klarhet

Inläggav sammel » 2021-09-05 15:24



Tack Jockewe.
Ja stavning är inte att leka med :)
Ska titta på den när jag kommer hem,
Har varit i Linköping på väg hem.

Användarvisningsbild
jockewe
 
Inlägg: 1566
Blev medlem: 2004-10-24
Ort: Salem

Re: Nu verkar mass-stråk-forten äntligen ha fått klarhet

Inläggav jockewe » 2021-09-05 15:42

Jag vet ju inte, har inte Tidal så jag vet inte hur stavningskänsligt det är, hoppas kan man ju :D
- - -
Kika in på min hemsida om du har lust

http://www.violinist.nu

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Nu verkar mass-stråk-forten äntligen ha fått klarhet

Inläggav goat76 » 2021-09-05 16:00

jockewe skrev:Jag vet ju inte, har inte Tidal så jag vet inte hur stavningskänsligt det är, hoppas kan man ju :D


Tidals sökmotor är tyvärr ultrakänslig för minsta lilla felstavning, rätt underligt att den inte är tillräckligt ”smart” för att ge förslag på titlar med likartad stavning. Qobuz sökmotor är aningen bättre på den punkten, men har i sin tur egenheten att ge helt förslag oväsentliga titlar som jag inte alltid ser en tydlig koppling till det jag sökt.
Senast redigerad av goat76 2021-09-05 17:46, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22710
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Nu verkar mass-stråk-forten äntligen ha fått klarhet

Inläggav RogerGustavsson » 2021-09-05 17:06

Sökmotorerna är kass!

Jag har haft det här albumet sparat sedan länge på Tidal, https://tidal.com/browse/album/45717771
Qobuz har det också, https://open.qobuz.com/album/0030911108922

Det är bassvagt och kräver eq för att komma till sin rätt.

rr.jpg
rr.jpg (302.3 KiB) Visad 2264 gånger

Användarvisningsbild
sammel
 
Inlägg: 2042
Blev medlem: 2013-11-17
Ort: Oskarshamn

Re: Nu verkar mass-stråk-forten äntligen ha fått klarhet

Inläggav sammel » 2021-09-05 19:24

RogerGustavsson skrev:Sökmotorerna är kass!

Jag har haft det här albumet sparat sedan länge på Tidal, https://tidal.com/browse/album/



Tack Roger du är en mästare i att hitta på Tidal :)

Användarvisningsbild
jockewe
 
Inlägg: 1566
Blev medlem: 2004-10-24
Ort: Salem

Re: Nu verkar mass-stråk-forten äntligen ha fått klarhet

Inläggav jockewe » 2021-09-05 21:22

Så vem spelar fiolsolot i Scheherazade?

Oj -edit - det ÄR ju Joakim Svenheden som är "min" konsertmästare i Sthlms filharmonikerna nu :) :!:
- - -
Kika in på min hemsida om du har lust

http://www.violinist.nu

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6261
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Nu verkar mass-stråk-forten äntligen ha fått klarhet

Inläggav I-or » 2021-09-05 21:26

RogerGustavsson skrev:Sökmotorerna är kass!

Jag har haft det här albumet sparat sedan länge på Tidal, https://tidal.com/browse/album/45717771
Qobuz har det också, https://open.qobuz.com/album/0030911108922

Det är bassvagt och kräver eq för att komma till sin rätt.



Visst har RR-inspelningen en del skavanker, vilket jag var inne på ovan. Den är egentligen ingen av bolagets bästa, anledningen till att den kom med här var att det är den bästa inspelningen av just Scheherazade och vinner mot 30-talet övriga inspelningar som jag lyssnade på. Den saknar mycket riktigt en del mellan-/lågbas, men jämfört med Telarcs svaga inspelning har den ändå en hel del bas:

Scheherazade.png
Scheherazade.png (21.73 KiB) Visad 2196 gånger


Man ser tydligt att förutom basen har RR-inspelningen också mer tryck i toppoktaven. Telarc-inspelningen (CD-80208) kräver ekvalisering, men låter då också bra eftersom man använde sig av bra utrustning och en vettig mikrofonteknik.
Senast redigerad av I-or 2021-09-05 21:35, redigerad totalt 1 gång.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6261
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Nu verkar mass-stråk-forten äntligen ha fått klarhet

Inläggav I-or » 2021-09-05 21:32

jockewe skrev:Så vem spelar fiolsolot i Scheherazade?

Oj -edit - det ÄR ju Joakim Svenheden som är "min" konsertmästare i Sthlms filharmonikerna nu :) :!:


Kul! Jag var ytligt bekant med en tidigare konsertmästare där. Han avslöjade bl.a. att han var så där måttligt förtjust i att spela riktigt modern klassisk musik med enbart atonala klanger.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
jockewe
 
Inlägg: 1566
Blev medlem: 2004-10-24
Ort: Salem

Re: Nu verkar mass-stråk-forten äntligen ha fått klarhet

Inläggav jockewe » 2021-09-05 23:53

I-or skrev:
jockewe skrev:Så vem spelar fiolsolot i Scheherazade?

Oj -edit - det ÄR ju Joakim Svenheden som är "min" konsertmästare i Sthlms filharmonikerna nu :) :!:


Kul! Jag var ytligt bekant med en tidigare konsertmästare där. Han avslöjade bl.a. att han var så där måttligt förtjust i att spela riktigt modern klassisk musik med enbart atonala klanger.


Ja, precis som det var förr i tiden när det var Beethoven som var modernt oljud.
Ingenting förändras förutom perspektiven :roll:
- - -
Kika in på min hemsida om du har lust

http://www.violinist.nu

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6261
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Nu verkar mass-stråk-forten äntligen ha fått klarhet

Inläggav I-or » 2021-09-06 00:04

Ja, med den skillnaden att Beethoven bara var "modernt oljud" i några år, sedan insåg nästan alla storheten.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad
 
Inlägg: 16426
Blev medlem: 2009-01-06

Re: Nu verkar mass-stråk-forten äntligen ha fått klarhet

Inläggav Strmbrg » 2021-09-06 07:31

Mycket Scheherazade i trå'n nu. Vette sjutton om jag nånsin lyssnat på den "låten". Kommer åtminstone inte på hur den "går".
En undran:
Hur vet man hur den ska låta? Frekvensmässigt alltså. Det man kan veta är såklart dels hur man tycker att det skall låta och dels hur det brukar låta.
I viss mån har väl för övrigt orkestersalarna i sig själva olika frekvensgång?
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9599
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Nu verkar mass-stråk-forten äntligen ha fått klarhet

Inläggav sprudel » 2021-09-06 08:35

Tillbaka till ditt byte av kablage. Har du provat Supras sword högtalarkablar också? Verkar vettiga men i mitt tycke dyra jämfört med EKK.
Jag är dock nyfiken på dem, gillar Supras no-nonsense attitityd.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert
 
Inlägg: 17898
Blev medlem: 2005-01-01
Ort: Göteborg

Re: Nu verkar mass-stråk-forten äntligen ha fått klarhet

Inläggav Almen » 2021-09-06 08:42

I-or skrev:Den saknar mycket riktigt en del mellan-/lågbas, men jämfört med Telarcs svaga inspelning har den ändå en hel del bas:

Scheherazade.png


Man ser tydligt att förutom basen har RR-inspelningen också mer tryck i toppoktaven. Telarc-inspelningen (CD-80208) kräver ekvalisering, men låter då också bra eftersom man använde sig av bra utrustning och en vettig mikrofonteknik.

Det ser jättekonstigt ut över 10 kHz, tycker jag. Borde det inte låta alldeles för vasst?

Sedan baspucklarna vid dryga 30 och 60 Hz, är det resonanser i inspelningslokalen?
Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!

Användarvisningsbild
tordnilsson
 
Inlägg: 502
Blev medlem: 2006-12-08

Re: Nu verkar mass-stråk-forten äntligen ha fått klarhet

Inläggav tordnilsson » 2021-09-06 09:01

Om man gillar lite mer effektsökeri får man inte glömma Ein Straussfest, även denna med en mycket hög ljudkvalitet. Intressant nog var det inte ovanligt i 1880-talets Wien att verken framfördes just på detta sätt med pistolskott, champagnekorkar och hammare/städ på scenen. Lite Ozzy Osbourne-känsla fast 100 år tidigare. Om man tillhörde innefolket i imperiet Österrike-Ungern gled man ned och kollade in Straussarnas senaste dansplåga och svängde sina lurviga på motsvarigheten till Studio 54.

Jag tror att album som dessa är en utmärkt väg in i den klassiska musiken, för övrigt. Kom ihåg att dra på ordentligt, medelnivån är av lätt insedda skäl låg. Se dock upp med högtalarna, den sista åsksmällen har signifikant nivå ned till ca 7 Hz...

cover5.png
[/quote]

Jag minns att det var nära att jag fick byta kallingar efter första provspelningen på lite för hög volym på Ein Straussfest ... !! Haha ! Farsan hoppade högt när jag utsatte honom för den, med efterföljande gapskratt från honom !

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad
 
Inlägg: 16426
Blev medlem: 2009-01-06

Re: Nu verkar mass-stråk-forten äntligen ha fått klarhet

Inläggav Strmbrg » 2021-09-06 09:02

sprudel skrev:Tillbaka till ditt byte av kablage. Har du provat Supras sword högtalarkablar också? Verkar vettiga men i mitt tycke dyra jämfört med EKK.
Jag är dock nyfiken på dem, gillar Supras no-nonsense attitityd.

Jag har även Sword högtalarkablaget.
Kan inte säga så mycket om dem mer än att de verkar bidra till transparensen, eller klarheten som jag väljer att kalla det.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad
 
Inlägg: 16426
Blev medlem: 2009-01-06

Re: Nu verkar mass-stråk-forten äntligen ha fått klarhet

Inläggav Strmbrg » 2021-09-06 11:50

Insåg att Scheherazade inte alls var något nytt för min del. Temat är mycket bekant men jag visste inte verkets namn.
Det finns en närmast oöverskådlig mängd inspelningar på Tidal. RR verkar hålla en sjysst kvalitet ljudmässigt.
Men är det inte ett väl tråkigt verk detta?..
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9599
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Nu verkar mass-stråk-forten äntligen ha fått klarhet

Inläggav sprudel » 2021-09-06 12:29

Strmbrg skrev:
sprudel skrev:Tillbaka till ditt byte av kablage. Har du provat Supras sword högtalarkablar också? Verkar vettiga men i mitt tycke dyra jämfört med EKK.
Jag är dock nyfiken på dem, gillar Supras no-nonsense attitityd.

Jag har även Sword högtalarkablaget.
Kan inte säga så mycket om dem mer än att de verkar bidra till transparensen, eller klarheten som jag väljer att kalla det.


Vilka högtalarkablar hade du innan sword?
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6261
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Nu verkar mass-stråk-forten äntligen ha fått klarhet

Inläggav I-or » 2021-09-06 12:32

Strmbrg skrev:Insåg att Scheherazade inte alls var något nytt för min del. Temat är mycket bekant men jag visste inte verkets namn.
Det finns en närmast oöverskådlig mängd inspelningar på Tidal. RR verkar hålla en sjysst kvalitet ljudmässigt.
Men är det inte ett väl tråkigt verk detta?..


Mja, tråden handlar om ljudkvalitet och inte musikalisk dito. Vi lär nog aldrig enas på det området, musiksmak är meningslöst att diskutera. De rekommendationer jag för fram angår endast ljudkvalitet.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad
 
Inlägg: 16426
Blev medlem: 2009-01-06

Re: Nu verkar mass-stråk-forten äntligen ha fått klarhet

Inläggav Strmbrg » 2021-09-06 12:40

sprudel skrev:Vilka högtalarkablar hade du innan sword?


Hm, en annan Supra... med fabriksmonterade kontakter... Äh! Jag och modellbeteckningar.

Äh! Excalibur heter ju kablaget jag har numera! Ska nog hålla mig ifrån att jiddra om modellbeteckningar helt...
Senast redigerad av Strmbrg 2021-09-06 12:55, redigerad totalt 1 gång.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6261
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Nu verkar mass-stråk-forten äntligen ha fått klarhet

Inläggav I-or » 2021-09-06 12:55

Almen skrev:
I-or skrev:Den saknar mycket riktigt en del mellan-/lågbas, men jämfört med Telarcs svaga inspelning har den ändå en hel del bas:

Bilagan Scheherazade.png finns inte längre


Man ser tydligt att förutom basen har RR-inspelningen också mer tryck i toppoktaven. Telarc-inspelningen (CD-80208) kräver ekvalisering, men låter då också bra eftersom man använde sig av bra utrustning och en vettig mikrofonteknik.

Det ser jättekonstigt ut över 10 kHz, tycker jag. Borde det inte låta alldeles för vasst?

Sedan baspucklarna vid dryga 30 och 60 Hz, är det resonanser i inspelningslokalen?


Baspucklarna beror delvis på musiken, all musik har inte släktskap med rosa brus. 8) Inspelningslokalerna är så stora att de har en mycket låg Schröder-frekvens (ca 20 Hz), d.v.s. ljudfältet är diffust i hela det hörbara området. Basnivån verkar dock även ha en hel del att göra med mikrofonplaceringen, vilket framgår nedan för en jämförelse med en mer normal Telarc-inspelning. RR har ofta en aningen het toppoktav, något som jag har varit inne på tidigare, vilket också syns här:

Les Preludes.png
Les Preludes.png (22.57 KiB) Visad 2030 gånger


Just denna Telarc-inspelning låter inte "Morello-beslöjad", d.v.s. saknar inte nivå i toppoktaven, annars hade nivån över 10 kHz varit betydligt lägre. Ett annat problem som flera av dessa RR-inspelningar uppvisar, vilket inte framgår ur diagrammen ovan, är en aningen för rik andel sena relativt tidiga reflektioner. Här är Telarc vanligtvis betydligt bättre.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26687
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Nu verkar mass-stråk-forten äntligen ha fått klarhet

Inläggav hifikg » 2021-09-06 13:20

Strmbrg skrev:...Excalibur heter ju kablaget jag har numera!...


Kommer du någonsin att få loss det från apparaterna?
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert
 
Inlägg: 17898
Blev medlem: 2005-01-01
Ort: Göteborg

Re: Nu verkar mass-stråk-forten äntligen ha fått klarhet

Inläggav Almen » 2021-09-06 13:22

I-or skrev:
Almen skrev:
I-or skrev:Den saknar mycket riktigt en del mellan-/lågbas, men jämfört med Telarcs svaga inspelning har den ändå en hel del bas:

Scheherazade.png


Man ser tydligt att förutom basen har RR-inspelningen också mer tryck i toppoktaven. Telarc-inspelningen (CD-80208) kräver ekvalisering, men låter då också bra eftersom man använde sig av bra utrustning och en vettig mikrofonteknik.

Det ser jättekonstigt ut över 10 kHz, tycker jag. Borde det inte låta alldeles för vasst?

Sedan baspucklarna vid dryga 30 och 60 Hz, är det resonanser i inspelningslokalen?


Baspucklarna beror delvis på musiken, all musik har inte släktskap med rosa brus. 8) Inspelningslokalerna är så stora att de har en mycket låg Schröder-frekvens (ca 20 Hz), d.v.s. ljudfältet är diffust i hela det hörbara området. Basnivån verkar dock även ha en hel del att göra med mikrofonplaceringen, vilket framgår nedan för en jämförelse med en mer normal Telarc-inspelning. RR har ofta en aningen het toppoktav, något som jag har varit inne på tidigare, vilket också syns här:

Les Preludes.png


Just denna Telarc-inspelning låter inte "Morello-beslöjad", d.v.s. saknar inte nivå i toppoktaven, annars hade nivån över 10 kHz varit betydligt lägre. Ett annat problem som flera av dessa RR-inspelningar uppvisar, vilket inte framgår ur diagrammen ovan, är en aningen för rik andel sena relativt tidiga reflektioner. Här är Telarc vanligtvis betydligt bättre.

OK, tyckte det var märkligt att nivån sjönk snyggt, men sedan blev en tydlig platå efter 10 kHz.

Och 30 Hz är väl inte snutet ur näsan som grundton i en orkester? I ditt andra exempel ligger det runt 40 Hz, och det är ju rimligt att tänka som låga E.
Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad
 
Inlägg: 16426
Blev medlem: 2009-01-06

Re: Nu verkar mass-stråk-forten äntligen ha fått klarhet

Inläggav Strmbrg » 2021-09-07 08:03

Vill gärna slå ett slag för Brian Couzens inspelningar.
De har i mitt tycke ofta ett mycket fint djup. Jag gissar att det finns ett visst samband mellan djupet och detaljupplösningen (gröt-friheten), då djupinformationen tycks vara beroende av en god upplösning.
På Chandos hemsida upptäckte jag att man kan skriva ”Couzens” i sökrutan för att få träffar på inspelningar där vederbörande finns angiven i skivdatan.
Lyssnar just nu på Roussels ”fyra”.

1237B65A-94B6-45F9-9CDE-4FC29EA2320B.jpeg
1237B65A-94B6-45F9-9CDE-4FC29EA2320B.jpeg (41.18 KiB) Visad 1932 gånger
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
sammel
 
Inlägg: 2042
Blev medlem: 2013-11-17
Ort: Oskarshamn

Re: Nu verkar mass-stråk-forten äntligen ha fått klarhet

Inläggav sammel » 2021-09-07 09:32

Strmbrg skrev:Vill gärna slå ett slag för Brian Couzens inspelningar.
De har i mitt tycke ofta ett mycket fint djup.


Denna tyckte jag om.Luftiga fioler härliga symbaler och Mycket pukor o bastrumma speciellt på tredje "låten"
Hittade den på Tidal med sökning på Detroit Symphony Orchestra och under Medverkar på.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Nu verkar mass-stråk-forten äntligen ha fått klarhet

Inläggav goat76 » 2021-09-07 11:12

Strmbrg, istället för dessa små tweaks som byte av kablar för att uppnå ökad klarhet, så tror jag att du skulle kunna uppnå större förbättringar med en omplacering av högtalare och/eller lyssningsplats för ökad ”insyn” i inspelningen. Som det är nu med din uppställning med ett ganska stort avstånd från lyssningsplats till högtalarna, så TROR jag att du lyssnar ganska relativt mycket på ditt egna lyssningsrum.

Mitt förslag är att du gör ett enkelt test, flytta bara fram lyssningsplatsen tills du uppnår en liksidig lyssningstriangel och justerar invinklingen av högtalarna därefter, på så vis ökar du ration för direktljudet jämfört med rumsljudet från ditt egna rum och du kommer nästan garanterat höra betydligt mer av den inspelade lokalens rumslighet. Lyssna in dig med denna uppställningen i ett par dagar och finjustera invinklingen av högtalarna under tiden.
Med en liksidig lyssningstriangel uppnår du dessutom fullskalig stereobredd vilket kommer bidra med ökad separation av ljudinslagen i inspelningarna.

Bara ett förslag som är väldigt enkelt att utföra, och det är dessutom helt kostnadsfritt. :)

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad
 
Inlägg: 16426
Blev medlem: 2009-01-06

Re: Nu verkar mass-stråk-forten äntligen ha fått klarhet

Inläggav Strmbrg » 2021-09-07 11:46

Tack för tipset! Jag har provat det du skriver, men funnit en tillfredsställande placering så som det är. Dipolerna ger i sig ett mer riktat ljud och med kortare avstånd så blir det lite för mycket direktljud för min smak.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster