Moderator: Redaktörer
petersteindl skrev:Istället för att sitta på parkett på 8e till 10e bänkrad i konserthuset med autentisk geometri så blir den återgivna geometrin med stereo och 2 högtalare som en förkrympt karikatyr på en usel fars av en autentisk konsertverklighet. Ett slags inbillat ljuddockskåp.
Mvh
Peter
Strmbrg skrev:Det som återges hemma är EXTREMT annorlunda än den verkliga symfoniorkestern.
Åtminstone ur ett fysikaliskt perspektiv.
Skillnaderna är enorma.
Ändå kan jag få en illusion av en verklig orkester.
Jag får en illusion av en människa när jag ser en streckgubbe.
Jag får en illusion av en människa när jag ser ett fotografi av en människa.
Streckgubben är betydligt mer skild från en riktig människa än vad fotot är. Men det betyder INTE att fotot är ens i närheten av att motsvara den riktiga människan. Fotot är också extremt annorlunda än den riktiga människan.
Anledningen till att verklighets-kopplingen föreligger ska till MYCKET stor del tillskrivas det som sker som processer inne i mottagaren.
”Så bra som möjligt” är för övrigt ett mål som låter fint men som inte betyder någonting för den som tänker djupare än ”ett par centimeter”.
Vad betyder ”bättre”? Det är något som kan betyda vad som helst, dvs ingenting.
jansch skrev:Jag har en gång blivit förbannad på min f.d sambo när hon 3 ggr i rad "ropat" på mej och fått svar 2ggr att jag kommer strax.
Jag höll på med inspelning i mitt hobbyrum och anlyserade ljudet...... 2 ggr lyssnade jag på samma avsnitt utan att förstå att hennes röst kom 2:a och 3:e gången från en OA6 högtalare några meter från mej. I mitt ljudtest var hennes rop svagt inspelat i bakgrunden.
Jag bad om ursäkt, hon förstod inte varför jag svarat 3ggr med allt mer irriterad ton.... så kan det gå....
Sunde skrev:Tack för alla fina tips på bra musik i den här tråden! Det ledde till en liten beställning faktiskt.
I-or skrev:
Baslösa inspelningar är för övrigt ofta ett utslag av användning av mikrofoner med njurkarakteristik och inte sällan av sinnesslöa ljudtekniker/producenter som tycker att en aning ventilations-/trafikbuller är en katastrof. Symfonisk musik utan mellan-/lågbas är ett alldeles för vanligt förekommande otyg.
petersteindl skrev:Mumlandet från diverse världspianister kan bli ganska störande i återgivning av pianomusik.
MacBruce skrev:petersteindl skrev:Mumlandet från diverse världspianister kan bli ganska störande i återgivning av pianomusik.
Det hör dock till "framförandet". Är inte "rabiat" när det gäller diverse oljud som förekommer under framförandet, men tycker ändå att sådant som uppträder i varje framförande "hör till".
petersteindl skrev:MacBruce skrev:petersteindl skrev:Mumlandet från diverse världspianister kan bli ganska störande i återgivning av pianomusik.
Det hör dock till "framförandet". Är inte "rabiat" när det gäller diverse oljud som förekommer under framförandet, men tycker ändå att sådant som uppträder i varje framförande "hör till".
Hör till vad? Till partituret? Vid ett liveframförande så hör man mumlet 1 gång. Det är väl ok. Men då det spelas in, så hör man exakt samma mummel varje gång man spelar skivan och det är som jag ser det inte ok.
Mummel på burk.
Mvh
Peter
MacBruce skrev:En inspelning är ju en dokumentation av skeendet i det ögonblick då inspelningen sker. Att "tvätta bort" någon pianists mumlande eller att en sångsolist "spricker" under ett sådant skeende är, enligt min åsikt, en förfalskning av dokumentationen.
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot], Majestic-12 [Bot] och 17 gäster