Moderator: Redaktörer
petersteindl skrev:Billiga är de också.
Nattlorden skrev:Har ni sett detta?
https://www.westernelectric.com/300b
300B nyproduceras.
(sorry om det är old news)
Nattlorden skrev:Har ni sett detta?
https://www.westernelectric.com/300b
300B nyproduceras.
(sorry om det är old news)
RJohan skrev:Jag gillar rör. I gitarrstärkare. Kanske man kan tota ihop nåt med konstant 20% dist.
Bill50x skrev:RJohan skrev:Jag gillar rör. I gitarrstärkare. Kanske man kan tota ihop nåt med konstant 20% dist.
Prova att tota ihop något med transistorer som ger 20 % dist - hur låter det?
För övrigt ger rörförstärkare inte dist i den klassen, var har du fått det ifrån?
Harryup skrev:Western Electric har ju varit något kina-lablat tidigare. Nu är det kanske amerikanskt men det har nog knappast något gemensamt med originalfirman förutom att man använder konstruktionen eftersom det inte finns något som skyddar den längre. Skulle jag gissa
Bill50x skrev:RJohan skrev:Jag gillar rör. I gitarrstärkare. Kanske man kan tota ihop nåt med konstant 20% dist.
Prova att tota ihop något med transistorer som ger 20 % dist - hur låter det?
För övrigt ger rörförstärkare inte dist i den klassen, var har du fått det ifrån?
/ B
pLudio skrev:"With our usual definition of clipping—when the THD+noise reaches 1%—and with both channels driven, I measured a clipping power of just 1.8Wpc into 8 ohms"
Western Electric Type No.91E integrated amplifier Measurements
Den som vill ha rördistorsion kommer inte bli besviken!
peterh skrev:pLudio skrev:"With our usual definition of clipping—when the THD+noise reaches 1%—and with both channels driven, I measured a clipping power of just 1.8Wpc into 8 ohms"
Western Electric Type No.91E integrated amplifier Measurements
Den som vill ha rördistorsion kommer inte bli besviken!
Är det ett skämt ? Det är inte april 1 ännu
Morello skrev:Jösses vilken knasig apparat - flera procent THD även vid fåtalet watt.
JM skrev:Morello skrev:Jösses vilken knasig apparat - flera procent THD även vid fåtalet watt.
Utan att ha lyssnat hur tror ni utifrån mätresultaten ovan att förstärkaren låter när distorsionen blir hörbar?
Mjukt? Runt? Hårt? Vasst? Grötigt?
Eller?
Jag vet hur min push-pull 300b låter.
JM
I-or skrev:Nä, andra- och tredjeton låter definitivt inte underhållande. Det låter grötigare, tjockare och mindre dynamiskt. Distorsionen tar död på musiken, trist.
I-or skrev:Nä, andra- och tredjeton låter definitivt inte underhållande. Det låter grötigare, tjockare och mindre dynamiskt. Distorsionen tar död på musiken, trist.
JM skrev:Rörförstärkare med mätbar/hörbar 2:a tons dist men ingen hörbar 3:e tons dist eller mätbar högre dist hur låter den?
Runt eller vasst eller ngt annat?
JM
sprudel skrev:I-or skrev:Nä, andra- och tredjeton låter definitivt inte underhållande. Det låter grötigare, tjockare och mindre dynamiskt. Distorsionen tar död på musiken, trist.
Objection!
I-or skrev:sprudel skrev:I-or skrev:Nä, andra- och tredjeton låter definitivt inte underhållande. Det låter grötigare, tjockare och mindre dynamiskt. Distorsionen tar död på musiken, trist.
Objection!
Noted and overruled.![]()
Det var bara några veckor sedan som jag jämförde ett högklassigt rörbestyckat slutsteg med ett högklassigt transistorbestyckat dito. Utfallet var mycket påtagligt till det sistnämndas fördel. Jag var förvisso ganska säker på att skillnaden skulle vara hörbar, men inte alls så stor som den visade sig vara.
Detta var dessutom helt i linje med tidigare jämförelser, dock med skillnaden att rörslutsteget var en betydligt bättre återgivare denna gång.
hifikg skrev:I-or skrev:sprudel skrev:
Objection!
Noted and overruled.![]()
Det var bara några veckor sedan som jag jämförde ett högklassigt rörbestyckat slutsteg med ett högklassigt transistorbestyckat dito. Utfallet var mycket påtagligt till det sistnämndas fördel. Jag var förvisso ganska säker på att skillnaden skulle vara hörbar, men inte alls så stor som den visade sig vara.
Detta var dessutom helt i linje med tidigare jämförelser, dock med skillnaden att rörslutsteget var en betydligt bättre återgivare denna gång.
Vilka steg jämfördes?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 38 gäster