Vilket förstärkarfabrikat föredrar Faktiskt?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Vilket förstärkar-fabrikat föredrar du?

Omröstningen slutade 2021-12-07 18:32

Accuphase
12
22%
Krell
3
6%
Mark Levinson
2
4%
Moon
3
6%
Lyngdorf
4
7%
NAD
12
22%
Cambridge
1
2%
Rotel/Michi
6
11%
Hegel
4
7%
Marantz
4
7%
Naim
2
4%
Bladelius
1
2%
 
Antal röster : 54

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad
 
Inlägg: 16423
Blev medlem: 2009-01-06

Re: Vilket förstärkarfabrikat föredrar Faktiskt?

Inläggav Strmbrg » 2021-09-05 09:27

Möjligen är det under vissa omständigheter hyfsat egalt vilket förstärkarfabrikat som används.
För egen del är det egalt när jag spelar musik som ligger i "den undre kvartilen" vad ljudkomplexitet beträffar.
Spelar jag dessutom sådan musik på de hyfsat moderata nivåer jag föredrar, så ställs inte heller några särskilt höga krav på effektresurserna.

Jag brukar - kanske oavsiktligt provocerande för en del - likna ljudinnehållsmässigt låg-komplex musik med lite enklare teckningar. Relativt få färger och skarpa konturlinjer.
Hög-komplex musik kan då liknas med en mycket mer detaljrik målning eller ett riktigt findetaljerat foto.
Det är hursom ungefär så jag ser det. Andra må invända mot detta.

Jag ägde ett slutsteg av det engelska fabrikatet Exposure. (Tror det lystrade till modellnamnet 3010s.)
Detta steg efterträdde mina Audion single end, och jag växlade inte fram och åter mellan dessa för att jämföra. Först senare insåg jag att Exposuren gav ett ganska detaljbegränsande ljud. Nu syftar jag inte alls på "något litet pling" eller något mycket svagt bi-ljud från något närmickat instrument eller så. Jag syftar på lokalrymd, efterklangs-detaljer, den fina texturen och urskiljbarheten i en orkester av massor av instrument. Dessa brister var sannolikt förklaringen till mina problem att odistraherat tillägna mig mycket av den musik jag ville spela. Spelade jag Peps eller Bob Marley så infann sig inte distraktionen alls på samma sätt som när jag ville lyssna på en god inspelning av Beethovens trea eller Stravinskys Eldfågeln.

Minns inte nu, men möjligen drogs jag under Exposure-tiden lite bort från "klassisk musik".

PS
Det där "plinget" och svaga bi-ljudet från ett närmickat instrument är för egen del ointressanta saker. Vi prioriterar och värderar olika, en del engagerar sig i sådant och de kan de ju göra om de får ut något av det.
För egen del är att ägna uppmärksamhet åt sådana saker ett ointresse för musiken och ett intresse för prestanda eller annat i brist på musikfokus. Jag har haft perioder då jag haft svårt för att engagera mig i själva musiken, och då har mitt intresse för "plinget", eller för den delen hur "swischet" i Jacksons "Beat it" låter, blivit substitut.
Senast redigerad av Strmbrg 2021-09-05 11:16, redigerad totalt 3 gånger.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
jockewe
 
Inlägg: 1558
Blev medlem: 2004-10-24
Ort: Salem

Re: Vilket förstärkarfabrikat föredrar Faktiskt?

Inläggav jockewe » 2021-09-05 09:48

Strmbrg skrev:Man kan ju hoppa över lyssnandet.
Och strunta i mätandet.
Partiturläsning kanske kan räcka?


Kommer ihåg att Esa-Pekka Salonen fick frågan vilken kvartett han helst lyssnade på för Beethovenkvartetterna, han sa att han aldrig hade hört dem - musiken var för bra för att han skulle stå ut med någon annans tolkning så han läste bara partituren.
- - -
Kika in på min hemsida om du har lust

http://www.violinist.nu

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad
 
Inlägg: 16423
Blev medlem: 2009-01-06

Re: Vilket förstärkarfabrikat föredrar Faktiskt?

Inläggav Strmbrg » 2021-09-05 09:49

jockewe skrev:
Strmbrg skrev:Man kan ju hoppa över lyssnandet.
Och strunta i mätandet.
Partiturläsning kanske kan räcka?


Kommer ihåg att Esa-Pekka Salonen fick frågan vilken kvartett han helst lyssnade på för Beethovenkvartetterna, han sa att han aldrig hade hört dem - musiken var för bra för att han skulle stå ut med någon annans tolkning så han läste bara partituren.


:D
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Solveit
 
Inlägg: 278
Blev medlem: 2019-11-05

Re: Vilket förstärkarfabrikat föredrar Faktiskt?

Inläggav Solveit » 2021-09-05 23:33

Vinylcalle skrev:
Solveit skrev:"On not so good news, the Hypex based NC400 amplifier way outshines the Accuphase E-270. It has far less noise, distortion and much more power. Whoever thinks class AB amplifiers are better than switching ones like NC400, this is the time to cry! :)"
https://www.audiosciencereview.com/foru ... fier.6220/

Men snygga är dom. :)


Med kraftigt begränsad bandbredd på mätningen åtminstone :)
Frågan är vilken som hade haft högst distorsion i diskantregistret annars.
Lite äldre Accuphase har lägre distorsion än E-270.

Mvh Carl


Nu är jag ingen expert på mätningar men om det är högre bandbredd du menar?
"Can someone clarify the significance of the 90kHz bandwidth measurement to the left vs the 22.5kHz measurement to the right here. Why would the measurement to the left not point to significant issues with the amp?

Ok so our hearing, as I'm sure you know, extends to about 20kHz when we are young. So the question to ask is what is more important for audio quality? Sound which resides below 20kHz, or above 20kHz? The obvious answer is the correct one, below 20kHz.

So why test harmonic distortion to 90kHz? It's a good question. Well if we hear to 20Khz some argue that we want to test what happens when we put a 20kHz signal into an amp. If we do this, unless we have a perfect amp, harmonic distortion will be created at multiples of 20kHz, ie 40kHz, 60, 80 etc. It's important to look just to see if there is anything truly odd going on, however don't confuse this with any relation to audio quality. You simply can't hear those harmonics at 40, 60 and 80kHz, and even if you could your speakers almost certainly wouldn't reproduce them.

So, imo, this is why we should be careful with the parameters of thd tests. Quoting numbers to 90kHz bandwidth is misleading if you want to relate it to audio quality. Seeing low levels of thd above 20kHz is totally irrelevant from an audio quality perspective.

However again I would stress yes we do want to look above 20kHz. An FFT is far more helpful and informative than thd in doing so."
https://www.audiosciencereview.com/foru ... ost-306233
Purifi PTT6.5X04-NFA-01+Dayton Audio RST28F-4 1-1/8" +WG-300 wave guide+Komplete Audio 6+nanoDigi+2 SMSL M300SE+TPA3255 260-2-29A Topping pa3s+ .

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26593
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Vilket förstärkarfabrikat föredrar Faktiskt?

Inläggav hifikg » 2021-09-06 01:27

jockewe skrev:
Strmbrg skrev:Man kan ju hoppa över lyssnandet.
Och strunta i mätandet.
Partiturläsning kanske kan räcka?


Kommer ihåg att Esa-Pekka Salonen fick frågan vilken kvartett han helst lyssnade på för Beethovenkvartetterna, han sa att han aldrig hade hört dem - musiken var för bra för att han skulle stå ut med någon annans tolkning så han läste bara partituren.


Så skulle jag vilja kunna läsa partitur! Jag har fått för mig att musiker inte behöver så himla bra ljudanläggningar, de hör ändå musiken inom sig och en del kanske inte ens behöver en anläggning, bara en samling noter :)
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
jockewe
 
Inlägg: 1558
Blev medlem: 2004-10-24
Ort: Salem

Re: Vilket förstärkarfabrikat föredrar Faktiskt?

Inläggav jockewe » 2021-09-06 13:07

hifikg skrev:Jag har fått för mig att musiker inte behöver så himla bra ljudanläggningar, de hör ändå musiken inom sig och en del kanske inte ens behöver en anläggning, bara en samling noter :)


På tal om förstärkare, den kanske viktigaste förstärkaren är en som vi musiker tränar mycket på. Förmågan att "gå in" i vissa detaljer utan att störas av andra detaljer men ändå notera dem. Uppskatta en musikalisk karaktär så mycket att man kan ignorera taskig intonation t.ex. Precis som i aerobics så är resultatupplevelsen beroende av denna förstärkning. Det gör också kanske att många musiker inte är de bästa utvärderarna av återgivningsutrustning, har man inte lust/förmåga att "gå in" så blir det en sågning.
Hursomhelst är minsta ovälkommen färgning av ljud som en slangklämma på en vattenslang, på något sätt förändras flödet från det ursprungliga. I Classé förstärkaren jag fastnat för hör jag mest ingen eller välkommen färg 8)
- - -
Kika in på min hemsida om du har lust

http://www.violinist.nu

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert
 
Inlägg: 17879
Blev medlem: 2005-01-01
Ort: Göteborg

Re: Vilket förstärkarfabrikat föredrar Faktiskt?

Inläggav Almen » 2021-09-06 13:53

Två relativt nya slutsteg med riktigt bra prestanda på John Atkinsons mätbänk.

NAD C 298, measurements (Klass D 2x275 W (underspecat till 2x185 W))

Rotel Michi M8 (monoblock 1x1000 W)
Senast redigerad av Almen 2021-09-06 15:10, redigerad totalt 1 gång.
Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!

Användarvisningsbild
Calleberg
 
Inlägg: 3251
Blev medlem: 2010-03-06
Ort: Kumla

Re: Vilket förstärkarfabrikat föredrar Faktiskt?

Inläggav Calleberg » 2021-09-06 14:51

Den där NAD:en är faktiskt en Purifi Eigentakt implementation, så modern klass D av bästa sort.
Grymt osexig under locket dock, men det hörs ju inte. :)

Denna kan man glana på istället.
NAD C298 8 Ohm.png
NAD C298 8 Ohm.png (194.59 KiB) Visad 1773 gånger
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Vilket förstärkarfabrikat föredrar Faktiskt?

Inläggav Morello » 2021-09-06 15:08

Almen skrev:Två relativt nya slutsteg med riktigt bra prestanda på John Atkinsons mätbänk.

NAD C 298, measurements (2x275 W (underspecat till 2x185 W))

Rotel Michi M8 (monoblock 1x1000 W)


Jösses vad mycket dyrare Rotel M8 jämfört med exempelvis RB1090.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57179
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Vilket förstärkarfabrikat föredrar Faktiskt?

Inläggav Nattlorden » 2021-09-06 15:13

Kyltunnlar....
Bild

Följer de sin tradition med fejk-flänsar... eller har de på sidan NÅGON funktion alls?
It's all fun and games until Darth Vader comes.

grannilsson
 
Inlägg: 444
Blev medlem: 2003-11-10

Re: Vilket förstärkarfabrikat föredrar Faktiskt?

Inläggav grannilsson » 2021-09-06 15:49

NAD 208 Singularis
Sentec PA9
Mitt egna Rörbygge 300B Push-Pull

Mvh Göran Nilsson

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Vilket förstärkarfabrikat föredrar Faktiskt?

Inläggav Morello » 2021-09-20 15:32

sprudel skrev:
Morello skrev:Frågan är vad som ger mest vid handen - seriös mätstudie eller lyssning utan seriös testmetodik?


Falsk dikotomi.


Ja och nej; seriösa lyssningstester är så ohyggligt ovanligt att det i praktiken knappast förekommer. Återstår gör alltså mätstudier.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Hoffen
 
Inlägg: 155
Blev medlem: 2009-06-10
Ort: Latrineholm, the armpit of Sörmland

Re: Vilket förstärkarfabrikat föredrar Faktiskt?

Inläggav Hoffen » 2021-09-25 11:17

Jag röstade NAD då det är vad jag kör med här hemma.
Ett 1020 försteg mot ett 216 THX slutsteg.
Mycket bang for buck då allt är köpt begagnat.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15183
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Vilket förstärkarfabrikat föredrar Faktiskt?

Inläggav Harryup » 2021-09-26 10:42

Morello skrev:
sprudel skrev:
Morello skrev:Frågan är vad som ger mest vid handen - seriös mätstudie eller lyssning utan seriös testmetodik?


Falsk dikotomi.


Ja och nej; seriösa lyssningstester är så ohyggligt ovanligt att det i praktiken knappast förekommer. Återstår gör alltså mätstudier.


@Morello
Skulle du säga att du utifrån 3 st adekvata mätresultat utifrån (ifrån labbänken och inte med aktuella högtalare för lyssningen) t.ex. nån Bryston, nån av dina byggen och t.ex. en fullt fungerande Nad skulle i en blindtest kunna avgöra vilken som är vilken? Eller

mvh/Harry Up

Föregående

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 13 gäster