Vilket förstärkarfabrikat föredrar Faktiskt?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Vilket förstärkar-fabrikat föredrar du?

Omröstningen slutade 2021-12-07 18:32

Accuphase
12
22%
Krell
3
6%
Mark Levinson
2
4%
Moon
3
6%
Lyngdorf
4
7%
NAD
12
22%
Cambridge
1
2%
Rotel/Michi
6
11%
Hegel
4
7%
Marantz
4
7%
Naim
2
4%
Bladelius
1
2%
 
Antal röster : 54

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34927
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Vilket förstärkarfabrikat föredrar Faktiskt?

Inläggav Morello » 2021-09-03 14:37

Frågan är vad som ger mest vid handen - seriös mätstudie eller lyssning utan seriös testmetodik?
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad
 
Inlägg: 16426
Blev medlem: 2009-01-06

Re: Vilket förstärkarfabrikat föredrar Faktiskt?

Inläggav Strmbrg » 2021-09-03 14:52

Man kan ju hoppa över lyssnandet.
Och strunta i mätandet.
Partiturläsning kanske kan räcka?
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Vilket förstärkarfabrikat föredrar Faktiskt?

Inläggav goat76 » 2021-09-03 17:38

Morello skrev:Frågan är vad som ger mest vid handen - seriös mätstudie eller lyssning utan seriös testmetodik?


Egen lyssning slår naturligtvis alla andra utvärderingsmetoder.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6261
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Vilket förstärkarfabrikat föredrar Faktiskt?

Inläggav I-or » 2021-09-03 20:17

Nej, absolut inte - våra sinnen är tyvärr alltför instabila. Efter runt 30 år som ingenjör inom området gör jag fortfarande misstag vid subjektiv utvärdering. Dagsformen varierar högst betänkligt (trots att jag brukar prestera mycket väl i kontrollerade studier). Man får en mer skeptisk hållning när man utsätter sig för lite mer vetenskaplig utvärdering nästan dagligen. Prova själv, så märker du vad det handlar om.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Vilket förstärkarfabrikat föredrar Faktiskt?

Inläggav goat76 » 2021-09-03 21:50

I-or skrev:Nej, absolut inte - våra sinnen är tyvärr alltför instabila. Efter runt 30 år som ingenjör inom området gör jag fortfarande misstag vid subjektiv utvärdering. Dagsformen varierar högst betänkligt (trots att jag brukar prestera mycket väl i kontrollerade studier). Man får en mer skeptisk hållning när man utsätter sig för lite mer vetenskaplig utvärdering nästan dagligen. Prova själv, så märker du vad det handlar om.


Jag tror att du missförstår vad jag menar.

Rent allmänt och hypotetisk...
Om jag ska välja ut den förstärkare som jag föredrar vid musiklyssning, så behöver inte den mätmässigt bättre förstärkaren nödvändigtvis vara den just jag föredrar. Om det skulle råka vara så att jag fullkomligen älskade ljudet från exempelvis en relativt starkt färgande/distande rörförstärkare, och det klart mycket mer än den objektivt sett bättre och rent spelande förstärkaren, så vore det otroligt dumt av mig om inte valet föll på just den jag personligen föredrar för musiklyssning.

Det här med musikåtergivning är inte en vetenskaplig utvärdering för alla, kanske är det på det viset just för dig, men du bör nog inte utgå ifrån att det är så för alla andra. :)

Och varför förlita sig på dagsform?
Personligen föredrar jag långlyssning, en förstärkare som vid en längre tids musiklyssning inte uppvisar en (för mig) störande karaktär, är ett bra val oavsett personliga preferenser.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6261
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Vilket förstärkarfabrikat föredrar Faktiskt?

Inläggav I-or » 2021-09-03 23:17

Nej, jag missförstår dig inte alls den här gången heller.

Vad jag försöker förmedla är de tydliga fördomar som vi alltid uppvisar när vi låter andra intryck än de intryck som vi faktiskt ska inrikta oss på, spela in. Produktens rykte, utseende, våra allmänna förväntningar etc spelar ofta våra sinnen ett spratt och här går majoriteten av alla audiofiler vilse. Öppna test är meningslösa för all hygglig elektronik (för högtalare är skillnaderna ofta så stora att åtminstone tränade lyssnare bevisligen kan höra skillnad oavsett). Prova att blindtesta på vilket sätt du vill, snabba växlingar, över lång tid, med audiofila inspelningar eller med din favoritmusik. Om du då med säkerhet kan höra skillnad så har du gjort rätt val enligt dina premisser, inte annars.

Och nej, vad jag beskriver handlar alls inte om mig, utan vad som är välkänt och välbeskrivet rent vetenskapligt. Det finns spaltkilometer att läsa om inte bara hifi, utan om allt ifrån vilka viner till vilka bilar vi väljer.

Dessutom är jag ganska avgjort mer van än de allra flesta att åsidosätta mina egna värderingar och sätta mig in i vad en normalkonsument i ett visst marknadssegment tycker eller hur han/hon resonerar, jag får nämligen den frågan nästan dagligen när man ska avgöra vad som är gångbart.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
music4ever
 
Inlägg: 3312
Blev medlem: 2012-04-18

Re: Vilket förstärkarfabrikat föredrar Faktiskt?

Inläggav music4ever » 2021-09-03 23:54

sprudel skrev:10 som föredrar Accuphase. Har alla dessa lyssnat på Accu i sin setup eller tycker man de är coola överlag?


Rösta på utseendet. De verkar även va rätt välbyggda också.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6261
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Vilket förstärkarfabrikat föredrar Faktiskt?

Inläggav I-or » 2021-09-04 00:16

Jag har innehaft Accuphase för länge sedan och tyckte att de var coola. Detta var på den tiden när påslagen på företagets produkter i Sverige var mycket låga och butikspriset därför var klart konkurrenskraftigt. En lite mindre dyr modell, men hyfsat hög kvalitet.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad
 
Inlägg: 16426
Blev medlem: 2009-01-06

Re: Vilket förstärkarfabrikat föredrar Faktiskt?

Inläggav Strmbrg » 2021-09-04 08:47

För att sticka ut, som kanske lite korkad och omdömeslös, så brydde jag mig inte om att provlyssna Accuphase innan jag beställde. En praktisk orsak är den högst begränsade tillgången på apparater i närområdet för hemlån.
Den första apparaten jag tog hem var en A-20. Ett klass-A-slutsteg från 90-talet, specat till 20/40/80W i 8/4/2 Ohm. Köpt på Ebay.

Slutsteget jag hade vid tiden för köpbeslutet av ett Accuphase var Rotel RB-1590. (350W i 8 Ohm eller något ditåt.)
Orsaken till att jag ville byta ut detta slutsteg grundade sig i att jag inte kunde lyssna odistraherat på musiken med denna apparat. Mer konkret så var det så att jag inte lyssnade på musik så mycket som jag önskade göra.
Som varandes ointresserad av riktigt djuplodande och "dissekerande" ljud-analyser och med endast högst nödtorftig teknisk kunskap, så nöjde jag mig med att avfärda Rotel-steget baserat på detta. (Accuphasen betalades och Roteln såldes en tid därefter till ungefär samma pengar.)
Huruvida det grundar sig i inbillning eller teknik tänker jag inte spekulera i eller resonera kring, men resultatet av bytet renderade hursomhelst i att jag tyckte att det nu var givande att lyssna på musik. Den generella distraktionen var borta. (Självklart var det fortfarande distraherande att lyssna på vissa inspelningar.)

Att jag något år senare lade en beställning på ett fabriksnytt A-36, att ersätta A-20 med, handlade mer om tillfredsställelsen av att äga en modern version av det minsta klass-A-steget än att någon lyssningsmässig distraktion hade uppstått. Ty, det hade det inte. Ej heller hade jag stött på ett behov av mer effekt. A-36 är specat till 30/60/120W i 8/4/2 Ohm. (60/104/159W då klippning inträder.)

Så, för högst egen del, så försöker jag bedöma ljud och - i den mån det går att isolera - enskilda faktorer såsom en apparat, baserat på huruvida jag kan lyssna på "mina symfonier och liknande" utan att distraheras av ljudet. Våldsamma ljudtryck och extrem lågbas är kanske rent objektivt värdefullt för den "totala realismen", men för egen del kan jag pruta lite på just detta. (Tycker att riktigt starkt ljud är obehagligt även i verkligheten.)
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
hali
Site Admin
Site Admin
 
Inlägg: 1637
Blev medlem: 2003-03-18
Ort: Southend-on-sea

Re: Vilket förstärkarfabrikat föredrar Faktiskt?

Inläggav hali » 2021-09-04 09:31

Knob-feel pa volymratten ar givetvis det viktigaste. Rela driven volym med klick ljud ar bast!
Redaktör på Faktiskt.io

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26687
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Vilket förstärkarfabrikat föredrar Faktiskt?

Inläggav hifikg » 2021-09-04 10:37

Calleberg skrev:Apple gav ju sin dator namnet Macintosh efter äppelsorten Mcintosh, men ändrade stavningen eftersom det redan fanns ett inte helt okänt företag i audiobranshen med samma stavning som äpplet.


Tur att de inte var så rika redan då, då hade de köpt upp McIntosh o lagt ner det. Eller så hade vi fått Världens Bästa Förstärkare.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Calleberg
 
Inlägg: 3291
Blev medlem: 2010-03-06
Ort: Kumla

Re: Vilket förstärkarfabrikat föredrar Faktiskt?

Inläggav Calleberg » 2021-09-04 10:50

Fast de hade varit fula, bara gått att koppla till Apple högtalare, och bara gått att spela på via Itunes. Så du har rätt, vikken tur :)
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Solveit
 
Inlägg: 284
Blev medlem: 2019-11-05

Re: Vilket förstärkarfabrikat föredrar Faktiskt?

Inläggav Solveit » 2021-09-04 11:44

"On not so good news, the Hypex based NC400 amplifier way outshines the Accuphase E-270. It has far less noise, distortion and much more power. Whoever thinks class AB amplifiers are better than switching ones like NC400, this is the time to cry! :)"
https://www.audiosciencereview.com/foru ... fier.6220/

Men snygga är dom. :)
Purifi PTT6.5X04-NFA-01+Dayton Audio RST28F-4 1-1/8" +WG-300 wave guide+Komplete Audio 6+nanoDigi+2 SMSL M300SE+TPA3255 260-2-29A Topping pa3s+ .

Användarvisningsbild
Calleberg
 
Inlägg: 3291
Blev medlem: 2010-03-06
Ort: Kumla

Re: Vilket förstärkarfabrikat föredrar Faktiskt?

Inläggav Calleberg » 2021-09-04 11:55

Jag kan lugna Strömmis med att samtliga av Amir testade förstärkare överglänses av nc400 i hans mätningar förutom Benchmark AHB2 eller vad den nu heter. D.v.s Oavsett VAD du än köpt så MÄTER en Ncore 400 sannolikt bättre, förutom då AHB2.

Nu har han ju inte mätt Sybbaraijterna, hur ligger du till Morello jämfört med en sån där Benchmarkare?

EDIT: La till en kurva på SA No1200 i stereo och det ser ut som även den får se sig slagen av nCore400

https://www.audiosciencereview.com/foru ... -amp.7628/

Platån i kurvan nedan efter 20W ser faktiskt ut som att det är mätsystemets distorsion som sätter begränsningen

Benchmark AHB2 Amplifier Power at 4 Ohm compared to Hypex NC400 Audio Measurements.png
Benchmark AHB2 Amplifier Power at 4 Ohm compared to Hypex NC400 Audio Measurements.png (36.13 KiB) Visad 2165 gånger

30652980_1914107178661079_6786665772178472960_n.jpg
30652980_1914107178661079_6786665772178472960_n.jpg (160.39 KiB) Visad 2157 gånger
Senast redigerad av Calleberg 2021-09-04 12:30, redigerad totalt 4 gånger.
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34927
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Vilket förstärkarfabrikat föredrar Faktiskt?

Inläggav Morello » 2021-09-04 12:20

Strmbrg skrev:Man kan ju hoppa över lyssnandet.
Och strunta i mätandet.
Partiturläsning kanske kan räcka?


:) I förekommande fall, ja.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad
 
Inlägg: 16426
Blev medlem: 2009-01-06

Re: Vilket förstärkarfabrikat föredrar Faktiskt?

Inläggav Strmbrg » 2021-09-04 12:36

Calleberg skrev:Jag kan lugna Strömmis med att samtliga av Amir testade förstärkare överglänses av nc400 i hans mätningar förutom Benchmark AHB2 eller vad den nu heter. D.v.s Oavsett VAD du än köpt så MÄTER en Ncore 400 sannolikt bättre, förutom då AHB2.

Nu har han ju inte mätt Sybbaraijterna, hur ligger du till Morello jämfört med en sån där Benchmarkare?

EDIT: La till en kurva på SA No1200 i stereo och det ser ut som även den får se sig slagen av nCore400

https://www.audiosciencereview.com/foru ... -amp.7628/

Platån i kurvan nedan efter 20W ser faktiskt ut som att det är mätsystemets distorsion som sätter begränsningen

Benchmark AHB2 Amplifier Power at 4 Ohm compared to Hypex NC400 Audio Measurements.png

30652980_1914107178661079_6786665772178472960_n.jpg


Ingen fara, men tack för den till lugn syftande omtanken!
”Han med torkhuven” får testa och bedöma som han vill. Det får andra också. Snällt va?
Nå, jag är nog åtminstone såpass stabil att jag lyckas undvika att svaja som sädesfälten i vinden av uttalanden, hävdanden, mätanden och bevisanden.
:)
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
Calleberg
 
Inlägg: 3291
Blev medlem: 2010-03-06
Ort: Kumla

Re: Vilket förstärkarfabrikat föredrar Faktiskt?

Inläggav Calleberg » 2021-09-04 12:45

Ja ofta så resulterar ju testandet i... något.
Kolla bara din egen XLR kabeltråd som nu blivit ett utbyte av tips om högklassiga klassiker :D
På det hela taget en övning med positivt resultat.
Som så ofta, att GÖRA något är mer lärorikt än att sitta på arschlet :)
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9599
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Vilket förstärkarfabrikat föredrar Faktiskt?

Inläggav sprudel » 2021-09-04 13:20

Morello skrev:Frågan är vad som ger mest vid handen - seriös mätstudie eller lyssning utan seriös testmetodik?


Falsk dikotomi.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

MacBruce
 
Inlägg: 3606
Blev medlem: 2007-10-29

Re: Vilket förstärkarfabrikat föredrar Faktiskt?

Inläggav MacBruce » 2021-09-04 16:14

Calleberg skrev:Fast de hade varit fula, bara gått att koppla till Apple högtalare, och bara gått att spela på via Itunes. Så du har rätt, vikken tur :)


Ser man på: du redovisar en "bias" redan innan produkten existerar...
Antropomorfiera mera!
Det är skönt att kunna tekniken. — TfA.
Medlem av ABC-klubben, http://www.abc.se

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15188
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Vilket förstärkarfabrikat föredrar Faktiskt?

Inläggav Harryup » 2021-09-04 16:19

hifikg skrev:
Calleberg skrev:Apple gav ju sin dator namnet Macintosh efter äppelsorten Mcintosh, men ändrade stavningen eftersom det redan fanns ett inte helt okänt företag i audiobranshen med samma stavning som äpplet.


Tur att de inte var så rika redan då, då hade de köpt upp McIntosh o lagt ner det. Eller så hade vi fått Världens Bästa Förstärkare.


Steve Jobs erbjöd Gordon Gow att få köpa 2 st Macintosh Plus till fabriksnetto mot att de fick använda namnet. Mr. Gow mös när han sade det blev väsentligt dyrare för Apple än så.

MacBruce
 
Inlägg: 3606
Blev medlem: 2007-10-29

Re: Vilket förstärkarfabrikat föredrar Faktiskt?

Inläggav MacBruce » 2021-09-04 16:37

Harryup skrev:
hifikg skrev:
Calleberg skrev:Apple gav ju sin dator namnet Macintosh efter äppelsorten Mcintosh, men ändrade stavningen eftersom det redan fanns ett inte helt okänt företag i audiobranshen med samma stavning som äpplet.


Tur att de inte var så rika redan då, då hade de köpt upp McIntosh o lagt ner det. Eller så hade vi fått Världens Bästa Förstärkare.


Steve Jobs erbjöd Gordon Gow att få köpa 2 st Macintosh Plus till fabriksnetto mot att de fick använda namnet. Mr. Gow mös när han sade det blev väsentligt dyrare för Apple än så.


Affärsuppgörelser är affärsuppgörelser. Har en känsla av (utan att ha parternas bokföring under ögonen) att Apple tjänade mest på den affären.

Det var väl också en uppgörelse med Beatles angående "Apple"? Har inte sett någon redogörelse om hur den uppgörelsen slutade.
Antropomorfiera mera!
Det är skönt att kunna tekniken. — TfA.
Medlem av ABC-klubben, http://www.abc.se

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39788
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Vilket förstärkarfabrikat föredrar Faktiskt?

Inläggav petersteindl » 2021-09-04 16:41

Kanske skall fylla i att på 80-talet importerade och distribuerade vi (Harryup och jag) på Ljudbutiken McIntosh och då hade jag en hel del kontakt med Gordon Gow som var VD och ägare av McIntosh. Efter att jag år 1986 hade sålt Ljudbutiken så jobbade Harryup på företaget som distribuerade McIntosh i Sverige.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten
 
Inlägg: 11891
Blev medlem: 2008-07-01

Re: Vilket förstärkarfabrikat föredrar Faktiskt?

Inläggav sportbilsentusiasten » 2021-09-04 20:05

Morello skrev:Välbyggda och med få undantag fina tekniska prestanda kanske kan räcka?

Coola räcker långt, snygga med

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten
 
Inlägg: 11891
Blev medlem: 2008-07-01

Re: Vilket förstärkarfabrikat föredrar Faktiskt?

Inläggav sportbilsentusiasten » 2021-09-04 20:08

Morello skrev:
sportbilsentusiasten skrev:
Morello skrev:
MacIntosh är väl datorer och McIntosh hifi?
Jag håller med dig - elegant utseende som inte liknar något annat.

Jo man jag kallar båda Mac. Är ju helt omöjligt att komma ihåg hur McInt... stavas. :lol:


Datorn Macintosh stavas med ett extra "a" - tänk Apple.

Bra tumregel, ska minnas det

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26687
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Vilket förstärkarfabrikat föredrar Faktiskt?

Inläggav hifikg » 2021-09-04 23:47

MacBruce skrev:
Harryup skrev:
hifikg skrev:
Tur att de inte var så rika redan då, då hade de köpt upp McIntosh o lagt ner det. Eller så hade vi fått Världens Bästa Förstärkare.


Steve Jobs erbjöd Gordon Gow att få köpa 2 st Macintosh Plus till fabriksnetto mot att de fick använda namnet. Mr. Gow mös när han sade det blev väsentligt dyrare för Apple än så.


Affärsuppgörelser är affärsuppgörelser. Har en känsla av (utan att ha parternas bokföring under ögonen) att Apple tjänade mest på den affären.

Det var väl också en uppgörelse med Beatles angående "Apple"? Har inte sett någon redogörelse om hur den uppgörelsen slutade.


Köpte inte Apple Apple?
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26687
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Vilket förstärkarfabrikat föredrar Faktiskt?

Inläggav hifikg » 2021-09-04 23:50

Calleberg skrev:Fast de hade varit fula, bara gått att koppla till Apple högtalare, och bara gått att spela på via Itunes. Så du har rätt, vikken tur :)


Och alla hade kunnat ägna sig åt att lyssna på musiken istället för att tjafsa om apparater, kablar o streamingtjänster. Kanske hade de t o m designat kabellyftare värda namnet :)
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Vinylcalle
 
Inlägg: 3089
Blev medlem: 2008-12-24
Ort: Lund

Re: Vilket förstärkarfabrikat föredrar Faktiskt?

Inläggav Vinylcalle » 2021-09-05 00:30

Solveit skrev:"On not so good news, the Hypex based NC400 amplifier way outshines the Accuphase E-270. It has far less noise, distortion and much more power. Whoever thinks class AB amplifiers are better than switching ones like NC400, this is the time to cry! :)"
https://www.audiosciencereview.com/foru ... fier.6220/

Men snygga är dom. :)


Med kraftigt begränsad bandbredd på mätningen åtminstone :)
Frågan är vilken som hade haft högst distorsion i diskantregistret annars.
Lite äldre Accuphase har lägre distorsion än E-270.

Mvh Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
Vinylcalle
 
Inlägg: 3089
Blev medlem: 2008-12-24
Ort: Lund

Re: Vilket förstärkarfabrikat föredrar Faktiskt?

Inläggav Vinylcalle » 2021-09-05 00:32

sprudel skrev:10 som föredrar Accuphase. Har alla dessa lyssnat på Accu i sin setup eller tycker man de är coola överlag?


Det blir ju väldigt svårt för alla 10 och svara tillsammans.
Men det finns åtminstone några nöjda ägare på forumet och att några fler skulle lyssnat är väl inte otroligt.
Själv har jag haft Accuphase förstärkeri i många år.

Mvh Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
Conan
 
Inlägg: 5180
Blev medlem: 2003-11-18
Ort: Stockholm

Re: Vilket förstärkarfabrikat föredrar Faktiskt?

Inläggav Conan » 2021-09-05 07:52

Strmbrg skrev:Man kan ju hoppa över lyssnandet.
Och strunta i mätandet.
Partiturläsning kanske kan räcka?


Det där är ju lite intressant egentligen. Ta en dator på vilken användaren avser att läsa Shakespeares samlade dramer; ska denna läsare utvärdera denna dator genom att mäta teknisk prestanda (processor, grafik, skärmens färgåtergivning, ljushet & kontrast mm) eller ska man låta 5 personer läsa Shakespeare på datorn och säga hur de upplevde litteraturen? :wink:

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5353
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Vilket förstärkarfabrikat föredrar Faktiskt?

Inläggav Belker » 2021-09-05 09:09

Vinylcalle skrev:
Solveit skrev:"On not so good news, the Hypex based NC400 amplifier way outshines the Accuphase E-270. It has far less noise, distortion and much more power. Whoever thinks class AB amplifiers are better than switching ones like NC400, this is the time to cry! :)"
https://www.audiosciencereview.com/foru ... fier.6220/

Men snygga är dom. :)


Med kraftigt begränsad bandbredd på mätningen åtminstone :)
Frågan är vilken som hade haft högst distorsion i diskantregistret annars.
Lite äldre Accuphase har lägre distorsion än E-270.

Mvh Carl

Läge för ett litet mätreportage?

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 12 gäster