Var/hur lokaliseras ljudet?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

JM
 
Inlägg: 4830
Blev medlem: 2011-08-13

Var/hur lokaliseras ljudet?

Inläggav JM » 2021-08-30 20:58

Med två identiska högtalare i hörnen i rummet 3 m från varandra och med lyssningspositionen 3 m från högtalarna spelas ett monoljud.
1. Monoljudet är i detta fall är ett kort klickljud som kommer 0,5 ms tidigare i vänster högtalare men är dubbelt så starkt i höger högtalare.
Var i rummet lokaliseras ljudet? Motivera.

JM
Senast redigerad av JM 2021-08-31 08:01, redigerad totalt 1 gång.
Neuroscientist. Emotional Beauty is in the Ear of the Listener. "Kill your darlings" => scientific evolution.

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3647
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: Var lokaliseras ljudet?

Inläggav juanth » 2021-08-30 23:08

Gissar hejvilt på att ljudet upplevs komma från höger då 0,5 ms är för kort för att vår hjärna ska se det som två ljud och pga högre nivå i den högra så registreras det som kommande därifrån.
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Var lokaliseras ljudet?

Inläggav goat76 » 2021-08-31 00:03

juanth skrev:Gissar hejvilt på att ljudet upplevs komma från höger då 0,5 ms är för kort för att vår hjärna ska se det som två ljud och pga högre nivå i den högra så registreras det som kommande därifrån.


Det blir faktiskt inte så, jag har testat. :)

För ett kort klickljud räcker det med att ljudet kommer 0,5 ms före i vänster högtalare för att ljudet ska lokaliseras från vänster om ljuden spelas upp med samma nivå. Men när ljudet från höger högtalare ligger 3 dB starkare i nivå än från vänster högtalare så blir lokaliseringen diffus, ljudet uppfattas inte komma från en enskild punkt och varken mer eller mindre från någon av vardera högtalare, men inte heller som ett distinkt monoljud i mitten. Om man däremot ökar nivåskillnaden från 3 till 6 dB så uppfattas ljudet komma mer från höger håll.

Förlåt JM om jag nu råkade förstöra din tråd som kanske gick ut på att få folk att spekulera. :)

JM
 
Inlägg: 4830
Blev medlem: 2011-08-13

Re: Var lokaliseras ljudet?

Inläggav JM » 2021-08-31 07:50

Stereolokalisation av stereoljud bygger på antingen ljudtryckskillnader och/eller viss fördröjning under 1 ms mellan höger och vänster högtalare.
Med två identiska högtalare i hörnen i rummet 3 m från varandra och med lyssningspositionen 3 m från högtalarna spelas ett monoljud.
2. Monoljudet är i detta fall är ett kort klickljud vilket återges dubbelt så stark i vänster högtalare än höger. Går det att lokalisera ljudet mittemellan högtalarna genom att fördröja ljudet i vänster högtalare. Om det går - hur stor fördröjning krävs?
Hur låter ljudet?

JM
Neuroscientist. Emotional Beauty is in the Ear of the Listener. "Kill your darlings" => scientific evolution.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Var lokaliseras ljudet?

Inläggav goat76 » 2021-08-31 10:07

JM skrev:Stereolokalisation av stereoljud bygger på antingen ljudtryckskillnader och/eller viss fördröjning under 1 ms mellan höger och vänster högtalare.
Med två identiska högtalare i hörnen i rummet 3 m från varandra och med lyssningspositionen 3 m från högtalarna spelas ett monoljud.
2. Monoljudet är i detta fall är ett kort klickljud vilket återges dubbelt så stark i vänster högtalare än höger. Går det att lokalisera ljudet mittemellan högtalarna genom att fördröja ljudet i vänster högtalare. Om det går - hur stor fördröjning krävs?
Hur låter ljudet?

JM


1. Utan fördröjning i vänster högtalare så lokaliseras/panoreras klickljudet 50% till vänster (mittemellan vänster högtalare och centerposition) när ljudet är 3 dB starkare i vänster kanal än i höger kanal.

2. Med just det korta klickljud jag använder i mitt test så räcker det med en fördröjning på 0,2 ms eller närmare 0,3 ms för att ljudet ska lokaliseras mittemellan högtalarna, men klickljudet blir mer och mer diffust med ökad fördröjning jämfört med ett "äkta" monoljud uppspelat från båda högtalarna i samma nivå och utan några fördröjningar, vilket låter som en distinkt reell ljudkälla mittemellan högtalarna.

3. Redan vid en fördröjning på 0,4 ms blir klickljudet såpass diffust/icke distinkt lokaliseringsmässigt att det varken låter som ett monoljud mittemellan högtalarna, men inte heller att det uppfattas komma mer från den högra högtalaren.
Vid en fördröjning med 0,8 ms uppfattas klickljudet befinna sig ungefär 50% panorerat till höger, ljudet får dock mer "rymd" och låter inte lika distinkt som ljudet i punkt 1, vilket bara var panorerat med hjälp av ljudtrycksskillnad mellan kanalerna.
En alltmer tydlig fasförskjutning av ljudet uppstår alltså med ökad fördröjning, som sedan övergår till två separata ljud när fördröjningen blir tillräckligt stor.

JM
 
Inlägg: 4830
Blev medlem: 2011-08-13

Re: Var/hur lokaliseras ljudet?

Inläggav JM » 2021-09-01 06:07

Intressant.
Vid vilken tidsskillnad uppträder ekoeffekten med dina klickljud. Dvs vid vilken fördröjning upplever du tydligt två separata ljud.
Lokalisering av klickljud mha olika ljudstyrka ger uppenbarligen en tydlig upplevd lokalisering. Lokalisering mha tidsfördröjning fungerar vid korta tidsskillnader typ 0,1 ms. Vid längre fördröjning > 0,4 ms - uppträder upplevd utsmetning sannolikt sekundärt till fasfel? vid stereolyssnande om jag uppfattat dina resultat korrekt.
Tacksam för fler detaljer varför ljudet blir utsmetat.

Detta medför att "skruvstädsmodellen" med lyssnaren exakt lika långt från högtalarna är ett krav för att undvika utsmetning av ljudet. Dvs bara några cm ur exakta lyssningspositionen vid stereolyssnande ger ett utsmetat klickljud pga några tiondels ms fördröjning.



För tal och gles musik uppträder ekoeffekten vanligen efter 50 ms. Dvs betydligt senare än för klickljud.
Vilka konsekvenser får detta för ljudets lokalisation i rummet, lyssningsplatsens lokalisation och utsmetningen av ljudet?

JM
Neuroscientist. Emotional Beauty is in the Ear of the Listener. "Kill your darlings" => scientific evolution.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Var/hur lokaliseras ljudet?

Inläggav goat76 » 2021-09-01 23:01

JM, jag ska testa de saker du undrar över, har bara inte haft tid idag. :)

En sak bara. Ljudet kommer inte upplevas mer utsmetat bara för man lutar huvudet från "skruvstädet" i mitten mot något av vardera håll, det eftersom ljudet blir alltmer dominerande från den högtalare man närmar sig, rent ljudtrycksmässigt.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39779
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Var/hur lokaliseras ljudet?

Inläggav petersteindl » 2021-09-02 01:03

Prova gärna följande:
Använd ditt klickljud.

Det skall utgås från identiskt samma klick i bägge kanalerna.

1. Mono. Som referens.
2. 3 dB starkare i höger kanal samt ingen fördröjning i någon av kanalerna.
3. 3 dB starkare i höger kanal samt 0,2 ms fördröjt i vänster kanal.
4. Samma amplitud i höger och vänster kanal samt 0,2 ms fördröjt i vänster kanal.

På vilket sätt skiljer sig 3 mot 2 och mot 4? Ändras upplevd position på klickljudet? Är det skillnad mellan diffusitet mellan 2 och 3 samt mellan 3 och 4?

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Var/hur lokaliseras ljudet?

Inläggav goat76 » 2021-09-02 17:42

Jag har gjort några ljudfiler så får ni själva avgöra vad ni hör.

Första testet: https://www.dropbox.com/s/jcsyaf4kjbs5t ... 1.wav?dl=0

1. De första fyra klickljuden (1-4) är vanlig mono, två identiska ljud uppspelade lika starkt i vänster respektive höger kanal utan någon fördröjning.

2. De efterföljande fyra klickljuden (5-8) är 3 dB starkare i vänster kanal och klickljudet har nu förflyttats till ungefär mittemellan vänster högtalare och centerposition.

3 De fyra klickljuden (9-12) som kommer därefter är 3 dB starkare i vänster kanal fast nu med en fördröjning på 0,3 ms. Detta uppfattar jag som att ljudet återgått till en central position men att det är aningen mer diffust än vanlig mono vilket jag återgår till i punkt 4...

4. Dessa klickljud (13-16) är alltså vanlig mono igen, precis samma som i punkt 1, detta bara för att visa att det låter mindre diffust än de föregående klickljuden (punkt 3) då det inte längre sker någon fasskillnad.

5. De sista fyra klickljuden (17-20) är 3 dB starkare i vänster kanal, men nu har fördröjningen ökats till 0.8 ms. Detta uppfattar jag som att klickljuden nu befinner sig ungefär mittemellan höger högtalare och centerposition. Aningen diffust igen orsakat av fasskillnaden som uppstår.



petersteindl skrev:Prova gärna följande:
Använd ditt klickljud.

Det skall utgås från identiskt samma klick i bägge kanalerna.

1. Mono. Som referens.
2. 3 dB starkare i höger kanal samt ingen fördröjning i någon av kanalerna.
3. 3 dB starkare i höger kanal samt 0,2 ms fördröjt i vänster kanal.
4. Samma amplitud i höger och vänster kanal samt 0,2 ms fördröjt i vänster kanal.

På vilket sätt skiljer sig 3 mot 2 och mot 4? Ändras upplevd position på klickljudet? Är det skillnad mellan diffusitet mellan 2 och 3 samt mellan 3 och 4?

MvH
Peter


Peters önskade test: https://www.dropbox.com/s/35hclbrzyj85r ... 2.wav?dl=0

1. Första fyra klickljuden (1-4) i vanlig mono.

2. Nästa fyra klickljud (5-8) med 3 dB starkare i höger kanal utan någon fördröjning.

3. Nästa fyra klickljud (9-12) med 3 dB starkare i höger kanal och 0.2 ms fördröjning i vänster kanal.

4. Sista fyra klickljuden (13-16) med samma amplitud i båda kanalerna men med 0.2 ms fördröjning i vänster kanal.

Min upplevelse av detta test är att det inte uppstår någon speciellt märkbar diffusitet när den starkare eller förstkommande kanalens klickljud inte har någon fördröjning. Vad tycker ni att ni hör?

P.S. Mitt tips är att ni spelar upp dessa klickljud hyfsat starkt, jag tycker iallafall att lokaliseringen och eventuell diffusering blir lättare att avgöra då eftersom skillnaderna nog inte bör kategoriseras som gigantiska. :)

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Var/hur lokaliseras ljudet?

Inläggav goat76 » 2021-09-02 17:53

JM skrev:Intressant.
Vid vilken tidsskillnad uppträder ekoeffekten med dina klickljud. Dvs vid vilken fördröjning upplever du tydligt två separata ljud.
Lokalisering av klickljud mha olika ljudstyrka ger uppenbarligen en tydlig upplevd lokalisering. Lokalisering mha tidsfördröjning fungerar vid korta tidsskillnader typ 0,1 ms. Vid längre fördröjning > 0,4 ms - uppträder upplevd utsmetning sannolikt sekundärt till fasfel? vid stereolyssnande om jag uppfattat dina resultat korrekt.
Tacksam för fler detaljer varför ljudet blir utsmetat.

Detta medför att "skruvstädsmodellen" med lyssnaren exakt lika långt från högtalarna är ett krav för att undvika utsmetning av ljudet. Dvs bara några cm ur exakta lyssningspositionen vid stereolyssnande ger ett utsmetat klickljud pga några tiondels ms fördröjning.

[ YouTube ]


För tal och gles musik uppträder ekoeffekten vanligen efter 50 ms. Dvs betydligt senare än för klickljud.
Vilka konsekvenser får detta för ljudets lokalisation i rummet, lyssningsplatsens lokalisation och utsmetningen av ljudet?

JM


Med just det klickljud jag har använt i dessa tester så tycker jag mig höra 2 separata ljud med runt 10 ms fördröjning, men för att det riktigt tydligt ska höras som två enskilda ljud krävs det över 20 eller närmare 30 millisekunders fördröjning. Det hela beror på vad man själv anser vara tydligt.

I det där Youtube-klippet där han gör ett test vid 9:23 in i videon upplever jag att hans röst endast kommer från vänster högtalare, inte alls som han beskriver det att man borde höra hans röst i höger högtalare. Har han månne gjort fel och råkat lägga fördröjningen i fel kanal?


Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 18 gäster