NAD C 298

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: NAD C 298

Inläggav petersteindl » 2021-09-15 15:50

I-or skrev:Ja, ett par Watt maximalt handlar det om för mobiltelefoner.

Nu strålar förstås inte NAD C 298 10 mW vid 500 kHz utan snarare kanske 1 promille av detta belastad med ett normalt diskantelement och någorlunda normallånga högtalarkablar, d.v.s. 10 µW eller så.


Tryggt att veta. Då kan alla som tänkt ha femtusenkanalssystem (5000) med NAD eller Purifi tjacka upp sig.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: NAD C 298

Inläggav Morello » 2021-09-15 16:26

Har någon bra tips på GSM-störsändare? Är faktiskt riktigt sugen på att köpa en sådan som man kan ha i fickan för att aktivera när det asociala mobillekandet riskerar att förstöra kalas, sammanträden och dyl.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Fostex
 
Inlägg: 2709
Blev medlem: 2003-10-09
Ort: Stockholm

Re: NAD C 298

Inläggav Fostex » 2021-09-15 17:08

Det räcker nog inte att störa i enbart GSM-bandet numera.
Mycket kul - lite tid

Användarvisningsbild
Calleberg
 
Inlägg: 3251
Blev medlem: 2010-03-06
Ort: Kumla

Re: NAD C 298

Inläggav Calleberg » 2021-09-15 17:16

Morello skrev:Har någon bra tips på GSM-störsändare? Är faktiskt riktigt sugen på att köpa en sådan som man kan ha i fickan för att aktivera när det asociala mobillekandet riskerar att förstöra kalas, sammanträden och dyl.



Inte ska väl Faktiskts egen EMC polis springa runt med olaglig störutrustning, eventuellt på fyllan dessutom, ajabaja ... :lol:
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5327
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: NAD C 298

Inläggav Belker » 2021-09-15 17:59

Fostex skrev:Det räcker nog inte att störa i enbart GSM-bandet numera.

Nä, det är nog bara Morellos egen knapptelefon som påverkas.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: NAD C 298

Inläggav Morello » 2021-09-15 18:01

Calleberg skrev:
Morello skrev:Har någon bra tips på GSM-störsändare? Är faktiskt riktigt sugen på att köpa en sådan som man kan ha i fickan för att aktivera när det asociala mobillekandet riskerar att förstöra kalas, sammanträden och dyl.



Inte ska väl Faktiskts egen EMC polis springa runt med olaglig störutrustning, eventuellt på fyllan dessutom, ajabaja ... :lol:

:mrgreen:
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer
 
Inlägg: 19053
Blev medlem: 2003-10-03
Ort: Metropolis, men passet är från Moskva

Re: NAD C 298

Inläggav Max_Headroom » 2021-09-15 19:41

Morello skrev:Har någon bra tips på GSM-störsändare? Är faktiskt riktigt sugen på att köpa en sådan som man kan ha i fickan för att aktivera när det asociala mobillekandet riskerar att förstöra kalas, sammanträden och dyl.


Du som är elektronikt lärd kan väl bygga en?
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5327
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: NAD C 298

Inläggav Belker » 2021-11-13 20:21

I-or skrev:Det är förstås ren rappakalja med "-20 dB" om man inte definierar vad 0 dB betyder. Om förstärkaren exempelvis skickade ut -20 dB relativt 200 W i 8 ohm vid 500 kHz, d.v.s. 2 W, skulle man få märkbar termisk påverkan för diskantelementet (som tur är blir det inte 2 W effektutveckling i talspolen, vilket den definitivt inte skulle må bra av, se nedan).

Ytterligare en komplikation i sammanhanget är att man vanligtvis mäter skräpprodukterna från klass D med ett 8-ohmsmotstånd, medan ett normalt diskantelement har en impedans (till stor del induktiv) om kanske 30 ohm vid switchfrekvensen 500 kHz. Det avstrålade skräpets nivå påverkas alltså högst påtagligt i realiteten.

Här har vi betydligt mer kompetent utförda mätningar för NAD C 298 från Soundstage (ASR specificerar alltså inte under vilka förhållanden som bredbandsmätningen av Purifi 1ET400A utfördes), vilka visar en nivå om -40 dB (d.v.s. 1 mW) vid switchfrekvensen med en nyttoutsignal om 10 W / 8 ohm / 1 kHz :

fft_spectrum_switching_frequency_relative_to_1kHz_signal.png


https://www.soundstagenetwork.com/index.php?option=com_content&view=article&id=2493:nad-c298-stereo-amplifier-measurements&catid=97:amplifier-measurements&Itemid=154

Sound Stages mätningar bör väl duga för den kräsne? 10Hz-90kHz, Oviktad THD, IMD etc.

Användarvisningsbild
guldfisk
 
Inlägg: 3549
Blev medlem: 2005-10-11
Ort: Stockholm

Re: NAD C 298

Inläggav guldfisk » 2021-11-28 22:50

Hi-Fi News har publicerat sitt test:
https://www.hifinews.com/content/nad-c- ... -power-amp
...perspektiv...

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: NAD C 298

Inläggav distad » 2021-11-29 00:54

Morello skrev:
Calleberg skrev:
Morello skrev:Har någon bra tips på GSM-störsändare? Är faktiskt riktigt sugen på att köpa en sådan som man kan ha i fickan för att aktivera när det asociala mobillekandet riskerar att förstöra kalas, sammanträden och dyl.



Inte ska väl Faktiskts egen EMC polis springa runt med olaglig störutrustning, eventuellt på fyllan dessutom, ajabaja ... :lol:

:mrgreen:

Jag förstår din tanke Morello och kan inte annat än hålla med. :mrgreen:
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Kermit116
 
Inlägg: 1218
Blev medlem: 2019-03-08
Ort: "08"

Re: NAD C 298

Inläggav Kermit116 » 2023-08-31 10:43

Bump.

Amirm på ASR har just släppt en positiv genomgång av NAD C298.

Ni som kan o förstår får gärna kommentera, fortfarande mätning av IMD vid 19 o 20kHz på måttlig effekt.

https://www.audiosciencereview.com/foru ... iew.47531/

(Jag har en sån här.)
" ... probably the best loud-speaker in the world"

Kermit116
 
Inlägg: 1218
Blev medlem: 2019-03-08
Ort: "08"

Re: NAD C 298

Inläggav Kermit116 » 2023-08-31 11:27

Även om han gillar C298 så avslutar Amirm med rådet att man ska spara till dess man har råd med dess dyrare "kusin" NAD M23 (45tsek). Här är hans review från i somras av M23:

https://www.audiosciencereview.com/foru ... iew.45462/
" ... probably the best loud-speaker in the world"

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6171
Blev medlem: 2020-08-30

Re: NAD C 298

Inläggav I-or » 2023-08-31 11:44

Det är inget fel på NAD:s produkter, men om man är intresserad av lågdistorderande klass D-förstärkare så finns det betydligt billigare alternativ som bygger på samma moduler från Purifi (Hypex bör också nämnas, då de är överlag likvärdiga).
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Kermit116
 
Inlägg: 1218
Blev medlem: 2019-03-08
Ort: "08"

Re: NAD C 298

Inläggav Kermit116 » 2023-08-31 12:00

I-or skrev:... om man är intresserad av lågdistorderande klass D-förstärkare så finns det betydligt billigare alternativ som bygger på samma moduler från Purifi (Hypex bör också nämnas, då de är överlag likvärdiga).

Berätta!
" ... probably the best loud-speaker in the world"

Användarvisningsbild
pLudio
 
Inlägg: 2399
Blev medlem: 2003-06-17
Ort: Stockholm

Re: NAD C 298

Inläggav pLudio » 2023-08-31 12:10

Kermit116 skrev:
I-or skrev:... om man är intresserad av lågdistorderande klass D-förstärkare så finns det betydligt billigare alternativ som bygger på samma moduler från Purifi (Hypex bör också nämnas, då de är överlag likvärdiga).

Berätta!

I Europa:
Caveat auditor. If bass was "faster" it would be "treble."

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5327
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: NAD C 298

Inläggav Belker » 2023-08-31 12:48

Det är väl egentligen möjligheten att brygga som gör att NAD står ut. Vad jag vet är det bara Vera från Norge som klarar det, men till ett helt annat pris.

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: NAD C 298

Inläggav distad » 2023-10-03 06:13

https://www.audiophonics.fr/en/power-am ... 13545.html
Vettigt pris för den prestandan. Men det finns ju bättre, men vad det kostar. Billigare med vanliga stärkare.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: NAD C 298

Inläggav distad » 2023-10-03 10:28

https://www.audiophonics.fr/en/power-am ... 13545.html
Är det "någon" som lyssnat på den här ? Är disktanten jobbig ? Sticker ut ut ifrån resten av ljudet? Eller är det "bara mätningar" som man går på ? Är väl den senaste tiden bästa av vanlig klass D ?
Den dyrare med purifi tror jag det hette ska ju vara bra. Men samtidigt så verkar Sprudel inte helt nöjd med den. Och det han skrev skulle jag direkt falla in på, då naturlighet i ljudet är viktigt.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
pLudio
 
Inlägg: 2399
Blev medlem: 2003-06-17
Ort: Stockholm

Re: NAD C 298

Inläggav pLudio » 2023-10-03 10:38

FBK skrev:Den dyrare med purifi tror jag det hette ska ju vara bra. Men samtidigt så verkar Sprudel inte helt nöjd med den. Och det han skrev skulle jag direkt falla in på, då naturlighet i ljudet är viktigt.

Sprudel uppskattar väl harmonisk distorsion? :-)
Caveat auditor. If bass was "faster" it would be "treble."

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: NAD C 298

Inläggav distad » 2023-10-03 10:48

pLudio skrev:
FBK skrev:Den dyrare med purifi tror jag det hette ska ju vara bra. Men samtidigt så verkar Sprudel inte helt nöjd med den. Och det han skrev skulle jag direkt falla in på, då naturlighet i ljudet är viktigt.

Sprudel uppskattar väl harmonisk distorsion? :-)

Jag har lyssnat på Classé, och det är det bästa jag hört, punkt! Det märket låter verkligen naturligt, så hur låter dessa klass D :?: Men har någon lyssnat ? eller är det bara mätningar som vanligt som ligger som grund ? Jag skulle vilja lyssna på dessa klass D innan jag sågar totalt.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
Knuttebaloa
 
Inlägg: 1382
Blev medlem: 2014-06-15
Ort: Jönköping

Re: NAD C 298

Inläggav Knuttebaloa » 2023-10-03 11:09

FBK skrev:
pLudio skrev:
FBK skrev:Den dyrare med purifi tror jag det hette ska ju vara bra. Men samtidigt så verkar Sprudel inte helt nöjd med den. Och det han skrev skulle jag direkt falla in på, då naturlighet i ljudet är viktigt.

Sprudel uppskattar väl harmonisk distorsion? :-)

Jag har lyssnat på Classé, och det är det bästa jag hört, punkt! Det märket låter verkligen naturligt, så hur låter dessa klass D :?: Men har någon lyssnat ? eller är det bara mätningar som vanligt som ligger som grund ? Jag skulle vilja lyssna på dessa klass D innan jag sågar totalt.


Vi är ju flera som lyssnat, med lite olika upplevelser. De finns redogjorda för i trådar som jag tror du läst och kommenterat i? Någon enhetlig subjektiv upplevelse avs klass D blir nog svår att finna.
Ino pi60es / bs60 / infraX-6 / Ino a2 / Ino a3 / Nad 208

Användarvisningsbild
pLudio
 
Inlägg: 2399
Blev medlem: 2003-06-17
Ort: Stockholm

Re: NAD C 298

Inläggav pLudio » 2023-10-03 11:24

FBK skrev:Men har någon lyssnat ? eller är det bara mätningar som vanligt som ligger som grund ? Jag skulle vilja lyssna på dessa klass D innan jag sågar totalt.

Dagligen. Purifi- och Nilai-modulerna är det bästa sedan skivat bröd.
Caveat auditor. If bass was "faster" it would be "treble."

Imperial-Blomman
 
Inlägg: 1155
Blev medlem: 2022-11-10

Re: NAD C 298

Inläggav Imperial-Blomman » 2023-10-03 12:21

FBK skrev:
pLudio skrev:
FBK skrev:Den dyrare med purifi tror jag det hette ska ju vara bra. Men samtidigt så verkar Sprudel inte helt nöjd med den. Och det han skrev skulle jag direkt falla in på, då naturlighet i ljudet är viktigt.

Sprudel uppskattar väl harmonisk distorsion? :-)

Jag har lyssnat på Classé, och det är det bästa jag hört, punkt! Det märket låter verkligen naturligt, så hur låter dessa klass D :?: Men har någon lyssnat ? eller är det bara mätningar som vanligt som ligger som grund ? Jag skulle vilja lyssna på dessa klass D innan jag sågar totalt.


Du har hört klass D steg på Hifikit.
Cambridge Evo150 som vi lirade på Linton å Dali 7a har Hypex kretsar.
Primare slutstegena vi lira på e åxå klass D.
Deltidare på Hifikit.

OA-52-Satori, OA-52-Purifi, OS-52, OA-116, OA-12, OD-11, OA-50.1 mfl högtalare drivet m rör å trisse steg.

Föregående

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Calleberg och 21 gäster