NAD C 298

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5113
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

NAD C 298

Inläggav genstruktur » 2021-09-06 18:37

viewtopic.php?f=9&t=72384&start=90#p2195901

Någon som har hört, klämt, köpt eller har andra intryck eller kommentarer? :)

https://www.stereophile.com/content/nad ... asurements

Conclusions
The NAD C 298 is a transparent, uncolored, powerful stereo power amplifier. It can easily drive most speakers to levels that exceed domestic tranquility. A bridged pair extends the power capability further still. The NAD C 298 challenges more expensive amps and should impress discerning listeners regardless of budget.
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5352
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: NAD C 298

Inläggav Belker » 2021-09-06 21:32

Bara att den här på forat per definition är junk.
Fast i min värd är den en klar kandidat om gamla bettan skulle ge upp.

AlbertHall
 
Inlägg: 1508
Blev medlem: 2019-11-13

Re: NAD C 298

Inläggav AlbertHall » 2021-09-06 21:35

Belker skrev:Bara att den här på forat per definition är junk.
Fast i min värd är den en klar kandidat om gamla bettan skulle ge upp.


Varför är den junk?

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5352
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: NAD C 298

Inläggav Belker » 2021-09-06 21:42

Klass D

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34918
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: NAD C 298

Inläggav Morello » 2021-09-06 21:43

Observera att mätningarna på denna klass-D-apparat är genomförda med lågpassfiltret (fö=25 kHz) Audio Precision AUX-0025 kopplad mellan slutstegets utgång och analysatorns ingång, varför samtliga THD-mätningar saknar relevans över cirka 6 kHz. Det förvånar mig att Atkinson inte begränsar graferna till just detta.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Calleberg
 
Inlägg: 3281
Blev medlem: 2010-03-06
Ort: Kumla

Re: NAD C 298

Inläggav Calleberg » 2021-09-06 21:56

Morello skrev:Observera att mätningarna på denna klass-D-apparat är genomförda med lågpassfiltret (fö=25 kHz) Audio Precision AUX-0025 kopplad mellan slutstegets utgång och analysatorns ingång, varför samtliga THD-mätningar saknar relevans över cirka 6 kHz. Det förvånar mig att Atkinson inte begränsar graferna till just detta.


Det här är intressant, är det för att du tror att vi påverkas av de övertoner som hamnar över 20kHz eller för att det grafiskt och numeriskt ger ett missvisande förskönande resultat när klass D jämförs med klass A & AB som mätts med en väsentligt högre bandbredd?
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34918
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: NAD C 298

Inläggav Morello » 2021-09-06 22:10

Jag tror absolut ingenting i frågan.

Anledningen till mätförfarandet är att den analysator från Audio Precision som Atkinson nyttjar inte hanterar den kopiösa mängd högfrekvensskräp typiska klass-D vräker ur sig. Det jag invänder mot är att THD-datat ändå redovisas upp till 20 kHz, trots att datat inte är relevant över 6-7 kHz. Det är även uppenbart att väldigt många läsare av tester inte reflekterat över detta, vilket förstås är fullt begripligt.

t.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5113
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: NAD C 298

Inläggav genstruktur » 2021-09-06 22:27

Morello skrev:Jag tror absolut ingenting i frågan.

Anledningen till mätförfarandet är att den analysator från Audio Precision som Atkinson nyttjar inte hanterar den kopiösa mängd högfrekvensskräp typiska klass-D vräker ur sig. Det jag invänder mot är att THD-datat ändå redovisas upp till 20 kHz, trots att datat inte är relevant över 6-7 kHz. Det är även uppenbart att väldigt många läsare av tester inte reflekterat över detta, vilket förstås är fullt begripligt.

t.


En bra poäng som jag nog själv inte förstått. Så man kan anta att det egentligen ser mycket sämre ut över 6khz?
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
JonasB
 
Inlägg: 680
Blev medlem: 2012-06-20

Re: NAD C 298

Inläggav JonasB » 2021-09-06 22:28

Morello skrev:Jag tror absolut ingenting i frågan.

Anledningen till mätförfarandet är att den analysator från Audio Precision som Atkinson nyttjar inte hanterar den kopiösa mängd högfrekvensskräp typiska klass-D vräker ur sig. Det jag invänder mot är att THD-datat ändå redovisas upp till 20 kHz, trots att datat inte är relevant över 6-7 kHz. Det är även uppenbart att väldigt många läsare av tester inte reflekterat över detta, vilket förstås är fullt begripligt.

t.


Förklara gärna enkelt för en som inte är insatt. Vad händer mellan 6-7 kHz och 20 kHz när detta högpassfilter är inkopplat?

Användarvisningsbild
thulle
 
Inlägg: 105
Blev medlem: 2010-09-16

Re: NAD C 298

Inläggav thulle » 2021-09-06 22:44

JonasB skrev:
Förklara gärna enkelt för en som inte är insatt. Vad händer mellan 6-7 kHz och 20 kHz när detta högpassfilter är inkopplat?


En amatörgissning är att THD domineras av andra- och tredjetonsdist, slutar vi mäta strax över 20kHz så får vi inte med den distortionen för frekvenser som närmar sig en tredjedel av frekvensen som filtret börjar plocka bort, och det sammanfaller med var Morello tycker mätningen blir irrelevant. Kanske vill ha med fjärdeton också? Mättekniskt blir det väl uppenbart fel. Sen går det att invända att tredjeton för t.ex. 10kHz hamnar utanför det hörbara området, men invändningen till det blir att vi inte är utanför området som högtalarna spelar upp, vilket om kanske inte direkt problematiskt åtminstone blir onödigt påfrestande för diskantelementet.
Utifrån vad jag läst av Morello så tänker jag att det helt enkelt är ett basalt krav att en förstärkare inte slutar bete sig vettigt bara för att vi inte kan uppfatta det med hörseln. :)

Användarvisningsbild
JonasB
 
Inlägg: 680
Blev medlem: 2012-06-20

Re: NAD C 298

Inläggav JonasB » 2021-09-06 22:58

thulle skrev:
JonasB skrev:
Förklara gärna enkelt för en som inte är insatt. Vad händer mellan 6-7 kHz och 20 kHz när detta högpassfilter är inkopplat?


En amatörgissning är att THD domineras av andra- och tredjetonsdist, slutar vi mäta strax över 20kHz så får vi inte med den distortionen för frekvenser som närmar sig en tredjedel av frekvensen som filtret börjar plocka bort, och det sammanfaller med var Morello tycker mätningen blir irrelevant. Kanske vill ha med fjärdeton också? Mättekniskt blir det väl uppenbart fel. Sen går det att invända att tredjeton för t.ex. 10kHz hamnar utanför det hörbara området, men invändningen till det blir att vi inte är utanför området som högtalarna spelar upp, vilket om kanske inte direkt problematiskt åtminstone blir onödigt påfrestande för diskantelementet.
Utifrån vad jag läst av Morello så tänker jag att det helt enkelt är ett basalt krav att en förstärkare inte slutar bete sig vettigt bara för att vi inte kan uppfatta det med hörseln. :)


Tack!
Men visst borde det finnas mätgrunkor som kan mäta utan filtret? Hur görs det på audiosciencereview?
Om det inte skulle påverka det hörseln uppfattar så kanske dessa slutsteg är en bra kompromiss?

Användarvisningsbild
Calleberg
 
Inlägg: 3281
Blev medlem: 2010-03-06
Ort: Kumla

Re: NAD C 298

Inläggav Calleberg » 2021-09-07 11:12

Morello skrev:Jag tror absolut ingenting i frågan.

Anledningen till mätförfarandet är att den analysator från Audio Precision som Atkinson nyttjar inte hanterar den kopiösa mängd högfrekvensskräp typiska klass-D vräker ur sig. Det jag invänder mot är att THD-datat ändå redovisas upp till 20 kHz, trots att datat inte är relevant över 6-7 kHz. Det är även uppenbart att väldigt många läsare av tester inte reflekterat över detta, vilket förstås är fullt begripligt.

t.


Ok, jag omformulerar :)

Eftersom du vet att vi inte hör de övertoner som hamnar över 20kHz, så är det egentliga problemet att det ger ett missvisande och för klass D, förskönande resultat när klass D jämförs med klass A & AB som mätts med en väsentligt högre bandbredd.
Är det rätt uppfattat?
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34918
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: NAD C 298

Inläggav Morello » 2021-09-07 11:19

THD är ett mått på stegets olinjäriteter - kvadratiska, kubiska och högre ordningens termer i överföringskaraktäristikan. Samma termer medför intermodulationsdistorsion. Vill man ha en korrekt bild av stegets distorsion måste bandbredden vid mätning av THD upp till 20 kHz vara minst 80 kHz, vilket medför att övertoner upp till och med ordning fyra inkluderas.

Nad C298 visar hög THD vid diskantfrekvenser över 10 kHz trots att siffrorna är svårt förskönade i kraft av lågpassfiltret som nyttjats vid THD-mätningen.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34918
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: NAD C 298

Inläggav Morello » 2021-09-07 11:23

thulle skrev:
JonasB skrev:

Utifrån vad jag läst av Morello så tänker jag att det helt enkelt är ett basalt krav att en förstärkare inte slutar bete sig vettigt bara för att vi inte kan uppfatta det med hörseln. :)


Så är inte fallet - som det tjatats om bortåt hundratalet gånger: THD är ett mått på stegets olinjäriteter - kvadratiska, kubiska och högre ordningens termer i överföringskaraktäristikan. Samma termer medför intermodulationsdistorsion. Vill man ha en korrekt bild av stegets distorsion måste bandbredden vid mätning av THD upp till 20 kHz vara minst 80 kHz, vilket medför att övertoner upp till och med ordning fyra inkluderas.

Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5175
Blev medlem: 2016-08-01

Re: NAD C 298

Inläggav dewpo » 2021-09-07 11:42

Kanske lite OT men om man mäter med högre bandbredd än örats, finns det inte då en risk att man dömer ut produkter som låter förträffligt?

Nedan är ett exempel på en DAC som mäter illa med 90kHz bandbredd :|

https://www.audiosciencereview.com/forum/index.php?threads/topping-d30pro-review-balanced-dac.20259/
Bild

Men vid en närmre titt så syns det att bruset som ger det dåliga resultatet ligger över 40kHz :|
Bild

Är detta något som ni tror påverkar lyssnings intrycken?
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

Användarvisningsbild
Calleberg
 
Inlägg: 3281
Blev medlem: 2010-03-06
Ort: Kumla

Re: NAD C 298

Inläggav Calleberg » 2021-09-07 11:54

Morello skrev:THD är ett mått på stegets olinjäriteter - kvadratiska, kubiska och högre ordningens termer i överföringskaraktäristikan. Samma termer medför intermodulationsdistorsion. Vill man ha en korrekt bild av stegets distorsion måste bandbredden vid mätning av THD upp till 20 kHz vara minst 80 kHz, vilket medför att övertoner upp till och med ordning fyra inkluderas.

Nad C298 visar hög THD vid diskantfrekvenser över 10 kHz trots att siffrorna är svårt förskönade i kraft av lågpassfiltret som nyttjats vid THD-mätningen.


Jag instämmer helt i ovanstående, men nästa fråga blir då: Vad är poängen med att bry sig om distorsionskomponenter som hamnar utanför det hörbara området mer än för att bedöma det rent tekniska utförandet av förstärkaren ifråga?
Märk väl att detta är en öppen, obiaserad fråga. Jag menar verkligen inte att det inte finns någon poäng med mätningar med stor bandbredd, Jag ser bara inte hur dessa ultraljudskomponenter skulle kunna vara av hörbar betydelse. Alla de distorsionskomponenter som ryms inom bandbredden 20kHz och därför kan höras finns ju med i mätningen.
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5352
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: NAD C 298

Inläggav Belker » 2021-09-07 12:18

dewpo skrev:Kanske lite OT men om man mäter med högre bandbredd än örats, finns det inte då en risk att man dömer ut produkter som låter förträffligt?

Nedan är ett exempel på en DAC som mäter illa med 90kHz bandbredd :|

https://www.audiosciencereview.com/forum/index.php?threads/topping-d30pro-review-balanced-dac.20259/
[ Bild ]

Men vid en närmre titt så syns det att bruset som ger det dåliga resultatet ligger över 40kHz :|
[ Bild ]

Är detta något som ni tror påverkar lyssnings intrycken?

Ja, det liknar det vi ser på ET400. Vad ska man tro?
https://www.audiosciencereview.com/forum/index.php?threads/review-and-measurements-of-purifi-1et400a-amplifier.7984/
Bilagor
Screenshot 2021-09-07 121734.png
Screenshot 2021-09-07 121734.png (158.39 KiB) Visad 3575 gånger

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig
 
Inlägg: 7533
Blev medlem: 2003-08-17
Ort: Ulm, Tüskland

Re: NAD C 298

Inläggav Rydberg » 2021-09-07 13:55

Calleberg skrev:
Morello skrev:THD är ett mått på stegets olinjäriteter - kvadratiska, kubiska och högre ordningens termer i överföringskaraktäristikan. Samma termer medför intermodulationsdistorsion. Vill man ha en korrekt bild av stegets distorsion måste bandbredden vid mätning av THD upp till 20 kHz vara minst 80 kHz, vilket medför att övertoner upp till och med ordning fyra inkluderas.

Nad C298 visar hög THD vid diskantfrekvenser över 10 kHz trots att siffrorna är svårt förskönade i kraft av lågpassfiltret som nyttjats vid THD-mätningen.


Jag instämmer helt i ovanstående, men nästa fråga blir då: Vad är poängen med att bry sig om distorsionskomponenter som hamnar utanför det hörbara området mer än för att bedöma det rent tekniska utförandet av förstärkaren ifråga?

För att samma olinjäriteter genererar IM-dist som faller i det hörbara området.
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert
 
Inlägg: 17896
Blev medlem: 2005-01-01
Ort: Göteborg

Re: NAD C 298

Inläggav Almen » 2021-09-07 13:59

Calleberg skrev:
Morello skrev:THD är ett mått på stegets olinjäriteter - kvadratiska, kubiska och högre ordningens termer i överföringskaraktäristikan. Samma termer medför intermodulationsdistorsion. Vill man ha en korrekt bild av stegets distorsion måste bandbredden vid mätning av THD upp till 20 kHz vara minst 80 kHz, vilket medför att övertoner upp till och med ordning fyra inkluderas.

Nad C298 visar hög THD vid diskantfrekvenser över 10 kHz trots att siffrorna är svårt förskönade i kraft av lågpassfiltret som nyttjats vid THD-mätningen.


Jag instämmer helt i ovanstående, men nästa fråga blir då: Vad är poängen med att bry sig om distorsionskomponenter som hamnar utanför det hörbara området

Men risken är att det hamnar i det hörbara området. IM (intermodulationsdistorsion) innebär bland annat att höga frekvenser blandas ned till lägre. Med en korrekt mätning brukar man se en tydlig ökning från (som sagts) 6-7 kHz.

2:a på't... :roll:
Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5113
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: NAD C 298

Inläggav genstruktur » 2021-09-07 14:17

521NADfig02.jpg
521NADfig02.jpg (25.72 KiB) Visad 3519 gånger


Skall inte den där grafen visa raka och fina linjer om allt är tipptopp?
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
Calleberg
 
Inlägg: 3281
Blev medlem: 2010-03-06
Ort: Kumla

Re: NAD C 298

Inläggav Calleberg » 2021-09-07 14:28

Rydberg skrev:
Calleberg skrev:
Morello skrev:THD är ett mått på stegets olinjäriteter - kvadratiska, kubiska och högre ordningens termer i överföringskaraktäristikan. Samma termer medför intermodulationsdistorsion. Vill man ha en korrekt bild av stegets distorsion måste bandbredden vid mätning av THD upp till 20 kHz vara minst 80 kHz, vilket medför att övertoner upp till och med ordning fyra inkluderas.

Nad C298 visar hög THD vid diskantfrekvenser över 10 kHz trots att siffrorna är svårt förskönade i kraft av lågpassfiltret som nyttjats vid THD-mätningen.


Jag instämmer helt i ovanstående, men nästa fråga blir då: Vad är poängen med att bry sig om distorsionskomponenter som hamnar utanför det hörbara området mer än för att bedöma det rent tekniska utförandet av förstärkaren ifråga?

För att samma olinjäriteter genererar IM-dist som faller i det hörbara området.


Alright, då är jag med, Modulationen ger ju såklart sidband som är BÅDE högre OCH lägre än modulationsfrekvenserna/nyttosignalerna, och dessutom även modulation mellan modulationsfrekvens och övertoner som i sin tur genererar sidband lägre i frekvens än själva "nyttosignalen". Undertoner så att säga, som då hamnar i hörbart område.
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Användarvisningsbild
thulle
 
Inlägg: 105
Blev medlem: 2010-09-16

Re: NAD C 298

Inläggav thulle » 2021-09-07 16:47

Morello skrev:
Så är inte fallet - som det tjatats om bortåt hundratalet gånger: THD är ett mått på stegets olinjäriteter - kvadratiska, kubiska och högre ordningens termer i överföringskaraktäristikan. Samma termer medför intermodulationsdistorsion. Vill man ha en korrekt bild av stegets distorsion måste bandbredden vid mätning av THD upp till 20 kHz vara minst 80 kHz, vilket medför att övertoner upp till och med ordning fyra inkluderas.



Bra punkterat, räcker med att tänka på hur IMD-graferna ser ut för att se varför så är fallet.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad
 
Inlägg: 16426
Blev medlem: 2009-01-06

Re: NAD C 298

Inläggav Strmbrg » 2021-09-07 17:12

Den borde kunna rymmas i en avsevärt mindre låda. Inte jättemycket där inne. Men det behöver det såklart inte vara om det inte behöver vara det.
Men, då kunde också lådan vara mindre.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34918
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: NAD C 298

Inläggav Morello » 2021-09-07 17:14

genstruktur skrev:
521NADfig02.jpg


Skall inte den där grafen visa raka och fina linjer om allt är tipptopp?


Helt riktigt, helt korrekt - grafen skvallrar om en resonanstopp relativt högt i frekvens. Inte direkt alarmerande, men klart osnyggt.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad
 
Inlägg: 16426
Blev medlem: 2009-01-06

Re: NAD C 298

Inläggav Strmbrg » 2021-09-07 17:25

Vad är syftet och/eller fördelen med en slik förstärkarkonstruktion? Bortsett från - vad jag förmodar - en låg energiförbrukning.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
Calleberg
 
Inlägg: 3281
Blev medlem: 2010-03-06
Ort: Kumla

Re: NAD C 298

Inläggav Calleberg » 2021-09-07 17:36

genstruktur skrev:
521NADfig02.jpg


Skall inte den där grafen visa raka och fina linjer om allt är tipptopp?


De där Klass D stärkarna har ju ett "Rekonstruktionsfilter", ett passivt LC filter på utgången, ofta är de dimensionerade för 4 Ohms last. Jag gissar att överslängen beror på att det mäts med 8 Ohms last vilket gett ett lite högt Q i LC filtret. Rondören på fyrkantvågen är ett resultat av själva filtreringen, som verkar vara lagd vid 50kHz.
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5352
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: NAD C 298

Inläggav Belker » 2021-09-07 17:40

Det är ändå lite konstigt att folk här (och bara här, vad jag vet) kan ha så diametralt annan syn på detta än annat kunnigt folk där ute.

Användarvisningsbild
JonasB
 
Inlägg: 680
Blev medlem: 2012-06-20

Re: NAD C 298

Inläggav JonasB » 2021-09-07 18:15

Det är lätt att hitta svaga länkar och trycka på dessa. Det brukar ske med nymodigheter (antar att det är nytt att klass D slutsteg presterar så pass bra). Alla vet väl att elbilar brinner upp och att elen inte kommer att räcka?

Det finns säkert listor på vad ET400 gör bättre än andra klasser i samma prisklass?

Användarvisningsbild
JonasB
 
Inlägg: 680
Blev medlem: 2012-06-20

Re: NAD C 298

Inläggav JonasB » 2021-09-07 18:27

Är det en sådan här mätning som diskuteras?
Bilagor
Screenshot_20210907-182307_Samsung Internet.jpg
Screenshot_20210907-182307_Samsung Internet.jpg (407.62 KiB) Visad 3396 gånger

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5113
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: NAD C 298

Inläggav genstruktur » 2021-09-07 18:33

Morello skrev:
genstruktur skrev:
521NADfig02.jpg


Skall inte den där grafen visa raka och fina linjer om allt är tipptopp?


Helt riktigt, helt korrekt - grafen skvallrar om en resonanstopp relativt högt i frekvens. Inte direkt alarmerande, men klart osnyggt.


Ok! Tack för klargörande, man lär sig alltid något! :)
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Nästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster