Perfekta rumsmått

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
JonasB
 
Inlägg: 680
Blev medlem: 2012-06-20

Perfekta rumsmått

Inläggav JonasB » 2021-09-06 22:51

Är det någon här som planerat, byggt eller har "perfekta" rumsmått utifrån ljudanläggningen och gått typ all in? Kanske tom taket är med i ekvationen, plant, lutat, ryggås m.m.
Har typ av högtalare stor betydelse för måtten?
Dela gärna med er :)

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3655
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: Perfekta rumsmått

Inläggav juanth » 2021-09-06 23:51

Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad
 
Inlägg: 16426
Blev medlem: 2009-01-06

Re: Perfekta rumsmått

Inläggav Strmbrg » 2021-09-07 09:03

Måtten är rimligen bara en av flera parametrar som avgör resultatet.
Att fokusera ner på ”centimetern” på just måtten, samtidigt som väggarnas ”mekaniska egenskaper” kanske bara tas på ett ungefär, kan medföra att det blir svårt att få till det ”perfekta” resultatet.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57244
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Perfekta rumsmått

Inläggav Nattlorden » 2021-09-07 09:19

Man kan ju i alla fall försöka undvika att få¨för tidigt kompletterande moder. IÖ verkar "bli glad" varje gång ett rum är bredare än 4m.

Skall man in och börja peta i att bygga rumsmåtten rätt, så planerar man lämpligen in akustikhantering också när man ändå har ett blankt papper. Typ akustiskt semitransparent vägg till rummet bakom.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
music4ever
 
Inlägg: 3312
Blev medlem: 2012-04-18

Re: Perfekta rumsmått

Inläggav music4ever » 2021-09-07 14:05

JonasB skrev:Är det någon här som planerat, byggt eller har "perfekta" rumsmått utifrån ljudanläggningen och gått typ all in? Kanske tom taket är med i ekvationen, plant, lutat, ryggås m.m.
Har typ av högtalare stor betydelse för måtten?
Dela gärna med er :)


Storleken måste även ses utifrån vad för högtalare som man ska använda. Hur deras spridning är och deras SPL förmåga. Till exempel så är det inte större mening med så stort rum att högtalarna inte kan levererar tillräckligt ljudtryck utan att börja dista klart hörbart.

Användarvisningsbild
E
 
Inlägg: 21093
Blev medlem: 2005-05-02
Ort: <hist.> ä. vikt

Re: Perfekta rumsmått

Inläggav E » 2021-09-07 14:21

Nattlorden skrev:Man kan ju i alla fall försöka undvika att få¨för tidigt kompletterande moder. IÖ verkar "bli glad" varje gång ett rum är bredare än 4m.

4 meter är väl ett absolut minimum? Jag vill minnas att 4,5 meter eller
mera behövs om det skall bli bra. (Och mera på längden.)

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
JonasB
 
Inlägg: 680
Blev medlem: 2012-06-20

Re: Perfekta rumsmått

Inläggav JonasB » 2021-09-07 17:44

juanth skrev:https://amcoustics.com/tools/amroc?l=500&w=360&h=240&st=false&so=false&fo=193&fu=14&r60=0.6

Kika här


Schysst sida, tack.

Användarvisningsbild
JonasB
 
Inlägg: 680
Blev medlem: 2012-06-20

Re: Perfekta rumsmått

Inläggav JonasB » 2021-09-07 17:49

Strmbrg skrev:Måtten är rimligen bara en av flera parametrar som avgör resultatet.
Att fokusera ner på ”centimetern” på just måtten, samtidigt som väggarnas ”mekaniska egenskaper” kanske bara tas på ett ungefär, kan medföra att det blir svårt att få till det ”perfekta” resultatet.


Jag funderar på måtten och om måtten borde skilja beroende på väggarnas egenskaper så är även detta intressant.
Senast redigerad av JonasB 2021-09-07 17:59, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
JonasB
 
Inlägg: 680
Blev medlem: 2012-06-20

Re: Perfekta rumsmått

Inläggav JonasB » 2021-09-07 17:57

Nattlorden skrev:Man kan ju i alla fall försöka undvika att få¨för tidigt kompletterande moder. IÖ verkar "bli glad" varje gång ett rum är bredare än 4m.

Skall man in och börja peta i att bygga rumsmåtten rätt, så planerar man lämpligen in akustikhantering också när man ändå har ett blankt papper. Typ akustiskt semitransparent vägg till rummet bakom.


Om man skulle ha högtalarna cirka 1 meter från sidoväggarna blir det 2 meter mellan högtalarna, vilket innebär att lyssningsplatsen borde hamna någonstans nära mitten av rummet och en massa bas försvinner. Är det därför semitransparent vägg är bra?

Användarvisningsbild
JonasB
 
Inlägg: 680
Blev medlem: 2012-06-20

Re: Perfekta rumsmått

Inläggav JonasB » 2021-09-07 18:05

music4ever skrev:
JonasB skrev:Är det någon här som planerat, byggt eller har "perfekta" rumsmått utifrån ljudanläggningen och gått typ all in? Kanske tom taket är med i ekvationen, plant, lutat, ryggås m.m.
Har typ av högtalare stor betydelse för måtten?
Dela gärna med er :)


Storleken måste även ses utifrån vad för högtalare som man ska använda. Hur deras spridning är och deras SPL förmåga. Till exempel så är det inte större mening med så stort rum att högtalarna inte kan levererar tillräckligt ljudtryck utan att börja dista klart hörbart.


Man bygger väl inte det perfekta rummet till plutthögtalare (om det inte är en liten studio) :wink:
Menar du att rummet borde vara smalare/bredare beroende av spridning?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22709
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Perfekta rumsmått

Inläggav RogerGustavsson » 2021-09-07 18:17

2 m mellan högtalarna låter lite. Alla typer högtalare måste inte långt från begränsningsytor. I mitten av rummet i bredled är nog inget problem, det är på längsled det kan bli bassvagt. IÖ har sagt något som helst 4.5 m brett eller mer. I ett smalare rum får nog sidoväggarna ges mera "behandling"?

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Perfekta rumsmått

Inläggav distad » 2021-09-07 18:38

I det minsta rum jag haft och lyssna i var ca: 11kvm och det var det bästa rum jag haft ljudmässigt, och sedan hade jag ett som var en mardröm och där spelade jag på både längden och tvären innan jag insåg att spela på långsida emot långsida var bäst även om det inte var bra alls. Och det är det största jag haft med ca:20kvm 4X5 eller större och det jag hade sist var strax under 20kvm och där hade jag "helt okej" ljud. Och när man tänker på måtten på de två större rummen så förstår jag inte varför det var så uselt i det största rummet. :? Det har varit lägenheter så väggarna har varit betong.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22709
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Perfekta rumsmått

Inläggav RogerGustavsson » 2021-09-07 18:49

Som strmbrg redan nämnt, måtten är bara en faktor. Jag har också haft bra ljud i mindre rum, 12 kvm räckte till stora Magnepan. Betong i alla väggar, golv och tak kan vara förödande. I morföräldrarnas hus blev det väldigt bra diagonalt i rummet på ca 15 kvm, bättre än i det rum jag har nu. Nu har jag förstås bytt till högtalare som passar mitt rum bättre... Rum och högtalare ska "samsas".

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad
 
Inlägg: 16426
Blev medlem: 2009-01-06

Re: Perfekta rumsmått

Inläggav Strmbrg » 2021-09-07 19:54

Det är ju väldigt komplext alltsammans.
Ljud studsar tillbaks ograverat i sin helhet, ljud läcker ut i vissa frekvenser medan andra frekvenser reflekteras, väggar sätts i rörelse och skickar tillbaks förändrat ljud med olika stor fördröjning, olika material i olika väggar reagerar olika, samma material men med olika stora ytor reagerar olika, reflexer och resonanser samverkar på olika vis på olika platser och beroende på vad de utsätts för och består av...

5EEDB3F4-01CF-4661-95CA-F82939623DC7.jpeg
5EEDB3F4-01CF-4661-95CA-F82939623DC7.jpeg (1.97 MiB) Visad 2642 gånger
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

jansch
 
Inlägg: 3694
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Perfekta rumsmått

Inläggav jansch » 2021-09-07 22:33

Man kan se lite olika vad som är perfekta rumsmått. T.ex. bra fördelning av rumsresonanser eller lämplig efterklang (reflektion från väggarna)

Ett bra sätt är att fördela rumsresonansern någorlunda jämnt över tonskalan och då får man förhållandena ca 1 till 1,25 och 1,6. Alltså rumsresonanserna hamnar med ungefär 4 toners mellanrum på 12-tonsskalan.... lite enkelt förklarat.
Exempel: 2,6 meters takhöjd ger bredden och längden ca 3,28m och 4,13m.
Då rumsresonanser uppstår vid halvvåg, helvåg, 2 vågor, 3 vågor osv. kan man t.ex dubblera bredden och får då ett rum på 2,6 x 4,13 x 6,56.

Det är ju oftast att takhöjden är given till t.ex 2,6m, sämst blir ju då fördelningen av rumsresonanser om övriga avgränsningsytor (väggarna) är lika långa eller multiplar av 2,6m.
T.ex ett rum med måtten 2,6 x 5,2 x 5,2.

Rumsresonanser i basen är svårast att "tygla" och därför anser jag att man bör utgå från dessa enligt ovan om man har möjlighet.

Snedtak och oregelbundna rum, d vs rum med mer än 4 hörn eller ej parallella väggar, ger oftast fördelar.

Användarvisningsbild
music4ever
 
Inlägg: 3312
Blev medlem: 2012-04-18

Re: Perfekta rumsmått

Inläggav music4ever » 2021-09-07 22:57

JonasB skrev:Man bygger väl inte det perfekta rummet till plutthögtalare (om det inte är en liten studio) :wink:
Menar du att rummet borde vara smalare/bredare beroende av spridning?


Vad som är "plutthögtalare" är ganska subjektivt. 8)
Spridningen påverkar både hur man ska göra med akustiken men även vart det optimala lyssningsavståndet är.

Användarvisningsbild
Adhoc
 
Inlägg: 3708
Blev medlem: 2005-06-29
Ort: Göteborg

Re: Perfekta rumsmått

Inläggav Adhoc » 2021-09-08 01:13

Större är bättre än mindre :wink: och undvik mått som är multipel av ett annat rumsmått. "Bolt-proportions-blobben" för lämpliga rumsproportioner som brukar visas / hänvisas till i diverse nedtankbara program är tillämpbar för relativt stora rum, typ > 75 m3 men inte för "små rum". Programmen förutsätter att rummet är ett rätblock utan dörrar och fönster :roll: 8O plus att alla ytor väggarna är oeftergivliga, så dom ger en fingervisning men inget facit. En annan sak att ta hänsyn till är rumsmoderna är spridda och olika starka i rummet, -du lyssnar ju inte inträngd i ett rumshörn.

Salford University hade tidigare en bra artikel på sin hemsida för teoretiskt ideala rumsproportioner samt 2:a bästa rumsproportioner för 3 olika rumsstorlekar, 50, 100 och 200 m3. Allt tjusigt presenterat med diagram + en tabell för varje. Tabellen för ideala rumsproportioner och 100 m3 var ca 270 rader lång, för 2:a bästa rumsproportioner och 100 m3 ca 10 400 rader lång ... ! Det finns alltså väldigt få ideala i förhållande till acceptabla. Jag skrev ihop ett excelprogram mot Salfords tabell-proportioner för en del år sedan. Vill man, så kan man använda programmet för att "putsa ned" centimetern när om rummet ska byggas helt från scratch. I och med att rummet har i alla fall 1 dörr och troligen även fönster lär det avvika från ideala teorin hur noggrann man än är. Kan tankas ned här: https://gearspace.com/board/showpost.ph ... ostcount=1

I programmet har jag använt kommandot "Lås Fönsterrutor" vid rad 19. Vill man titta på diagrammen med "bra proportionsblobbar" så får man använda kommandot "Lås Upp Fönsterrutor". Då ser man diagrammen enligt bilderna nedan. Det finns en del instruktioner hur programmet kan användas för att justera fram något som i teorin kan vara mer acceptabelt än det man redan har eller har skissat på. Kopierar man ut diagrammen på papper och lägger dessa ovanpå varandra, ser man också att teoretiskt ideala rumsproportioner varierar beroende på rumsvolymen i kubikmeter.

Best room ratios 100 cubic meters.PNG
Best room ratios 100 cubic meters.PNG (14.15 KiB) Visad 2582 gånger


2 nd Best room ratios 100 cubic meters.PNG
2 nd Best room ratios 100 cubic meters.PNG (68.45 KiB) Visad 2582 gånger

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6261
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Perfekta rumsmått

Inläggav I-or » 2021-09-08 16:48

Rumsdimensionerna bör helst vara större än i ett normalt bostadsrum för att modaltätheten ska vara tillräckligt hög för hygglig basåtergivning. Dessutom bör de inte vara alltför nära jämna multiplar av varandra. Snedställda begränsningsytor, vilka ofta felaktigt påstås eliminera moder, är ett problem eftersom de flyttar moderna uppåt i frekvens och därmed sänker modaltätheten för låga frekvenser (oavsett vinkel hittar ljudvågorna alltid ett reflektionsmönster som passar in för skapandet av en mod/egensvängningsform). Lite halvsladdriga begränsningsytor förbättrar bilden eftersom de leder till en hel del membranabsorption. Med en fri positionering av högtalare och favoritfåtölj kan man ofta få till en hygglig basåtergivnng även i problematiska rum.

Annars kan man gärna släppa hifi-nördandet och ekvalisera bort lågfrekvensproblemen, en betydligt enklare, mer möbleringsvänlig och rakt igenom effektivare lösning. Det går inte att överdriva hur verkningsfullt detta är förutsatt att det utförs på rätt sätt. Man gör vad man kan av passiva åtgärder/positionering och fixar sedan resten med ekvalisering.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
Knuttebaloa
 
Inlägg: 1382
Blev medlem: 2014-06-15
Ort: Jönköping

Re: Perfekta rumsmått

Inläggav Knuttebaloa » 2021-09-08 18:47

IMG_20210908_184649.png
IMG_20210908_184649.png (96.01 KiB) Visad 2443 gånger
Ino pi60es / bs60 / infraX-6 / Ino a2 / Ino a3 / Nad 208

Användarvisningsbild
JonasB
 
Inlägg: 680
Blev medlem: 2012-06-20

Re: Perfekta rumsmått

Inläggav JonasB » 2021-09-08 21:06

Tack för info och länkar. Nu har jag lite att sätta mig in i. Som väntat är det komplext och det verkar inte finnas lättbegripliga genvägar :)

Användarvisningsbild
Zappa
 
Inlägg: 1452
Blev medlem: 2018-03-06

Re: Perfekta rumsmått

Inläggav Zappa » 2021-09-08 21:52

I mitt relativt lilla rum (som har dimensionerna 3,65 x 2,5 x 4,2-4,5 meter) med öppen planlösning, eftergivliga sidoväggar i gips, delvis hård högtalarvägg samt betongvägg med fönster bakom soffan får jag en ljudåtergivning som är långt bättre än i mina tidigare och större rum, framför allt är basen ovanligt fri från störande resonanser. I rummet finns det absorbenter av olika sort men det lät lovande redan med en större matta på golvet och dämpskivor bakom högtalarna.
Bilagor
Vardagsrum 1.jpg
Vardagsrum 1.jpg (123.5 KiB) Visad 2377 gånger
Vardagsrum 2.jpg
Vardagsrum 2.jpg (78.41 KiB) Visad 2377 gånger
Vardagsrum 3.jpg
Vardagsrum 3.jpg (113.02 KiB) Visad 2377 gånger
Vardagsrum 4.jpg
Vardagsrum 4.jpg (123.59 KiB) Visad 2377 gånger
"Without deviation from the norm, progress is not possible."

Användarvisningsbild
JonasB
 
Inlägg: 680
Blev medlem: 2012-06-20

Re: Perfekta rumsmått

Inläggav JonasB » 2021-09-08 22:24

Snyggt! Tror vi har lika gardiner, har också en hel gardinvägg :D

Användarvisningsbild
Zappa
 
Inlägg: 1452
Blev medlem: 2018-03-06

Re: Perfekta rumsmått

Inläggav Zappa » 2021-09-08 23:05

JonasB skrev:Snyggt! Tror vi har lika gardiner, har också en hel gardinvägg :D


Tyget köpte jag på rulle för flera år sedan av en tygaffär i Sickla som skulle lägga ner verksamheten. Det är ett matt, havrefärgat sammetstyg som är ganska genomsläppligt.
"Without deviation from the norm, progress is not possible."

Användarvisningsbild
music4ever
 
Inlägg: 3312
Blev medlem: 2012-04-18

Re: Perfekta rumsmått

Inläggav music4ever » 2021-09-09 02:52

Har en gammal bild på rummet (ska ta nya när jag gör klart sista 10%).
20200211_193529.jpg
20200211_193529.jpg (830.22 KiB) Visad 2329 gånger


Mitt rum är 5,67x2,31x6,75/7,02. Jag ca 8m3 basfällor (och ett ev valet att även ha en i vinden sen). Det som inte syns på bilden är dämpningen bakom högtalarna och sidoväggarna + sammetstyg och jag har lite mer på väggarna nu.
Jag är nöjd med storleken men jag hade inte tackat nej till lite större. Någonstans runt 60-70m2 vore trevligt, en man får ta vad man har.

JM
 
Inlägg: 4831
Blev medlem: 2011-08-13

Re: Perfekta rumsmått

Inläggav JM » 2021-09-09 06:43

Perfekta rummet har tre huvudkriterier vilka måste uppfyllas för att erhålla det optimala upplevda ljudet från en fysikalisk ljudkälla.

1. Rak ton kurva hos direktljudet i lyssningspositionen i den fysikaliska dimensionen.
2. Reflexljudet i lyssningspositionen måste var så lite distorderande som möjligt på direktljudet i den subjektiva neuropsykologiska/fysiologiska dimensionen. Med kännedom om hur vi hör subjektivt kan optimala reflexljudet mätas/extrapoleras fram i den fysikaliska dimensionen.
3. Reflexljudets viktigaste funktion är att att optimera direktljudet i lyssningspositionen utan att distordera subjektivt. Ekofria rummet ger fysikaliskt odistorderat direktljud. I den neuropsykologiska/fysiologiska dimensionen upplevs vanligen direktljudet utan reflexer i ekofriarummet som förvrängt och distorderat.

Kriterium 1 är således ett nödvändigt men ej tillräckligt kriterium för optimalt upplevt ljud.
Saknar kriterium 2 och 3 i debatten.

Håller med I-or att optimala rummet måste vara något större än våra vanliga lyssningsrum i hemmen.
Således måste kompromisser till för att optimera reflexljudet i våra verkliga lyssningsrum.
Vilka kompromisser och hur?

JM
Neuroscientist. Emotional Beauty is in the Ear of the Listener. "Kill your darlings" => scientific evolution.

Användarvisningsbild
Zappa
 
Inlägg: 1452
Blev medlem: 2018-03-06

Re: Perfekta rumsmått

Inläggav Zappa » 2021-09-09 09:05

music4ever skrev:Mitt rum är 5,67x2,31x6,75/7,02. Jag ca 8m3 basfällor (och ett ev valet att även ha en i vinden sen). Det som inte syns på bilden är dämpningen bakom högtalarna och sidoväggarna + sammetstyg och jag har lite mer på väggarna nu. Jag är nöjd med storleken men jag hade inte tackat nej till lite större. Någonstans runt 60-70m2 vore trevligt, en man får ta vad man har.


Ett stort och fint rum (min lya är mikroskopisk i jämförelse), finns det rumsmätningar att visa?
"Without deviation from the norm, progress is not possible."

Användarvisningsbild
MichaelG
 
Inlägg: 4706
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Partille

Re: Perfekta rumsmått

Inläggav MichaelG » 2021-09-09 09:17

I-or skrev:[...]Annars kan man gärna släppa hifi-nördandet och ekvalisera bort lågfrekvensproblemen, en betydligt enklare, mer möbleringsvänlig och rakt igenom effektivare lösning. Det går inte att överdriva hur verkningsfullt detta är förutsatt att det utförs på rätt sätt. Man gör vad man kan av passiva åtgärder/positionering och fixar sedan resten med ekvalisering.


Så har jag gjort och det fungerar alldeles utmärkt. Efter så noggrann placering som möjligt (=utifrån min kompetens) och ett par bredbandsabsorbenter i hörnen, så var enda återstående problemet i basområdet en kraftig topp runt 30 Hz. Och denna var lätt som en plätt att plocka ner och det blev kanon!

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad
 
Inlägg: 16426
Blev medlem: 2009-01-06

Re: Perfekta rumsmått

Inläggav Strmbrg » 2021-09-09 20:09

För att spetsa till det hela:
Ena ytterligheten kan vara ett rum av papper och fritt därutanför (mycket teoretiskt förvisso).
Andra ytterligheten ett rum där alla begränsningsytor är gjorda av metertjockt bly.
Alla realistiska rum finns på olika punkter där emellan.
-Vilka mått är ”perfekta”?..
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34924
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Perfekta rumsmått

Inläggav Morello » 2021-09-09 20:24

Om du söker en metall med maximalt hög akustisk impedans kan jag avslöja att bly är onödigt tungt. Stål (cirka 40 MRayl) har ungefär en faktor två högre impedans än bly. Men det måste ställas i relation till impedansen hos luft som är cirka 0,00004 MRayl. En nära nog hundraprocentig reflektion åstadkommer man således med impedanser (uttalas impedangser) avsevärt lägre än de hos bly och stål.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad
 
Inlägg: 16426
Blev medlem: 2009-01-06

Re: Perfekta rumsmått

Inläggav Strmbrg » 2021-09-09 20:29

Mitt inlägg var retoriskt syftande, men tack ändå.
:)
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Nästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot], MPE, nuffe, VintageHiFi och 14 gäster