Perfekta rumsmått

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
sammel
 
Inlägg: 2018
Blev medlem: 2013-11-17
Ort: Oskarshamn

Re: Perfekta rumsmått

Inläggav sammel » 2021-09-14 17:12

Calleberg skrev:
sammel skrev:Vad krävs för att få bort en vägg utan att ta bort den ?



Fantasi, många kubikmeter rockwool, en luftavfuktare, några reglar och lite takplåt, plus mycket förstående sammanboende. :lol:


Jag misstänkte det :(
Det får bli eqalisering det låter enklare
även om dalarna inte är så mycket att göra åt.
Men funderar på om man kan göra spalthelmotz och
stämma för att dämpa förststa studsen utsläckning bakom
högtalaren om det kan vara effektivt eller inte,jag kommer
Att göra någon behanding av den väggen så frågan är vad som
är lönt att göra när man kan eqalisera, vad som är lätt att fixa
Utan allt för stor krånglighet :)

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6170
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Perfekta rumsmått

Inläggav I-or » 2021-09-14 17:22

Det som krävs är en överdimensionerad basmodul (för att klara dalarna) och ekvalisering. En hyggligt genomtänkt uppställning hjälper också. Detta fungerar utmärkt för den som inte kräver perfekt frekvensgång överallt i rummet samtidigt.

Det bör även betonas att dämpväggar, d.v.s. resistiv dämpning, kräver en monstruös tjocklek för att fungera ned till den lägsta akustiska resonansfrekvensen i rummet. Det är smartare att utnyttja reaktiva absorbenter av Helmholtz-typ för detta.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
Calleberg
 
Inlägg: 3249
Blev medlem: 2010-03-06
Ort: Kumla

Re: Perfekta rumsmått

Inläggav Calleberg » 2021-09-14 17:27

Skit ochså, jag som såg fram emot ett vansinnesprojekt...
Kanske ska du prova på att bli sån där dipolfetishist :)
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Användarvisningsbild
sammel
 
Inlägg: 2018
Blev medlem: 2013-11-17
Ort: Oskarshamn

Re: Perfekta rumsmått

Inläggav sammel » 2021-09-14 19:30

Ledsen att göra dig besviken Calleberg men det blir inget monsterprojekt men ska tilläggsisolera den väggen som högtalarna kommer att stå emot på insidan med totalt ca 12 cm stenull övriga huset har jag lagt en 70 mm stenullsskiva
Innanför den befintliga 12 cm isoleringen sedan diffusionsspärr och ytterligare 5 cm. Men just denna vägg kan jag tänka
göra lite annorlunda, får väl inte vara för tjock isolering innanför diffusionsspärren
men funderar på att kasta om så jag tar 50 först o 70 sen eller ta en 12 cm sedan sätter diffusion
och
Utanpå det en spaltresonator med lite stenull i en 70 cm djup har sett att man kan gör med olika
Bredd mellan plankorna för olika avstämning.
Ja vi får se vad det blir för nåt, blir det nåt så
Blir det kanske nån bild i min medlemspresentation
Har nån en superlösning så får ni gärna delge :)

jansch
 
Inlägg: 3675
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Perfekta rumsmått

Inläggav jansch » 2021-09-14 19:51

Sammel,
Du skriver inte om du vill "få bort väggen" för basresonanser eller reflektioner generellt. Vad är problemet?

Användarvisningsbild
sammel
 
Inlägg: 2018
Blev medlem: 2013-11-17
Ort: Oskarshamn

Re: Perfekta rumsmått

Inläggav sammel » 2021-09-14 20:25

jansch skrev:Sammel,
Du skriver inte om du vill "få bort väggen" för basresonanser eller reflektioner generellt. Vad är problemet?


Ursäkta, har nog släppt rumsmode tankarna och funderar på
områdat kring 250 har jag utsläckning från vägg om jag plaserar mina högtalare mot väggen
Sen lär det bli plus runt 500 hz
Frågan är om det är nån poäng att försöka pricka utsäcknings frekvensen eller om man ska ha lite mer bredbandig
Dämpning på hela det området. Jag vet fatiskt inte vad som är bäst eller vad som går att uppnå med inte allt för stora
Ingrepp.

Användarvisningsbild
JonasB
 
Inlägg: 680
Blev medlem: 2012-06-20

Re: Perfekta rumsmått

Inläggav JonasB » 2021-09-14 20:30

I-or skrev:Det som krävs är en överdimensionerad basmodul (för att klara dalarna) och ekvalisering. En hyggligt genomtänkt uppställning hjälper också. Detta fungerar utmärkt för den som inte kräver perfekt frekvensgång överallt i rummet samtidigt.

Det bör även betonas att dämpväggar, d.v.s. resistiv dämpning, kräver en monstruös tjocklek för att fungera ned till den lägsta akustiska resonansfrekvensen i rummet. Det är smartare att utnyttja reaktiva absorbenter av Helmholtz-typ för detta.


I mitt fall funkar det inte med en överdimensionerad basmodul eftersom väggen bakom lyssningsplats orsakar dalen. Men minst en modul framför och en bakom gör susen.

Borde det inte vara enklast att ha ett rum som lämpar sig att sitta ganska nära väggen bakom och sedan eq:a ner oönskad förstärkning?

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6170
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Perfekta rumsmått

Inläggav I-or » 2021-09-14 21:04

Det spelar ingen roll vilken vägg som orsakar dalarna eftersom vi för låga frekvenser bara kan uppfatta den samlade effekten av samtliga reflektioner. Anledningen till att det fungerar med basmoduler framför och bakom lyssningspositionen är att detta jämnar ut den modala responsen i längdled, jag brukar alltid förespråka detta för den som inte vill ekvalisera eller om man vill ha en jämnare frekvensgång i rummet överlag (alltså inte bara i lyssningspositionen).

Samtliga uppställningar som leder till få och/eller grunda/smala dalar är en fördel när man ekvalisererar. Ju närmare hörnen högtalar- och lyssningsposition befinner sig, desto mindre är sannolikheten att man ska erhålla dalar i frekvensgången.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

jansch
 
Inlägg: 3675
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Perfekta rumsmått

Inläggav jansch » 2021-09-14 21:34

sammel skrev:
jansch skrev:Sammel,
Du skriver inte om du vill "få bort väggen" för basresonanser eller reflektioner generellt. Vad är problemet?


Ursäkta, har nog släppt rumsmode tankarna och funderar på
områdat kring 250 har jag utsläckning från vägg om jag plaserar mina högtalare mot väggen
Sen lär det bli plus runt 500 hz
Frågan är om det är nån poäng att försöka pricka utsäcknings frekvensen eller om man ska ha lite mer bredbandig
Dämpning på hela det området. Jag vet fatiskt inte vad som är bäst eller vad som går att uppnå med inte allt för stora
Ingrepp.


250 Hz och uppåt är inga stora problem med tanke på det du nämner om isoleringstjocklek.
En "tumregel" när man bygger ekofria rum är att undre gränsfrekvens för användbart frifält uppnås ungefär vid ungefär 1/4 våglängds tjocklek. Då visserligen med "ljudfällor" i form av trapetsformade absorbenter.
Du behöver troligtvis inte frifält, motsvarande "helt utan vägg", utan god dämpning.

Användarvisningsbild
sammel
 
Inlägg: 2018
Blev medlem: 2013-11-17
Ort: Oskarshamn

Re: Perfekta rumsmått

Inläggav sammel » 2021-09-14 21:49

jansch skrev:
250 Hz och uppåt är inga stora problem med tanke på det du nämner om isoleringstjocklek.
En "tumregel" när man bygger ekofria rum är att undre gränsfrekvens för användbart frifält uppnås ungefär vid ungefär 1/4 våglängds tjocklek. Då visserligen med "ljudfällor" i form av trapetsformade absorbenter.
Du behöver troligtvis inte frifält, motsvarande "helt utan vägg", utan god dämpning.


Precis jag vill inte döda rummet men dämpa på ett adekvat sätt.
Funderar på att stämma till 250 hz precis bakom högtalarna och lite mer bredbandigt mellan och
och ut mot utsidorna.

Användarvisningsbild
JonasB
 
Inlägg: 680
Blev medlem: 2012-06-20

Re: Perfekta rumsmått

Inläggav JonasB » 2021-09-14 22:25

I-or skrev:Det spelar ingen roll vilken vägg som orsakar dalarna eftersom vi för låga frekvenser bara kan uppfatta den samlade effekten av samtliga reflektioner. Anledningen till att det fungerar med basmoduler framför och bakom lyssningspositionen är att detta jämnar ut den modala responsen i längdled, jag brukar alltid förespråka detta för den som inte vill ekvalisera eller om man vill ha en jämnare frekvensgång i rummet överlag (alltså inte bara i lyssningspositionen).

Samtliga uppställningar som leder till få och/eller grunda/smala dalar är en fördel när man ekvalisererar. Ju närmare hörnen högtalar- och lyssningsposition befinner sig, desto mindre är sannolikheten att man ska erhålla dalar i frekvensgången.


Det jag försökte få fram är att det sker en rejäl utsläckning (tror jag det kallas) och det sker ju även om jag eq:ar med en modul?

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Perfekta rumsmått

Inläggav petersteindl » 2021-09-14 22:42

Ett sätt att räkna fram perfekta rumsmått är att utgå från att öronen är ungefär 0,9 - 1 meter ovan golv. Om basen också är 1 meter ovan golv så kan man räkna ut lämpligast höjdmått. Är basen på golvnivå så räknar man med det.
Har man höjden given så kan man därefter räkna ut lämplig längd och bredd.

Det kan vara en framkomlig väg.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
JonasB
 
Inlägg: 680
Blev medlem: 2012-06-20

Re: Perfekta rumsmått

Inläggav JonasB » 2021-09-15 22:22

petersteindl skrev:Ett sätt att räkna fram perfekta rumsmått är att utgå från att öronen är ungefär 0,9 - 1 meter ovan golv. Om basen också är 1 meter ovan golv så kan man räkna ut lämpligast höjdmått. Är basen på golvnivå så räknar man med det.
Har man höjden given så kan man därefter räkna ut lämplig längd och bredd.

Det kan vara en framkomlig väg.

Mvh
Peter


Vad kan bli lämpligt höjdmått om man som jag med många fler har elementet nära golvet? Lägre än 15 meter hoppas jag :)

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig
 
Inlägg: 7533
Blev medlem: 2003-08-17
Ort: Ulm, Tüskland

Re: Perfekta rumsmått

Inläggav Rydberg » 2021-09-16 15:47

Sitter och spånar på hur ett hus skulle kunna se ut och jag har förr funderat på ett lyssningsrum om 5*7 meter. Torde bli ganska hyggligt?
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
JonasB
 
Inlägg: 680
Blev medlem: 2012-06-20

Re: Perfekta rumsmått

Inläggav JonasB » 2021-09-16 17:41

Rydberg skrev:Sitter och spånar på hur ett hus skulle kunna se ut och jag har förr funderat på ett lyssningsrum om 5*7 meter. Torde bli ganska hyggligt?


Kanske inte om man har 2,5 meter höjd?

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Perfekta rumsmått

Inläggav petersteindl » 2021-09-16 17:56

JonasB skrev:
petersteindl skrev:Ett sätt att räkna fram perfekta rumsmått är att utgå från att öronen är ungefär 0,9 - 1 meter ovan golv. Om basen också är 1 meter ovan golv så kan man räkna ut lämpligast höjdmått. Är basen på golvnivå så räknar man med det.
Har man höjden given så kan man därefter räkna ut lämplig längd och bredd.

Det kan vara en framkomlig väg.

Mvh
Peter


Vad kan bli lämpligt höjdmått om man som jag med många fler har elementet nära golvet? Lägre än 15 meter hoppas jag :)


Det beror på hur högt du har huvudet)öronen ovanför golvet. Om lyssningshöjden exempelvis skulle vara 27,35 meter så måste takhöjden vara högre, exempelvis 30 meter. Lyssningshöjden måste specificeras.

Bild

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig
 
Inlägg: 7533
Blev medlem: 2003-08-17
Ort: Ulm, Tüskland

Re: Perfekta rumsmått

Inläggav Rydberg » 2021-09-16 18:05

JonasB skrev:
Rydberg skrev:Sitter och spånar på hur ett hus skulle kunna se ut och jag har förr funderat på ett lyssningsrum om 5*7 meter. Torde bli ganska hyggligt?


Kanske inte om man har 2,5 meter höjd?

Rummet tänk om källaren, frågan är om man har mer än 220cm i källaren.
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6170
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Perfekta rumsmått

Inläggav I-or » 2021-09-16 18:08

JonasB skrev:
Det jag försökte få fram är att det sker en rejäl utsläckning (tror jag det kallas) och det sker ju även om jag eq:ar med en modul?


Djupa dalar eller "utsläckningar" i frekvensgången är förstås svåra att hantera fullt ut, men de har också en oerhört låg bandbredd. I de flesta fall kan man avvara kanske 5 dB för att höja större delen av dalen och om man överdimensionerar ordentligt har man kanske 10 dB att spela med. De smala dalar som då återstår har en hörbarhet som ligger mycket nära noll. M.a.o. är lösningen på rumsproblemen att överdimensionera och ekvalisera.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5147
Blev medlem: 2016-08-01

Re: Perfekta rumsmått

Inläggav dewpo » 2021-09-16 18:30

Rydberg skrev:
JonasB skrev:
Rydberg skrev:Sitter och spånar på hur ett hus skulle kunna se ut och jag har förr funderat på ett lyssningsrum om 5*7 meter. Torde bli ganska hyggligt?


Kanske inte om man har 2,5 meter höjd?

Rummet tänk om källaren, frågan är om man har mer än 220cm i källaren.


Hur hanterar man bäst brist på takhöjd? Har själv bara 220cm :oops:
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

Användarvisningsbild
E
 
Inlägg: 20926
Blev medlem: 2005-05-02
Ort: <hist.> ä. vikt

Re: Perfekta rumsmått

Inläggav E » 2021-09-16 18:33

Spela musik som får taket att lyfta? Men tona ut musiken stegvis för helvete,
så inte takhöjden faller mot noll. Annars har du ekvaliserat din sista potatis.

JonasB skrev:Vad kan bli lämpligt höjdmått om man som jag med många fler har elementet nära golvet? Lägre än 15 meter hoppas jag :)

Därför att annars skulle det förstöra utsikten för grannarna, eller vad?

Mvh E*
Senast redigerad av E 2021-09-16 18:46, redigerad totalt 1 gång.
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
JonasB
 
Inlägg: 680
Blev medlem: 2012-06-20

Re: Perfekta rumsmått

Inläggav JonasB » 2021-09-16 18:38

E skrev:Spela musik som får taket att lyfta? Men tona ut musiken stegvis för helvete,
så inte takhöjden faller mot noll.

JonasB skrev:Vad kan bli lämpligt höjdmått om man som jag med många fler har elementet nära golvet? Lägre än 15 meter hoppas jag :)

Därför att annars skulle det förstöra utsikten för grannarna, eller vad?

Mvh E*


Ja, bara därför :wink:

Användarvisningsbild
JonasB
 
Inlägg: 680
Blev medlem: 2012-06-20

Re: Perfekta rumsmått

Inläggav JonasB » 2021-09-16 18:50

petersteindl skrev:
JonasB skrev:
petersteindl skrev:Ett sätt att räkna fram perfekta rumsmått är att utgå från att öronen är ungefär 0,9 - 1 meter ovan golv. Om basen också är 1 meter ovan golv så kan man räkna ut lämpligast höjdmått. Är basen på golvnivå så räknar man med det.
Har man höjden given så kan man därefter räkna ut lämplig längd och bredd.

Det kan vara en framkomlig väg.

Mvh
Peter


Vad kan bli lämpligt höjdmått om man som jag med många fler har elementet nära golvet? Lägre än 15 meter hoppas jag :)


Det beror på hur högt du har huvudet)öronen ovanför golvet. Om lyssningshöjden exempelvis skulle vara 27,35 meter så måste takhöjden vara högre, exempelvis 30 meter. Lyssningshöjden måste specificeras.

[ Bild ]

MvH
Peter


Gäller detsamma om man lägger huvudet på sned?

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig
 
Inlägg: 7533
Blev medlem: 2003-08-17
Ort: Ulm, Tüskland

Re: Perfekta rumsmått

Inläggav Rydberg » 2021-09-16 19:11

750*500*220 ser bra ut
Bilagor
C0F1A2E5-3E97-42F5-9D1E-FEDDA4B18201.jpeg
C0F1A2E5-3E97-42F5-9D1E-FEDDA4B18201.jpeg (396.54 KiB) Visad 1469 gånger
Class only looks like arrogance from below.

JM
 
Inlägg: 4817
Blev medlem: 2011-08-13

Re: Perfekta rumsmått

Inläggav JM » 2021-09-16 19:29

I-or skrev:
JonasB skrev:
Det jag försökte få fram är att det sker en rejäl utsläckning (tror jag det kallas) och det sker ju även om jag eq:ar med en modul?


Djupa dalar eller "utsläckningar" i frekvensgången är förstås svåra att hantera fullt ut, men de har också en oerhört låg bandbredd. I de flesta fall kan man avvara kanske 5 dB för att höja större delen av dalen och om man överdimensionerar ordentligt har man kanske 10 dB att spela med. De smala dalar som då återstår har en hörbarhet som ligger mycket nära noll. M.a.o. är lösningen på rumsproblemen att överdimensionera och ekvalisera.

Det är allmänt känt att smala dippar i tonkurvan hos direktljudet inte är hörbara. Sannolikt pga att hörbart ljud ofta är fragmentarisk och evolutionen gjort oss bra på att automatiskt gissa det som erfarenhetsmässigt borde vara där. Men hur breda och vid vilka frekvenser blir dipparna hörbara enligt din erfarenhet?
Minsta puckel på tonkurvan brukar vara hörbar. Enligt min erfarenhet uppstår små toppar på tonkurvan hos direktljudet ofta pga inneboende artefakter från tex högtalarelementet. Att med PEQ göra tonkurvan mätmässigt rak är inte så svårt men kvarstår inte då bakomliggande hörbara artefakter av alla möjliga distorsionsprodukter. Dvs det går inte alltid att fixa allt med ekvalisering av oregelbundenheter i tonkurvan utan kvarstående distorsion.
Hur är dina erfarenheter av fixande av olika ojämnheter hos direktljudet? När är det ok och när bör vi vara försiktiga och kanske tom avstå?

JM
Neuroscientist. Emotional Beauty is in the Ear of the Listener. "Kill your darlings" => scientific evolution.

Användarvisningsbild
JonasB
 
Inlägg: 680
Blev medlem: 2012-06-20

Re: Perfekta rumsmått

Inläggav JonasB » 2021-09-16 19:33

Det borde även gå att beräkna så man får fin förstärkning från rummet vid högtalarnas avrullning så höjning av infratoner inte behövs :D

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Perfekta rumsmått

Inläggav petersteindl » 2021-09-16 20:08

JonasB skrev:
petersteindl skrev:
JonasB skrev:
Vad kan bli lämpligt höjdmått om man som jag med många fler har elementet nära golvet? Lägre än 15 meter hoppas jag :)


Det beror på hur högt du har huvudet)öronen ovanför golvet. Om lyssningshöjden exempelvis skulle vara 27,35 meter så måste takhöjden vara högre, exempelvis 30 meter. Lyssningshöjden måste specificeras.

[ Bild ]

MvH
Peter


Gäller detsamma om man lägger huvudet på sned?


Japp, resonansmönstret i rummet ändras inte på grund av detta.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6170
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Perfekta rumsmått

Inläggav I-or » 2021-09-16 20:25

JM skrev:Det är allmänt känt att smala dippar i tonkurvan hos direktljudet inte är hörbara. Sannolikt pga att hörbart ljud ofta är fragmentarisk och evolutionen gjort oss bra på att automatiskt gissa det som erfarenhetsmässigt borde vara där. Men hur breda och vid vilka frekvenser blir dipparna hörbara enligt din erfarenhet?
Minsta puckel på tonkurvan brukar vara hörbar. Enligt min erfarenhet uppstår små toppar på tonkurvan hos direktljudet ofta pga inneboende artefakter från tex högtalarelementet. Att med PEQ göra tonkurvan mätmässigt rak är inte så svårt men kvarstår inte då bakomliggande hörbara artefakter av alla möjliga distorsionsprodukter. Dvs det går inte alltid att fixa allt med ekvalisering av oregelbundenheter i tonkurvan utan kvarstående distorsion.
Hur är dina erfarenheter av fixande av olika ojämnheter hos direktljudet? När är det ok och när bör vi vara försiktiga och kanske tom avstå?

JM


Linjära och olinjära effekter hänger oftast inte ihop, d.v.s. avvikelser i frekvensgången korrelerar inte med distorsion. Dessutom vållar distorsionen sällan lika stora problem som frekvensgången. Man kan och bör därför nästan alltid ekvalisera direktljudet för konstant frekvensgång. Någonstans vid +/- 1 dB för smalbandiga toppar och dalar börjar det att bli riktigt bra, medan större avvikelser än så är ganska tydligt hörbara för den som lyssnar fokuserat även om bandbredd och frekvensområde förstås har stor betydelse.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
JonasB
 
Inlägg: 680
Blev medlem: 2012-06-20

Re: Perfekta rumsmått

Inläggav JonasB » 2021-09-17 22:57

I-or skrev:
JonasB skrev:
Det jag försökte få fram är att det sker en rejäl utsläckning (tror jag det kallas) och det sker ju även om jag eq:ar med en modul?


Djupa dalar eller "utsläckningar" i frekvensgången är förstås svåra att hantera fullt ut, men de har också en oerhört låg bandbredd. I de flesta fall kan man avvara kanske 5 dB för att höja större delen av dalen och om man överdimensionerar ordentligt har man kanske 10 dB att spela med. De smala dalar som då återstår har en hörbarhet som ligger mycket nära noll. M.a.o. är lösningen på rumsproblemen att överdimensionera och ekvalisera.


När jag försökte eq:a bort utsläckningen har jag för mig att eq-ökningen absolut inte visade samma resultat på mätningen. Antar att det har att göra med reflexen från väggen bakom som även den ökar eller är jag ute och cyklar?
Jag är ingen besserwisser utan genuint intresserad.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6170
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Perfekta rumsmått

Inläggav I-or » 2021-09-18 00:51

Så länge som systemet uppträder någorlunda linjärt (alltså att du inte överstyr), ska du kunna mäta en ökning/minskning i ljudtrycksnivån närmast exakt motsvarande ekvaliseringsinställningen. Om inte så är någonting ordentligt fel.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
Ted_B
 
Inlägg: 1485
Blev medlem: 2014-05-02
Ort: Virsbo

Re: Perfekta rumsmått

Inläggav Ted_B » 2021-09-18 01:01

Imperfekta rumsmått då?
Många rum i hyfsat nybyggda hus verkar ha en bredd på 370 cm och ofta uppåt 700 cm på längden, lyssning med högtalarna på långsidan innebär att man kommer lite för nära högtalarna.
Går det att få till riktigt högkvalitativ lyssning på längden i ett sådant rum?
Högtalarna i hörnen och ordentlig dämpning av sidoväggarna, funkar det eller blir det bara halvbra?
The World's Mine Oyster

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster