Funderar på att starta företag inom HIFI (högtalare, mm)

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Vintologi
 
Inlägg: 97
Blev medlem: 2021-08-20

Re: Funderar på att starta företag inom HIFI (högtalare, mm)

Inläggav Vintologi » 2021-09-13 15:12

paa skrev:Hur kommer ersättningen för din egen arbetsinsats in i kalkylen?

Kostnaden för arbeta räknas in i tillverkningskostnaden. Kan vara ens eget arbete eller någon man anställer för avlastning.

ante_77
 
Inlägg: 2156
Blev medlem: 2014-08-19

Re: Funderar på att starta företag inom HIFI (högtalare, mm)

Inläggav ante_77 » 2022-02-25 09:07

Jag köpte en "Beach Högtalare"
JBL Eon One Compact. Kanske funkar riktigt bra med två stycken i hemmet?
Just nu huserar den som semesterhögtalare. Vettigaste bärbara batterihistorien jag haft.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare
 
Inlägg: 8579
Blev medlem: 2003-12-03
Ort: ografi

Re: Funderar på att starta företag inom HIFI (högtalare, mm)

Inläggav DQ-20 » 2022-02-25 16:38

Vintologi skrev:Vad är det jag bör tänka på först?

Har inte jättemycket erfarenhet men har redan skissat på högtalardesign osv.

Vilka regler gäller för immatrialrätt?

Kommer inte vara jättesvårt att göra produkter som slår allt hifiklubben säljer till lägre kostnad men detta är ingen garanti för att få några kunder tyvärr.


Det första du skall tänkta på är kunden. Kardinalsfelet som nyföretagare gör är att de i för stor utsträckning utgår från vad DE vill göra, inte vad de tilltänkta kunderna vill ha. Det första du skall fråga dig är "Vad kan jag göra för någon annan?" Ofta när man får en företagsidé har man en bild av vad man kan göra, men så länge detta inte har provats är det bara hypoteser. De flesta planer på företagsstarter rinner ut i sanden. En viktig faktor för detta är att man inte gör något utan bara tänker. Lite som en olycklig kärlek man sitter och när på sitt pojk- eller flickrum och som man aldrig gör något åt trots att det faktiskt är så enkelt som att fråga. En rolig illustration är diskussionen mellan Tom Cruise och Jamie Foxx där Foxxs karaktär berättar hur man skall göra det perfekta företaget och Tom Cruise säger i princip "det där blir det aldrig något av eftersom du bara planerar". När du till exempel skriver "bättre prestanda", hur utvärderar en kund det och vad uppskattar de? Att man har rakare frekvensgång, högre maximalt ljudtryck eller lägre distortion är ingen garanti för någon som helst framgång med tanke på hur marknaden ser ut. Ingen affär utan kunder och det är alltid kundens behov som styr.

En bra bok om man kan läsa engelska utan större ansträngning "Lean Start-up". Den är handlingsinriktade och ger praktiska tips. Den är inte forskningsbaserad utan skriven av en praktiker, men den ligger i linje med vad forskningen visat och används på kurser på akademisk nivå. Här är websiten:

http://theleanstartup.com

I korthet går det ut på att du listar ett antal antaganden du har om vad kunden vill ha och vad du kan leverera. Därefter ställer du upp hypoteser, samlar in data på olika sätt, framför allt genom att prata med tilltänkta köpare, och bockar av dem en efter en. Nästa steg är ofta en MVP - minimum viable product. Idé bygger på att det inte någon idé att lägga tid på "den ultimata produkten" om den aldrig kommer att existera. Oftast är det rätt sätt att gå, men inte alltid.

Om det är ett enda råd som jag skulle ge dig är att prata om din idé med alla som vill lyssna. Vad morsan säger är inte värt ett öre utan det skall vara människor som kan ge rak feedback. Sannolikheten att någon skulle "sno" din idé är i princip lika med noll. Sannolikheten att du torskar föra att du inte tagit reda på verkliga förhållanden är skyhög. Jag tror jag stannar där så länge.

Bästa,

DQ-20
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

MacBruce
 
Inlägg: 3606
Blev medlem: 2007-10-29

Re: Funderar på att starta företag inom HIFI (högtalare, mm)

Inläggav MacBruce » 2022-02-25 21:29

DQ-20 skrev:
Vintologi skrev:Vad är det jag bör tänka på först?

Har inte jättemycket erfarenhet men har redan skissat på högtalardesign osv.

Vilka regler gäller för immatrialrätt?

Kommer inte vara jättesvårt att göra produkter som slår allt hifiklubben säljer till lägre kostnad men detta är ingen garanti för att få några kunder tyvärr.


Det första du skall tänkta på är kunden. Kardinalsfelet som nyföretagare gör är att de i för stor utsträckning utgår från vad DE vill göra, inte vad de tilltänkta kunderna vill ha. Det första du skall fråga dig är "Vad kan jag göra för någon annan?" [...]
Bästa,

DQ-20


Ja, jo – det beror också på vad man egentligen vill sälja: sina egna idéer/insikter eller kundernas. Om man siktar på att "kränga vad som krängas kan", är väl dina råd utmärkta.
Antropomorfiera mera!
Det är skönt att kunna tekniken. — TfA.
Medlem av ABC-klubben, http://www.abc.se

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32019
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Funderar på att starta företag inom HIFI (högtalare, mm)

Inläggav Bill50x » 2022-02-26 01:06

MacBruce skrev:Ja, jo – det beror också på vad man egentligen vill sälja: sina egna idéer/insikter eller kundernas. Om man siktar på att "kränga vad som krängas kan", är väl dina råd utmärkta.

Om man alltid frågar kunden vad de vill ha så får man bara svaret om vad de redan känner til -och att det ska vara lite bättre.
Har man något helt nytt/bättre blir det svårare.

Jag har dock svårt att tro att TS har något nyskapande att komma med. Vi har ju ännu inte sett något konkret.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad
 
Inlägg: 2514
Blev medlem: 2011-07-25
Ort: Malmö

Re: Funderar på att starta företag inom HIFI (högtalare, mm)

Inläggav PappaBas » 2022-02-26 22:49

@Vintologi

Jag ser att du undviker svara på om du faktiskt har konstruerat något? Du svarar heller inte på vilken bakgrund du har?
Vidare är de kravspec du anger för högtalaren som slår allt "-1 dB vid 40Hz" inte direkt något världsomvälvande?
Att konstruera bra högtalare är svårt. Att sedan produktifiera och faktiskt sälja något är i tillägg något helt annat och skulle jag säga minst lika svårt om inte mer.
Har du inte ens en relativt klar prototyp som presterar bra i tester och med lyssnare är det inte ens meningsfullt att prata om försäljning?

Visa något du gjort istället :) Så kan vi bli inspirerade och ta det därifrån.

Användarvisningsbild
RMA
 
Inlägg: 1385
Blev medlem: 2006-09-21

Re: Funderar på att starta företag inom HIFI (högtalare, mm)

Inläggav RMA » 2022-02-27 15:54

Det finns ju 2 vägar att gå, gör man sig beroende ekonomiskt av verksamheten är det nog bäst att göra det massan vill ha men det är lite tråkigt.
Roligare är väl då att göra något man själv verkligen älskar och hoppas på att andra tycker likadant, ekonomin i det läget kan ju bli ansträngd.
Alltså blir det då ett hobby företag, åtminstone i början.
Säkraste sättet är nog det sist nämnda för att inte riskera sin privat ekonomi.
Det är inget som säger att man inte kan få det att fungera om man lyckas göra sig ett namn.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare
 
Inlägg: 8579
Blev medlem: 2003-12-03
Ort: ografi

Re: Funderar på att starta företag inom HIFI (högtalare, mm)

Inläggav DQ-20 » 2022-03-02 20:17

MacBruce skrev:Ja, jo – det beror också på vad man egentligen vill sälja: sina egna idéer/insikter eller kundernas. Om man siktar på att "kränga vad som krängas kan", är väl dina råd utmärkta.


Då har du missförstått min poäng. Poängen är inte att sälja något som är optimalt utan att undvika något som inte säljer alls. För säljer man inte gör man inte så mycket nytta för någon, varse sig kund eller för sig själv. Det är helt OK att se sitt företagande som självförverkligande för det är också vad det är, men det är knappast ett bra råd till någon som faktiskt vill företaga att endast se det som självförverkligande.

/DQ-20
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare
 
Inlägg: 8579
Blev medlem: 2003-12-03
Ort: ografi

Re: Funderar på att starta företag inom HIFI (högtalare, mm)

Inläggav DQ-20 » 2022-03-02 20:21

Bill50x skrev:Om man alltid frågar kunden vad de vill ha så får man bara svaret om vad de redan känner til -och att det ska vara lite bättre.
Har man något helt nytt/bättre blir det svårare.


Såvida man inte gör en ny variant på ketchup skall man inte fråga kunden vad den vill ha. Då blir det som du säger. Vad man däremot skall göra är att försöka förstå vad kunden behöver. För det måste man fortfarande fråga och iakttaga. Men innovationsuppgiften ligger (nästan) alltid på tillverkaren.

/DQ-20
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Funderar på att starta företag inom HIFI (högtalare, mm)

Inläggav distad » 2022-03-02 22:10

Jag tror att Vintologi lämnat tråden. Varit borta sedan September förra året.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22701
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Funderar på att starta företag inom HIFI (högtalare, mm)

Inläggav RogerGustavsson » 2022-03-03 08:57

Ligger något även om han har skrivit i andra trådar, senast i januari.

Föregående

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot], Rille och 4 gäster