Funderar på att starta företag inom HIFI (högtalare, mm)

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
jockewe
 
Inlägg: 1566
Blev medlem: 2004-10-24
Ort: Salem

Re: Funderar på att starta företag inom HIFI (högtalare, mm)

Inläggav jockewe » 2021-09-09 13:22

Är man snabb så kanske Atmoskompatibla finhögtalare är en nisch där man kan ha tur?
- - -
Kika in på min hemsida om du har lust

http://www.violinist.nu

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35499
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Funderar på att starta företag inom HIFI (högtalare, mm)

Inläggav paa » 2021-09-09 14:11

Ett fabrikat som började med ungeför samma ambitioner var Wavelit. Jag tror inte dom byggde många exemplar. Jag gissar att dom som bygger flest högtalare i Sverige idag är Procella.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Vintologi
 
Inlägg: 97
Blev medlem: 2021-08-20

Re: Funderar på att starta företag inom HIFI (högtalare, mm)

Inläggav Vintologi » 2021-09-09 14:56

paa skrev:Ett fabrikat som började med ungeför samma ambitioner var Wavelit. Jag tror inte dom byggde många exemplar. Jag gissar att dom som bygger flest högtalare i Sverige idag är Procella.

Verkar som de använder en band-diskant för deras högtalare

http://www.wavelit.se/wavelit-produkter ... eskrivning

Hittar inget angående försäljningspris eller siffror.

De högtalare jag har skissat på kommer ha bättre prestanda (tror även billigaste modellen kommer prestera bättre).

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57254
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Funderar på att starta företag inom HIFI (högtalare, mm)

Inläggav Nattlorden » 2021-09-09 15:18

Vad är "bättre prestanda"? Kan vi få lite målspec:ar?
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Vintologi
 
Inlägg: 97
Blev medlem: 2021-08-20

Re: Funderar på att starta företag inom HIFI (högtalare, mm)

Inläggav Vintologi » 2021-09-09 15:23

Nattlorden skrev:Vad är "bättre prestanda"? Kan vi få lite målspec:ar?

±1.3 dB från 40hz till 20khz. (hur lågt det går ner beror på modell)

THD under 1% från 60hz till 2khz vid 116 dB.
THD under 1% från 2khz till 50khz vid 106 dB.


Nu designar jag inte efter specifika mål utan jag försöker få det så bra som möjligt reletivt till budget och högtalarens storlek.
Senast redigerad av Vintologi 2021-09-09 15:35, redigerad totalt 3 gånger.

Användarvisningsbild
miaber
 
Inlägg: 218
Blev medlem: 2011-03-02
Ort: Vänersborg

Re: Funderar på att starta företag inom HIFI (högtalare, mm)

Inläggav miaber » 2021-09-09 15:25

Var medveten om det kommer att behövas mycket medel (cash!) innan du kan ha en verksamhet att leva på inom rimlig tid. Med gott tålamod kanske man kan snåla lite.
Hur ser din kundgrupp ut?
Hur stor är din marknadspotential i den gruppen?
Hur når du denna grupp?
När du nått kundgruppen, hur övertygar du då denna att byta bort sina Marten, INO, B&W, JBL, Martin Logan, eller whatever till dina?

Kan bara önska dig lycka till. :)

Vintologi
 
Inlägg: 97
Blev medlem: 2021-08-20

Re: Funderar på att starta företag inom HIFI (högtalare, mm)

Inläggav Vintologi » 2021-09-09 15:37

miaber skrev:Var medveten om det kommer att behövas mycket medel (cash!) innan du kan ha en verksamhet att leva på inom rimlig tid. Med gott tålamod kanske man kan snåla lite.
Hur ser din kundgrupp ut?
Hur stor är din marknadspotential i den gruppen?
Hur når du denna grupp?
När du nått kundgruppen, hur övertygar du då denna att byta bort sina Marten, INO, B&W, JBL, Martin Logan, eller whatever till dina?

Kan bara önska dig lycka till. :)

Man är tyvärr i ett enormt underläge utan etablerat varumärke. Man får räkna med att hanka sig fram i flera år innan det börjar gå bra.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad
 
Inlägg: 16426
Blev medlem: 2009-01-06

Re: Funderar på att starta företag inom HIFI (högtalare, mm)

Inläggav Strmbrg » 2021-09-09 15:46

Vad innebär ”...jag försöker få det så bra som möjligt...”?
Jag har aldrig förstått innebörden i denna i alla sammanhang mycket vanligt förekommande formulering.
Så bra som möjligt. Vad är möjligt? Hur vet man att man nått det möjligas gräns?

Det här blir filosofiskt, men icke desto mindre viktigt:
Ge två olika högtalarkonstruktörer samma förutsättningar avseende budget och lådstorlek. Blir deras resultat lika bra eller olika bra?
Dvs det är sannolikt betydligt mer än de där två begränsningarna som avgör.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Vintologi
 
Inlägg: 97
Blev medlem: 2021-08-20

Re: Funderar på att starta företag inom HIFI (högtalare, mm)

Inläggav Vintologi » 2021-09-09 15:55

Strmbrg skrev:Vad innebär ”...jag försöker få det så bra som möjligt...”?
Jag har aldrig förstått innebörden i denna i alla sammanhang mycket vanligt förekommande formulering.
Så bra som möjligt. Vad är möjligt? Hur vet man att man nått det möjligas gräns?

Det här blir filosofiskt, men icke desto mindre viktigt:
Ge två olika högtalarkonstruktörer samma förutsättningar avseende budget och lådstorlek. Blir deras resultat lika bra eller olika bra?
Dvs det är sannolikt betydligt mer än de där två begränsningarna som avgör.

Svårt att mäta det där tyvärr.

Man vill ha jämn frekvensgång on-axis och off-axis.
Man vill ha låg distorsion.
Sedan har fi farförskjutning att ta hänsyn till.

Ett sätt att mäta är att titta på en individuell låt och sedan försöka komma så nära till orginalet som möjligt (i absoluta tal).

Eller så tittar man på vilka fel folk faktiskt kan höra.

Eller så tittar man på vilka fel folk upplever som dåliga.

Är i viss mån liknande problem även med bilar, vad räknas som en bra bil. I praktiken blir det ofta bäst marknadsföring som avgör snarare än att ha 'bäst' produkt.

Användarvisningsbild
RJohan
 
Inlägg: 1582
Blev medlem: 2007-02-11

Re: Funderar på att starta företag inom HIFI (högtalare, mm)

Inläggav RJohan » 2021-09-09 16:18

Spännande tråd!

Mitt tips skulle då vara att börja med toppmodellen, den där som får folk som hört den att snacka. Säljer man en eller två eller tre får man in en del pengar så verksamheten kan fortsätta. Var INTE blyg när det gäller att ta betalt, men se till att det är snyggt och proffsigt gjort. När man väl börjar bli 'ett namn' kan man följa upp med volymmodeller.

Och, lycka till!!!!

Vintologi
 
Inlägg: 97
Blev medlem: 2021-08-20

Re: Funderar på att starta företag inom HIFI (högtalare, mm)

Inläggav Vintologi » 2021-09-09 16:36

RJohan skrev:Spännande tråd!

Mitt tips skulle då vara att börja med toppmodellen, den där som får folk som hört den att snacka. Säljer man en eller två eller tre får man in en del pengar så verksamheten kan fortsätta. Var INTE blyg när det gäller att ta betalt, men se till att det är snyggt och proffsigt gjort. När man väl börjar bli 'ett namn' kan man följa upp med volymmodeller.

Och, lycka till!!!!

Tesla körde den strategin med framgång.

Den billigaste modellen jag skissar på kommer kosta omkring 10K styck (med moms) att tillverka.

Enda problemet är att jag inte hittar lämpliga element för en värstingmodell så jag kommer bli tvungen att hålla tillbaka lite tyvärr, alternativt kan jag vänta tills dess att jag har en ordentlig top-modell redo.

Den mest påkostade jag skissat på (som har element man kan köpa) kommer kosta omkring 55K styck att tillverka (med moms).

Användarvisningsbild
RJohan
 
Inlägg: 1582
Blev medlem: 2007-02-11

Re: Funderar på att starta företag inom HIFI (högtalare, mm)

Inläggav RJohan » 2021-09-09 16:45

Vintologi skrev:Enda problemet är att jag inte hittar lämpliga element för en värstingmodell så jag kommer bli tvungen att hålla tillbaka lite tyvärr, alternativt kan jag vänta tills dess att jag har en ordentlig top-modell redo.


Då finns det ju plats för framtida uppdateringar. D.v.s. börja med det som finns idag, sen erbjuder man uppdateringar. Ett sätt att behålla kunderna, vi HiFi-dårar älskar ju att uppgradera!

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5189
Blev medlem: 2016-08-01

Re: Funderar på att starta företag inom HIFI (högtalare, mm)

Inläggav dewpo » 2021-09-09 17:34

Även om omställningen verkar gå lite långsamt så känns det som om aktiva högtalare med inbyggd wifi/streaming är framtiden.
Gissar att vanliga passiva högtalare (som redan nu är en nischprodukt) blir en riktigt smal nisch i framtiden när mer välväxta streaminghögtalare blir vanliga!
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22710
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Funderar på att starta företag inom HIFI (högtalare, mm)

Inläggav RogerGustavsson » 2021-09-09 17:52

Med tanke på hur liten marknad det är för stora och dyra högtalare. Redan de som är etablerade i branschen sedan länge säljer ju inga mängder av högtalare i högre prisklasser och de har återförsäljare även utomlands. Hur mycket kommer du själv att göra av produktionen? Kommer du att leja bort själva lådtillverkningen? En del tillverkare har ett stort kontaktnät bland hantverkare som underlättar.

Vintologi
 
Inlägg: 97
Blev medlem: 2021-08-20

Re: Funderar på att starta företag inom HIFI (högtalare, mm)

Inläggav Vintologi » 2021-09-09 18:08

RogerGustavsson skrev:Med tanke på hur liten marknad det är för stora och dyra högtalare. Redan de som är etablerade i branschen sedan länge säljer ju inga mängder av högtalare i högre prisklasser och de har återförsäljare även utomlands. Hur mycket kommer du själv att göra av produktionen? Kommer du att leja bort själva lådtillverkningen? En del tillverkare har ett stort kontaktnät bland hantverkare som underlättar.

Tror inte jag kommer leja bort låd-tillverkning då det är relativt enkelt att bygga själv (såvida det inte är väldigt avancerad design).

Finns det statistik över försäljning av aktiva vs passiva högtalare i de högre prisklasserna?

Tror man får börja med passiva högtalare i den högre prisklassen (från 20K styck) och lansera mer prispressade produkter eller passiva högtalare senare.

Btw: läste på ett forum om en tillverkare av förstärkare som började sälja bättre när de övergick till hifi segmentet (4x pris för samma produkt) har glömt detaljerna dock.

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5189
Blev medlem: 2016-08-01

Re: Funderar på att starta företag inom HIFI (högtalare, mm)

Inläggav dewpo » 2021-09-09 18:24

Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

Vintologi
 
Inlägg: 97
Blev medlem: 2021-08-20

Re: Funderar på att starta företag inom HIFI (högtalare, mm)

Inläggav Vintologi » 2021-09-09 19:12

dewpo skrev:Smarta högtalare är en växande marknad =>
https://www.statista.com/statistics/1022823/worldwide-smart-speaker-market-revenue/

Är inte detta mest budgethögtalare?

Tycker det är ett dåligt koncept, opraktiskt.

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5189
Blev medlem: 2016-08-01

Re: Funderar på att starta företag inom HIFI (högtalare, mm)

Inläggav dewpo » 2021-09-09 19:41

Vintologi skrev:
dewpo skrev:Smarta högtalare är en växande marknad =>
https://www.statista.com/statistics/1022823/worldwide-smart-speaker-market-revenue/

Är inte detta mest budgethögtalare?

Tycker det är ett dåligt koncept, opraktiskt.

Troligtvis lika opraktiskt som att inte ha knappsats på mobilen :D Framtiden alltså 8)

Fast du har rätt det är mest billigt skräp i dagsläget :( fast det börjar komma exklusivare modeller :|
Jag gissar att det tar över även bland dyrare högtalare så småningom :|
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad
 
Inlägg: 16426
Blev medlem: 2009-01-06

Re: Funderar på att starta företag inom HIFI (högtalare, mm)

Inläggav Strmbrg » 2021-09-09 19:56

Lutar dina tankar åt konceptet lådhögtalare med två element på framsidan? I så fall kanske det är väldigt svårt att slå igenom. Jag menar inte att det konceptet skulle vara dåligt, men det är ju lätt att drunkna i mängden just där.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Vintologi
 
Inlägg: 97
Blev medlem: 2021-08-20

Re: Funderar på att starta företag inom HIFI (högtalare, mm)

Inläggav Vintologi » 2021-09-09 22:01

dewpo skrev:Troligtvis lika opraktiskt som att inte ha knappsats på mobilen :D Framtiden alltså 8)

Fast du har rätt det är mest billigt skräp i dagsläget :( fast det börjar komma exklusivare modeller :|
Jag gissar att det tar över även bland dyrare högtalare så småningom :|

'smarta' högtalare har inga egentliga fördelar. Bra presterande högtalare behöver fortfarande trådad strömförsörjning. Med aktiva högtalare så behöver varje enskild högtalare då kopplas in i väggen.

Om vi tittar på vad högtalare faktiskt behövs till så är det generellt sett inte bara musiklyssning, kan vara youtube, vid spel, filmser, osv. Eftersom högtalare främst används för att ge ljud åt produkter som redan är "smarta" så ser jag inte något jätteutrymme för smarta högtalare som produkt.

Dessutom kan vi se dacar mm som kan kopplas upp mot internet vilket ytterligare minskar behövet av 'smarta' högtalare.

Det är helt klart dåligt för konsumenten med digitala högtalare eftersom dessa då blir utdaterade över tid "planned obsolescence" vilket gör folk mindre benägna att spendera stora summor pengar på det.

btw: telefoner har fortfarande fysiska knappar även om de har minskat antalet fysiska knappar till ljudkontroll och på/av, min gamla htc desire HD (nästan helt trasig nu tyvärr) har ytterligare 4 fysiska knappar för olika funktioner.

Vintologi
 
Inlägg: 97
Blev medlem: 2021-08-20

Re: Funderar på att starta företag inom HIFI (högtalare, mm)

Inläggav Vintologi » 2021-09-09 22:02

Strmbrg skrev:Lutar dina tankar åt konceptet lådhögtalare med två element på framsidan? I så fall kanske det är väldigt svårt att slå igenom. Jag menar inte att det konceptet skulle vara dåligt, men det är ju lätt att drunkna i mängden just där.

Det är inte frågan om standard-design, har inte sett någon högtalare som har designen jag har skissat upp.

Kollade teoretiskt och det ser bra ut, nästa steg är att verifiera med prototyp och sedan börja tillverka slutgiltig produkt.

Såg dock nyligen att diskanten jag hade tänkt att använda har sämre impulssvar än önskat. Vissa banddiskanter är bättre där men de har andra svagheter tyvärr.

jansch
 
Inlägg: 3695
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Funderar på att starta företag inom HIFI (högtalare, mm)

Inläggav jansch » 2021-09-09 22:48

Vintologi skrev:
Strmbrg skrev:Lutar dina tankar åt konceptet lådhögtalare med två element på framsidan? I så fall kanske det är väldigt svårt att slå igenom. Jag menar inte att det konceptet skulle vara dåligt, men det är ju lätt att drunkna i mängden just där.

Det är inte frågan om standard-design, har inte sett någon högtalare som har designen jag har skissat upp.

Kollade teoretiskt och det ser bra ut, nästa steg är att verifiera med prototyp och sedan börja tillverka slutgiltig produkt.

Såg dock nyligen att diskanten jag hade tänkt att använda har sämre impulssvar än önskat. Vissa banddiskanter är bättre där men de har andra svagheter tyvärr.


Impulssvar från högtalare är väldigt svåra att tolka, jag vet inte hur van du är att mäta på högtalare men vill man göra det lite lättare för sig så tolkar man istället tonkurvan on axis (och givetvis även tonkurvorna för de vinklar som är aktuella.)

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26693
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Funderar på att starta företag inom HIFI (högtalare, mm)

Inläggav hifikg » 2021-09-09 22:54

Vintologi skrev:Gäller att sammarbeta med rätt person isv, finns många sträckexempel på folk som blir utnyttjade/värre av affärspartner.


Du kanske kan kontakta Perfector, en gentleman som tillverkat o sålt högtalare en stor del av sitt liv. Han kan ge dig tips på hur man gör. Tyvärr är han inte så aktiv här längre, men söker du kanske du hittar någon kontaktväg. Har inte hört hans konstruktioner, men enligt honom själv så låter de lika bra som du vill att dina ska göra.
Sitter nöjd :)

Vintologi
 
Inlägg: 97
Blev medlem: 2021-08-20

Re: Funderar på att starta företag inom HIFI (högtalare, mm)

Inläggav Vintologi » 2021-09-09 23:22

jansch skrev:
Vintologi skrev:
Strmbrg skrev:Lutar dina tankar åt konceptet lådhögtalare med två element på framsidan? I så fall kanske det är väldigt svårt att slå igenom. Jag menar inte att det konceptet skulle vara dåligt, men det är ju lätt att drunkna i mängden just där.

Det är inte frågan om standard-design, har inte sett någon högtalare som har designen jag har skissat upp.

Kollade teoretiskt och det ser bra ut, nästa steg är att verifiera med prototyp och sedan börja tillverka slutgiltig produkt.

Såg dock nyligen att diskanten jag hade tänkt att använda har sämre impulssvar än önskat. Vissa banddiskanter är bättre där men de har andra svagheter tyvärr.


Impulssvar från högtalare är väldigt svåra att tolka, jag vet inte hur van du är att mäta på högtalare men vill man göra det lite lättare för sig så tolkar man istället tonkurvan on axis (och givetvis även tonkurvorna för de vinklar som är aktuella.)

Det är 1:1 korrespondans mellan impulssvar och frekvensgång & fasgång.

Impulssvar som ser bra ut kräver att man reproducerar väldigt höga frekvenser.

Kollade på mätningen igen och det var steg-svar, inte impulssvar.

Kommer göra egna mätningar mellan de två diskanterna jag tvekar mellan (kan eventuellt komma att använda båda men för olika modeller).

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32023
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Funderar på att starta företag inom HIFI (högtalare, mm)

Inläggav Bill50x » 2021-09-09 23:38

En gång i tiden skissades det på ett försteg hos LTS. Det skulle innehålla en massa finesser, loopar för ljudbehandlingkretsar, avancerade tonkontroller, massor med annat. Det enkla delen sades det, var att det skulle låta bäst i världen vilket skulle vara en smal sak att fixa.

Någon som sett detta i produktion eller någonsin lyssnat på det?

På papperet kan man konstruera vilka fantastiska skapelser som helst, men som vi all vet (?) - "the proof of the pudding is in the eating".

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Vintologi
 
Inlägg: 97
Blev medlem: 2021-08-20

Re: Funderar på att starta företag inom HIFI (högtalare, mm)

Inläggav Vintologi » 2021-09-10 00:22

Bill50x skrev:En gång i tiden skissades det på ett försteg hos LTS. Det skulle innehålla en massa finesser, loopar för ljudbehandlingkretsar, avancerade tonkontroller, massor med annat.

Fel tänkande helt klart, det ska vara enkelt för kunden.

Har funderat på att tillåta viss mån av aktiv delning för vissa top-modeller men vet inte om det är värt mödan. Alla enklare modeller kommer helt sakna dessa funktioner givetvis (även om det är billigt att lägga till).
Det enkla delen sades det, var att det skulle låta bäst i världen vilket skulle vara en smal sak att fixa.

Det där vad som subjektivt låter bäst beror på lyssnare och låt.

Angående bäst prestanda så är det svårt att vara bäst i allt, ex kan man kötta på med 100 mellanregister/bas-element för låg distorsion men då kommer inte spridningen bli speciellt bra.

Någon som sett detta i produktion eller någonsin lyssnat på det?

På papperet kan man konstruera vilka fantastiska skapelser som helst, men som vi all vet (?) - "the proof of the pudding is in the eating".

Problemet man kommer upp mot är följande:

https://www.youtube.com/watch?v=3Gmex_4hreQ

Detta kan t.o.m leda till att det låter sämre med bättre högtalare.

JM
 
Inlägg: 4831
Blev medlem: 2011-08-13

Re: Funderar på att starta företag inom HIFI (högtalare, mm)

Inläggav JM » 2021-09-10 06:58

Har du faktiskt byggt några högtalare och jämfört med erkänt bra alternativ? Eller är du en mental högtalarbyggare?

JM
Neuroscientist. Emotional Beauty is in the Ear of the Listener. "Kill your darlings" => scientific evolution.

Kraniet
 
Inlägg: 12555
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Funderar på att starta företag inom HIFI (högtalare, mm)

Inläggav Kraniet » 2021-09-10 07:48

Jag har funderat en del på det här också.
Som jag ser det finns det två segment inom HiFi.

Om vi tittar på de mest framgångsrika företagen i Sverige vad gäller HiFi så är det Marten och Genexxa/Proson/JWS/XTZ (tror de fortfarande är samma företag)
Den första började med galna byggen med accuton element och lådor i kolfiber osv. Det är sk "äkta high end och kostar därefter. Floskler och slå sig på brösten, man är bäst, använd med supraledande kablar fritt svävande i rummet osv osv.
Den senare är som bekant massproducent av kinaprodukter. Det började som JWS/Genexxa och var mestadels billig skit som lät ok. Sen utökade de till Proson som skulle va lite mer kvalitet. Sen efter 20 år kom de med XTZ som är nån slags mid/high end. Men nyckeln är att designa i Sverige och masstillverka allt i Kina.

Mellan de två aktörerna finns i princip ingen framgångsrik högtalartillverkare alls.

Teenage Engineering fick framgång med sin OD11 som är en nischad livsstilsprodukt med "crazy design" som tilltalar vissa individer.

Så man hamnar i ett dilemma. "Vettiga", "bra", högtalare till ett "bra pris" har liksom ingen marknad. Kundkretsen existerar inte eftersom intressen för HiFi hos gemene man är så lågt. Majoriteten av människor är ju nöjda att lyssna på musik uppspelat från telefonen. Har de högtalare hemma är det nåt billigt minisystem från Sony eller liknande, eller så har de en smarthögtalare, soundbar etc.

I mid-fi segmenten är konkurrensen helt enorm så där finns inte mycket att hämta heller. Inte om man vill ha lön för mödan. En trevägare för 10 000 som har den finish som behövs och de element och filter som krävs för att hävda sig går liksom inte att tjäna nånting på. Jag antar att det inte är intressant att sälja till självkostnadspris?
Vilket man förstås kan vara. Dvs att ha det som en sidohobby där man inte värdesätter arbetstiden så hårt utan ser det som en hobby.

Men man kan inte konkurrera mot Genexxa/JWS grejjen, smarta högtalare osv.
Och för min egen del så vill jag inte prata ormolja, exotiska material osv som Marten gjort för att bli stora.
Nånting däremellan existerar inte vad jag kan se.

Menar inte att klanka ner eller vara negativ. Det är bara min analys av det hela. Man måste komma ihåg att vi är en väldigt nischad grupp.

edit: just det, kom på vad en butikshandlare sa då jag frågande ang att få ställa upp ett bygge hos honom. Han var väldigt tillmötesgående, men han var väldigt tydlig med att de måste ha en bra finish om det ska vara säljbart. Det får absolut inte se ut som ett hembygge.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Conan
 
Inlägg: 5180
Blev medlem: 2003-11-18
Ort: Stockholm

Re: Funderar på att starta företag inom HIFI (högtalare, mm)

Inläggav Conan » 2021-09-10 08:10

Jag tror marknaden och kundkretsen kan finnas där, men man måste komma fram med en helt vansinnigt bra högtalare som helt slår undan fötterna på marknaden. Om TS verkligen kan göra en högtalare med ett utpris mot kund på 20 lakan och som låter bättre än allt annat under miljon-strecket, så är det klart att folk kommer att köpa högtalaren.

På samma sätt skulle ju en elbil med en säkerhet som en XC90, en räckvidd som en Volvo S8 D4 samt en topphastighet som en Bugatti Veyron Super Sport gå åt som smör i solsken om den också kostade som en Dacia Sandero.'

Det gäller ju bara att göra den högtalaren/bilen så... :wink:

Användarvisningsbild
steveo1234
 
Inlägg: 7795
Blev medlem: 2005-06-26
Ort: Helsingborg

Re: Funderar på att starta företag inom HIFI (högtalare, mm)

Inläggav steveo1234 » 2021-09-10 08:18

Conan skrev:Jag tror marknaden och kundkretsen kan finnas där, men man måste komma fram med en helt vansinnigt bra högtalare som helt slår undan fötterna på marknaden. Om TS verkligen kan göra en högtalare med ett utpris mot kund på 20 lakan och som låter bättre än allt annat under miljon-strecket, så är det klart att folk kommer att köpa högtalaren.

På samma sätt skulle ju en elbil med en säkerhet som en XC90, en räckvidd som en Volvo S8 D4 samt en topphastighet som en Bugatti Veyron Super Sport gå åt som smör i solsken om den också kostade som en Dacia Sandero.'

Det gäller ju bara att göra den högtalaren/bilen så... :wink:


Precis så. Det krävs säker 1000 moment för att lyckas på den kommersiella marknaden, men, steg 1: Bygg en prototyp och låt användare jämföra den mot sina befintliga produkter. Om (och det är ett stort om...) du lyckas göra en bättre produkt så kommer ryktet att börja sprida sig och du har något att jobba vidare. Tills steg 1 händer så är det bara en dröm...
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot], jogr och 17 gäster