Funderar på att starta företag inom HIFI (högtalare, mm)

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Zappa
 
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2018-03-06

Re: Funderar på att starta företag inom HIFI (högtalare, mm)

Inläggav Zappa » 2021-09-10 09:13

Det finns gott om sunkiga bärbara högtalare. En snygg, robust, högkvalitativ sådan med PEQ, mikingång (för att t ex koppla in elgitarr) och kraftigt batteri skulle vara något. :) Det existerar redan en del utmärkta vanliga högtalare från exempelvis Revel och Ino Audio så det blir gediget svårt att vara tongivande där gissar jag. Bra PA-högtalare växer inte på trän dock. Personligen kan jag sakna riktigt feta hifi högtalare som XL-Fidelity PG-1800 men marknaden för sådana härligt monstruösa lådor är nog begränsad idag.
Bilagor
XL-Fidelity PG-1800.jpg
XL-Fidelity PG-1800.jpg (87.04 KiB) Visad 2369 gånger
"Without deviation from the norm, progress is not possible."

Vintologi
 
Inlägg: 97
Blev medlem: 2021-08-20

Re: Funderar på att starta företag inom HIFI (högtalare, mm)

Inläggav Vintologi » 2021-09-10 09:55

Kraniet skrev:Jag har funderat en del på det här också.
Som jag ser det finns det två segment inom HiFi.

Om vi tittar på de mest framgångsrika företagen i Sverige vad gäller HiFi så är det Marten och Genexxa/Proson/JWS/XTZ (tror de fortfarande är samma företag)

Den första började med galna byggen med accuton element och lådor i kolfiber osv. Det är sk "äkta high end och kostar därefter. Floskler och slå sig på brösten, man är bäst, använd med supraledande kablar fritt svävande i rummet osv osv.
Den senare är som bekant massproducent av kinaprodukter. Det började som JWS/Genexxa och var mestadels billig skit som lät ok. Sen utökade de till Proson som skulle va lite mer kvalitet. Sen efter 20 år kom de med XTZ som är nån slags mid/high end. Men nyckeln är att designa i Sverige och masstillverka allt i Kina.

Mellan de två aktörerna finns i princip ingen framgångsrik högtalartillverkare alls.

Om man ska ha tillverkning i Sverige så är det high-end som gäller (extrem-hifi).

Har inte ELAC haft viss framgång inom mid-fi segmentet?

Teenage Engineering fick framgång med sin OD11 som är en nischad livsstilsprodukt med "crazy design" som tilltalar vissa individer.

Så man hamnar i ett dilemma. "Vettiga", "bra", högtalare till ett "bra pris" har liksom ingen marknad. Kundkretsen existerar inte eftersom intressen för HiFi hos gemene man är så lågt. Majoriteten av människor är ju nöjda att lyssna på musik uppspelat från telefonen. Har de högtalare hemma är det nåt billigt minisystem från Sony eller liknande, eller så har de en smarthögtalare, soundbar etc.

I mid-fi segmenten är konkurrensen helt enorm så där finns inte mycket att hämta heller. Inte om man vill ha lön för mödan. En trevägare för 10 000 som har den finish som behövs och de element och filter som krävs för att hävda sig går liksom inte att tjäna nånting på. Jag antar att det inte är intressant att sälja till självkostnadspris?
Vilket man förstås kan vara. Dvs att ha det som en sidohobby där man inte värdesätter arbetstiden så hårt utan ser det som en hobby.

Men man kan inte konkurrera mot Genexxa/JWS grejjen, smarta högtalare osv.
Och för min egen del så vill jag inte prata ormolja, exotiska material osv som Marten gjort för att bli stora.
Nånting däremellan existerar inte vad jag kan se.

Menar inte att klanka ner eller vara negativ. Det är bara min analys av det hela. Man måste komma ihåg att vi är en väldigt nischad grupp.

Det fetade är i viss mån motsägelse på vad du skrev först men ja mid-fi segmentet bör helt klart undvikas då jag inte är intresserad av att driva någon hoppyverksamhet, det ska ge tillräckligt stor vinst så att jag inte behöver arbeta på annat håll.

edit: just det, kom på vad en butikshandlare sa då jag frågande ang att få ställa upp ett bygge hos honom. Han var väldigt tillmötesgående, men han var väldigt tydlig med att de måste ha en bra finish om det ska vara säljbart. Det får absolut inte se ut som ett hembygge.

Självklart måste man erbjuda fin design. Ett sätt är att man helt enkelt limmar på fin faner så att det ser snyggt ut på utsidan (vilket måste göras ordentligt). Rent ljud-mässigt är inte B&W speciellt imponerande men designen är väldigt spektakulär:

https://www.youtube.com/watch?v=sel-EoCEeC4

Man bör nog höra av sig till butikshandlare och se om man kan ha högtalare uppställda där för folk att lyssna på

Kraniet
 
Inlägg: 12554
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Funderar på att starta företag inom HIFI (högtalare, mm)

Inläggav Kraniet » 2021-09-10 09:59

Ja jag tror att man måste inse att saker som ljudbild och välljud i termer av "korrekt återgivning" är ganska långt ned på listan. Det som säljer är flashigt utseende, floskler om vilka magiska egenskaper som produkten har, fantasifulla beskrivningar av kapacitet, välljud osv.

No-nonsense produkter som ger "bra" ljud till bra pris är liksom inte det som säljer.

edit: alltså om vi pratar om nån volymförsäljning som kan va underlag för ett ekonomiskt framgångsrikt företag.
Men nischprodukter i liten volym som säljs till självkostnadspris eller en liten vinst går nog absolut att sälja.

Men då är det ju återigen så att man måste komma ihåg erfarna entreprenörers råd att "tjäna pengar" aldrig bör vara utgångspunkten som entreprenör. Du ska göra det bara om du brinner för saken och vill genomföra satsningen oavsett vilket.
Mvh
Magnus

Vintologi
 
Inlägg: 97
Blev medlem: 2021-08-20

Re: Funderar på att starta företag inom HIFI (högtalare, mm)

Inläggav Vintologi » 2021-09-10 10:06

Zappa skrev:Det finns gott om sunkiga bärbara högtalare. En snygg, robust, högkvalitativ sådan med PEQ, mikingång (för att t ex koppla in elgitarr) och kraftigt batteri skulle vara något. :)

Ett problem med aktiva högtalare är att om man bygger in förstärkare i en sluten låda så blir det begränsad ventilation, risk för överhettning.

Det existerar redan en del utmärkta vanliga högtalare från exempelvis Revel och Ino Audio så det blir gediget svårt att vara tongivande där gissar jag.

Har inte sett något överdrivet bra där hittills.
Bra PA-högtalare växer inte på trän dock. Personligen kan jag sakna riktigt feta hifi högtalare som XL-Fidelity PG-1800 men marknaden för sådana härligt monstruösa lådor är nog begränsad idag.

Ett problem idag är att 'hifi'-högtalare tenderar att inte ha jättebra ljud-kapacitet. Ska bli ändring snart på det!

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34927
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Funderar på att starta företag inom HIFI (högtalare, mm)

Inläggav Morello » 2021-09-10 10:16

Vintoligi, vad har du för yrkesbakgrund?
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Zappa
 
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2018-03-06

Re: Funderar på att starta företag inom HIFI (högtalare, mm)

Inläggav Zappa » 2021-09-10 10:18

Zappa skrev:Det finns gott om sunkiga bärbara högtalare. En snygg, robust, högkvalitativ sådan med PEQ, mikingång (för att t ex koppla in elgitarr) och kraftigt batteri skulle vara något. :)

Vintologi skrev:Ett problem med aktiva högtalare är att om man bygger in förstärkare i en sluten låda så blir det begränsad ventilation, risk för överhettning.


Till bärbara högtalare väljs lämpligen klass-D förstärkare. 8)

Zappa skrev:Det existerar redan en del utmärkta vanliga högtalare från exempelvis Revel och Ino Audio så det blir gediget svårt att vara tongivande där gissar jag.

Vintologi skrev:Har inte sett något överdrivet bra där hittills.


En jäkel på att ha höga krav. :wink:

Zappa skrev:Bra PA-högtalare växer inte på trän dock. Personligen kan jag sakna riktigt feta hifi högtalare som XL-Fidelity PG-1800 men marknaden för sådana härligt monstruösa lådor är nog begränsad idag.

Vintologi skrev:Ett problem idag är att 'hifi'-högtalare tenderar att inte ha jättebra ljud-kapacitet. Ska bli ändring snart på det!


Kul! :P
"Without deviation from the norm, progress is not possible."

jansch
 
Inlägg: 3695
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Funderar på att starta företag inom HIFI (högtalare, mm)

Inläggav jansch » 2021-09-10 10:26

Vintologi skrev:
jansch skrev:
Vintologi skrev:Det är inte frågan om standard-design, har inte sett någon högtalare som har designen jag har skissat upp.

Kollade teoretiskt och det ser bra ut, nästa steg är att verifiera med prototyp och sedan börja tillverka slutgiltig produkt.

Såg dock nyligen att diskanten jag hade tänkt att använda har sämre impulssvar än önskat. Vissa banddiskanter är bättre där men de har andra svagheter tyvärr.


Impulssvar från högtalare är väldigt svåra att tolka, jag vet inte hur van du är att mäta på högtalare men vill man göra det lite lättare för sig så tolkar man istället tonkurvan on axis (och givetvis även tonkurvorna för de vinklar som är aktuella.)

Det är 1:1 korrespondans mellan impulssvar och frekvensgång & fasgång.

Impulssvar som ser bra ut kräver att man reproducerar väldigt höga frekvenser.


Kollade på mätningen igen och det var steg-svar, inte impulssvar.

Kommer göra egna mätningar mellan de två diskanterna jag tvekar mellan (kan eventuellt komma att använda båda men för olika modeller).


Precis.
Impulssvar från högtalare (eller mikrofoner) bör man nog bara använda i produktion då det är et snabbt sätt att detektera avvikelse., Att tyda ett impulssvar är våra hjärnor väldigt kassa på - och varför lära sig något sådant när man får helt annan precision i tolkandet med andra metoder.

Vad använder du för mätutrustning och mätmikrofon?

Du har väl ett annat användarnamn också?

Användarvisningsbild
RMA
 
Inlägg: 1386
Blev medlem: 2006-09-21

Re: Funderar på att starta företag inom HIFI (högtalare, mm)

Inläggav RMA » 2021-09-10 15:08

Har du tillverkat några prototyper eller är dom på teoristadiet?

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7327
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Funderar på att starta företag inom HIFI (högtalare, mm)

Inläggav Kalejdokom » 2021-09-10 15:16

Zappa skrev:Det existerar redan en del utmärkta vanliga högtalare från exempelvis Revel och Ino Audio så det blir gediget svårt att vara tongivande där gissar jag.

Vintologi skrev:Har inte sett något överdrivet bra där hittills.

Oupps! 8O

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad
 
Inlägg: 16426
Blev medlem: 2009-01-06

Re: Funderar på att starta företag inom HIFI (högtalare, mm)

Inläggav Strmbrg » 2021-09-10 15:29

Jag hyser vissa - förvisso ej sakligt grundade - misstankar, som får mig släppa den här tråden nu.
Rekommenderar er andra att överväga detsamma.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert
 
Inlägg: 17898
Blev medlem: 2005-01-01
Ort: Göteborg

Re: Funderar på att starta företag inom HIFI (högtalare, mm)

Inläggav Almen » 2021-09-10 16:00

Strmbrg skrev:Jag hyser vissa - förvisso ej sakligt grundade - misstankar, som får mig släppa den här tråden nu.
Rekommenderar er andra att överväga detsamma.

Jo, har nog funderat i liknande banor. :)
Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!

Användarvisningsbild
Knuttebaloa
 
Inlägg: 1382
Blev medlem: 2014-06-15
Ort: Jönköping

Re: Funderar på att starta företag inom HIFI (högtalare, mm)

Inläggav Knuttebaloa » 2021-09-10 16:06

Kalejdokom skrev:
Zappa skrev:Det existerar redan en del utmärkta vanliga högtalare från exempelvis Revel och Ino Audio så det blir gediget svårt att vara tongivande där gissar jag.

Vintologi skrev:Har inte sett något överdrivet bra där hittills.

Oupps! 8O



Spelar med.

På vilket vis lever Inos högtalare, låt säga exempelvis något av de mer kompetenta toppsystemen ackompanjerat av lämpligt basmodulsystem, kapacitetsmässigt inte upp till dina krav?

Eller den beskedliga pi60s, för den delen.
Ino pi60es / bs60 / infraX-6 / Ino a2 / Ino a3 / Nad 208

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32023
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Funderar på att starta företag inom HIFI (högtalare, mm)

Inläggav Bill50x » 2021-09-10 16:06

Almen skrev:
Strmbrg skrev:Jag hyser vissa - förvisso ej sakligt grundade - misstankar, som får mig släppa den här tråden nu.
Rekommenderar er andra att överväga detsamma.

Jo, har nog funderat i liknande banor. :)

+1

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39789
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Funderar på att starta företag inom HIFI (högtalare, mm)

Inläggav petersteindl » 2021-09-10 16:13

(Har inte ens börjat)
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

jansch
 
Inlägg: 3695
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Funderar på att starta företag inom HIFI (högtalare, mm)

Inläggav jansch » 2021-09-11 09:06

petersteindl skrev:(Har inte ens börjat)



Peter,
Ditt inlägg blev konstigt

JM
 
Inlägg: 4831
Blev medlem: 2011-08-13

Re: Funderar på att starta företag inom HIFI (högtalare, mm)

Inläggav JM » 2021-09-11 09:13

Vad händer?

JM
Neuroscientist. Emotional Beauty is in the Ear of the Listener. "Kill your darlings" => scientific evolution.

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3662
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: Funderar på att starta företag inom HIFI (högtalare, mm)

Inläggav juanth » 2021-09-11 09:25

Vintologi får nog fundera lite på vad som skett i det blå skåpet.
Det känns som om en rejäl uppryckning kan krävas om den här tråden ska kunna lyfta åter.
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

JM
 
Inlägg: 4831
Blev medlem: 2011-08-13

Re: Funderar på att starta företag inom HIFI (högtalare, mm)

Inläggav JM » 2021-09-11 09:33

Är jag dum i huvudet? Fattar ingenting?
Känner av trycket att inte skriva.
Får mobbningsvibbar.
Är ordet inte fritt?

JM
Neuroscientist. Emotional Beauty is in the Ear of the Listener. "Kill your darlings" => scientific evolution.

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3662
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: Funderar på att starta företag inom HIFI (högtalare, mm)

Inläggav juanth » 2021-09-11 10:07

JM skrev:Är jag dum i huvudet? Fattar ingenting?
Känner av trycket att inte skriva.
Får mobbningsvibbar.
Är ordet inte fritt?

JM



Jo, visst är ordet fritt.

Pm.
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26691
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Funderar på att starta företag inom HIFI (högtalare, mm)

Inläggav hifikg » 2021-09-11 10:20

Skriv på, men visst är det en lite märklig attityd visavi andra utan att kunna visa upp något konkret. Påminner inte så lite om kabelnasare som plockar argument ur tomma luften. Finns det täckning för den höga svansföringen kan det bli roligt. Vi får säkert snart erbjudanden om att komma o lyssna, eller så vill hen utmana mina OA52.2, moooaahahaha.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad
 
Inlägg: 16426
Blev medlem: 2009-01-06

Re: Funderar på att starta företag inom HIFI (högtalare, mm)

Inläggav Strmbrg » 2021-09-11 10:41

juanth skrev:
JM skrev:Är jag dum i huvudet? Fattar ingenting?
Känner av trycket att inte skriva.
Får mobbningsvibbar.
Är ordet inte fritt?

JM



Jo, visst är ordet fritt.

Pm.


Visst! Ordet är såpass fritt som moderatorerna tillåter. Det är uppenbarligen även fritt att skriva att man hyser vissa tvivel till seriositeten.
Det behöver inte betyda att mobbning är syftet med det tillkännagivna tvivlet. I mitt fall är det inte syftet.
Jag brukar ju gagga om "avsändare och mottagare". Det kan appliceras även här.

PS
Erinrar mig just att jag skrivit att jag inte ämnar engagera mig mer i tråden. Men man kan ju ändra sig.
Åtminstone om prestigen inte utgör hinder från att så göra.
:)
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57251
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Funderar på att starta företag inom HIFI (högtalare, mm)

Inläggav Nattlorden » 2021-09-11 10:48

Redaktör’N tycker ni bör släppa sidospåret, anledningen till det är noterat och under uppsikt.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6261
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Funderar på att starta företag inom HIFI (högtalare, mm)

Inläggav I-or » 2021-09-11 12:47

Det här var den mest spännande tråden på mycket länge och jag vill läsa mer!
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Vintologi
 
Inlägg: 97
Blev medlem: 2021-08-20

Re: Funderar på att starta företag inom HIFI (högtalare, mm)

Inläggav Vintologi » 2021-09-13 12:06

Conan skrev:Jag tror marknaden och kundkretsen kan finnas där, men man måste komma fram med en helt vansinnigt bra högtalare som helt slår undan fötterna på marknaden. Om TS verkligen kan göra en högtalare med ett utpris mot kund på 20 lakan och som låter bättre än allt annat under miljon-strecket, så är det klart att folk kommer att köpa högtalaren.

På samma sätt skulle ju en elbil med en säkerhet som en XC90, en räckvidd som en Volvo S8 D4 samt en topphastighet som en Bugatti Veyron Super Sport gå åt som smör i solsken om den också kostade som en Dacia Sandero.'

Det gäller ju bara att göra den högtalaren/bilen så... :wink:

Den billigaste modellen som har en hyfsad chans att slå allt under miljonen skulle kosta omrking 20K styck bara att tillverka och sedan behövs det marginalar på det.

Pris mot kund blir 100K till 150K för ett par.

RMA skrev:Har du tillverkat några prototyper eller är dom på teoristadiet?

Det är bara teoretiskt än, det återstår att se hur bra ljud jag får till med en prototyp respective färdig produkt.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15188
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Funderar på att starta företag inom HIFI (högtalare, mm)

Inläggav Harryup » 2021-09-13 12:50

Du får välja väg direkt, endera så säljer du direkt eller också via åf och då säljer du inga direkt, inga alls.
Om dom kostar 20' st att tillverka så går det inte att säja genom åf för 100', inte ens 150' för ett par. Skulle säga 15 gånger pengarna om alla led skall kunna sälja och att du kanske skall kunna skeppa utomlands genom ytterligare ett led. Framställ prototyper, ta med dom till en hygglig Åf och jämför med det ha har, både lyssningsmässigt och ekonomiska villkor. Räcker inte med att dom spelar skjortan av allt under en miljon om du inte kan få en Åf som säljer kostsammare produkter att vilja sälja dom. Och räkna inte med att du kommer sälja något par här heller. Marknaden är redan intecknad av andra.

/Harry

Vintologi
 
Inlägg: 97
Blev medlem: 2021-08-20

Re: Funderar på att starta företag inom HIFI (högtalare, mm)

Inläggav Vintologi » 2021-09-13 13:12

+5
Harryup skrev:Du får välja väg direkt, endera så säljer du direkt eller också via åf och då säljer du inga direkt, inga alls.
Om dom kostar 20' st att tillverka så går det inte att säja genom åf för 100', inte ens 150' för ett par. Skulle säga 15 gånger pengarna om alla led skall kunna sälja och att du kanske skall kunna skeppa utomlands genom ytterligare ett led. Framställ prototyper, ta med dom till en hygglig Åf och jämför med det ha har, både lyssningsmässigt och ekonomiska villkor. Räcker inte med att dom spelar skjortan av allt under en miljon om du inte kan få en Åf som säljer kostsammare produkter att vilja sälja dom. Och räkna inte med att du kommer sälja något par här heller. Marknaden är redan intecknad av andra.

/Harry

Tänker att man behöver ta ut +50% för att täcka kostnad för eventuella reklamationer, marknadsföring, produktutveckling, etc.

Då är vi uppe i 60K styck

Men man måste också göra vinst så om man säljer direkt till kund i Sverige blir det minst 100K för ett par.

Om ett återförsäljare lägger på 50% så blir det minst 150K för slutkunden.

Är ganska pessimistiskt angående att arbeta med återförsäljare så troligtvis blir det att ha direktförsäljning inom EU iallafall.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35499
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Funderar på att starta företag inom HIFI (högtalare, mm)

Inläggav paa » 2021-09-13 13:35

Hur kommer ersättningen för din egen arbetsinsats in i kalkylen?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15188
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Funderar på att starta företag inom HIFI (högtalare, mm)

Inläggav Harryup » 2021-09-13 14:03

Kanske löses genom att man har kostnader för 60' st och man säljer dom för 100' paret.

Användarvisningsbild
Manor
 
Inlägg: 42
Blev medlem: 2016-02-22
Ort: Stockholm

Re: Funderar på att starta företag inom HIFI (högtalare, mm)

Inläggav Manor » 2021-09-13 14:05

Något som jag tycker saknas är bra/vettiga datorhögtalare som låter bra och ser snygga ut. Det är väl dock aktiva högtalare man måste satsa på då, misstänker jag.
Just ljud inom dator är oftast fokuserat på hörlurar, men vill man ha vettiga högtalare så blir det svårt (eller dyrt).
Inom datorområdet finns det också stora "influensers" på Youtube att gå via, något som tillbehörsföretag (musmattor, lampor, kablar, underlägg etc) verkar utnyttja.

Nu förstår jag att det inte var inom detta område som satsningen skulle vara...men kanske en vettig början som kan ge ringar på vattnet!!?
Mvh,
Manor

Vintologi
 
Inlägg: 97
Blev medlem: 2021-08-20

Re: Funderar på att starta företag inom HIFI (högtalare, mm)

Inläggav Vintologi » 2021-09-13 15:08

Manor skrev:Något som jag tycker saknas är bra/vettiga datorhögtalare som låter bra och ser snygga ut. Det är väl dock aktiva högtalare man måste satsa på då, misstänker jag.

Man är ofta mer begränsad sett till utrymme till datorn men det ska nog gå att konstruera något bra. (har redan skissat på flera modeller lämpliga för skrivbord).

Just ljud inom dator är oftast fokuserat på hörlurar, men vill man ha vettiga högtalare så blir det svårt (eller dyrt).
Inom datorområdet finns det också stora "influensers" på Youtube att gå via, något som tillbehörsföretag (musmattor, lampor, kablar, underlägg etc) verkar utnyttja.

Nu förstår jag att det inte var inom detta område som satsningen skulle vara...men kanske en vettig början som kan ge ringar på vattnet!!?

Planen just nu är att börja med passiva högtalare, kan bli att bara sälja en modell till en början och sedan utöka.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 15 gäster