Framtiden inom hifi, vad önskar konsumenterna?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5189
Blev medlem: 2016-08-01

Framtiden inom hifi, vad önskar konsumenterna?

Inläggav dewpo » 2021-09-11 11:02

Jag skrev i tidigare tråd att jag trodde att framtiden för hifi var ett breddat utbud av smarta-högtalare :D
Alltså att dagens plojhögtalare som förvisso är smarta, men mindre välljudande :?
Skulle växa till sig och bli verklig funktionella avancerade (high-end) produkter!

Dessa nya produkter börjar redan poppa upp lite varstans :|

Här är ett exempel =>
https://www.hifiklubben.se/bang--olufsen-beosound-balance-traadlos-hogtalare/bobalancenatural/
Bild

Och här ytterligare ett =>
https://www.brl.se/sv/artiklar/harman-kardon-citation-tower-gra.html?gclid=CjwKCAjwp_GJBhBmEiwALWBQkzM1gZK0iUpmC-FtVracX9BD9b8wy9msm59cqaRFsXCx5oIPDt9I9hoCLSIQAvD_BwE
Bild

Men vad tror expertisen på faktiskt? Kommer den traditionsfyllda hifi marknaden gå denna vägen?
Eller är hifi nördar alldeles för konservativa?

Och hur ser ni på de tekniska aspekterna på dylika högtalare?
BO högtalaren längre upp på sidan drivs av 7 8O klass D förstärkare :D
Men jag kan tänka mig att högtalare högre upp i prisklass kanske får ännu mer avancerade lösningar?
Helt-aktiv digital-delning ger ju oändliga möjligheter 8)

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

För den som vill ha alla moderna möjligheter i sitt gör det själv projekt finns denna =>
https://www.exasound.com/Products/s88StreamingDAC.aspx
Bild
Bild

Streamer och 8 kanalers DAC i ett, perfekt för att aktivt system :D
Tyvärr väldigt dyr :(

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Men nu släpper vi nuet och återvänder till framtiden!
Hur ser framtidens hifi ut?

Spekulerar fritt :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

Användarvisningsbild
Calleberg
 
Inlägg: 3291
Blev medlem: 2010-03-06
Ort: Kumla

Re: Framtiden inom hifi, vad önskar konsumenterna?

Inläggav Calleberg » 2021-09-11 11:15

Ett försteg med digitalingångar men utan intern dac.

Då kan man mata det med valfri streamer/digital ljudkälla och använda valfri dac. Mycket flexibelt när ny teknik och nya format dyker upp.

Dyra allt-i-ett streamers, riskerar att snabbt bli bojsänken.
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26691
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Framtiden inom hifi, vad önskar konsumenterna?

Inläggav hifikg » 2021-09-11 11:32

Kabelnasarna roterar på sina kabeltrummor och uppfinner Oxygen Contact Plus MkII. En spray som MÅSTE användas för att trådlös överföring ska bli hifi!
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57251
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Framtiden inom hifi, vad önskar konsumenterna?

Inläggav Nattlorden » 2021-09-11 12:45

Det kanske börjar ställas frågor typ "men vad kan de då?" om vanliga högtalare från personer som vant sig vid "typ Sonos"... så det kanske behöver finnas sådant här i sortimentet för att inte hamna i bakvattnet och enbart tilltala de mest konservativa hifientusiasterna ?

Vänjer man sig att säga "Ok Gugge - spela Rammstein" så kanske att behöva slå igång en hel stereoanläggning känns lite B....
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Conan
 
Inlägg: 5180
Blev medlem: 2003-11-18
Ort: Stockholm

Re: Framtiden inom hifi, vad önskar konsumenterna?

Inläggav Conan » 2021-09-11 12:52

Ja det är nog ganska sannolikt att såna där smarta, snygga högtalare är framtiden. Om man själv skulle "downsiza" nån gång, är det väl typ två såna B&O-högtalare som gäller kan jag tänka mig.

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5189
Blev medlem: 2016-08-01

Re: Framtiden inom hifi, vad önskar konsumenterna?

Inläggav dewpo » 2021-09-11 13:37

hifikg skrev:Kabelnasarna roterar på sina kabeltrummor och uppfinner Oxygen Contact Plus MkII. En spray som MÅSTE användas för att trådlös överföring ska bli hifi!

Hos mina föräldrar bryter musiken upp när man kör mikrovågsugnen :?
Jag köper direkt! Om sprayen löser det problemet :oops:
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57251
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Framtiden inom hifi, vad önskar konsumenterna?

Inläggav Nattlorden » 2021-09-11 14:39

dewpo skrev:
hifikg skrev:Kabelnasarna roterar på sina kabeltrummor och uppfinner Oxygen Contact Plus MkII. En spray som MÅSTE användas för att trådlös överföring ska bli hifi!

Hos mina föräldrar bryter musiken upp när man kör mikrovågsugnen :?
Jag köper direkt! Om sprayen löser det problemet :oops:


Står den inne i ett skåp - blyskärma! 8)
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39789
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Framtiden inom hifi, vad önskar konsumenterna?

Inläggav petersteindl » 2021-09-11 15:06

Enkelhet, smidighet, något som förenklar i livet, användarvänlighet, snygga grejer, hållbarhet, funktionalitet, omedelbarhet, överkomlighet, glädjespridare och som ger upplevelsekickar mer värda att ha än kickar från andra gebit samt väldigt mycket bättre ljud än dagens ljud.

Det sista är min hypotes och det är utifrån den erfarenhet jag har vid demo av ljud som går utöver det vanliga. Sedan tror jag att det blir kvinnor som kommer vara pådrivande när det gäller det nya välljudet som ännu inte finns på marknaden och aldrig ens funnits något i närheten av, där kvinnorna vill ha ljudet och gubbarna koncentrerar sig på prylarna. Andra marknader för morgondagens ljud med fullskalig storlek på 3D-ljud blir inom Gaming och Virtual Reality.

Hifigubbarna har nöjt sig med dockskåpsvarianten och fula, överkomplicerade, tråkiga och dyra metoder för att sila myggen runt sina inbillade kameler i sina mansgrottor.

MvH
f.d. hifigubbe
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6261
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Framtiden inom hifi, vad önskar konsumenterna?

Inläggav I-or » 2021-09-11 15:23

Det är något förvånande att hifi-älskarna fortsätter att krama sina passiva högtalare så hårt. Aktiva konstruktioner har prestandamässigt enbart fördelar. Storleksminskningen för typiska högtalare kommer nog även att märkas av inom hifi-området framöver, aktiva konstruktioner kan prestera högklassig bas utan jättekaviteter. Mindre, totalt sett billigare, mer lättanvänt och ofta med högre prestanda är min hifi-prognos.

Vanliga dödliga uppskattar bra ljud men vill inte krångla eller betala alltför mycket, så de kommer i de flesta fallen att nöja sig med multi-room-lösningar.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
hcl
 
Inlägg: 2054
Blev medlem: 2013-07-16

Re: Framtiden inom hifi, vad önskar konsumenterna?

Inläggav hcl » 2021-09-11 15:49

I-or skrev:Det är något förvånande att hifi-älskarna fortsätter att krama sina passiva högtalare så hårt. Aktiva konstruktioner har prestandamässigt enbart fördelar.

Verkligen! Jag har haft helaktiva system i 30 år (d.v.s. högtalare där varje element drivs av en dedicerad effektförstärkare utan något passivt filter däremellan). All elektronik måste inte sitta i högtalarlådan bara för att det är möjligt. Det kanske är ett bra sätt att pressa priset på helheten, men inte nödvändigt.
- - - - - - - - - - - - - - - - - -
Rocred Production AB
www.rocred.se
info@rocred.se

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten
 
Inlägg: 11891
Blev medlem: 2008-07-01

Re: Framtiden inom hifi, vad önskar konsumenterna?

Inläggav sportbilsentusiasten » 2021-09-11 16:00

petersteindl skrev:Enkelhet, smidighet, något som förenklar i livet, användarvänlighet, snygga grejer, hållbarhet, funktionalitet, omedelbarhet, överkomlighet, glädjespridare och som ger upplevelsekickar mer värda att ha än kickar från andra gebit samt väldigt mycket bättre ljud än dagens ljud.

Det sista är min hypotes och det är utifrån den erfarenhet jag har vid demo av ljud som går utöver det vanliga. Sedan tror jag att det blir kvinnor som kommer vara pådrivande när det gäller det nya välljudet som ännu inte finns på marknaden och aldrig ens funnits något i närheten av, där kvinnorna vill ha ljudet och gubbarna koncentrerar sig på prylarna. Andra marknader för morgondagens ljud med fullskalig storlek på 3D-ljud blir inom Gaming och Virtual Reality.

Hifigubbarna har nöjt sig med dockskåpsvarianten och fula, överkomplicerade, tråkiga och dyra metoder för att sila myggen runt sina inbillade kameler i sina mansgrottor.

MvH
f.d. hifigubbe

Medhålla på allt.
Insiktfullt rakt igenom

Hälsningar från "fortfarande hifigubbe"
(gillar prylar) : :D

Användarvisningsbild
NADifierad
inaktiv
 
Inlägg: 15267
Blev medlem: 2009-01-04
Ort: Karlskrona

Re: Framtiden inom hifi, vad önskar konsumenterna?

Inläggav NADifierad » 2021-09-11 16:10

Min framtidsönskan, för egen del, är en produkt som kan allt min Najda kan nu, plus extra allt :) .
Flera digitala och analoga ingångar. Även balanserade.
Inbyggd mediaspelare, Hdmi in och ut ,osd , inbyggt mätprogram med dedikerad mic, touchscreen fjärr modell större, för programering utan att blanda in datorn,etc osv :D .
Stereo = Dator, TV, Optiskt, Najda, InterM R300plus, Fukdist och 2 x 18” infra.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26691
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Framtiden inom hifi, vad önskar konsumenterna?

Inläggav hifikg » 2021-09-11 17:53

Nattlorden skrev:Det kanske börjar ställas frågor typ "men vad kan de då?" om vanliga högtalare från personer som vant sig vid "typ Sonos"... så det kanske behöver finnas sådant här i sortimentet för att inte hamna i bakvattnet och enbart tilltala de mest konservativa hifientusiasterna ?

Vänjer man sig att säga "Ok Gugge - spela Rammstein" så kanske att behöva slå igång en hel stereoanläggning känns lite B....


Vaddå "slå igång"? Stänger du någonsin av??
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
peterh
 
Inlägg: 3503
Blev medlem: 2016-04-15
Ort: Göteborg förstås !

Re: Framtiden inom hifi, vad önskar konsumenterna?

Inläggav peterh » 2021-09-11 19:46

Framtiden för hifi tror jag är tillgång till bra inspelningar. Dagens grottinspelningar låter onaturligt oavsett anläggning.
Älskar musik, driver numera Tubular-well, välljud med garanti.

Kraniet
 
Inlägg: 12554
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Framtiden inom hifi, vad önskar konsumenterna?

Inläggav Kraniet » 2021-09-12 13:00

Tittar jag på vad mina familjemedlemmar och kompisar köper och använder så är det nästan 100% aktiva/smarta högtalare. Marshall, Sonos, Samsung, Bose.
Det ska vara litet, lättanvänt och låta tillräckligt bra.

Turligt nog låter ju många smarta högtalare bättre än de billiga mini/mid-system som var vanligt att samma personer använde förr.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6261
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Framtiden inom hifi, vad önskar konsumenterna?

Inläggav I-or » 2021-09-12 17:11

Stämmer. Att högtalarna oftast låter bättre idag, trots den beskedliga storleken, beror på att de numer är aktiva och ordentligt ekvaliserade. Den alltför vanliga egenheten att endast använda en högtalare är dock en nackdel.
Senast redigerad av I-or 2021-09-12 17:40, redigerad totalt 1 gång.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
solhaga
 
Inlägg: 2378
Blev medlem: 2014-04-25

Re: Framtiden inom hifi, vad önskar konsumenterna?

Inläggav solhaga » 2021-09-12 17:34

Apropå S88, så verkar den inte ha Roon Core.
Då får man utföra Convolution eller dylikt innan DAC:en om man har ett aktivt system.
E68 är då ett bättre val.

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5189
Blev medlem: 2016-08-01

Re: Framtiden inom hifi, vad önskar konsumenterna?

Inläggav dewpo » 2021-09-12 18:52

solhaga skrev:Apropå S88, så verkar den inte ha Roon Core.
Då får man utföra Convolution eller dylikt innan DAC:en om man har ett aktivt system.
E68 är då ett bättre val.


Korrekt den kräver att man har en server där delningsfilter och dylikt processas!
Men den har ändock en trevlig funktionalitet, den agerar slutpunkt till Roon eller HQPLayer via nätverk.
Man kan alltså ha endast S88´n i stereoracket och Roon alternativt HQPlayer servern i ett annat rum!
E68 måste anslutas direkt till servern, alternativt via Sigma Streamern :)
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

Användarvisningsbild
Conan
 
Inlägg: 5180
Blev medlem: 2003-11-18
Ort: Stockholm

Re: Framtiden inom hifi, vad önskar konsumenterna?

Inläggav Conan » 2021-09-12 19:04

I-or skrev:Stämmer. Att högtalarna oftast låter bättre idag, trots den beskedliga storleken, beror på att de numer är aktiva och ordentligt ekvaliserade. Den alltför vanliga egenheten att endast använda en högtalare är dock en nackdel.


Fast vete tusan om det inte är bättre att ha en bättre högtalare av bättre sort, än två stycken riktigt kassa som dessutom kommer att placeras minst sagt godtyckligt i medelsvennens rum.

Användarvisningsbild
solhaga
 
Inlägg: 2378
Blev medlem: 2014-04-25

Re: Framtiden inom hifi, vad önskar konsumenterna?

Inläggav solhaga » 2021-09-12 19:09

dewpo skrev:
solhaga skrev:Apropå S88, så verkar den inte ha Roon Core.
Då får man utföra Convolution eller dylikt innan DAC:en om man har ett aktivt system.
E68 är då ett bättre val.


Korrekt den kräver att man har en server där delningsfilter och dylikt processas!
Men den har ändock en trevlig funktionalitet, den agerar slutpunkt till Roon eller HQPLayer via nätverk.
Man kan alltså ha endast S88´n i stereoracket och Roon alternativt HQPlayer servern i ett annat rum!
E68 måste anslutas direkt till servern, alternativt via Sigma Streamern :)


Ja, det låter ju trevligt.
Hm, dags att börja spara då; min E38 är ju såå gammal nu!

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad
 
Inlägg: 16426
Blev medlem: 2009-01-06

Re: Framtiden inom hifi, vad önskar konsumenterna?

Inläggav Strmbrg » 2021-09-13 08:24

Är man intresserad av prylarna och tekniken eller är man intresserad av vad prylarna och tekniken kan göra?
Hifi är nästan dött om vi tittar över kanten på ankdammen. Många vet inte vad jag snackar om när jag nämner ”hifi”, de har inte hört ordet.
Folk har inte ro eller tid att sitta still och finlyssna på musik. Folk är splittrade, rastlösa och distraherade. Vare sig modellbygge eller frimärkssamlande funkar i dagens mentaliteter.
De kan ju inte ens släppa mobilen när de ”umgås” med sina barn.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15188
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Framtiden inom hifi, vad önskar konsumenterna?

Inläggav Harryup » 2021-09-13 10:32

Återväxten av de som ens vet skillnaden mellan en HiFi-butik och en webshop är på utdöende.
Om man ser till vilka tidningar som säljs i butiker som en avspegling så köper folk; digital kameror, köksredskap, bilar, inredning, flum, långtradare, palats, resor, jakt och fiskegrejor. Men numera inga HiFi-grunkor. Inte ens dator-tidningar finns det längre om man reser runt i någon större utsträckning.

/Harry

Användarvisningsbild
Conan
 
Inlägg: 5180
Blev medlem: 2003-11-18
Ort: Stockholm

Re: Framtiden inom hifi, vad önskar konsumenterna?

Inläggav Conan » 2021-09-13 17:55

dewpo skrev:
solhaga skrev:Apropå S88, så verkar den inte ha Roon Core.
Då får man utföra Convolution eller dylikt innan DAC:en om man har ett aktivt system.
E68 är då ett bättre val.


Korrekt den kräver att man har en server där delningsfilter och dylikt processas!
Men den har ändock en trevlig funktionalitet, den agerar slutpunkt till Roon eller HQPLayer via nätverk.
Man kan alltså ha endast S88´n i stereoracket och Roon alternativt HQPlayer servern i ett annat rum!
E68 måste anslutas direkt till servern, alternativt via Sigma Streamern :)


:D
Det där ni pratar om är nog raka motsatsen till "Framtiden inom hifi, vad önskar konsumenterna".

Användarvisningsbild
martinsson
 
Inlägg: 82
Blev medlem: 2010-10-04

Re: Framtiden inom hifi, vad önskar konsumenterna?

Inläggav martinsson » 2021-09-30 05:59

Den traditionella två-kanals hifi'n så som den ser ut idag kommer försvinna (flera källor + försteg/slutsteg + högtalare) och tillverkarna kommer gradvis bli färre men större, vi kommer istället se aktiva dsp kompenserade högtalare med uppkoppling för streaming och möjligheter att anpassa sig till rummet.

Features kommer bli än viktigare (mjukvara), de kommer kunna anpasa sin roll efter vad som krävs av dem och upptäcka/komunicera trådlöst med andra högtalare för konfiguration av två kanal, hembio, multiroom etc och mjukvaran kommer kunna uppgraderas, kanske tom. med prenumerationsmöjligheter för olika streamingtjänster och kvalitetsnivåer.

Hötalarna i sig kommer kanske ändras något i och med den aktiva/dsp tekniken men inte så mycket som man kanske tror, fysiken och våglängderna är ju vad de är även i framtiden.

Användarvisningsbild
Lassen
 
Inlägg: 234
Blev medlem: 2003-09-15
Ort: Karlstad

Re: Framtiden inom hifi, vad önskar konsumenterna?

Inläggav Lassen » 2021-09-30 09:39

Conan skrev:
dewpo skrev:
solhaga skrev:Apropå S88, så verkar den inte ha Roon Core.
Då får man utföra Convolution eller dylikt innan DAC:en om man har ett aktivt system.
E68 är då ett bättre val.


Korrekt den kräver att man har en server där delningsfilter och dylikt processas!
Men den har ändock en trevlig funktionalitet, den agerar slutpunkt till Roon eller HQPLayer via nätverk.
Man kan alltså ha endast S88´n i stereoracket och Roon alternativt HQPlayer servern i ett annat rum!
E68 måste anslutas direkt till servern, alternativt via Sigma Streamern :)


:D
Det där ni pratar om är nog raka motsatsen till "Framtiden inom hifi, vad önskar konsumenterna".


Hahaha, det var exakt vad jag tänkte skriva, men du hann före.
Känner själv att jag börjar bli less på allt "micklande", det som en gång faktiskt var en del av det roliga. Samtidigt dör lite av intresset när inte kicken av välljud infinner sig.
Enkelhet, uppkopplat och tillräckligt bra, tror jag massan vill ha. De med högre krav vill ha samma enkelhet och funktion, men bättre ljud. Jag tror på utvecklingen i första inlägget.

Användarvisningsbild
Calleberg
 
Inlägg: 3291
Blev medlem: 2010-03-06
Ort: Kumla

Re: Framtiden inom hifi, vad önskar konsumenterna?

Inläggav Calleberg » 2021-09-30 10:22

dewpo skrev:
solhaga skrev:Apropå S88, så verkar den inte ha Roon Core.
Då får man utföra Convolution eller dylikt innan DAC:en om man har ett aktivt system.
E68 är då ett bättre val.


Korrekt den kräver att man har en server där delningsfilter och dylikt processas!
Men den har ändock en trevlig funktionalitet, den agerar slutpunkt till Roon eller HQPLayer via nätverk.
Man kan alltså ha endast S88´n i stereoracket och Roon alternativt HQPlayer servern i ett annat rum!
E68 måste anslutas direkt till servern, alternativt via Sigma Streamern :)



:lol: Epsika inlägg var och ett för sig. Att de sedan möts som Lady och Lufsen under just denna trådrubrik för att generera stor oavsiktlig humor, underbart! tack för det! :lol:

Mvh
Firmwareallergiker...
Senast redigerad av Calleberg 2021-09-30 10:39, redigerad totalt 1 gång.
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15188
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Framtiden inom hifi, vad önskar konsumenterna?

Inläggav Harryup » 2021-09-30 10:38

Nattlorden skrev:
dewpo skrev:
hifikg skrev:Kabelnasarna roterar på sina kabeltrummor och uppfinner Oxygen Contact Plus MkII. En spray som MÅSTE användas för att trådlös överföring ska bli hifi!

Hos mina föräldrar bryter musiken upp när man kör mikrovågsugnen :?
Jag köper direkt! Om sprayen löser det problemet :oops:


Står den inne i ett skåp - blyskärma! 8)


Är verkligen problemet radioaktiv strålning? Kan tänka mig att my-metall eller koppar är mera lämpligt. Dock har man en tidig Yamaha CD-spelare så kan blyskärmning hjälpa, i den svenska handboken skulle man inte öppna spelaren på grund av radioaktiv strålning, i något annat land så var det problem med radiostrålning, i något annat land var det röntgen och i vissa länder var det faktiskt laserstrålning som var problemet.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer
 
Inlägg: 19061
Blev medlem: 2003-10-03
Ort: Metropolis, men passet är från Moskva

Re: Framtiden inom hifi, vad önskar konsumenterna?

Inläggav Max_Headroom » 2021-09-30 14:07

Nattlorden skrev:Det kanske börjar ställas frågor typ "men vad kan de då?" om vanliga högtalare från personer som vant sig vid "typ Sonos"... så det kanske behöver finnas sådant här i sortimentet för att inte hamna i bakvattnet och enbart tilltala de mest konservativa hifientusiasterna ?

Vänjer man sig att säga "Ok Gugge - spela Rammstein" så kanske att behöva slå igång en hel stereoanläggning känns lite B....


Det är när man skall spela Rammstein (och sånt) som man verkligen behöver Äkta HiFi: Stora högtalare och feta förstärkare i 19" rack. Riktiga stereogrejjor för riktigt folk!
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

JM
 
Inlägg: 4831
Blev medlem: 2011-08-13

Re: Framtiden inom hifi, vad önskar konsumenterna?

Inläggav JM » 2021-09-30 14:33

Framtiden är inte vad den varit.

Min inte helt objektiva vision av framtiden är att dagens relation till ljud inte kommer styra framtiden.
Framtiden har alltid styrt sig själv oftast på ett ej förutsägbart sätt.
Minimalistiskt "smurf ljud" kontaminerande alla platser i rummet utan att ens ge ett optimalt ljud i lyssningspositionen hör ej till framtiden.
Takmonterade "osynliga" digitala platta storytepanelhögtalare kan simulera ett optimalt fokuserat ljud exakt i din position i rummet utan att störa andra samma rum är min önskedröm. Mha tex hypersonärt ultraljud.

JM
Neuroscientist. Emotional Beauty is in the Ear of the Listener. "Kill your darlings" => scientific evolution.

LillaHiFiPsykologen
 
Inlägg: 1
Blev medlem: 2021-09-16

Re: Framtiden inom hifi, vad önskar konsumenterna?

Inläggav LillaHiFiPsykologen » 2021-10-02 01:36

Harryup skrev:Återväxten av de som ens vet skillnaden mellan en HiFi-butik och en webshop är på utdöende.
Om man ser till vilka tidningar som säljs i butiker som en avspegling så köper folk; digital kameror, köksredskap, bilar, inredning, flum, långtradare, palats, resor, jakt och fiskegrejor. Men numera inga HiFi-grunkor. Inte ens dator-tidningar finns det längre om man reser runt i någon större utsträckning.

/Harry


Hej Harry och detta fina forum som jag lärt mig mycket av läsa på senaste åren. Jag är under 40 och har klassisk rock spelat på passiva stereohögtalare som största intresse. Jag ser något annat än dig när jag tittar på tidskriftsutbudet i mitt lokala närområde med medelklass/arbetarklass i Göteborg i alla fall. Både närmsta Hemköp och två närmsta Pressbyrån har Hifi & Musik som går åt, på Pressbyrån på Frölunda Torg har de även Stereophile och Absolute Sound vad jag minns. Har förstått att ni har en härlig hatkärlek till Hifi & Musik (nej jag jobbar inte där) på detta forum men tidningen verkar ju ändå i huvudsak kränga massa lösnummer på att i nästan varje nummer locka med stortester av passiva stativhögtalare kring 5000:-

Så något slags intresse av nyköp av konservativa stereosystem måste ju finnas där ute...

Själv tror jag också detta högtalarupplägg lär leva kvar - köper man ett par traditionella passiva riktigt bra hifihögtalare kan de flyttas runt i hemmet som del av sterosystem, datorhögtalare och hembio under flera årtionden samtidigt som förstärkare byts ut med tre-fyra års mellamrum med alla formatstandards det går trender i (har just nu ett par Blomenco/Supreme 38 som bakre kanaler i vardagsrummet, svenskbyggda från 70-talet tror jag). Skulle man istället köpa exempelvis några såna där små aktiva KEF-stativare som varit en fluga senaste tiden, så tänker jag att risken är stor att hela konkarongen hamnar i grovsoprummet om elektroniken i förstärkeriet havererar eller blir hopplöst omodern framåt 2025.

I min umgängeskrets är det mest så där typiskt att det endast är singelkvinnor som köper såna där små runda "smarta" monohögtalare. Märker dock att de inte pratar så mycket med den "smarta" funktionen när nyhetens behag har lagt sig inom ett par månader.

Ska man komma bort från hur "lådhögtalare" sett ut på ett lite trist vis rent utseendemässigt så hoppas jag istället på stereo men i fler färger och matrial än svart/vit/ek-alternativen. Och som på hörlursområdet men överfört till högtalare - fler nya tillverkare som ger sig in på planar/elektrostat/magnetostat etc. Varför inte en svenskbyggd utmanare till Magnepan LRS? I en perfekt värld vore annars den franska firman Diptyque det alla härmar vad gäller design och ljudideal men det måste nog göras i betydligt större serier för att bli överkomligt att köpa för den breda massan.

Nästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 13 gäster