Kabeldragning

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Large
 
Inlägg: 141
Blev medlem: 2020-07-01
Ort: Linköping

Kabeldragning

Inläggav Large » 2021-09-11 13:58

Det finns ju som bekant en hel del att läsa om kablar här. Trots en del sökande så har jag inte hittat vad konsensus är kring kabeldragning...

Är det olämpligt att dra vänster och höger högtalarkabel parallellt med litet inbördes avstånd? T.ex. att samla höger och vänster kabel i samma kabelstrumpa från förstärkare och fram till en plats mitt mellan fronthögtalare.
Är det skillnad beroende på vilken typ av högtalare som kablarna matar (fullregister, bas, surround...)?

Om det är olämpligt att samla kablaget - Hur stort inbördes avstånd är rimligt att ha mellan kablarna?
Vi pratar längder på >2 m och oskärmad kabel.
-- Air goes in and out, blood goes round and round. Any variation on this is bad. --
pi60s, piP, BS60, pX2, OA 52.2, Denon AVC-X3800H, Rotel 1582 MkII, Emotiva BasX A-300

jansch
 
Inlägg: 3675
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Kabeldragning

Inläggav jansch » 2021-09-11 17:31

Med rimligt långa högtalarkablar och en förstärkare med t.ex 100 i dämpfaktor är överhörningen klart försumbar. Använder du dessutom vinylspelare är det helt ointressant hur långa kablarna är eller om dämpfaktorn skulle vara bortåt 1.

Generellt ska man dock inte sträva efter parallellt kablage och ha så korta kablar som möjling.
Det är t.ex helt idiotiskt att ha s.k. patchkablar på 1,5meter för att "Fancy High End Supercables" inte tillverkar kortare, Då är en hemlödd 25cm kabel för 30 riksdaler helt överlägsen.

Användarvisningsbild
AndersP
 
Inlägg: 2246
Blev medlem: 2004-07-14
Ort: Gävle

Re: Kabeldragning

Inläggav AndersP » 2021-09-15 21:03

Man kan tänka på att låta nätsladd och signalsladd mötas/korsa varann i röt vinkel. Högtalarsladdar är immuna mot problemet i stort sett. Om du är den seriösa typen som gör allt för ljudet kan du använda en faspenna och ställa alla apparater till rätt fas. Har man många apparater är det ett fasligt arbete, men det kan ge resultat. Man byter fas genom att rotera nätkontakten 180 gr i uttaget. Altuell apparat får inte var förbunden med annan apparat. Var försiktig med rörförstärkare som kan brinna upp om dom slås på utan belastning.
Själv skulle jag inte drömma om att använda fasp då jag har 11 apparater i anläggningen.
För övrigt håller jag med föregående talare.
Linkwitz Orion, Ino Audio a2 och piM

"I see you've got the blues in your alligator shoes"

Användarvisningsbild
AndersP
 
Inlägg: 2246
Blev medlem: 2004-07-14
Ort: Gävle

Re: Kabeldragning

Inläggav AndersP » 2021-09-15 21:54

För övrigt är jag emot oskärmad signalkabel det kan du sluta med.
Jag har en kompis som tror på sånt och jag har själv hört när hans stereo återger när hans värmepump går igång för att inte tala om mobiltelefon och kanske mest nämate radiomast med p3. Jag skojar inte. Man kan höra vilken låt dom spelar!
Linkwitz Orion, Ino Audio a2 och piM

"I see you've got the blues in your alligator shoes"

Large
 
Inlägg: 141
Blev medlem: 2020-07-01
Ort: Linköping

Re: Kabeldragning

Inläggav Large » 2021-09-15 22:04

Tack för svar!

I mitt rum så har jag all elektronik på den ena sidoväggen i jämnhöjd med lyssningsplats. Det innebär att jag har några (få) meter mellan slutsteg och den närmaste fronthögtalaren och ytterligare någon meter till den andra fronthögtalaren. Min plan var att bunta ihop kablaget mellan slutsteg och frontar i en och samma kabelstrumpa för smidigast möjliga hantering. Det skulle innebära typ 3-4 meter parallell kabeldragning för frontarna och antagligen lika mycket för basmodulerna...
Kanske borde jag släppa min önskan om att ha "god ordning" på kablaget och låta dem vara lite huller om buller istället.

Signalkabel avser jag att ha skärmad, men inte högtalarkabel.
-- Air goes in and out, blood goes round and round. Any variation on this is bad. --
pi60s, piP, BS60, pX2, OA 52.2, Denon AVC-X3800H, Rotel 1582 MkII, Emotiva BasX A-300

Användarvisningsbild
AndersP
 
Inlägg: 2246
Blev medlem: 2004-07-14
Ort: Gävle

Re: Kabeldragning

Inläggav AndersP » 2021-09-15 22:22

Signalkabel tycker jag du kan bunta med högtalarkabel, men wbsolut inte med nätkabel hur skärmad den är ärr.
Linkwitz Orion, Ino Audio a2 och piM

"I see you've got the blues in your alligator shoes"

Användarvisningsbild
AndersP
 
Inlägg: 2246
Blev medlem: 2004-07-14
Ort: Gävle

Re: Kabeldragning

Inläggav AndersP » 2021-09-15 22:46

För optimal klanglikhet hade jag sett till att ha lika långa högtalarkablar till höger och vänster högtalare. Detta kan få din dröm om allt i aamma strumpa lite slagsida kanske.
Linkwitz Orion, Ino Audio a2 och piM

"I see you've got the blues in your alligator shoes"


Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: BellsnWhistles, Google [Bot] och 13 gäster