Kan man kopiera andras högtalardesign

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Calleberg
 
Inlägg: 3249
Blev medlem: 2010-03-06
Ort: Kumla

Re: Kan man kopiera andras högtalardesign

Inläggav Calleberg » 2021-09-17 22:40

Coolt, jag har några miljoner över. När kan man provlyssna?
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Vintologi
 
Inlägg: 97
Blev medlem: 2021-08-20

Re: Kan man kopiera andras högtalardesign

Inläggav Vintologi » 2021-09-17 22:53

Calleberg skrev:Coolt, jag har några miljoner över. När kan man provlyssna?

nästa år.

Användarvisningsbild
JonasB
 
Inlägg: 680
Blev medlem: 2012-06-20

Re: Kan man kopiera andras högtalardesign

Inläggav JonasB » 2021-09-17 23:07

Calleberg skrev:Så långt ser det ju finnemang ut :D , går den att köpa, och i så fall, vad kostar underverket?


Jag kanske är ute och ot:ar men runt 25 k verkar det som.
Om du menar elementet alltså :D

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35480
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Kan man kopiera andras högtalardesign

Inläggav paa » 2021-09-17 23:11

Vintologi skrev:
Calleberg skrev:Coolt, jag har några miljoner över. När kan man provlyssna?

nästa år.

Eller som man brukat fråga i äggmannens tråd, är dom färdiga till påsk?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Calleberg
 
Inlägg: 3249
Blev medlem: 2010-03-06
Ort: Kumla

Re: Kan man kopiera andras högtalardesign

Inläggav Calleberg » 2021-09-17 23:34

JonasB skrev:
Calleberg skrev:Så långt ser det ju finnemang ut :D , går den att köpa, och i så fall, vad kostar underverket?


Jag kanske är ute och ot:ar men runt 25 k verkar det som.
Om du menar elementet alltså :D


You AND me bro ... :)
Ja, det var egentligen det jag menade...
Mja DET var ju INTE billit direkt och finns dessutom bara i kortslutningsnära impedanser mest lämpat för bilstereo :?
För halva priset och tillgänglig som 8 eller 4 Ohm så hade det nog kunnat vara den nya kejsaren.
SI HS-24 känns betydligt mer prisvärd.

Jag hade missat att den är "differential drive" precis som JBL 2216nd, lite extra " coolness" och plus i kanten för det, rent tekniskt alltså.
Senast redigerad av Calleberg 2021-09-17 23:42, redigerad totalt 2 gånger.
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Kan man kopiera andras högtalardesign

Inläggav hifikg » 2021-09-17 23:40

Vintologi skrev:
Calleberg skrev:Så långt ser det ju finnemang ut :D , går den att köpa, och i så fall, vad kostar underverket?

top-modellen kommer kosta en miljon sek/par.


Aha, det var såå du menade. Jag trodde du skulle göra något till hyfsat lågt pris som ändå skulle utmana högtalare för en mille. Nu vet vi att det inte krävs en mille (än) för att få Världens Bästa Högtalare, men för en mille borde du kunna komma hyfsat nära.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6169
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Kan man kopiera andras högtalardesign

Inläggav I-or » 2021-09-18 00:41

Kitchenmaster skrev:
I-or skrev:Nja, även om det är en orättvis jämförelse så har Stereo Integrity HS-24 som länkas till ovan betydligt högre linjär luftpumpningskapacitet än TC Sounds LMS Ultra 5400 (inte så konstigt med tanke på att den rörliga ytan är nästan dubbelt så stor) och det finns andra exempel också.


Aha, det hade jag missat. :oops: Tolkar jag nedanstående fel, eller har de mätt fel?

Dist TC LMS-5400 i 175 liter.jpg


Dist SI HS-24 i 650 liter sluten.jpg


Det vimlar av gökmätningar överallt. En dumskalle med en voltmeter och en mikrofon är bland det farligaste som finns. För det första är alla mätningar med hänvisning till någon sorts nominell ljudtrycksnivå uppåt kanske 60 Hz meningslösa. Om man inte anger vid vilken ljudtrycksnivå (utstrålningsförhållanden och avstånd är förstås också givna parametrar) distorsionsmätningen är utförd vid är resultaten värdelösa. I de ovanstående mätningarna påstår man att man har mätt TC Sounds LMS Ultra 5400 i en sluten kavitet om 175 liter med en spänning om 130 Vrms (drygt 4 kW resistivt 8O) över högtalarkontakterna vid 10 Hz. Den som tror att det är möjligt vet inte vad han sysslar med. För en linjär rörelse skulle detta ge en förskjutning om ca 80 mmp med detta element.

Man bör känna till att xmax för elementet är 34 mmp och då har Bl reducerats till ca 70 % av maxvärdet, vilket tillsammans med övriga olinjäriteter leder till en THD om kanske 50 %.

Verkligt användbar förskjutning är kanske 27 mm eller så, vilket ger en någorlunda linjär maximal ljudtrycksnivå i sluten låda om ca 105 dB vid 20 Hz och 93 dB vid 10 Hz för 2 m halvrymd (vilket är typiska förutsättningar för dessa mätningar). Det vore bra om man lite oftare slängde en blick på vad som är teoretiskt möjligt att åstadkomma med en viss luftpumpningskapacitet istället för att slänga ur sig felaktiga mätdata.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert
 
Inlägg: 17879
Blev medlem: 2005-01-01
Ort: Göteborg

Re: Kan man kopiera andras högtalardesign

Inläggav Almen » 2021-09-18 08:45

I-or skrev:En dumskalle med en voltmeter och en mikrofon är bland det farligaste som finns.

:D :lol: :lol:
Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!

Föregående

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 9 gäster