Bäst presterande högtalarna under miljonen?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Calleberg
 
Inlägg: 3287
Blev medlem: 2010-03-06
Ort: Kumla

Re: Bäst presterande högtalarna under miljonen?

Inläggav Calleberg » 2021-09-21 11:23

Calleberg skrev:Lite nytt koncept, prisvärt, och rätt disktreta med litet fotavtryck, påstås mäta utmärkt.

https://buchardtaudio.com/collections/a ... 2670704805


Jag repeterar och lägger in en bild, dessa påstås vara bättre än det du försöker göra.
Mätningar finns, dock tillverkarens egna, men detta sticker ut:

"Freqency response 17 - 40.000 Hz +/- 1.5dB"

hårdburk.png
hårdburk.png (478.6 KiB) Visad 1543 gånger
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Vintologi
 
Inlägg: 97
Blev medlem: 2021-08-20

Re: Bäst presterande högtalarna under miljonen?

Inläggav Vintologi » 2021-09-21 11:34

steveo1234 skrev:Jag är inte så hemma på skatteregler etc men undrar varför du inte kan snickra ihop en prototyp innan du har ett AB? Borde du itne bygga en prototyp och få positiv respons på den INNAN du plöjer ner 100k (eller vad dagens regler säger om AB) i en företagsuppstart?

Minimum är 25K i aktiekapital men själva kostnaden för att starta Aktiebolag är 1900 sek. Aktiebolag kan vara bra att ha senare i vilket fall (ex för konsultverksamhet).

Problemet med att börja med prototyp innan man har AB är att det då kan bli svårt/omöjligt att dra av hela den kostnaden senare (plus extra krångel med porträttering av egendom) hörde att man inte kunde få tillbaka moms då plus att de kan anse att det man köpte inte är värt det man betalade för det.

Det som kommer bli svårast är att få till snygg design och att sen lyckas med marknadsföringen. Kan ta flera år innan det blir bra lönsamhet.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert
 
Inlägg: 17897
Blev medlem: 2005-01-01
Ort: Göteborg

Re: Bäst presterande högtalarna under miljonen?

Inläggav Almen » 2021-09-21 11:40

Vintologi skrev:
Morello skrev:"I vilket rum ska man mäta?"
I ekofri miljö. Tex utomhus.

Problemet är att de flesta inte kommer använda högtalarna utomhus.

:D :D :lol: :lol:

Det här är ju i Patrick82-klass. :)
Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!

Vintologi
 
Inlägg: 97
Blev medlem: 2021-08-20

Re: Bäst presterande högtalarna under miljonen?

Inläggav Vintologi » 2021-09-21 11:40

Calleberg skrev:
Calleberg skrev:Lite nytt koncept, prisvärt, och rätt disktreta med litet fotavtryck, påstås mäta utmärkt.

https://buchardtaudio.com/collections/a ... 2670704805


Jag repeterar och lägger in en bild, dessa påstås vara bättre än det du försöker göra.
Mätningar finns, dock tillverkarens egna, men detta sticker ut:

"Freqency response 17 - 40.000 Hz +/- 1.5dB"

hårdburk.png

Tror jag kan få till liknande frekvensgång med lägre THD.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34918
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Bäst presterande högtalarna under miljonen?

Inläggav Morello » 2021-09-21 11:55

Vintologi skrev:
Morello skrev:"I vilket rum ska man mäta? Eller frifält? Ekofritt rum? Ekokammare? "
I ekofri miljö. Tex utomhus.

Problemet är att de flesta inte kommer använda högtalarna utomhus. Folk kommer sätta högtalarna i alla möjliga rum, vet inte om det finns någon bra lösning på det problemet.


Skilj på utvecklingsarbetet/validering och praktisk användning.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
steveo1234
 
Inlägg: 7795
Blev medlem: 2005-06-26
Ort: Helsingborg

Re: Bäst presterande högtalarna under miljonen?

Inläggav steveo1234 » 2021-09-21 11:58

Vintologi skrev:
steveo1234 skrev:Jag är inte så hemma på skatteregler etc men undrar varför du inte kan snickra ihop en prototyp innan du har ett AB? Borde du itne bygga en prototyp och få positiv respons på den INNAN du plöjer ner 100k (eller vad dagens regler säger om AB) i en företagsuppstart?

Minimum är 25K i aktiekapital men själva kostnaden för att starta Aktiebolag är 1900 sek. Aktiebolag kan vara bra att ha senare i vilket fall (ex för konsultverksamhet).

Problemet med att börja med prototyp innan man har AB är att det då kan bli svårt/omöjligt att dra av hela den kostnaden senare (plus extra krångel med porträttering av egendom) hörde att man inte kunde få tillbaka moms då plus att de kan anse att det man köpte inte är värt det man betalade för det.

Det som kommer bli svårast är att få till snygg design och att sen lyckas med marknadsföringen. Kan ta flera år innan det blir bra lönsamhet.


Vänta nu. Va? Du tänker bygga en enda prototyp. Enbart en? En ensam en. Bara ..en?
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
Calleberg
 
Inlägg: 3287
Blev medlem: 2010-03-06
Ort: Kumla

Re: Bäst presterande högtalarna under miljonen?

Inläggav Calleberg » 2021-09-21 12:10

Vintologi skrev:
Calleberg skrev:
Calleberg skrev:Lite nytt koncept, prisvärt, och rätt disktreta med litet fotavtryck, påstås mäta utmärkt.

https://buchardtaudio.com/collections/a ... 2670704805


Jag repeterar och lägger in en bild, dessa påstås vara bättre än det du försöker göra.
Mätningar finns, dock tillverkarens egna, men detta sticker ut:

"Freqency response 17 - 40.000 Hz +/- 1.5dB"

hårdburk.png

Tror jag kan få till liknande frekvensgång med lägre THD.


Möjligen, men du kommer behöva ett fyrpack långslagiga åttatummare eller något med motsvarande konarea, per sida, för att göra det.

Hur bra är du på SHARC programering?
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Vintologi
 
Inlägg: 97
Blev medlem: 2021-08-20

Re: Bäst presterande högtalarna under miljonen?

Inläggav Vintologi » 2021-09-21 12:49

Calleberg skrev:Hur bra är du på SHARC programering?

Du menar för CNC maskin? har noll erfarenhet, kan behöva anlita någon för det (kan nog ta tid att lära sig det på egen hand).

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34918
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Bäst presterande högtalarna under miljonen?

Inläggav Morello » 2021-09-21 13:00

Nej, för DSP.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Calleberg
 
Inlägg: 3287
Blev medlem: 2010-03-06
Ort: Kumla

Re: Bäst presterande högtalarna under miljonen?

Inläggav Calleberg » 2021-09-21 13:06

Nix, DSP programmering menar jag. Här finns en litet fönster i audiovärlden som ännu inte är helt överetablerat.

Om du tittar på alla dessa monohögtalare som säljs med framgång så är de i de allra flesta fall akustiskt tillfixade med DSP och klass D förstärkeri.

Du bör alltså se till att lära dig bemästra detta eller klippa dig och skaffa dig ett riktigt jobb :)
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Vintologi
 
Inlägg: 97
Blev medlem: 2021-08-20

Re: Bäst presterande högtalarna under miljonen?

Inläggav Vintologi » 2021-09-21 13:49

Calleberg skrev:Nix, DSP programmering menar jag. Här finns en litet fönster i audiovärlden som ännu inte är helt överetablerat.

Om du tittar på alla dessa monohögtalare som säljs med framgång så är de i de allra flesta fall akustiskt tillfixade med DSP och klass D förstärkeri.

Tror det är fel väg att gå, du säkert få bra frekvensgång med DSP men detta kommer vara för en specifik miljö (ex utomhus) så sen när folk använder högtalaren i deras rum så blir det inte nämnvärt bättre frekvensgång än om man bara kör passiva filter.

Användarvisningsbild
eljulio
 
Inlägg: 3363
Blev medlem: 2011-11-04
Ort: Kalmar

Re: Bäst presterande högtalarna under miljonen?

Inläggav eljulio » 2021-09-21 13:55

Vintologi skrev:
Calleberg skrev:Nix, DSP programmering menar jag. Här finns en litet fönster i audiovärlden som ännu inte är helt överetablerat.

Om du tittar på alla dessa monohögtalare som säljs med framgång så är de i de allra flesta fall akustiskt tillfixade med DSP och klass D förstärkeri.

Tror det är fel väg att gå, du säkert få bra frekvensgång med DSP men detta kommer vara för en specifik miljö (ex utomhus) så sen när folk använder högtalaren i deras rum så blir det inte nämnvärt bättre frekvensgång än om man bara kör passiva filter.



Tror du har missförstått vad DSP är för något. Vad har du tänkt att denna tråd ska tillföra? Undrar uppriktigt.

Vintologi
 
Inlägg: 97
Blev medlem: 2021-08-20

Re: Bäst presterande högtalarna under miljonen?

Inläggav Vintologi » 2021-09-21 14:03

eljulio skrev:
Vintologi skrev:Tror du har missförstått vad DSP är för något.

Finns redan dacar med inbyggd dsp funktion ex "rme adi-2" detta är inget som behöver ingå i högtalaren.

Användarvisningsbild
Calleberg
 
Inlägg: 3287
Blev medlem: 2010-03-06
Ort: Kumla

Re: Bäst presterande högtalarna under miljonen?

Inläggav Calleberg » 2021-09-21 14:39

Vintologi skrev:
eljulio skrev:
Vintologi skrev:Tror du har missförstått vad DSP är för något.

Finns redan dacar med inbyggd dsp funktion ex "rme adi-2" detta är inget som behöver ingå i högtalaren.


Jag förstår. Då är det nog tyvärr så att du bör gå till frisören ganska omgående ... :wink:
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28071
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: Bäst presterande högtalarna under miljonen?

Inläggav PerStromgren » 2021-09-21 14:46

Vintologi skrev:
PerStromgren skrev:Ino Audio:s installation i Studio Blue? Jag har visserligen inte hört dem, men litar på dem som har.

Finns det några mätningar man kan se?

Designen verkar väldigt fokuserat på bas, tror diskant och mellanregister blir lidande

http://old.studioblue.se/studion (vad det detta som menades?)


Ja, det var det systemet jag menade.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6256
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Bäst presterande högtalarna under miljonen?

Inläggav I-or » 2021-09-21 14:56

Aktiva högtalare (dit DSP-bestyckning räknas) adderar en hel del komplexitet och jag har goda skäl att anta att du kommer att få fullt upp med en passiv konstruktion, vilken har den lägsta svårighetsgraden men även kräver klart mest ingenjörsgnetande. Ta gärna en titt på följande områden:

- Grundläggande akustiska samband
- Elektroakustiska simuleringar
- Elektroakustisk mätteknik
- Psykoakustik för musikåtergivning

Utan mycket god förståelse av ovanstående punkter kommer dina planer inte att leda någon vart ens på prototypstadiet. Det är med alla praktiska randvillkor ganska knepigt även om man har greppat det hela.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
Zappa
 
Inlägg: 1452
Blev medlem: 2018-03-06

Re: Bäst presterande högtalarna under miljonen?

Inläggav Zappa » 2021-09-21 15:20

PerStromgren skrev:
Vintologi skrev:
PerStromgren skrev:Ino Audio:s installation i Studio Blue? Jag har visserligen inte hört dem, men litar på dem som har.

Finns det några mätningar man kan se?

Designen verkar väldigt fokuserat på bas, tror diskant och mellanregister blir lidande

http://old.studioblue.se/studion (vad det detta som menades?)


Ja, det var det systemet jag menade.


Högtalarsystemet i Studio Blue är synnerligen kapabelt, för många år sedan lyssnade jag på det. Några ord från konstruktören Ingvar Öhman om basmodulerna i Studio Blue:

”Av naturliga skäl säljs Profundus Z-4 i princip bara till de allra extremaste musik­älskarna och till inspelningsstudios. De 139 dB (minst) som ett Profundus Z-4-system kan generera är ett MYCKET högt ljudtryck, många rum medger dessutom mer är 6 dB ytterligare högre ljudtryck genom inverkan av fjärra väggar.

Världsberömde inspelningsteknikern Bertil Alving har mätt upp högtalarsystemet på studion/inspelningsteknikerskolan Studio Blue och konstaterat en undre gränsfrekvens på 14 Hz. Nere vid 10 Hz hade nivån sjunkit till -5 dB. Vid test av maximalt ljudtryck har 137 dB i registret 17 - 55 Hz uppmätts 7 meter från högtalarna.
Studio Blue var den första studion i världen som installerade Ino Audios största bassystem Profundus Z-4. Ljudtrycket 137 dB på 7 meters avstånd motsvarar 154 dB en meter från högtalarna. På lyssningsplats vid mixerbordet ligger max ljudtryck 19 - 100 Hz på 134 dB. Detta motsvarar ett ljudtryck på 1 meter om 145 dB. På en meter är max ljudtryck dock normala 139 dB i alla normala rum. Rumspåverkan från fjärra väggar på så små avstånd är minimal.”
Senast redigerad av Zappa 2021-09-21 15:28, redigerad totalt 1 gång.
"Without deviation from the norm, progress is not possible."

Användarvisningsbild
eljulio
 
Inlägg: 3363
Blev medlem: 2011-11-04
Ort: Kalmar

Re: Bäst presterande högtalarna under miljonen?

Inläggav eljulio » 2021-09-21 15:27

Zappa skrev:
PerStromgren skrev:
Vintologi skrev:Finns det några mätningar man kan se?

Designen verkar väldigt fokuserat på bas, tror diskant och mellanregister blir lidande

http://old.studioblue.se/studion (vad det detta som menades?)


Ja, det var det systemet jag menade.


Högtalarsystemet i Studio Blue är synnerligen kapabelt, får många år sedan lyssnade jag på det. Några ord från konstruktören Ingvar Öhman om basmodulerna i Studio Blue:

”Av naturliga skäl säljs Profundus Z-4 i princip bara till de allra extremaste musik­älskarna och till inspelningsstudios. De 139 dB (minst) som ett Profundus Z-4-system kan generera är ett MYCKET högt ljudtryck, många rum medger dessutom mer är 6 dB ytterligare högre ljudtryck genom inverkan av fjärra väggar.

Världsberömde inspelningsteknikern Bertil Alving har mätt upp högtalarsystemet på studion/inspelningsteknikerskolan Studio Blue och konstaterat en undre gränsfrekvens på 14 Hz. Nere vid 10 Hz hade nivån sjunkit till -5 dB. Vid test av maximalt ljudtryck har 137 dB i registret 17 - 55 Hz uppmätts 7 meter från högtalarna.
Studio Blue var den första studion i världen som installerade Ino Audios största bassystem Profundus Z-4. Ljudtrycket 137 dB på 7 meters avstånd motsvarar 154 dB en meter från högtalarna. På lyssningsplats vid mixerbordet ligger max ljudtryck 19 - 100 Hz på 134 dB. Detta motsvarar ett ljudtryck på 1 meter om 145 dB. På en meter är max ljudtryck dock normala 139 dB i alla normala rum. Rumspåverkan från fjärra väggar på så små avstånd är minimal.”


Verkar vara tillräcklig kapacitet. :wink: :lol:

Användarvisningsbild
Zappa
 
Inlägg: 1452
Blev medlem: 2018-03-06

Re: Bäst presterande högtalarna under miljonen?

Inläggav Zappa » 2021-09-21 15:29

Det räckte åtminstone mer än väl för mina behov. :D
"Without deviation from the norm, progress is not possible."

Vintologi
 
Inlägg: 97
Blev medlem: 2021-08-20

Re: Bäst presterande högtalarna under miljonen?

Inläggav Vintologi » 2021-09-21 15:39

I-or skrev:Aktiva högtalare (dit DSP-bestyckning räknas) adderar en hel del komplexitet och jag har goda skäl att anta att du kommer att få fullt upp med en passiv konstruktion, vilken har den lägsta svårighetsgraden men även kräver klart mest ingenjörsgnetande. Ta gärna en titt på följande områden:

- Grundläggande akustiska samband
- Elektroakustiska simuleringar
- Elektroakustisk mätteknik
- Psykoakustik för musikåtergivning

Utan mycket god förståelse av ovanstående punkter kommer dina planer inte att leda någon vart ens på prototypstadiet. Det är med alla praktiska randvillkor ganska knepigt även om man har greppat det hela.

Min uppfattning är att elementval och delningsfilter är det viktiga och att akustiken inuti högtalarlådan spelar mindre roll (om sluten låda används), tror den största fördelen med att ha design som inte är fyrkantig ut är att det ser mer lyxigt ut snarare än bättre ljud-prestanda.

Kraniet
 
Inlägg: 12543
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Bäst presterande högtalarna under miljonen?

Inläggav Kraniet » 2021-09-21 16:04

Här är några modeller som jag tror lämnar ganska lite att önska.
Realiserade på lite olika sätt men uppfyller ungefär samma sak.

JBL Master M2
https://jblpro.com/en/products/m2

B&W 801 Matrix series2
https://www.stereophile.com/floorloudsp ... index.html

Magico S3, S5, S7
https://www.magicoaudio.com/s-series

Revel Ultima2
https://www.revelspeakers.com/products/ ... s-ultima2/

edit:

Troels har ju gjort en del ganska "ultimata" skapelser också som tex denna:
http://www.troelsgravesen.dk/The-Loudspeaker-2.htm

Jag tycker inte att han gör rätt avvägningar alltid. Men många av hans högtalare bygger på hyffsat sund grund.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15357
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Bäst presterande högtalarna under miljonen?

Inläggav DVD-ai » 2021-09-21 16:28

Zappa skrev:Det räckte åtminstone mer än väl för mina behov. :D


Ja jag har också svårt att klaga :mrgreen:
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39779
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Bäst presterande högtalarna under miljonen?

Inläggav petersteindl » 2021-09-21 16:31

Finns det verkligen bra högtalare under 1 miljon EUR?
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
eljulio
 
Inlägg: 3363
Blev medlem: 2011-11-04
Ort: Kalmar

Re: Bäst presterande högtalarna under miljonen?

Inläggav eljulio » 2021-09-21 16:33

petersteindl skrev:Finns det verkligen bra högtalare under 1 miljon EUR?


Högst tveksamt! :lol: :mrgreen:

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5352
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Bäst presterande högtalarna under miljonen?

Inläggav Belker » 2021-09-21 16:57

eljulio skrev:
petersteindl skrev:Finns det verkligen bra högtalare under 1 miljon EUR?


Högst tveksamt! :lol: :mrgreen:

Inte än. Men med TS vid rodret är frälsningen nära!

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig
 
Inlägg: 7536
Blev medlem: 2003-08-17
Ort: Ulm, Tüskland

Re: Bäst presterande högtalarna under miljonen?

Inläggav Rydberg » 2021-09-21 17:13

Nu känner jag lite mobbingvibbar, inte värdigt :(
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
eljulio
 
Inlägg: 3363
Blev medlem: 2011-11-04
Ort: Kalmar

Re: Bäst presterande högtalarna under miljonen?

Inläggav eljulio » 2021-09-21 17:19

Vintologi skrev:
eljulio skrev:
Vintologi skrev:Tror du har missförstått vad DSP är för något.

Finns redan dacar med inbyggd dsp funktion ex "rme adi-2" detta är inget som behöver ingå i högtalaren.


Jag är med på det. Att du inte tycker det alltså. Kan du tänka dig att göra en projektbeskrivning med mål och metod för att nå dit. Jag kan tyvärr inte bidra med kompetens i ämnet, men många här är ju kunniga. I vissa fall utöver det vanliga. Men jag tror att det vore bra om du tydliggör vad du är ute efter. För allas skull och i all välmening. :)

Vintologi
 
Inlägg: 97
Blev medlem: 2021-08-20

Re: Bäst presterande högtalarna under miljonen?

Inläggav Vintologi » 2021-09-21 17:23

petersteindl skrev:Finns det verkligen bra högtalare under 1 miljon EUR?

Det är svårt att få det riktigt bra ens med obegränsad budget.

Belker skrev:Inte än. Men med TS vid rodret är frälsningen nära!

De flesta lovande projekt jag har följt inom teknik har inte slutat väl alls.

Även om jag får till en bra design som dessutom kan tillverkas till rimlig peng så är det inget direkt som hindrar mig för att lägga på ex 5 miljoner i marginal och hoppas att någon köper för den summan. Det är faktiskt bättre att ta dubbelt så mycket betalt och sälja hälften så många eftersom då är det mindre pengar som ska gå till material, tillverkningskostnad, support, osv.

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5352
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Bäst presterande högtalarna under miljonen?

Inläggav Belker » 2021-09-21 17:29

Rydberg skrev:Nu känner jag lite mobbingvibbar, inte värdigt :(

Du har rätt, det var lågt. Vintologi går ut rätt hårt här på forat, dock, så hen får räkna med lite tuggmotstånd. Men jag ska vara konstruktiv eller tyst.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6256
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Bäst presterande högtalarna under miljonen?

Inläggav I-or » 2021-09-21 17:44

Zappa skrev:Högtalarsystemet i Studio Blue är synnerligen kapabelt, för många år sedan lyssnade jag på det. Några ord från konstruktören Ingvar Öhman om basmodulerna i Studio Blue:

”Av naturliga skäl säljs Profundus Z-4 i princip bara till de allra extremaste musik­älskarna och till inspelningsstudios. De 139 dB (minst) som ett Profundus Z-4-system kan generera är ett MYCKET högt ljudtryck, många rum medger dessutom mer är 6 dB ytterligare högre ljudtryck genom inverkan av fjärra väggar.

Världsberömde inspelningsteknikern Bertil Alving har mätt upp högtalarsystemet på studion/inspelningsteknikerskolan Studio Blue och konstaterat en undre gränsfrekvens på 14 Hz. Nere vid 10 Hz hade nivån sjunkit till -5 dB. Vid test av maximalt ljudtryck har 137 dB i registret 17 - 55 Hz uppmätts 7 meter från högtalarna.
Studio Blue var den första studion i världen som installerade Ino Audios största bassystem Profundus Z-4. Ljudtrycket 137 dB på 7 meters avstånd motsvarar 154 dB en meter från högtalarna. På lyssningsplats vid mixerbordet ligger max ljudtryck 19 - 100 Hz på 134 dB. Detta motsvarar ett ljudtryck på 1 meter om 145 dB. På en meter är max ljudtryck dock normala 139 dB i alla normala rum. Rumspåverkan från fjärra väggar på så små avstånd är minimal.”


Ja, det är säkert ett mycket kapabelt system, men det är ganska svårhanterligt med de icke-standariserade förutsättningarna för mätningarna. Det är lätt att bli snurrig i huvudet här. Jag blir åtminstone det.

Om jag har förstått saken rätt, så handlar det om 8 st 12" W121x-element i 4 lådor med en total användbar luftpumpningskapacitet om ca 9 liter topp-topp (vid xmax). Eftersom systemet enligt tillverkaren anses vara höglinjärt förutsätter vi att hela området upp till xmax är användbart (tveksamt, men vi är snälla här). Detta ger 117 dB vid 35 Hz (där elementen förutsätts stå för hela ljudgenereringen) för 2 meters avstånd och halvrymd (CEA 2010).

Fortfarande imponerande, men mer i linje med andra högkapabla basmoduler, alltså.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot], Google [Bot], JanneX och 7 gäster