Bäst presterande högtalarna under miljonen?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Calleberg
 
Inlägg: 3280
Blev medlem: 2010-03-06
Ort: Kumla

Re: Bäst presterande högtalarna under miljonen?

Inläggav Calleberg » 2021-09-21 18:40

Vintologi skrev: "Text"


Jag är lite nyfiken på ditt val av användarnamn, har du kopplingar till rörelsen?
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Användarvisningsbild
Zappa
 
Inlägg: 1452
Blev medlem: 2018-03-06

Re: Bäst presterande högtalarna under miljonen?

Inläggav Zappa » 2021-09-21 19:02

I-or skrev:
Zappa skrev:Högtalarsystemet i Studio Blue är synnerligen kapabelt, för många år sedan lyssnade jag på det. Några ord från konstruktören Ingvar Öhman om basmodulerna i Studio Blue:

”Av naturliga skäl säljs Profundus Z-4 i princip bara till de allra extremaste musik­älskarna och till inspelningsstudios. De 139 dB (minst) som ett Profundus Z-4-system kan generera är ett MYCKET högt ljudtryck, många rum medger dessutom mer är 6 dB ytterligare högre ljudtryck genom inverkan av fjärra väggar.

Världsberömde inspelningsteknikern Bertil Alving har mätt upp högtalarsystemet på studion/inspelningsteknikerskolan Studio Blue och konstaterat en undre gränsfrekvens på 14 Hz. Nere vid 10 Hz hade nivån sjunkit till -5 dB. Vid test av maximalt ljudtryck har 137 dB i registret 17 - 55 Hz uppmätts 7 meter från högtalarna.
Studio Blue var den första studion i världen som installerade Ino Audios största bassystem Profundus Z-4. Ljudtrycket 137 dB på 7 meters avstånd motsvarar 154 dB en meter från högtalarna. På lyssningsplats vid mixerbordet ligger max ljudtryck 19 - 100 Hz på 134 dB. Detta motsvarar ett ljudtryck på 1 meter om 145 dB. På en meter är max ljudtryck dock normala 139 dB i alla normala rum. Rumspåverkan från fjärra väggar på så små avstånd är minimal.”


Ja, det är säkert ett mycket kapabelt system, men det är ganska svårhanterligt med de icke-standariserade förutsättningarna för mätningarna. Det är lätt att bli snurrig i huvudet här. Jag blir åtminstone det.

Om jag har förstått saken rätt, så handlar det om 8 st 12" W121x-element i 4 lådor med en total användbar luftpumpningskapacitet om ca 9 liter topp-topp (vid xmax). Eftersom systemet enligt tillverkaren anses vara höglinjärt förutsätter vi att hela området upp till xmax är användbart (tveksamt, men vi är snälla här). Detta ger 117 dB vid 35 Hz (där elementen förutsätts stå för hela ljudgenereringen) för 2 meters avstånd och halvrymd (CEA 2010).

Fortfarande imponerande, men mer i linje med andra högkapabla basmoduler, alltså.


Det handlar om förra generationen av Profundus Z-4, den innehöll fyra 15 tums basar och kunde enligt IÖ pumpa mer än 80 liter luft topp till topp i närheten av sin undre gränsfrekvens.

Profundus Z.jpg
Profundus Z.jpg (46.92 KiB) Visad 1528 gånger
"Without deviation from the norm, progress is not possible."

Vintologi
 
Inlägg: 97
Blev medlem: 2021-08-20

Re: Bäst presterande högtalarna under miljonen?

Inläggav Vintologi » 2021-09-21 20:02

Zappa skrev:Det handlar om förra generationen av Profundus Z-4, den innehöll fyra 15 tums basar och kunde enligt IÖ pumpa mer än 80 liter luft topp till topp i närheten av sin undre gränsfrekvens.

Det där stämmer nog inte.

För att pumpa 80 liter med 4 15-tummare så behövs xmech på 6 till 8 cm (en väg), tror inte det finns någon 15-tummare som ger det.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6250
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Bäst presterande högtalarna under miljonen?

Inläggav I-or » 2021-09-21 20:06

Aha, ett specialsystem, alltså. Det finns en hel del liknande basmoduler byggda som "one-off" på olika ställen. Jag utgick ifrån Z-4 som går att köpa idag. Om vi gissar lite för prestanda för detta, äldre, Z4-system, så erhåller vi i bästa fall en ljudtrycksnivå om ca 124 dB vid 35 Hz för 2 m halvrymd. En hel del, alltså.

80 lpp medför att det handlar om basreflexportarna. Det är inte omöjligt att uppnå detta med fyra stora lådor (jag har konstruerat en låda i ungefär den storleken som klarar ännu mer), strömningsoptimerade portar, ordentliga element och en sjujäkla massa effekt. Min analys handlar om elementens pumpkapacitet, vilken är flera gånger lägre.

Det är väl NN som kramar elementet med ett lyckligt leende? Det var länge sedan jag var hemma hos honom och mätte på ett av hans 16 (!) fina JBL-element.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9598
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Bäst presterande högtalarna under miljonen?

Inläggav sprudel » 2021-09-21 20:11

Om varje gammal version av Profundus Z består av 4x15 tum så blir det 16x15 tum. Reserverar mig lite för det eftersom jag inte vet hur de gamla såg ut. De nya Profundus Z har två sådana element.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34916
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Bäst presterande högtalarna under miljonen?

Inläggav Morello » 2021-09-21 20:21

Isidor,

Vill minnas att Ingvar specade Xmax till 50 mm (topp till topp) för W154.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6250
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Bäst presterande högtalarna under miljonen?

Inläggav I-or » 2021-09-21 20:26

OK, då blir det ytterligare lite mer, ca 128 dB enligt samma förutsättningar, även om man med ganska stor sannolikhet inte kan använda elementen ända ut till xmax utan riktigt svår distorsion.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6250
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Bäst presterande högtalarna under miljonen?

Inläggav I-or » 2021-09-21 20:28

sprudel skrev:Om varje gammal version av Profundus Z består av 4x15 tum så blir det 16x15 tum. Reserverar mig lite för det eftersom jag inte vet hur de gamla såg ut. De nya Profundus Z har två sådana element.


4x15" medför fullständigt orealistiska kavitetsvolymer, så det kan vi nog glömma. 2x15" leder också till jättegigantiska byggen.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6250
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Bäst presterande högtalarna under miljonen?

Inläggav I-or » 2021-09-21 20:31

Vintologi skrev:
Zappa skrev:Det handlar om förra generationen av Profundus Z-4, den innehöll fyra 15 tums basar och kunde enligt IÖ pumpa mer än 80 liter luft topp till topp i närheten av sin undre gränsfrekvens.

Det där stämmer nog inte.

För att pumpa 80 liter med 4 15-tummare så behövs xmech på 6 till 8 cm (en väg), tror inte det finns någon 15-tummare som ger det.


Glöm xmech, xmax är det enda någorlunda användbara måttet i sammanhanget. xmech handlar bara om bottningsoljud och eventuella skador. För övrigt är det luftpumpningskapaciteten för basreflexportarna som det handlar om.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34916
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Bäst presterande högtalarna under miljonen?

Inläggav Morello » 2021-09-21 20:32

Bas-systemet i Studio blue (där jag varit många gånger) består av fyra basreflexlådor där varje låda är bestyckad med ett element av typ Ino Audio W154. Totalt fyra element således.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6250
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Bäst presterande högtalarna under miljonen?

Inläggav I-or » 2021-09-21 20:36

Nä, vad tråkigt, då är vi tillbaka på 122 dB, 35 Hz, halvrymd, 2 m. Jag är mycket besviken. :mrgreen:
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26674
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Bäst presterande högtalarna under miljonen?

Inläggav hifikg » 2021-09-21 20:42

I-or skrev:Nä, vad tråkigt, då är vi tillbaka på 122 dB, 35 Hz, halvrymd, 2 m. Jag är mycket besviken. :mrgreen:


Menar du att konstruktören räknat fel? Ser Sheldon Cooper framför mig när han blir påkommen med felräkning av Steve Hawkings :)
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34916
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Bäst presterande högtalarna under miljonen?

Inläggav Morello » 2021-09-21 20:43

Torde räcka och bli över. :D
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Zappa
 
Inlägg: 1452
Blev medlem: 2018-03-06

Re: Bäst presterande högtalarna under miljonen?

Inläggav Zappa » 2021-09-21 20:46

I-or skrev:Det är väl NN som kramar elementet med ett lyckligt leende? Det var länge sedan jag var hemma hos honom och mätte på ett av hans 16 (!) fina JBL-element.


Ja, NN var uppenbarligen unikt kompromisslös. :)
"Without deviation from the norm, progress is not possible."

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Bäst presterande högtalarna under miljonen?

Inläggav goat76 » 2021-09-21 20:50

Varför vill man ha en sådant ljudtryckskapacitet i kontrollrummet, är det inte vettigare att hålla sig runt och omkring normala och mer förväntade bruksnivåer vid mixning?

Det bör väl bli avsevärt mycket svårare att avgöra kanalernas individuella nivåer sinsemellan då precis allt låter öronbedövande högt. :)

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6250
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Bäst presterande högtalarna under miljonen?

Inläggav I-or » 2021-09-21 20:51

hifikg skrev:
I-or skrev:Nä, vad tråkigt, då är vi tillbaka på 122 dB, 35 Hz, halvrymd, 2 m. Jag är mycket besviken. :mrgreen:


Menar du att konstruktören räknat fel? Ser Sheldon Cooper framför mig när han blir påkommen med felräkning av Steve Hawkings :)


Nej, han har bara utgått ifrån icke-standardiserade förutsättningar. Om jag sätter en medelstor basmodul av standardtyp i en liten garderob med betongväggar och säkerhetsdörr av stål, så kommer de flesta att bli imponerade av de maximala ljudtrycksnivåer jag uppnår.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34916
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Bäst presterande högtalarna under miljonen?

Inläggav Morello » 2021-09-21 20:51

Jag råkar veta att det finns ett volymreglage i form av en Sentec SC9 med stegad dämpsats. :D
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6250
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Bäst presterande högtalarna under miljonen?

Inläggav I-or » 2021-09-21 20:54

goat76 skrev:Varför vill man ha en sådant ljudtryckskapacitet i kontrollrummet, är det inte vettigare att hålla sig runt och omkring normala och mer förväntade bruksnivåer vid mixning?

Det bör väl bli avsevärt mycket svårare att avgöra kanalernas individuella nivåer sinsemellan då precis allt låter öronbedövande högt. :)


Jo, men på detta sätt säkerställer man att distorsionen vid lågfrekventa ljudtrycksnivåer om 110 dB eller så är närmast helt distorsionsfria. Dessutom ska man inte underskatta imponatoreffekten när man vill sälja in studions tjänster.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn
 
Inlägg: 7327
Blev medlem: 2003-06-14
Ort: Uppsala

Re: Bäst presterande högtalarna under miljonen?

Inläggav Thomas_A » 2021-09-21 21:01

Pratar ni om kapaciteten av högtalarna eller högtalarna i det rum de står på Studio Blue? Inklusive rumsvolym och väggstöd?
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Bäst presterande högtalarna under miljonen?

Inläggav goat76 » 2021-09-21 21:07

I-or skrev:
goat76 skrev:Varför vill man ha en sådant ljudtryckskapacitet i kontrollrummet, är det inte vettigare att hålla sig runt och omkring normala och mer förväntade bruksnivåer vid mixning?

Det bör väl bli avsevärt mycket svårare att avgöra kanalernas individuella nivåer sinsemellan då precis allt låter öronbedövande högt. :)


Jo, men på detta sätt säkerställer man att distorsionen vid lågfrekventa ljudtrycksnivåer om 110 dB eller så är närmast helt distorsionsfria. Dessutom ska man inte underskatta imponatoreffekten när man vill sälja in studions tjänster.


Då är jag med, tack. :)

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6250
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Bäst presterande högtalarna under miljonen?

Inläggav I-or » 2021-09-21 21:20

Thomas_A skrev:Pratar ni om kapaciteten av högtalarna eller högtalarna i det rum de står på Studio Blue? Inklusive rumsvolym och väggstöd?


Man bör alltid separera källans egenskaper från rummets när man anger kapacitet (vilket man gör med mätningar enligt t.ex. CEA 2010), annars blir det bara en ordentlig röra. Egentligen skulle man kunna ange linjär luftpumpningskapacitet, eller ännu hellre volymhastighet [m^3/s], som funktion av frekvens istället för ljudtrycksnivåer eftersom det förstnämnda är direkt relaterat till källstyrkan och det då inom rimliga gränser inte spelar någon roll hur man har mätt (om man förutsätter att man håller sig till distorsionsgränserna i CEA 2010).
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9598
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Bäst presterande högtalarna under miljonen?

Inläggav sprudel » 2021-09-21 21:49

Morello skrev:Bas-systemet i Studio blue (där jag varit många gånger) består av fyra basreflexlådor där varje låda är bestyckad med ett element av typ Ino Audio W154. Totalt fyra element således.


Konstiga Z. Enligt manifestet har varje Profundus Z två st 25,2 cm element.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn
 
Inlägg: 7327
Blev medlem: 2003-06-14
Ort: Uppsala

Re: Bäst presterande högtalarna under miljonen?

Inläggav Thomas_A » 2021-09-21 21:58

I-or skrev:
Thomas_A skrev:Pratar ni om kapaciteten av högtalarna eller högtalarna i det rum de står på Studio Blue? Inklusive rumsvolym och väggstöd?


Man bör alltid separera källans egenskaper från rummets när man anger kapacitet (vilket man gör med mätningar enligt t.ex. CEA 2010), annars blir det bara en ordentlig röra. Egentligen skulle man kunna ange linjär luftpumpningskapacitet, eller ännu hellre volymhastighet [m^3/s], som funktion av frekvens istället för ljudtrycksnivåer eftersom det förstnämnda är direkt relaterat till källstyrkan och det då inom rimliga gränser inte spelar någon roll hur man har mätt (om man förutsätter att man håller sig till distorsionsgränserna i CEA 2010).


Helt ok, bara man är medveten om hur det hela är uppmätt. I Studio Blues fall handlar det om uppmätningen i det specifika rummet med det systemet. Att ljudtryckskapaciteten sjunker rejält i frifält är det ingen som betvivlar.
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig
 
Inlägg: 7533
Blev medlem: 2003-08-17
Ort: Ulm, Tüskland

Re: Bäst presterande högtalarna under miljonen?

Inläggav Rydberg » 2021-09-21 22:01

sprudel skrev:
Morello skrev:Bas-systemet i Studio blue (där jag varit många gånger) består av fyra basreflexlådor där varje låda är bestyckad med ett element av typ Ino Audio W154. Totalt fyra element således.


Konstiga Z. Enligt manifestet har varje Profundus Z två st 25,2 cm element.

Så såg Z ut innan nuvarande version. Har för mig att TC-sounds byggde elementen och att många element fick kasseras för att de inte höll måttet.
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
music4ever
 
Inlägg: 3312
Blev medlem: 2012-04-18

Re: Bäst presterande högtalarna under miljonen?

Inläggav music4ever » 2021-09-21 22:28

sprudel skrev:
Morello skrev:Bas-systemet i Studio blue (där jag varit många gånger) består av fyra basreflexlådor där varje låda är bestyckad med ett element av typ Ino Audio W154. Totalt fyra element således.


Konstiga Z. Enligt manifestet har varje Profundus Z två st 25,2 cm element.


Nya ja, gamla hade 15 tums element istället.

Användarvisningsbild
music4ever
 
Inlägg: 3312
Blev medlem: 2012-04-18

Re: Bäst presterande högtalarna under miljonen?

Inläggav music4ever » 2021-09-21 22:29

Vintologi skrev:Behöver veta vad som redan finns så jag kan se ifall jag kan göra något bättre. Det jag har sett hittills har dock inte varit speciellt bra (oavsett pris) ofta är det svårt att ens hitta mätningar.


Börja med och bygg ett par egna högtalare innan du ens försöker tänka på starta AB eller dyl.

Vintologi
 
Inlägg: 97
Blev medlem: 2021-08-20

Re: Bäst presterande högtalarna under miljonen?

Inläggav Vintologi » 2021-09-21 22:39

music4ever skrev:Börja med och bygg ett par egna högtalare innan du ens försöker tänka på starta AB eller dyl.

Jag har redan förklarat varför det är dålig idé. Det är bättre att registrera AB innan jag börjar med prototypbygge så att jag kan dra av hela kostnaden ifrån eventuell framtida vinst plus att man då slipper 25% momspålägg.

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn
 
Inlägg: 3107
Blev medlem: 2005-04-12

Re: Bäst presterande högtalarna under miljonen?

Inläggav schmutziger » 2021-09-21 22:40

Ang 15" profundus-Z och inte det nymodiga Profundus YY-2

Modell Profundus Z-2
Baselement: 2 st 33 cm
Impedans: 5 ohm eller 20 ohm (eller 2,5/10/40 ohm i mono)
Placering: Hörn med omnejd (¼ rumsbredd) eller inmätt installation
Kontinuerlig effekt: 1500 W (2*750 W)
Känslighet (ensam Z): 101 dB-2,83 V (¼ sfär)
Rek.först.eff: 2 * 600 W (räknat i 8 ohm)
Frekvensomfång-1dB*: 17 - 200 Hz (-3 dB @ 14 Hz)
Högsta ljudtryck (Z-2) 18 Hz: >133 dB i rum, kontinuerligt (400+400 W)
Dimension(b*h*d, cm): 2st 55*95*65 (250)

Börja räkna nu isidor! :)

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15187
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Bäst presterande högtalarna under miljonen?

Inläggav Harryup » 2021-09-21 22:47

DU kan köpa ett färdigt AB på 1-2 dagar. Vad är problemet?

Användarvisningsbild
pLudio
 
Inlägg: 2399
Blev medlem: 2003-06-17
Ort: Stockholm

Re: Bäst presterande högtalarna under miljonen?

Inläggav pLudio » 2021-09-21 22:57

Man får även Vivid Audio GIYA G1 Spirit för under miljonen.

Bild
Caveat auditor. If bass was "faster" it would be "treble."

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster