Hur mäter man en illusion?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Hur mäter man en illusion?

Inläggav Bill50x » 2021-09-25 18:30

Conan skrev:
Bill50x skrev:
Conan skrev:Det där är ju intressant och jag brukar tänka; Tänk om utvecklingen från säg 50-talet hade övervägande handlat om "tweaks" som inte hade med anläggningen att göra utan mer omgivningen och personen som lyssnar.

Det är ju synnerligen svårt att standardisera eller ens mäta denna form av påverkan. Skulle nog själv ha svårt för ett album med baksidestexten "Innan du lyssnar på detta album rekommenderas en minst 10 minuter lång dusch i 45-gradigt vatten och tvagning med olivoljetvål samt ett intag av minst 33 cl Belgian Brown Ale och åtminstone 10 minuters vila i den metallfria lyssningsfotöljen".

Ja det är svårt att standardisera, mäta och också bedriva normal produktutveckling med ormolja. Kommer oljan från två snokar att vara bättre än en mot den brustna blindtarmen? 8)

För min del handlar det inte om ormolja utan saker som faktiskt påverkar vårt lyssnande. A tt en apparat kan låta annorlunda än en annan eller högtalare som låter olika, det kan de flesta av oss acceptera. Fast det finns dem som anser att elektronik idag inte skiljer sig åt utan allt beror på högtalarna.

Några anser också att akustiken i lyssningsrummet är viktig, kanske tom mer än högtalarna.

Men sedan börjar det bli svårt. Att man som person kan vara påverkad av olika saker, det verkar väldigt svårt att acceptera. Ändå vet alla observanta att vi har bra och dåliga dagar. Vissa dagar låter allt skit och då brukar vi skylla på strömmen, andra dagar låter det suveränt bra och detta beror naturligtvis på den lilla grejagrunken vi köpte för alldeles för många tusenlappar för någon månad sedan. Att miljön runt omkring oss inte bara är akustik, det är tufft arr föestå. Att ett akustikbehandlat ((kraftigt dämpat) rum kanske inte är en bra miljö att vistas i föresvävar inte många.

Vi påverkas av många olika saker när vi lyssnar på musik, låt oss inte kalla allt som inte passar in i vår världsbild för ormolja, det finns tillräckligt mycket sådant ändå.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad
 
Inlägg: 16423
Blev medlem: 2009-01-06

Re: Hur mäter man en illusion?

Inläggav Strmbrg » 2021-09-25 19:15

Den där duschen jag talar om skall väl nämnas sker i gängse kranvatten och med en erforderlig mängd för ändamålet avsett rengöringsmedel.
Jag duschar således inte i ormolja.

Duschen är ingenting magiskt, det är ren vederkvickelse.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
Conan
 
Inlägg: 5170
Blev medlem: 2003-11-18
Ort: Stockholm

Re: Hur mäter man en illusion?

Inläggav Conan » 2021-09-25 23:35

Strmbrg skrev:Den där duschen jag talar om skall väl nämnas sker i gängse kranvatten och med en erforderlig mängd för ändamålet avsett rengöringsmedel.
Jag duschar således inte i ormolja.

Duschen är ingenting magiskt, det är ren vederkvickelse.


Ja jo visst, men det kanske finns "utveckling" att göra vad gäller duschandet? Hur varmt ska vattnet vara? Hur länge ska du duscha? Ska du börja varm och sluta kallare, eller tvärt om? Vilken duschtvål är den optimala? Ska man schamponera först eller sist? Kanske ska du testa med och utan balsam? Vilken handduk är den optimala? Ska du torka dig helt torrt och riskera att bli lite svettig i värmen eller kanske torka lättare utan att bli svettig och självtorka det sista i lyssningsfåtöljen?

Du ser, det finns en hel värd därute att utforska vad gäller duschning och HiFi! Och sen har vi kombinationer av ovanstående involverat musiken också:

- Liten jazztrio = varm dusch med ett kort, kallt avslut. Endast duschtvål - inget schampo. Den tjocka, vita handduken och sen eftersvettas i badrummet. Ett kallt glas mjölk och sen på med myspyjamasen. Endast DÅ blir upplevelsen av musiken optimal.

- Beethoven symfoni = Riktigt varm dusch. Schampo, tvål och sen balsam. Den tunnare, blåa handduken men inte torka för mycket. Ut halvblöt och hämta en småljummen och avslagen Pepsi Max. Slå sig ner med handduken runt höften i fåtöljen. Endast DÅ blir upplevelsen av den musiken optimal.

Dessa båda förfaranden måste självfallet provas ut noga under decennier av lyssning och testande. :)

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad
 
Inlägg: 16423
Blev medlem: 2009-01-06

Re: Hur mäter man en illusion?

Inläggav Strmbrg » 2021-09-26 08:59

Roligt eller tramsigt? Kanske både och.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
Conan
 
Inlägg: 5170
Blev medlem: 2003-11-18
Ort: Stockholm

Re: Hur mäter man en illusion?

Inläggav Conan » 2021-09-26 10:41

Ja eller kanske t.o.m. tänkvärt? Det fokus vår tilltänkte audiofil ägnar åt att hitta den optimala duschen, ägnar andra år att hitta rätt strömrenare, usb-kablar eller dämpfötter under CD-spelaren.

Tweakofilen: Jag har testat duschprocedurer enligt Conans inlägg ovan.

Normala ljudentusiasten: Jag tar en vanlig dusch bara för det är nice att hjärnan "snäpper upp" lite innan lyssningen.

Tweakofilen: Jag har senaste fem veckorna testat olika strömkablar. Det är viktigt att testa dem på olika tider för strömmens kvalitet varierar kraftigt en tidig söndagsmorgon kontra en onsdag kl 18. Det är också viktigt att testa strömkabelns olika placering i anläggningen (till CD-spelare, vinylspelare, för- eller slutsteg).

Normala ljudentusiasten: Jag kopplade in försteget med den medföljande nätsladden och där sitter den bra.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad
 
Inlägg: 16423
Blev medlem: 2009-01-06

Re: Hur mäter man en illusion?

Inläggav Strmbrg » 2021-09-26 11:31

Kan du kanske vara lite mer rakt på sak och berätta vad du har för konkreta kommentarer till huruvida en dusch påverkar mig som mottagare av luftmolekylrörelserna och huruvida den påverkan kan ha (eller inte ha) någon inverkan på den process som får mig att omvandla dessa luftmolekylrörelser till förnimmelsen av en orkester?
Förklara gärna hur DU resonerar?

Kan vi vara - eller är vi inte - eniga om att det inte låter utan att någon hörande utsätts för luftmolekylrörelserna till exempel? Och inte bara ja eller nej på det, utan mycket gärna ditt resonemang bifogat. :)
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5147
Blev medlem: 2016-08-01

Re: Hur mäter man en illusion?

Inläggav dewpo » 2021-09-26 11:38

Varför ljuga? En illusion mäts förstås i antalet vilseledda!


Tweakofilen: -Jag såg Jesus gå på vatten, han måste vara guds son!
Normala ljudentusiasten: -Jo han är en duktig illusionist den där Jesus, men guds son nja.

Tweakofilen: -Jag såg Jesus uppstiga från de döda, han är guds son!
Normala ljudentusiasten: -Dom tog ner honom för tidigt, han kvickna till, så vad?

Tweakofilen: -Jag har blivit frälst, sett ljuset, jag ska få leva för evigt!
Normala ljudentusiasten: -Verkligheten kommer ifatt dig också :twisted:
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad
 
Inlägg: 16423
Blev medlem: 2009-01-06

Re: Hur mäter man en illusion?

Inläggav Strmbrg » 2021-09-26 11:44

dewpo skrev:Varför ljuga? En illusion mäts förstås i antalet vilseledda!


Tweakofilen: -Jag såg Jesus gå på vatten, han måste vara guds son!
Normala ljudentusiasten: -Jo han är en duktig illusionist den där Jesus, men guds son nja.

Tweakofilen: -Jag såg Jesus uppstiga från de döda, han är guds son!
Normala ljudentusiasten: -Dom tog ner honom för tidigt, han kvickna till, så vad?

Tweakofilen: -Jag har blivit frälst, sett ljuset, jag ska få leva för evigt!
Normala ljudentusiasten: -Verkligheten kommer ifatt dig också :twisted:


Kan du utveckla det där?
:D
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5147
Blev medlem: 2016-08-01

Re: Hur mäter man en illusion?

Inläggav dewpo » 2021-09-26 12:26

"DAC A" presterar dåligt vid 44100 Hz sampelfrekvens stigande distorsion mot 20000 Hz och avrullande frekvensgång.
Den presterar dock väl vid 192000 Hz sampelfrekvens och uppåt (i det hörbara delen av ljudet!)!
Detta felaktiga beteende har medvetet konstruerats in i produkten för att promota försäljningen av "HD ljud filer B" och den "magiska lådan C"
Det vore en smal sak att med dagens teknologi göra en "DAC X" som presterade väl på CD filer!
Men konstruktionen av en "DAC A" som kräver antingen "HD ljud filer B" eller "magiska lådan C" för att låta väl är mer lukrativ!
Därför byggs det felaktiga betandet in i nästan alla DAC enheter.
För att förstå mekanismerna bakom så måste man ha insikt om att det är samma ekonomiska intressen som tjänar pengar på både produkt A, B och C!
Man har alltså skapat en illusion av att vi hör bättre än vi gör och att ljudfiler måste vara av höger kvalité än de egentligen behöver.
Alternativt att det krävs en magisk låda för att återställa det egentligen tillräckliga ljudet.
När sanningen egentligen är att DAC enheterna misshandlar det egentligen tillräckligt bra ljudet med flit!
För att det är lukrativast att göra så.

Illusionen är dock inte som vissa på faktiskt propagerar att den dåliga "DAC A" låter prima på CD filer :wink:
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad
 
Inlägg: 16423
Blev medlem: 2009-01-06

Re: Hur mäter man en illusion?

Inläggav Strmbrg » 2021-09-26 12:31

Åkej, du syftar således på andra saker än illusion av verklighet vid hemmamusiklyssning.
Då är jag nog med.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15183
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Hur mäter man en illusion?

Inläggav Harryup » 2021-09-26 13:12

Jag ser ju inte att kretstillverkare har det målet och att det sen skulle finnas en klan likt andra klaner som alla hade infiltrerat HiFi-tillverkarna jorden runt. Men det kan ju vara att jag inte blivit kontaktad av någon av deras medlemmar, ännu.

Användarvisningsbild
Conan
 
Inlägg: 5170
Blev medlem: 2003-11-18
Ort: Stockholm

Re: Hur mäter man en illusion?

Inläggav Conan » 2021-09-26 13:52

Strmbrg skrev:Kan du kanske vara lite mer rakt på sak och berätta vad du har för konkreta kommentarer till huruvida en dusch påverkar mig som mottagare av luftmolekylrörelserna och huruvida den påverkan kan ha (eller inte ha) någon inverkan på den process som får mig att omvandla dessa luftmolekylrörelser till förnimmelsen av en orkester?
Förklara gärna hur DU resonerar?

Kan vi vara - eller är vi inte - eniga om att det inte låter utan att någon hörande utsätts för luftmolekylrörelserna till exempel? Och inte bara ja eller nej på det, utan mycket gärna ditt resonemang bifogat. :)


Hur vi upplever musik (live eller inspelad) kan såklart påverkas av det allmänna välmående, piggheten och hur "sugen" vi är att lyssna på musik för stunden. Om det handlar om just "förnimmelsen av en orkester" vet jag inte men förnimmelsen är ju en del av den generella upplevelsen, så varför inte.

Men vi kan ju vara överens om att effekten av duschen ligger bara hos lyssnaren. En oduschad medlyssnare kommer inte att höra någon effekt. Det är inget i själva luftmolekylrörelsen som påverkas av duschen. Tänk om det i många fall är samma sak med den dyra strömsladden eller konerna under CD-spelaren? Det som "händer" har inget med det fysikaliska ljudet att göra, utan hela effekten händer hos lyssnaren? :)

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad
 
Inlägg: 16423
Blev medlem: 2009-01-06

Re: Hur mäter man en illusion?

Inläggav Strmbrg » 2021-09-26 14:27

Ja, och det krävs en lyssnare för att det skall bli något ljud överhuvudtaget. Åtminstone som jag för närvarande resonerar.
Avsändar-prestanda och mottagar-prestanda är - båda två - förutsättningar för att jag ska förstå att det är mormor som talar i luren såväl som att det är en trumpet som tutar.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Föregående

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 13 gäster