Brist på "sameness"

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad
 
Inlägg: 16426
Blev medlem: 2009-01-06

Brist på "sameness"

Inläggav Strmbrg » 2021-09-26 09:18

Kanske har jag fortfarande "sameness" i viss grad, men det är fasen vad svårt det är att höra lika mellan olika inspelningar. :D

Allteftersom åren gått så verkar mer och mer av karaktär hos "avsändardelen" *) ha ersatts av neutralitet. Åtminstone så blir karaktären hos olika inspelningar en alltmer påtaglig faktor. Det kan man ju såklart diskutera vad det egentligen beror på.
Vissa egenheter, så som kanske främst brister i djupbas-domänen, finns uppenbarligen kvar (har inte överhuvudtaget engagerat mig i att åtgärda det), men det tycks inte bidra till sameness utan snarast vara ganska oväsentligt i sammanhanget. Åtminstone på det stora hela taget.

*) Kanske det är känt vad jag avser med "avsändardelen" vid det här laget, men det är alltså allt i överföringskedjan innan örat.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15188
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Brist på "sameness"

Inläggav Harryup » 2021-09-26 10:35

Grader av sameness får ju alla anläggningar i sitt samspel med rummet och den aktuella placeringen.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad
 
Inlägg: 16426
Blev medlem: 2009-01-06

Re: Brist på "sameness"

Inläggav Strmbrg » 2021-09-26 11:23

Harryup skrev:Grader av sameness får ju alla anläggningar i sitt samspel med rummet och den aktuella placeringen.


Visst, men nu syftar jag på helheten, summan, vad som når örat. Hur apparaturen "låter" har jag ingen större koll på, eftersom den måste stå och "låta" i ett rum. Åtminstone i det praktiska normalfallet.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15188
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Brist på "sameness"

Inläggav Harryup » 2021-09-26 13:16

Strmbrg skrev:
Harryup skrev:Grader av sameness får ju alla anläggningar i sitt samspel med rummet och den aktuella placeringen.


Visst, men nu syftar jag på helheten, summan, vad som når örat. Hur apparaturen "låter" har jag ingen större koll på, eftersom den måste stå och "låta" i ett rum. Åtminstone i det praktiska normalfallet.


Ja, och jag tänker också på vad man hör. Man hör ju alltid summan av allt. Även om man skulle plocka ut någon defekt så är ju det summan av allt tills man åtgärdat defekten på något sätt.


Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 14 gäster