Inställnings hjälp, denon avr2105

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

niklasmagnus

Inställnings hjälp, denon avr2105

Inläggav niklasmagnus » 2005-08-11 18:00

Jag har en Denon avr 2105 hembioreceiver och JmLab Sib&Cub system. Nu är det så att jag köpt ett par golvare som jag bara ska köra stereomusik med.
Denonen har en massa inställningar med avstånd, nivå mm till högtalarena men jag vill bara att dessa inställningar ska ändra bioläget (sib&cub-systemet) och att golvarna körs "direkt" (utan hjälp av suben).
Innnan jag fick golvarna så körde jag Autosetup där alla högtalare blev SMALL och suben YES. Nu har jag kopplat in golvarna på "speaker B" men suben är ändå på så jag måste slå av den manuelt.
Har jag kopplat rätt och fått inställningarna rätt?

MVH
Niklas

golvarna är ett par AE 120

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Re: Inställnings hjälp, denon avr2105

Inläggav Johan_Lindroos » 2005-08-12 00:43

Jag ser att du frågat samma fråga på två olika forum utan att fåttt något svar, och väljer att svara här.

När jag läst din fråga en extra gång ser jag att du har två högtalarsystem. Först hade jag formulerat ett svar till dig då jag trodde du bara ville ha "subb av eller på" och använda dina golvhögtalare som frontsystem. Men nu tror jag att jag förstått din fråga.

Om du hade haft t.ex. förstärkaren av fabrikat Harman Kardon, så hade du fritt kunnat välja olika högtalarkonfigurationer för olika ingångar och därigenom uppnått det önskade resultatet.

Men nu har du Denon, så blir det mer komplicerat.

Det är säkert bra att köra de små JM-labbarna högpassfiltrerat ("small").

Min fråga till dig blir nu istället:

Vad tycker du att du har för fördelar genom att ha två olika högtalarvarianter för höger och vänster?

Det jag tänker på är om det helt enkelt kanske blir bättre totalljud om du använder de nya golvhögtalarna enbart för höger och vänster fram. Sedan skulle du kunna skippa centern och köra "phantom" istället. Det brukar funka mycket bra om högtalarna är välplacerade och man sitter centrerat. Visst, har du kvar centern, så finns viss risk för konstig klang. SEdan föreslår jag att du tar de överblivna JM-lab-höger och vänster fram och sätter de bak istället så får du mycket mer omslutande ljud. Ställ då in systemet så att du har fyra bakkanaler (höger sida och höger bak, samt vänster sida samt vänster bak). Jag tror det blir total sett den bästa kompromissen. Om du vill kan du ju fortfarande ha kvar centerhögtalaren, och prova av och på, ofta är ju centern mycket svår att få i samma höjd som höger och vänster framhögtalare, varför ljudbilden blir väldigt konstig eftersom den varierar i höjdled, p.g.a. TV:n sitter där centern borde vara placerad.

Sedan kan du gå vidare för framtiden om du vill. T.ex. om du hade haft kanske minst två högpresterande subbwoffrar så hade du kunnat högpassfiltrera frontarna, och därigenom kunnat uppnå högre ljudtryckskapacitet och lägre distorsion, för BÅDE musik OCH filmljud. Men jag förmodar att din tanke med subbwoffern är att få lite extra basmuller när du kör film.

Nu kanske svaret blev lite konstigt p.g.a. att jag missuppfattade din fråga först. Hoppas att det kan ge åtminstone någon input. Och kom gärna med frågor tillbaka om jag missuppfattat det du vill veta, så kan vi säkert komma fram till något bra till slut.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

niklasmagnus

Inläggav niklasmagnus » 2005-08-12 13:29

Johan_Lindroos skrev:Först hade jag formulerat ett svar till dig då jag trodde du bara ville ha "subb av eller på"

Har fått svaret att subben ligger på pre-out och att man får helt enkelt slå av den manuellt.

Johan_Lindroos skrev:Vad tycker du att du har för fördelar genom att ha två olika högtalarvarianter för höger och vänster?

Lite bakgrund till detta: Jag har alltid kört hembio då detta har varit det större intresset men nu har jag fastnat mer och mer för stereo (2kanaligt) och vill där med bygga ett bra stereosystem.
Av min uppfattning av det jag läst på alla forum så blir det bäst att separera systemen. Just det här med klang matchningen när det är olika fabrikat.
Men nu när jag får så här bra frågor så inser jag nog att det kan vara bra att köra ihop systemen och få samma sterepljud och lite bättre bioljud (lite klang missmatchning om man kör med jmlab center dock).

Efter att jag läst ditt inlägg Johan provade jag att köra golvarna i biosystemt (5.1) och det var lyckat. Jag provade även att koppla bort centern (4.1) men tyckte det saknades lite där framme då. Visst, jag har inte provat med optimal placering av golvarna men det blev mer närvaro med centern på, dock lite kang missmatchning, men jag får nog leva med det då.

En liten fråga om hur jag ska placera alla bakhögtalare när jag har soffan direkt mot bakväggen (ca 10cm). Jag har höger/vänster bak uppe i taket i var sitt hörn för att få största avståndet till lyssnarna och där med mesta spridning.

MVH
Niklas

niklasmagnus

Inläggav niklasmagnus » 2005-08-12 13:34

glömde fråga om setup inställningarna för bioläge påverkar stereoljudet nå mär man använder golvarna som A-speaker i 5.1systemt.
Jag vill ju inte ha olika ljudnivår på h/v högtalare när jag lyssnar på musik.

Kan väll tillägga att jag använder dvdspelarn som cdspelare oxå men med analoga kablar till receivern.

niklasmagnus

Inläggav niklasmagnus » 2005-08-27 19:59

niklasmagnus skrev:
Johan_Lindroos skrev:En liten fråga om hur jag ska placera alla bakhögtalare när jag har soffan direkt mot bakväggen (ca 10cm). Jag har höger/vänster bak uppe i taket i var sitt hörn för att få största avståndet till lyssnarna och där med mesta spridning.

MVH
Niklas

Kan nån säg hur jag ska göra med placeringen

Återgå till Generellt om hifi