Ljudkvalitet hos ljudbokstjänsterna? Tex. Bookbeat, Storytel

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
AnotherDrinkPlease
 
Inlägg: 576
Blev medlem: 2003-08-28
Ort: Sundsvall

Ljudkvalitet hos ljudbokstjänsterna? Tex. Bookbeat, Storytel

Inläggav AnotherDrinkPlease » 2021-10-13 14:30

Hej på er,

Jag lyssnar ibland på annat än musik. Har reagerat på att det för det mesta låter väldigt komprimerat och "burkigt". Jag har testat tjänsterna Storytel och Bookbeat.

Är det någon av er som har koll på om det finns ljudbokstjänster som låter bättre? Någon annan som reflekterat över samma sak eller vet vad det är för kvalitet på deras ljud? :?:

De verkar inte direkt skylta ljudet och det känns som om att medvetenheten kring ljudet inte riktigt har kommit till den branschen, till motsats till streamingtjänsterna som erbjuder musik.

Användarvisningsbild
nuffe
 
Inlägg: 2340
Blev medlem: 2010-09-28
Ort: Lerum

Re: Ljudkvalitet hos ljudbokstjänsterna? Tex. Bookbeat, Stor

Inläggav nuffe » 2021-10-13 20:41

Lyssnar ganska ofta ljudböcker men alltid på CD, där är oftast ljudkvaliteten alldeles utmärkt.
Är det dessutom en duktigt uppläsare ser man filmen/pjäsen spelas upp i sitt inre!

Henrik

PS så tyvärr kan jag inte hjälpa dig.

Användarvisningsbild
AnotherDrinkPlease
 
Inlägg: 576
Blev medlem: 2003-08-28
Ort: Sundsvall

Re: Ljudkvalitet hos ljudbokstjänsterna? Tex. Bookbeat, Stor

Inläggav AnotherDrinkPlease » 2021-10-13 21:20

Tänkte besvara lite själv :)

Jag skrev till respektive kundtjänst med tanke på att jag inte hittade informationen på hemsidorna. Uppdaterar när fler av tjänsterna besvarar.

Storytel:

"Hej! 

Nya ljudböcker spelas generellt in med mycket hög ljudkvalitet, och vi erbjuder 128 kbps. De exakta nivåerna varierar dock något mellan olika förlag. Vad gäller samarbetet med Spotify pågår arbetet med integrationen, och vi ber att få återkomma om detaljerna.

Ha en underbar dag!"

Användarvisningsbild
AnotherDrinkPlease
 
Inlägg: 576
Blev medlem: 2003-08-28
Ort: Sundsvall

Re: Ljudkvalitet hos ljudbokstjänsterna? Tex. Bookbeat, Stor

Inläggav AnotherDrinkPlease » 2021-10-14 20:37

Bookbeat

"Mono 56kbit, stereo 96kbit är det. Om man jämför med musik är det ganska lågt så klart men tal kräver inte lika mycket som musik, så det är därför. Hör av dig om du har fler frågor!"

AlbertHall
 
Inlägg: 1511
Blev medlem: 2019-11-13

Re: Ljudkvalitet hos ljudbokstjänsterna? Tex. Bookbeat, Stor

Inläggav AlbertHall » 2021-10-14 22:21

Det är ju tal som återges, eller hur? Bättre att lägga vikt på vem som är uppläsare. Det har sådär 10 000 gånger större betydelse.

Användarvisningsbild
AnotherDrinkPlease
 
Inlägg: 576
Blev medlem: 2003-08-28
Ort: Sundsvall

Re: Ljudkvalitet hos ljudbokstjänsterna? Tex. Bookbeat, Stor

Inläggav AnotherDrinkPlease » 2021-10-15 07:02

AlbertHall skrev:Det är ju tal som återges, eller hur? Bättre att lägga vikt på vem som är uppläsare. Det har sådär 10 000 gånger större betydelse.


Det ena utesluter inte det andra. För det mesta tal, ibland bakgrundsljud. Naturligtvis är uppläsare viktig. På samma sätt som artist/band är viktig när man lyssnar på musik eller skådespelare är viktiga när man ser på film.

Om det finns snarlika tjänster där det skulle visa sig att någon av dem är bättre än någon annan ur ett ljudkvalitetsperspektiv så kan det finnas de som är intresserade utav vetskapen om det. Jag är en av dem.

När mp3 slog igenom på sent 90-tal så tyckte jag att ovan kvalitet på filerna var helt ok. Nu skulle jag dock gärna se att det fanns alternativ där man som kunsument precis som hos streamingtjänsterna för musik hade alternativet att välja högre upplösning.

Användarvisningsbild
AnotherDrinkPlease
 
Inlägg: 576
Blev medlem: 2003-08-28
Ort: Sundsvall

Re: Ljudkvalitet hos ljudbokstjänsterna? Tex. Bookbeat, Stor

Inläggav AnotherDrinkPlease » 2021-10-15 10:52

Adlibris

"Jag har kollat lite kring din fundering men jag kan inte hitta någon information om det.

Vi måste hänvisa dig till leverantör elelr förlag för att få svar på din fråga.

Beklagar detta."

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6262
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Ljudkvalitet hos ljudbokstjänsterna? Tex. Bookbeat, Stor

Inläggav I-or » 2021-10-15 14:36

Det är förvånande att man snålkodar så illa att t.o.m. tal påverkas påtagligt.

Om man funderar lite angående ungefär hur många strömmar som t.ex. Bookbeat måste hålla igång samtidigt (de har ca 400 000 betalande användare som genomsnittligt lyssnar 24 timmar per månad, vilket betyder att man som dygnsmedelvärde håller igång 13 000 strömmar (+ några gratiserbjudanden) och förstås några gånger mer maximalt), så ser man att serverkapaciteten knappast kan anses vara svårhanterlig eftersom det handlar om några Gb/s under höglast med en bithastighet om 64 kb/s (Bookbeat utnyttjar alltså 56-96 kb/s och Storytel 48-128 kb/s beroende på när boken lades in i systemet). Det lär dock ha varit ännu värre för 10-15 år sedan med bithastigheter om 32 kb/s.

Med en omsättning på ca 500 Mkr borde man ha råd med hygglig serverkapacitet, men som vanligt sparar man in på allt så länge som inte alltför många kunder klagar. Man tycks dock ha börjat inse problemet eftersom bithastigheten har ökat märkbart de senaste åren.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

jansch
 
Inlägg: 3695
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Ljudkvalitet hos ljudbokstjänsterna? Tex. Bookbeat, Stor

Inläggav jansch » 2021-10-15 16:39

Jag använder Storytel och oftast med en Beoplay1 eller i bilen (också B&O grejor), sällan hörlurar.
Jag tycker att det låter helt OK.
TAL kräver ganska bra återgivning för att låta bra, vi är väldigt känsliga för korrekt "röstigenkänning" dock behöver vi inte allra lägsta basen men åtminstone t.ex "s"-ljud låter färgade om vi inte får med diskanten fullt ut. Sådär 150 Hz till åtminstone 10kHz i bandbredd krävs.
Allt över ca 250 - 3500 Hz handlar egentligen bara om "att låta bra" och påverkar inte uppfattbarheten.

Användarvisningsbild
Kurben
 
Inlägg: 224
Blev medlem: 2014-04-03

Re: Ljudkvalitet hos ljudbokstjänsterna? Tex. Bookbeat, Stor

Inläggav Kurben » 2021-10-15 19:23

Jag använder Nextory. Använder uteslutande hörlurar, Sony brusreducering 900 någonting..

Tycker det är större skillnad mellan förlag i ljudkvalitet. En del sämre och en del bättre. Men man hör definitivt att det är kompression i alla lägen. Nu bryr jag mig inte så mycket men lite stör det. Vad jag hellre skulle vilja ha i appen är en ställbar dynamisk kompression då man vistas i bullriga miljöer, såsom bil etc. Vissa uppläsare är ju mer teatraliska vilket gör att det ibland kan bli svårare att höra. Men generellt är de väldigt duktiga.

Användarvisningsbild
Vigor
 
Inlägg: 711
Blev medlem: 2006-10-07
Ort: Stockholm

Re: Ljudkvalitet hos ljudbokstjänsterna? Tex. Bookbeat, Stor

Inläggav Vigor » 2021-10-30 16:41

Förra årtusendet ringde och vill ha tillbaks sin usla ljudkvalitet.

All snålkoda så illa att det ger hörbara artefakter är under all kritik. Det finns INGET användningsområde där det är försvarbart in this day and age.

För övrigt så finns det fler, och värre (om än mer förståeliga) fel i ljudkvalitén på ljudböckerna. Själva inspelningarna är oftast väldigt dåliga; gjorda i olämpliga akustiska miljöer (typiskt hemma i uppläsarens kök) med sunkig utrustning (nån medioker USB-mick som uppläsaren fått ta med sig hem) av personer (oftast uppläsaren själv) som saknar ljudteknisk kompetens att göra en bra inspelning. Dessutom processeras ljudet oftast något enormt, innan det slutligen snålkodas på ett sätt som osar LAN-party á la 1996.

Jag älskar att lyssna på talböcker. Men det stör mig verkligen att ljudkvalitén är så styvmoderligt behandlad. Den tjänst som såg till att styra upp den biten skulle jag gladeligen betala mer än dubbla priset för.
Jobbar som musikproducent och driver inspelningsstudion Vicsound i Solna

Tell
 
Inlägg: 2111
Blev medlem: 2015-10-27

Re: Ljudkvalitet hos ljudbokstjänsterna? Tex. Bookbeat, Stor

Inläggav Tell » 2021-10-30 21:49

Varför svarar dom du har mailat bara med bitrate o inte codec? Jag menar 32kbps Opus skulle funka finfint för snack medans 256kbps wav skulle låta ganska illa.

Användarvisningsbild
AnotherDrinkPlease
 
Inlägg: 576
Blev medlem: 2003-08-28
Ort: Sundsvall

Re: Ljudkvalitet hos ljudbokstjänsterna? Tex. Bookbeat, Stor

Inläggav AnotherDrinkPlease » 2021-10-30 22:23

Tell skrev:Varför svarar dom du har mailat bara med bitrate o inte codec? Jag menar 32kbps Opus skulle funka finfint för snack medans 256kbps wav skulle låta ganska illa.


Jag vet inte. För mig är det rätt obegripligt att man ska behöva maila kundtjänst för att kunna hitta någon information om specifikationer på vad det är man betalar för.


Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: sammel och 30 gäster