Höger eller vänster lyssnare?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Vänder du höger eller vänster öra mot ljudkällan?

Höger:
6
24%
Vänster:
9
36%
Olika:
6
24%
Hörselproblem påverkar valet:
4
16%
 
Antal röster : 25

JM
 
Inlägg: 4831
Blev medlem: 2011-08-13

Höger eller vänster lyssnare?

Inläggav JM » 2021-10-18 20:17

När du skall lyssna extra nog på ett svagt/otydligt ljud vänder du då höger eller vänster öra mot ljudkällan?
Testa vilket öra som känns naturligt respektive onaturligt att vända mot ett fiktivt ljud. Eller är båda lika naturliga att vända mot ljudkällan.


JM
Neuroscientist. Emotional Beauty is in the Ear of the Listener. "Kill your darlings" => scientific evolution.

jansch
 
Inlägg: 3694
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Höger eller vänster lyssnare?

Inläggav jansch » 2021-10-18 21:04

JM skrev:När du skall lyssna extra nog på ett svagt/otydligt ljud vänder du då höger eller vänster öra mot ljudkällan?
Testa vilket öra som känns naturligt respektive onaturligt att vända mot ett fiktivt ljud. Eller är båda lika naturliga att vända mot ljudkällan.


JM


Detta är en "slamkrypare".....

Vid normal hörsel vänder man näsan mot ljudet förutsatt att frekvensområdet/direktljudet ger förutsättnig för att uppleva riktning.
Valet i undersökningen "dit näsan pekar" borde då finnas.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26687
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Höger eller vänster lyssnare?

Inläggav hifikg » 2021-10-18 21:13

Njae, när jag lyssnar på Billie Eilish måste jag ibland kolla att högtalarna är hela o då kryper jag fram till vänster högtalare först och lyssnar med vänster öra, när jag ålar mig över till höger kanal tror jag att jag använder höger öra, men nu när jag tänker på saken kanske det är vänster öra även då. Åtminstone ibland.
Sitter nöjd :)

JM
 
Inlägg: 4831
Blev medlem: 2011-08-13

Re: Höger eller vänster lyssnare?

Inläggav JM » 2021-10-25 21:47

I denna studie noteras att identiska klickljud registreras tidigare i hjärnstammen från höger öra än från vänster öra.
Mätfel? Finns det någon evolutionär fördel? Blir perceptionen bättre/korrektare?
Kan det finnas en fördel med registrera ett ljud något tidigare med ena örat än med ena örat?

https://www.researchgate.net/publicatio ... al_Hearing

JM
Neuroscientist. Emotional Beauty is in the Ear of the Listener. "Kill your darlings" => scientific evolution.

Användarvisningsbild
Adhoc
 
Inlägg: 3708
Blev medlem: 2005-06-29
Ort: Göteborg

Re: Höger eller vänster lyssnare?

Inläggav Adhoc » 2021-10-25 22:48

Den evolutionära fördelen är att en klar majoritet av jordens befolkning är högerhänt. Hör man lite taskigt och ska höra svaga (klick)ljud är det därför naturligare att lyfta högerhanden mot höger öra än mot vänster. Och övning ger som alltid färdighet, klart högerörat blir bättre än vänster med tiden. 8)

jansch
 
Inlägg: 3694
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Höger eller vänster lyssnare?

Inläggav jansch » 2021-10-25 22:57

JM skrev:I denna studie noteras att identiska klickljud registreras tidigare i hjärnstammen från höger öra än från vänster öra.
Mätfel? Finns det någon evolutionär fördel? Blir perceptionen bättre/korrektare?
Kan det finnas en fördel med registrera ett ljud något tidigare med ena örat än med ena örat?

https://www.researchgate.net/publicatio ... al_Hearing

JM


Menar du att vi vänder näsan åtfel håll?

JM
 
Inlägg: 4831
Blev medlem: 2011-08-13

Re: Höger eller vänster lyssnare?

Inläggav JM » 2021-10-26 08:32

jansch skrev:
JM skrev:I denna studie noteras att identiska klickljud registreras tidigare i hjärnstammen från höger öra än från vänster öra.
Mätfel? Finns det någon evolutionär fördel? Blir perceptionen bättre/korrektare?
Kan det finnas en fördel med registrera ett ljud något tidigare med ena örat än med ena örat?

https://www.researchgate.net/publicatio ... al_Hearing

JM


Menar du att vi vänder näsan åt fel håll?


Det har tidigare varit svårt för mig att förstå hur ljudet blir optimalt när det kommer "on axis". Tids/frekvens/intensitetsskillnader av snarlika frekvenser till direktljudet i närmaste örat och motsatta örat är grundbulten till inte bara spatialt hörande men även till att göra upplevda frekvenskurvan optimal. Detta gäller inte bara ljudreflexer från omgivningen utan även primärt motsatta örats registrerade frekvenser hos direktljudet. Hjärnan beaktar uppenbarligen i tid närliggande frekvensfördelning i hög grad då relativt stora områden i hjärnan är avsatta för denna funktion. Anatomiskt i hörselcentra ligger dessa i tid tidigare registrerade frekvenser vinkelrätt relativt senaste registrerade frekvenser i tonotopisk ordning. Ett sorts kortvarigt arbetsminne. Detta förklarar delvis hur hörselnervernas primärt bredbandiga signaler (upptill flera 100 Hz) kan erhålla den för människan så unika höga frekvensdifferentieringen.
Genom att försena ljudet i ena örat vid ljud "on axis" blir ljudet mer optimerat likt "off axis" ljud.

Evolutionärt är sannolikt "off axis" ljud viktigare att optimera än det som finns framför ögonen och näsan i sagitalplanet men genom försening av ena örats ljud erhålls liknande optimering av upplevt ljud framför näsan.

JM
Neuroscientist. Emotional Beauty is in the Ear of the Listener. "Kill your darlings" => scientific evolution.

jansch
 
Inlägg: 3694
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Höger eller vänster lyssnare?

Inläggav jansch » 2021-10-26 11:43

JM skrev:
jansch skrev:
JM skrev:I denna studie noteras att identiska klickljud registreras tidigare i hjärnstammen från höger öra än från vänster öra.
Mätfel? Finns det någon evolutionär fördel? Blir perceptionen bättre/korrektare?
Kan det finnas en fördel med registrera ett ljud något tidigare med ena örat än med ena örat?

https://www.researchgate.net/publicatio ... al_Hearing

JM


Menar du att vi vänder näsan åt fel håll?


Det har tidigare varit svårt för mig att förstå hur ljudet blir optimalt när det kommer "on axis". Tids/frekvens/intensitetsskillnader av snarlika frekvenser till direktljudet i närmaste örat och motsatta örat är grundbulten till inte bara spatialt hörande men även till att göra upplevda frekvenskurvan optimal. Detta gäller inte bara ljudreflexer från omgivningen utan även primärt motsatta örats registrerade frekvenser hos direktljudet. Hjärnan beaktar uppenbarligen i tid närliggande frekvensfördelning i hög grad då relativt stora områden i hjärnan är avsatta för denna funktion. Anatomiskt i hörselcentra ligger dessa i tid tidigare registrerade frekvenser vinkelrätt relativt senaste registrerade frekvenser i tonotopisk ordning. Ett sorts kortvarigt arbetsminne. Detta förklarar delvis hur hörselnervernas primärt bredbandiga signaler (upptill flera 100 Hz) kan erhålla den för människan så unika höga frekvensdifferentieringen.
Genom att försena ljudet i ena örat vid ljud "on axis" blir ljudet mer optimerat likt "off axis" ljud.

Evolutionärt är sannolikt "off axis" ljud viktigare att optimera än det som finns framför ögonen och näsan i sagitalplanet men genom försening av ena örats ljud erhålls liknande optimering av upplevt ljud framför näsan.

JM


Jag hänger nog inte riktigt med......

I första inlägget står det: "....när du ska lyssna extra noga på ett svagt/otydligt ljud..." d v s selektiv perception har redan uppstått.
Varseblivning att det här borde jag lyssna på oavsett skäl (rädsla/nyfikenhet/igenkänning/förvåning/mm) är avklarad.
I detta fall kan vi givetis göra ett val, medvetet eller omedvetet, att vrida ett öra mot ljudriktningen. Dock, vad började vi med?
- om ljudet uppfattades som ett hot i första skeendet, vänder vi då t.ex högra örat mot ljudriktning?


I studien handlar det om klickljud som hjärnan registrerar tidigare via höger öra trots lika retning av hörseln.
Gör det att vi vänder högra örat till?
En fundering generellt - vrider vi överhuvudtaget på huvudet vid en klicktest när hjärnan vet att det är en test och att vi befinner oss i en trygg/ohotad miljö?

JM
 
Inlägg: 4831
Blev medlem: 2011-08-13

Re: Höger eller vänster lyssnare?

Inläggav JM » 2021-10-27 20:23

Ännu en studie där höger öra verkar var något bättre vänster på att identifiera ljud.

https://www.frontiersin.org/articles/10 ... 96263/full

JM
Neuroscientist. Emotional Beauty is in the Ear of the Listener. "Kill your darlings" => scientific evolution.

Användarvisningsbild
idea
 
Inlägg: 772
Blev medlem: 2010-12-14
Ort: Gbg

Re: Höger eller vänster lyssnare?

Inläggav idea » 2021-10-28 19:12

Hörselnedsättning orsakad av buller är ofta något större på vänster än på höger öra. Speciellt hos personer som använt gevär. Dvs de flesta som gjorde lumpen tidigare. Numer vet jag inte hur det ligger till. Hypotesen är att högerhänta vänder vänster öra mot gevärsmynningen när de siktar och då blir utsatta för mer skottbuller. Även i andra sammanhang kanske man gör samma sak när man "producerar" buller. Däremot så blir det ju inte olika exponering om man är bredvid.
Detta skulle kunna förklara varför man hör bättre på höger öra, speciellt eftersom hörselpåverkan av buller sker långt innan man kan påvisa reella nedsättningar i audiogrammet.
Lite O/T - Ett annat intressant fenomen är att man i början när man startade bullerutredningar på företag överraskande upptäckte att städare och liknande servicepersonal också hade bullerskador. Man hade trott att bara de som stod vid maskinerna blev utsatta och inte tänkt på att alla som vistades i lokalen behövde skyddas från bullerskador. Städarna hade man missat att de också behövde informeras om bullerskador och vikten att bära hörselskydd.
Idea what a great ID

Användarvisningsbild
jonasz
 
Inlägg: 1235
Blev medlem: 2003-07-23

Re: Höger eller vänster lyssnare?

Inläggav jonasz » 2021-10-28 20:08

Jag använder vänster öra först, sen höger om inte tillfredsställande resultat uppnåtts med vänster. Detta trots att jag ofta upplever en "lockkänsla" på vänster och tycker att mitt höger är "bättre". Vänster används alltid vid telefonerande dessutom, konstigt :?
"Det är bara Joakim von Anka och andra med personlighetsstörning som har pengar som mål" Hans Rosling

Användarvisningsbild
jarre
 
Inlägg: 138
Blev medlem: 2008-02-14
Ort: Storvreta, Sweden

Re: Höger eller vänster lyssnare?

Inläggav jarre » 2021-11-05 20:39

Jag detaljlyssnar med höger öra för att upptäcka vissa frekvenser eller konstigheter.
Jag använder uteslutande vänster öra vid samtal.
Försöker jag använda vänster öra för att detaljlyssna eller felsöka så känner jag mig förvirrad och nästan ”döv” för detaljerna. Samtidigt har jag svårt att följa ett samtal med höger öra. (Telefon).
Reparatör och installatör åt Apogee Acoustics.
Kalibreringsingenjör på Fresenius-Kabi


Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot], Google [Bot], jooe och 4 gäster