Perfect Sense
Tänkte skriva några rader om mitt besök på Perfect Sense mässa på Ulvsunda slott den 24:e oktober. Vi besökte samtliga rum 2 gånger. Men jag sammanflätar upplevelserna och betraktelserna.
Stenheim
Första rummet vi besökte precis efter att dom slagit upp dörrarna vid 10-snåret var ett rum med elektronik från CH-Precision, först C1, ett försteg med inbyggd streamer och DAC samt det matchande slutsteget A1.5. Högtalarna kom ifrån Stenheim och var en limiterad utgåva som heter Alumine 3. Till sist så bjöds det på kablage av Holländska (?) Crystal Connect.
Jag fick först en plats längst fram till höger. Där kantrade ljudbilden ordentligt och det lät väldigt mycket ”högtalare”. Tonalt så upplevdes det som en extremt snäll presentation. Det märktes att, vad som upplevdes som det smått förvirrade, värdparet försökte bekanta sig med både elektronik och högtalare till en början. Volymen var tämligen försiktig och valet av låtar likaså. Efter en stund så fick jag möjlighet att sitta i mitten på den främre raden. Här blommade så klart ljudbilden ut mycket bättre. Dock så var scenen betydligt lägre än vad jag brukar föredra. Nästan som att det kändes som om artisterna satt ner på golvet på vissa inspelningar. En del av problemet visade sig vara att första raden hade på tok för kort lyssningsavstånd, det i kombination med att jag är hyfsat lång vart inget vidare. Jag flyttade bak en rad när jag fick tillfälle, då vart det bättre, men fortfarande väl lågt för min smak.
Åter igen så poppar ”snäll presentation” upp i mitt huvud. Trevligt balanserat ljud där inget stack ut nämnvärt, förutom möjligtvis basen som hade en liten tendens till sameness. Men det tillskriver jag rummet.
Sammanfattningsvis så var det lite väl snällt och försiktigt för min smak, men en rätt bra scen med bra separation och tydlighet, dock enbart när man satt i mitten. I min bok så får anläggningen gärna ”dansa med” och följa musiken. Här föll det lite platt, tyvärr. Dessutom så led detta rum utav någon sorts störning i form av små sprak och knäppningar i vänstra kanalen. Jag tyckte lite synd om värdparet. Det är ju svårt att åtgärda sådana problem på plats utan göra större avbrott på demon. Speciellt när det är en obekant anläggning.
Boenicke
I nästa rum så kände man direkt att ansatsen här inne var en helt annan än i det första rummet. Volymen hade åkt upp bra många snäpp och här inne spelade anläggningen musik! Den bestod av Aurenders N200 som streamer, Rockna Wavelight DAC, en rörhybrid ifrån Trilogy, slangar från Vertere och dom fulsnygga högtalarna med en massa trädetaljer från Boenicke.
Det var en väldigt karismatisk och trevlig dansk-svensk herre som presenterade anläggningen för oss. Dessvärre så hade han en lite krokig väg till riktigt välljud. Detta rummet i kombination med lite ”trigger happy” tumme på volymreglaget gjorde att vissa register stack ut en del (rätt rejält bitvis) under vissa låtar. Vår presentatör fick lov att agera mänsklig kompressor vid flertalet tillfällen, genom att sänka volymen
med några steg, då antingen bas eller något annat register stack iväg onaturligt och blev påträngande. Trots detta så levererade detta rum ett utav mässans bästa upplevelser! Scenen här inne var naturligare och större än hos Stenheim. Dock så var sweetspoten minimal. Jag fick nästintill känslan av att behöva ha huvudet i ett skruvstäd för att behålla scenen konstant och att det inte skulle kantra.
Verity
Jag hade väldigt höga förväntningar på denna anläggning. Det var en sammansättning av Veritys Otello högtalare, förstärkare från Riviera, DAC från APL samt kablage från Audience. Tanken från början var att spela streamad musik ifrån Aurenders N20. Jag har dock fått höra i efterhand att detta inte blev möjligt pga taskig nätverksuppkoppling i detta rum. Lösningen blev en SACD-spelare från PS Audio. Jag vet inte om det berodde på repiga skivor eller en defekt cd-spelare, men vid ett flertal tillfällen (med olika skivor) så knäppte det till ordentligt och vid ett tillfälle så hackade det till så mycket att läsningen avbröts.
Nåväl, presentationen här inne var korrekt och stram. För korrekt och stram? Jag tror nästan det. Skulle man beskriva ljudet i detta rum samt i det tidigare rummet med Boenicke genom att jämföra dom som tavlor så skulle nog Boenicke vara en färgsprakande Picasso från Kubismen. Korrekt? Knappast, men intressant och den kittlar fantasin. Veritys rum är snarare ett porträtt av någon gammal kunglighet. Säkert korrekt, men får inte utmana på något sätt.
Det hela var så städat så jag kom snarare att tänka på någon sorts labbutrustning än en musikförmedlare. Synd, då jag har stora förväntningar på dessa prylar. Mitt sällskap knackade mig på axeln efter en stund och gestikulerade att vi skulle gå vidare. Men jag ville verkligen ge det här rummet en chans, så vi stannade ett par stycken till. Men förgäves.
Det kan eventuellt vara så att dom blommar ut betydligt ifall man höjer volymen mer än vad som gjordes. För här spelades det rätt försiktigt.
Scenen här inne var dock väldigt trevlig! Speciellt när man fick lite avstånd till högtalarna.
Audiovector
I detta rum användes Klass A rörförstärkaren Solista MKIII från Viva, DAC i form av Tambaqui från Mola Mola, snokar från Esprit och så klart dom läckra R6 Arreté från danska Audiovector.
Allt detta presenterades av den, i mitt tycke, bästa värden för dagen: Audiovectors ägare och VD Mads Klifoth. Förutom att han hade hyfsad variation på musikvalet så är han inbjudande till deltagarna och ställer frågor och kollar av att alla är med på vad han pratar om. Mycket trevligt!
Tyvärr så har jag aldrig riktigt kommit överens med ljudsignaturen från Audiovector. I det här fallet så upplevde jag mellanregistret dominerande. Det låter superimponerande på vissa låtar och tar fram detaljer som är häftiga. Men blir alldeles för mycket på andra. Det bidrog till någon sorts sameness i mina öron. Dessutom så var midbasen lite tjock och djupbasen obefintlig i detta rum. Den kompletta motpolen till 90-talsungdomarnas ”hängmatte-eq” och feta basar. Någon sorts imponatorhögtalare för audiofiler kanske?
Missförstå mig rätt, det låter bra. Jag förstår verkligen dom som tilltalas av det här soundet. Men det är långt ifrån mitt ideal.
Scenen är bra och extremt tydlig om än lite väl smal.
FinkTeam
Direkt när man tog några steg in i detta rum så slogs man av att det var väldigt tung och bumlig bas och midbas. Killen ifrån Innous som stod för demon hade verkligen en uppförsbacke med detta lilla rum. Till råga på allt så var det en stor platt whiteboardtavla med en infälld tv på väggen till vänster om lyssningsplats. Denna vägg bidrog till ordentliga reflektioner och gjorde vänstra kanalen påtagligt mer dominant än den högra.
Nåväl. I rummet så spelades det på högtalaren FinkTeam KIM, Boulder 886 stod för förstärkeriet, Innous streamer och kablar från Acrolink.
Jag har hört mycket gott om FinkTeam, så jag hade även här rätt höga förhoppningar. Jag kände dock att rummet ställde till med för mycket besvär för att ens kunna utvärdera dom. Det lät platt och obalanserat med en massa bummel i det lägsta registret. Det man kan anmärka på är väl att mängden bas från dessa kralliga stativare var imponerande, om än inte särskilt välljudande. I detta rum, skall påpekas! Dom låter säkert mycket bättre under bättre omständigheter.
Lindström Audio
När vi kom upp på övervåningen så hörde vi att det inte fegades med volympådraget här. Vilket nog var klokt för att fylla mässans största rum med välljud. För det är så jag upplevde den här anläggningen, välljudande.
Signalkedjan bestod utav en streamer/försteg ifrån Lumin som jag tyvärr missade modellnamn på, signalen går sedan vidare till dom små monoblocken ifrån AGD och förstärks där till Lindström Audios iso85-högtalare.
Här bjöds vi på mässans bästa och skarpaste bas. Hade jag fått önska så hade jag velat ha den lite mer fysisk. Men det var ett stort rum och små högtalare, så det är svårt. Bra bas var det i vilket fall! Det övriga registret lät fint och öppet nästan hela vägen. Dom fick nog jobba lite väl hårt i det stora rummet emellanåt och det märktes bitvis. Men på det stora hela mycket bra! Dessutom det billigaste systemet på mässan om jag förstod det rätt. Imponerande!
Scenen var bra, men hade en tendens att låsa sig till högtalarna ibland på vissa frekvenser, säkert en följd av sena reflektioner samt att elementen fick jobba för hårt. Men den var härligt flytande i rummet mellan högtalarna.
En rolig anekdot uppstod också i detta rum. När vi först satt oss och skulle lyssna på första stycket så fick vi vänta en liten stund, då nätverket inte ville samarbeta med herr Lindström (konstruktören av högtalarna). Under denna paus så satt det ett gäng grabbar och pratade. Dom nämnde först hur fint dom tyckte att den här anläggningen lät och berömde monoblocken för det fina ljudet. Vidare så kom det på tal att den ena mannen hade skaffat en ny förstärkare hemma och han tidigare hade provat klass-D, varvid den andre killen svarar att han sett mätningar på hur klass-D mäter och dom kom överens om att det lät ”digitalt” och ansträngt. Den första killen som hade ny förstärkare sa att han inte ens skulle ta i klass-D med tång. Dom tystnade dock väldigt snabbt när herr Lindström presenterade systemet och berättade att monoblocken arbetade i klass-D och rören enbart var en estetisk detalj. Oerhört underhållande tyckte jag.
Marten
Det är intressant hur viktigt det är att sitta rätt i förhållande till högtalarna. I detta rum så började jag med att sitta längst ut till vänster, nästan i linje med den vänstra högtalaren. Där lät det väl ok. Som i (faktiskt) alla rummen så kantrade ljudbilden något hemskt och hela tiden så pockade fokus på den vänstra högtalaren. ”Se på mig”, ”jag låter mest”. Det var först när jag fick en plats i mitten på andra raden som jag fick höra dessa hantverk sträcka ut sig och komma ut ur sin kokong. Äntligen! Ett rum som börjar påminna mig lite lite om hur det låter hemma - här fanns det mer höjdinformation och bättre djup i ljudbilden än vad något utav dom andra rummen hade kunnat leverera.
I detta rum så spelades det på herrejösses-kablar och strömfördelning ifrån Jorma, slutsteg och försteg med inbyggd DAC och streaming ifrån MSB samt till sist strömförsörjning till Roon-servern samt nätverksswitchen av Keces.
Även här var det lite mer variation på musiken än i dom flesta andra rummen, tack vare representanten ifrån Klarsund som stod för demon. Här spelades allt ifrån Vivaldi till Led Zeppelin.
Det mesta i ljudet var tydligare än hos dom andra utställarna och jag fick känslan av att högtalarna ”försvann” mest i det här rummet, åtminstone när jag satt i mitten på den andra raden och jag hade två stycken karlar sittandes på sidorna framför mig på första raden. Då dom täckte en del utav dom första reflektionerna från högtalarna/sidoväggarna så kopplades ljudet fritt ifrån högtalarna. Så fort någon utav dom personerna reste sig så började ljudet återigen söka sig mot högtalaren.
En stor del av anledningen till att jag föredrog ljudet i detta rum över dom andra, är nog att det i princip enbart var i detta rum som man hade försökt att åstadkomma något med akustiken. Svanås vingar hade placerats ut på strategiska ställen och man hade tydligen jobbat väldigt mycket med placeringen utav högtalarna.
Skall jag vara petig, vilket jag ju också varit i alla andra rum så hade basen rätt mycket kvar innan riktigt välljud skulle uppstå. Men återigen, det är ju så jäkla svårt (läs:omöjligt) i helt obehandlade rum.
Några allmänna reflektioner:
Sweetspot - vilken otroligt snäv sweetspot alla rum hade. Inte i något rum så kunde man sitta det minsta utanför mittpunkten mellan högtalarna utan att allt fallerade totalt.
Akustik - det var nästan inga åtgärder alls för akustiken i något utav rummen. Att bara bryta upp dom första reflektionerna av högtalarna kan göra underverk! Andra småfix går också att göra. Basen är så klart väldigt mycket svårare.
Nu kan det säkert uppfattas som att jag är lite gnällig eller så. Och det kanske jag är. Men om jag ändå sätter mig ner och skriver mina egna tankar om en mässa så är det lika bra att jag skriver så ärligt jag kan och hur jag själv upplevde det.
Men allt som allt - vilken fantastiskt trevlig liten mässa! Tack till Markus på Perfect Sense som orkat fixa allting! Otroligt bra jobbat!
Jag sparade en del låtar som spelades under dagen, som jag tyckte antingen var bra eller intressanta på något vis. Jag delar den listan här, ifall någon är intresserad.
https://open.spotify.com/playlist/0qkAN ... hNApGkgf_whttp://open.qobuz.com/playlist/7037999