Event: Take 5 - anordnat av Perfect Sense

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Event: Take 5 - anordnat av Perfect Sense

Inläggav shifts » 2021-10-26 11:13

I söndags anordnades Take 5 för andra gången. Även denna gång var lokalen Ulfsunda Slott i Bromma. Trevligt uppstyrt av Perfect Sense var det, som sig bör.

Tar bilderna i ordningen jag lyssnade på anläggningarna. Undvek endast ett rum som jag aldrig lyssnade i, men det var tydligen ett av de bättre rummen enligt herr Lindroos som jag sprang på på plats. Träffade även mhr1229 för första gången.

Bild
Bild
Verity, PS Audio med flera. Läsproblem hos SACD-spelaren. Var där några gånger, men hörde felet alla besök. Samt att Verity i år igen demades på fantastiskt låg ljudnivå. Synd, då det är en högtalare jag skulle vilja bekanta mig med mer. Tyckte de kändes lyfta i lägre diskantregister.

Bild
Innuos, Fink Team. Ett av de bättre rummen (i år igen, men en mindre högtalare denna gång), om än bumligt pga rummet.

Bild
Bild
Audiovector som demades av Mads Klifoth, deras CEO. Bästa presentationen och roligast musik. Höll på att gå åt i de flesta rummen av musikvalen. Det var oftare musiken snarare än ljudet som fick mig att tröttna och lämna rum. Jag accepterar i det tysta och knyter näven i fickan över hur usel (från mitt perspektiv) musik som nästan alltid spelas. Vet att skulle jag komma med mina önskemål skulle ingen annan vara glad. Så där sitter man grinig och upprörd. :lol:

Bild
Det schweiziska rummet. CH Precision och Stenheim. CH Precision väcker något litet ha-begär i mig, men det begäret dör lika snabbt när jag kisar på prislappen. Fick visst med Bryngelsson på bilden också.

Bild
Marten och MSB. Har läst på forumet här om dåligt Marten mäter, men jag har charmats av dem de två senaste gångerna jag varit på demo, inkluderat denna gång.

Bild
Bild
En ny svensk högtalare, helt open baffle. Störst rum och minst högtalare. Och tyvärr sämst upplevelse. Svårt att veta vad det berodde på, men de klingade märkligt ljust och rätt jobbigt runt höga frekvenser. Uppfattade inte firmanamnet tyvärr. Minns dock priset: 85000 kr paret. Kändes väl styvt sett till upplevelsen.
2021 maj på Spotify

Kraniet

Re: Event: Take 5 - anordnat av Perfect Sense

Inläggav Kraniet » 2021-10-26 13:18

Nice mini-rapport. Väldigt snygga bilder.

Men kommentarerna påminner mig om varför jag inte har något sug efter att gå på hifi-mässa :)
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
juanth

Inläggav juanth » 2021-10-26 14:06

Lindström Audio heter den svenska tillverkaren du glömt namnet på.
Mvh Johan

Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Styrelseledamot sedan maj 2024 i Stiftelsen Stig Carlsson.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2021-10-26 14:10

juanth skrev:Lindström Audio heter den svenska tillverkaren du glömt namnet på.

Ett lite mer sofistikerat mellan- och diskantregister hade varit positivt, speciellt med tanke på prislappen. Basen var dock den bästa på mässan, utan något som helst bummelibummel. Högtalarna har definitivt potential.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2021-10-26 18:50

På FB verkar alla lyriska över de öppna bafflarna.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2021-10-26 18:58

Kraniet skrev:Nice mini-rapport. Väldigt snygga bilder.

Men kommentarerna påminner mig om varför jag inte har något sug efter att gå på hifi-mässa :)

Håller med. :)
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.
Audioföl & apparat runkare som älskar haj-end och riktigt feta kablar.

Användarvisningsbild
mhr1229

Inläggav mhr1229 » 2021-10-26 20:05

Bill50x skrev:

Ett lite mer sofistikerat mellan- och diskantregister hade varit positivt, speciellt med tanke på prislappen. Basen var dock den bästa på mässan, utan något som helst bummelibummel. Högtalarna har definitivt potential.

/ B

Inte mycket bummel men heller inte särskilt mycket bas öht. Rummet var dock stoort och högtalarna ganska små. Lite otacksamt.
Frilansskribent i Hifi & Musik

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2021-10-26 20:12

mhr1229 skrev:
Bill50x skrev:

Inte mycket bummel men heller inte särskilt mycket bas öht. Rummet var dock stoort och högtalarna ganska små. Lite otacksamt.

Jodå, det fanns bas. Men inte såndär överdriven hifi-bas. Hade priset sett annorlunda ut hade jag kunnat tänka mig att bygga ihop två högtalare, dvs Lindströms bas och mina egna mellan-/diskantregister.

Kanske skulle Lindström erbjuda sin egen baskonstruktion separat? Borde kunna funka bra ihop med elektrostater tex eller varför inte ihop med några bra två-vägare?

/ B

Användarvisningsbild
Sunde

Inläggav Sunde » 2021-10-27 14:31

Perfect Sense

Tänkte skriva några rader om mitt besök på Perfect Sense mässa på Ulvsunda slott den 24:e oktober. Vi besökte samtliga rum 2 gånger. Men jag sammanflätar upplevelserna och betraktelserna.

Stenheim

Första rummet vi besökte precis efter att dom slagit upp dörrarna vid 10-snåret var ett rum med elektronik från CH-Precision, först C1, ett försteg med inbyggd streamer och DAC samt det matchande slutsteget A1.5. Högtalarna kom ifrån Stenheim och var en limiterad utgåva som heter Alumine 3. Till sist så bjöds det på kablage av Holländska (?) Crystal Connect.

Jag fick först en plats längst fram till höger. Där kantrade ljudbilden ordentligt och det lät väldigt mycket ”högtalare”. Tonalt så upplevdes det som en extremt snäll presentation. Det märktes att, vad som upplevdes som det smått förvirrade, värdparet försökte bekanta sig med både elektronik och högtalare till en början. Volymen var tämligen försiktig och valet av låtar likaså. Efter en stund så fick jag möjlighet att sitta i mitten på den främre raden. Här blommade så klart ljudbilden ut mycket bättre. Dock så var scenen betydligt lägre än vad jag brukar föredra. Nästan som att det kändes som om artisterna satt ner på golvet på vissa inspelningar. En del av problemet visade sig vara att första raden hade på tok för kort lyssningsavstånd, det i kombination med att jag är hyfsat lång vart inget vidare. Jag flyttade bak en rad när jag fick tillfälle, då vart det bättre, men fortfarande väl lågt för min smak.

Åter igen så poppar ”snäll presentation” upp i mitt huvud. Trevligt balanserat ljud där inget stack ut nämnvärt, förutom möjligtvis basen som hade en liten tendens till sameness. Men det tillskriver jag rummet.

Sammanfattningsvis så var det lite väl snällt och försiktigt för min smak, men en rätt bra scen med bra separation och tydlighet, dock enbart när man satt i mitten. I min bok så får anläggningen gärna ”dansa med” och följa musiken. Här föll det lite platt, tyvärr. Dessutom så led detta rum utav någon sorts störning i form av små sprak och knäppningar i vänstra kanalen. Jag tyckte lite synd om värdparet. Det är ju svårt att åtgärda sådana problem på plats utan göra större avbrott på demon. Speciellt när det är en obekant anläggning.

Boenicke

I nästa rum så kände man direkt att ansatsen här inne var en helt annan än i det första rummet. Volymen hade åkt upp bra många snäpp och här inne spelade anläggningen musik! Den bestod av Aurenders N200 som streamer, Rockna Wavelight DAC, en rörhybrid ifrån Trilogy, slangar från Vertere och dom fulsnygga högtalarna med en massa trädetaljer från Boenicke.

Det var en väldigt karismatisk och trevlig dansk-svensk herre som presenterade anläggningen för oss. Dessvärre så hade han en lite krokig väg till riktigt välljud. Detta rummet i kombination med lite ”trigger happy” tumme på volymreglaget gjorde att vissa register stack ut en del (rätt rejält bitvis) under vissa låtar. Vår presentatör fick lov att agera mänsklig kompressor vid flertalet tillfällen, genom att sänka volymen
med några steg, då antingen bas eller något annat register stack iväg onaturligt och blev påträngande. Trots detta så levererade detta rum ett utav mässans bästa upplevelser! Scenen här inne var naturligare och större än hos Stenheim. Dock så var sweetspoten minimal. Jag fick nästintill känslan av att behöva ha huvudet i ett skruvstäd för att behålla scenen konstant och att det inte skulle kantra.

Verity

Jag hade väldigt höga förväntningar på denna anläggning. Det var en sammansättning av Veritys Otello högtalare, förstärkare från Riviera, DAC från APL samt kablage från Audience. Tanken från början var att spela streamad musik ifrån Aurenders N20. Jag har dock fått höra i efterhand att detta inte blev möjligt pga taskig nätverksuppkoppling i detta rum. Lösningen blev en SACD-spelare från PS Audio. Jag vet inte om det berodde på repiga skivor eller en defekt cd-spelare, men vid ett flertal tillfällen (med olika skivor) så knäppte det till ordentligt och vid ett tillfälle så hackade det till så mycket att läsningen avbröts.

Nåväl, presentationen här inne var korrekt och stram. För korrekt och stram? Jag tror nästan det. Skulle man beskriva ljudet i detta rum samt i det tidigare rummet med Boenicke genom att jämföra dom som tavlor så skulle nog Boenicke vara en färgsprakande Picasso från Kubismen. Korrekt? Knappast, men intressant och den kittlar fantasin. Veritys rum är snarare ett porträtt av någon gammal kunglighet. Säkert korrekt, men får inte utmana på något sätt.

Det hela var så städat så jag kom snarare att tänka på någon sorts labbutrustning än en musikförmedlare. Synd, då jag har stora förväntningar på dessa prylar. Mitt sällskap knackade mig på axeln efter en stund och gestikulerade att vi skulle gå vidare. Men jag ville verkligen ge det här rummet en chans, så vi stannade ett par stycken till. Men förgäves.

Det kan eventuellt vara så att dom blommar ut betydligt ifall man höjer volymen mer än vad som gjordes. För här spelades det rätt försiktigt.

Scenen här inne var dock väldigt trevlig! Speciellt när man fick lite avstånd till högtalarna.

Audiovector

I detta rum användes Klass A rörförstärkaren Solista MKIII från Viva, DAC i form av Tambaqui från Mola Mola, snokar från Esprit och så klart dom läckra R6 Arreté från danska Audiovector.

Allt detta presenterades av den, i mitt tycke, bästa värden för dagen: Audiovectors ägare och VD Mads Klifoth. Förutom att han hade hyfsad variation på musikvalet så är han inbjudande till deltagarna och ställer frågor och kollar av att alla är med på vad han pratar om. Mycket trevligt!

Tyvärr så har jag aldrig riktigt kommit överens med ljudsignaturen från Audiovector. I det här fallet så upplevde jag mellanregistret dominerande. Det låter superimponerande på vissa låtar och tar fram detaljer som är häftiga. Men blir alldeles för mycket på andra. Det bidrog till någon sorts sameness i mina öron. Dessutom så var midbasen lite tjock och djupbasen obefintlig i detta rum. Den kompletta motpolen till 90-talsungdomarnas ”hängmatte-eq” och feta basar. Någon sorts imponatorhögtalare för audiofiler kanske?

Missförstå mig rätt, det låter bra. Jag förstår verkligen dom som tilltalas av det här soundet. Men det är långt ifrån mitt ideal.

Scenen är bra och extremt tydlig om än lite väl smal.

FinkTeam

Direkt när man tog några steg in i detta rum så slogs man av att det var väldigt tung och bumlig bas och midbas. Killen ifrån Innous som stod för demon hade verkligen en uppförsbacke med detta lilla rum. Till råga på allt så var det en stor platt whiteboardtavla med en infälld tv på väggen till vänster om lyssningsplats. Denna vägg bidrog till ordentliga reflektioner och gjorde vänstra kanalen påtagligt mer dominant än den högra.

Nåväl. I rummet så spelades det på högtalaren FinkTeam KIM, Boulder 886 stod för förstärkeriet, Innous streamer och kablar från Acrolink.

Jag har hört mycket gott om FinkTeam, så jag hade även här rätt höga förhoppningar. Jag kände dock att rummet ställde till med för mycket besvär för att ens kunna utvärdera dom. Det lät platt och obalanserat med en massa bummel i det lägsta registret. Det man kan anmärka på är väl att mängden bas från dessa kralliga stativare var imponerande, om än inte särskilt välljudande. I detta rum, skall påpekas! Dom låter säkert mycket bättre under bättre omständigheter.

Lindström Audio

När vi kom upp på övervåningen så hörde vi att det inte fegades med volympådraget här. Vilket nog var klokt för att fylla mässans största rum med välljud. För det är så jag upplevde den här anläggningen, välljudande.

Signalkedjan bestod utav en streamer/försteg ifrån Lumin som jag tyvärr missade modellnamn på, signalen går sedan vidare till dom små monoblocken ifrån AGD och förstärks där till Lindström Audios iso85-högtalare.

Här bjöds vi på mässans bästa och skarpaste bas. Hade jag fått önska så hade jag velat ha den lite mer fysisk. Men det var ett stort rum och små högtalare, så det är svårt. Bra bas var det i vilket fall! Det övriga registret lät fint och öppet nästan hela vägen. Dom fick nog jobba lite väl hårt i det stora rummet emellanåt och det märktes bitvis. Men på det stora hela mycket bra! Dessutom det billigaste systemet på mässan om jag förstod det rätt. Imponerande!

Scenen var bra, men hade en tendens att låsa sig till högtalarna ibland på vissa frekvenser, säkert en följd av sena reflektioner samt att elementen fick jobba för hårt. Men den var härligt flytande i rummet mellan högtalarna.

En rolig anekdot uppstod också i detta rum. När vi först satt oss och skulle lyssna på första stycket så fick vi vänta en liten stund, då nätverket inte ville samarbeta med herr Lindström (konstruktören av högtalarna). Under denna paus så satt det ett gäng grabbar och pratade. Dom nämnde först hur fint dom tyckte att den här anläggningen lät och berömde monoblocken för det fina ljudet. Vidare så kom det på tal att den ena mannen hade skaffat en ny förstärkare hemma och han tidigare hade provat klass-D, varvid den andre killen svarar att han sett mätningar på hur klass-D mäter och dom kom överens om att det lät ”digitalt” och ansträngt. Den första killen som hade ny förstärkare sa att han inte ens skulle ta i klass-D med tång. Dom tystnade dock väldigt snabbt när herr Lindström presenterade systemet och berättade att monoblocken arbetade i klass-D och rören enbart var en estetisk detalj. Oerhört underhållande tyckte jag.

Marten

Det är intressant hur viktigt det är att sitta rätt i förhållande till högtalarna. I detta rum så började jag med att sitta längst ut till vänster, nästan i linje med den vänstra högtalaren. Där lät det väl ok. Som i (faktiskt) alla rummen så kantrade ljudbilden något hemskt och hela tiden så pockade fokus på den vänstra högtalaren. ”Se på mig”, ”jag låter mest”. Det var först när jag fick en plats i mitten på andra raden som jag fick höra dessa hantverk sträcka ut sig och komma ut ur sin kokong. Äntligen! Ett rum som börjar påminna mig lite lite om hur det låter hemma - här fanns det mer höjdinformation och bättre djup i ljudbilden än vad något utav dom andra rummen hade kunnat leverera.

I detta rum så spelades det på herrejösses-kablar och strömfördelning ifrån Jorma, slutsteg och försteg med inbyggd DAC och streaming ifrån MSB samt till sist strömförsörjning till Roon-servern samt nätverksswitchen av Keces.

Även här var det lite mer variation på musiken än i dom flesta andra rummen, tack vare representanten ifrån Klarsund som stod för demon. Här spelades allt ifrån Vivaldi till Led Zeppelin.

Det mesta i ljudet var tydligare än hos dom andra utställarna och jag fick känslan av att högtalarna ”försvann” mest i det här rummet, åtminstone när jag satt i mitten på den andra raden och jag hade två stycken karlar sittandes på sidorna framför mig på första raden. Då dom täckte en del utav dom första reflektionerna från högtalarna/sidoväggarna så kopplades ljudet fritt ifrån högtalarna. Så fort någon utav dom personerna reste sig så började ljudet återigen söka sig mot högtalaren.

En stor del av anledningen till att jag föredrog ljudet i detta rum över dom andra, är nog att det i princip enbart var i detta rum som man hade försökt att åstadkomma något med akustiken. Svanås vingar hade placerats ut på strategiska ställen och man hade tydligen jobbat väldigt mycket med placeringen utav högtalarna.

Skall jag vara petig, vilket jag ju också varit i alla andra rum så hade basen rätt mycket kvar innan riktigt välljud skulle uppstå. Men återigen, det är ju så jäkla svårt (läs:omöjligt) i helt obehandlade rum.

Några allmänna reflektioner:

Sweetspot - vilken otroligt snäv sweetspot alla rum hade. Inte i något rum så kunde man sitta det minsta utanför mittpunkten mellan högtalarna utan att allt fallerade totalt.

Akustik - det var nästan inga åtgärder alls för akustiken i något utav rummen. Att bara bryta upp dom första reflektionerna av högtalarna kan göra underverk! Andra småfix går också att göra. Basen är så klart väldigt mycket svårare.

Nu kan det säkert uppfattas som att jag är lite gnällig eller så. Och det kanske jag är. Men om jag ändå sätter mig ner och skriver mina egna tankar om en mässa så är det lika bra att jag skriver så ärligt jag kan och hur jag själv upplevde det.

Men allt som allt - vilken fantastiskt trevlig liten mässa! Tack till Markus på Perfect Sense som orkat fixa allting! Otroligt bra jobbat!

Jag sparade en del låtar som spelades under dagen, som jag tyckte antingen var bra eller intressanta på något vis. Jag delar den listan här, ifall någon är intresserad.

https://open.spotify.com/playlist/0qkAN ... hNApGkgf_w

http://open.qobuz.com/playlist/7037999

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2021-10-27 14:42

Tack Sunde, ett härligt bidrag till tråden. Håller med dig om det där med snävt lyssningsfönster. Det var verkligen viktigt med sin egen placering i förhållande till högtalarna, för att uppnå en bra ljudscen. Det är som det är med mässa.

Kul att flera tyckte bra om Lindstrom Audio, vilket jag själv inte gjorde. Det var i slutet av min mässdag och hade börjat tröttna på musiken. Hoppas jag stöter på dem igen för nya intryck.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2021-10-27 17:10

Tack för intressant reportage. Kul med Lindström Audio, som man ju blir nyfiken på. Någon som tittade på eller fotade baksidan? Är dom helt öppna bak? Förstår att det sitter 4 st 8-tums basar, förmodligen som ripol eller slot loaded? Typ/fabrikat på basar? Hur ser delningsfiltret ut?

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2021-10-27 21:03

Kalejdokom skrev:Tack för intressant reportage. Kul med Lindström Audio, som man ju blir nyfiken på. Någon som tittade på eller fotade baksidan? Är dom helt öppna bak? Förstår att det sitter 4 st 8-tums basar, förmodligen som ripol eller slot loaded? Typ/fabrikat på basar? Hur ser delningsfiltret ut?

Så här såg dom ut. Absolut mässans bästa bas. Om det mest berodde på rummet eller andra omständigheter låter jag vara osagt.

Lindström.jpg
Lindström.jpg (1.26 MiB) Visad 3414 gånger

En intressant konstruktion och det skulle vara kul att höra dem med andra mellanregister och diskant. Vissa låtar lät fantastiskt redan som det var, speciellt den ofta spelade Walk On The Wild Side med Lou Reed. Lite mer komplex klassisk musik lät tunt och snudd på lite skramligt. Hade Lindström vågar sig på att spela mer mäzz-jazz (eller typ Norah Jones eller Patricia Barber) hade han fått ännu bättre betyg, det är jag säker på. Men jag är glad att jag släpp mässjazzen, vilket var genomgående på mässan. Kudos till alla utställare!

/ B

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2021-10-27 22:12

Vafalls?? En mässa utan mässjazz?? Det är väl ingen riktig mässa...

Tycker det är kul när svenska tillverkare lyckas utmärka sig och av FB-gruppen att döma var Lindströms högtalare en stor succé. Micke föreslog att jag skulle byta från Carlsson (som han säger sig älska) till Lindström... Nice try, säger jag. Kul ändå att det finns alternativ för dem som prompt ska köpa nytt. När jag ser högtalarna känns priset ganska högt (överdelen ser ut som ett hemmabygge, med blottade kablar men de kanske täcks av tyg när det inte är mässa?), fast det är säkert välmotiverat.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2021-10-28 06:44

Tack för "svar" om baksidan. Fascinerande och kaxigt att ställa ut en så enkel konstruktion bland alla designade "high-end"-skapelser. Här betalar man verkligen inget för ytfinish, design eller exklusiva material.
Är det möjligen Satori som mellanregister? Det har ju också kommit en del nytt från SB Audience avsett för open baffle. Synd att basarna var dolda bakom tyget.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2021-10-28 08:54

Så Lindströms högtalare har ingen diskant riktad rakt fram? Har lyssnat igenom den musiklista som Sunde lade upp, övervägande lite väl snäll musik för demo.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2021-10-28 09:30

Har för mig han sa att mellanregistret täcker från traditionellt mellanregister upp till den diskant som hörs av gubböron. De två var "ifyllnadsdiskanter" som jobbade parallellt med mellanregistret och vidare uppåt.

Kan i princip ingenting om högtalarkonstruktion, men det känns som ett recept för lite skumma interferenser? Tänkte inte på något om basåtergivningen som ändrat pratat positivt om här i tråden, men det var i just diskanten jag hörde obehagliga knasigheter. Garanterat var inspelningen med där, men det kändes som dessa inspelad obehagligheter lyftes fram ytterligare här.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
Sunde

Inläggav Sunde » 2021-10-28 22:42

RogerGustavsson skrev:Så Lindströms högtalare har ingen diskant riktad rakt fram? Har lyssnat igenom den musiklista som Sunde lade upp, övervägande lite väl snäll musik för demo.

Håller med. Nu är ju inte den här listan helt representativ för vad som spelades dock. Jag ”Shazaamade” bara låtar som jag antingen inte hade koll på, eller som jag blev nyfiken att jämföra hur det skulle låta hemma.

Musik som jag redan hade koll på eller inte intresserade mig struntade jag i. Så det spelades så klart massa annan musik under mässan också. Men det var helt klart dominerande med lite snällare musik.

Hade jag stått för skivsnurrningen så hade det helt klart blivit mer variation. :)

Användarvisningsbild
Sunde

Inläggav Sunde » 2021-10-28 22:45

Kalejdokom skrev:Tack för "svar" om baksidan. Fascinerande och kaxigt att ställa ut en så enkel konstruktion bland alla designade "high-end"-skapelser. Här betalar man verkligen inget för ytfinish, design eller exklusiva material.
Är det möjligen Satori som mellanregister? Det har ju också kommit en del nytt från SB Audience avsett för open baffle. Synd att basarna var dolda bakom tyget.

Jag lyckades hitta dessa bilder. Kanske inte säger någonting. Men det var detta jag fann:
E7BE5135-9FE0-428B-9355-1E88B0F8CF79.jpeg
E7BE5135-9FE0-428B-9355-1E88B0F8CF79.jpeg (84.96 KiB) Visad 3134 gånger

05FCE6A8-1B1C-4487-8C27-1E200CB8160A.jpeg
05FCE6A8-1B1C-4487-8C27-1E200CB8160A.jpeg (123.56 KiB) Visad 3134 gånger

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2021-10-29 11:40

Det är alltså ett SB Satori i fronten och sannolikt SB SB20PFCR30 som basar. Det är det enda element som matchar utseendemässigt avseende form/utseende på korg, magnet, spider och avfasning på fronten. Fantastiskt om det är ett så basic element med Xmax på endast knappa 6mm och ett listpris på 391 kr (Rea på HiFi Kit).

Sorry för OT, men DIY-jä***n är omöjlig att tämja. :evil:

Dom använder även Satori originaltygfronter, 215 kr/st hos HiFi Kit:
Bilagor
ISO 85.jpg
ISO 85.jpg (87.96 KiB) Visad 3062 gånger

Användarvisningsbild
nuffe

Inläggav nuffe » 2021-10-29 12:41

Jag tycker det ser ut som nån blandning mellan open baffle bak och ripol fram på basarna, eller vad säger du Kalejdokom.

Henrik

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2021-10-29 13:39

Det framgår av bilderna att högtalaren har dipolkarakteristik överlag. En minst sagt knepig konstruktion.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
Prozac

Inläggav Prozac » 2021-10-29 16:23

Diskanterna ser ut som GRS PT2522-4 3-1/2" Planar Tweeter 4 Ohm https://www.soundimports.eu/en/grs-pt2522-4.html

Jag frågade på mässan om reflektioner från lyssningsrummets sidoväggar var en del av konceptet men konstruktören sa att diskanterna gav för korta våglängder för att ge några reflektioner....

Bild
Senast redigerad av Prozac 2021-10-29 16:25, redigerad totalt 1 gång.
Ha en fortsatt trevlig dag.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2021-10-29 16:25

:mrgreen:

Som sagt, de är knepiga, romarna. (Obelix)

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2021-10-29 18:14

nuffe skrev:Jag tycker det ser ut som nån blandning mellan open baffle bak och ripol fram på basarna, eller vad säger du Kalejdokom.

Henrik

Jag tycker att det mest liknar det som många kallar slot-loaded woofer; den smala öppningen fram och helt öppet bak.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2021-10-29 18:42

Man bör inte låta sig luras av att baselementen är monterade mot varandra, detta är också en dipollösning som i princip ger samma akustiska egenskaper som vilket normalt baffelmontage som helst (detta montage ger dock nästan total kraftutsläcking, vilket i stort sett eliminerar strukturljud i basområdet).

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2021-10-30 14:19

I-or skrev:Man bör inte låta sig luras av att baselementen är monterade mot varandra, detta är också en dipollösning som i princip ger samma akustiska egenskaper som vilket normalt baffelmontage som helst (detta montage ger dock nästan total kraftutsläcking, vilket i stort sett eliminerar strukturljud i basområdet).

Vilket betyder på ren svenska?

/ B

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2021-10-30 15:28

En ganska ordinär dipol som dock skakar mindre än vanligt.

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2021-10-30 15:44

I-or skrev:En ganska ordinär dipol som dock skakar mindre än vanligt.

Är det en bra lösning? Mindre skak än vanligt alltså.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2021-10-30 15:51

I-or skrev:En ganska ordinär dipol som dock skakar mindre än vanligt.

OK. Tänkte mer på ljudmässiga fördelar respektive tillkortakommanden.

/ B

jansch

Inläggav jansch » 2021-10-30 15:56

Prozac skrev:Diskanterna ser ut som GRS PT2522-4 3-1/2" Planar Tweeter 4 Ohm https://www.soundimports.eu/en/grs-pt2522-4.html

Jag frågade på mässan om reflektioner från lyssningsrummets sidoväggar var en del av konceptet men konstruktören sa att diskanterna gav för korta våglängder för att ge några reflektioner....

[ Bild ]

Oj.......
Man kan ju undra om konstruktören är införststådd med traditionella gipsväggars eller betongväggars akustiska impedans.

Återgå till Generellt om hifi