Det där med att jämföra. Jag har nog en ganska udda hållning till det numera.
Ett exempel är detta:
Jag har hörlursuttag på två av mina apparater. Chord Hugo TT2 och Accuphase C-2150.
Chorden skaffade jag lite innan Accuphasen och under den perioden körde jag Chorden som lurförstärkare.
Båda apparaterna finns kvar i anläggningen. Chorden i form av ren DAC och Accuphasen i form av försteg.
Sedan Acchuphasen väl kommit på plats så har jag bara lyssnat i lurar via den. Jag har alltså inte gjort något som helst försök att jämföra lur-ljudet i de två apparaternas lur-utgångar.
Litegrann undrar man ju varför det inte gjorts. Det är ju bara att dra ur pluggen och sätta in den i den andra apparaten istället. Var finns nyfikenheten? Varför inte jämföra när det är så EXTREMT enkelt?
Jag tror att det för min del ligger till litegrann så här:
Jag har "hållt på" med hifi från och till sedan sent 70-tal. Ett evinnerligt bytande av prylar och ett emellanåt närmast galet flyttande av högtalarpositioner. Detta i en KONSTANT tillvaro av att ljudet "skaver" än på det ena, än på det andra viset. Dvs ALLTID mer eller mindre distraherande egenheter i ljudet som stjäl mitt fokus på musiken.
Sedan ett antal år tillbaka har de där distraktionerna minskat rejält. Kanske beroende på att jag äntligen "fått till det", kanske beroende på att jag lyssnar på ett annat, betydligt mer avslappnat sätt numera. Troligen en kombination.
Hursomhelst så tycks det ha resulterat i att just det där jämförandet fram och åter, och det där analytiska, detaljfokuserade lyssnandet har närmast upphört.
Skillnader som sådana intresserar mig inte alls numera.
Jag vet hyfsat väl hur jag vill att det skall låta: Det skall låta realistiskt om den klassiska musik jag till 99,9% lyssnar på. Det skall kunna avlyssnas utan distraherande egenheter i ljudet.
Låter det inte så som jag vill så spelar det ingen som helst roll vilka skillnaderna är mellan olika icke-önskade alternativ. De går bort direkt, utan inbördes jämförelser.
När det gäller lur-uttagen i mina två apparater så handlar det nog framförallt om att jag inte vill fastna i bryderier. Jag har konstaterat att det låter utmärkt via Accuphasen. Skulle jag ta och jämföra med Chorden så är risken att jag skulle hamna i ett läge av "hm, å ena sidan så... fast å andra sidan så... Den parametern är bättre i Chorden men den där parametern är bättre i Accuphasen...".
Att riskera att åter ramla ner i det "jämförelseträsket" vill jag undvika.