Topping PA5 lysande test resultat

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Solveit
 
Inlägg: 278
Blev medlem: 2019-11-05

Re: Topping PA5 lysande test resultat

Inläggav Solveit » 2021-11-29 16:51

Johan_Lindroos skrev:Det är inte säkert att det är förstärkarkretsen på bilden.
Det ser ut som en fejkbild.

Så kan det vara.
Det fanns en med text också såg jag nu.
Bilagor
topping2.jpg
topping2.jpg (92.1 KiB) Visad 2333 gånger
Purifi PTT6.5X04-NFA-01+Dayton Audio RST28F-4 1-1/8" +WG-300 wave guide+Komplete Audio 6+nanoDigi+2 SMSL M300SE+TPA3255 260-2-29A Topping pa3s+ .

Användarvisningsbild
Calleberg
 
Inlägg: 3251
Blev medlem: 2010-03-06
Ort: Kumla

Re: Topping PA5 lysande test resultat

Inläggav Calleberg » 2021-11-29 16:52

JonasB skrev:Varför hamnar alla klass D-förstärkar-diskutioner på dist vid högre frekvenser? Är det för att i t.ex. detta fall är så pass högt att förstärkaren blir undermålig? Kan det även vara så att det är en av få parametrar som är sämre än en klass AB i samma prisklass, 3500 kr (om det ens finns)?


Absolut inte undermålig, snarare mycket bra, Men inte så inih-vete bra som amirs SINAD siffra ger vid handen.
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35482
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Topping PA5 lysande test resultat

Inläggav paa » 2021-11-29 16:53

Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Calleberg
 
Inlägg: 3251
Blev medlem: 2010-03-06
Ort: Kumla

Re: Topping PA5 lysande test resultat

Inläggav Calleberg » 2021-11-29 17:02

Hur man "luras" med mätningar :) , två kurvor en väldigt bra och en superduperbra, skillnad? mätbandbredden....
2090bw.png
2090bw.png (274.81 KiB) Visad 2323 gånger
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Topping PA5 lysande test resultat

Inläggav Morello » 2021-11-29 17:15

Vilket det har tjatats om i några år eller så. :mrgreen:
Hög THD vid 20 kHz trots blygsamma 5 W i 8 ohms last.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Topping PA5 lysande test resultat

Inläggav Morello » 2021-11-29 17:20

JonasB skrev:Varför hamnar alla klass D-förstärkar-diskutioner på dist vid högre frekvenser? Är det för att i t.ex. detta fall är så pass högt att förstärkaren blir undermålig? Kan det även vara så att det är en av få parametrar som är sämre än en klass AB i samma prisklass, 3500 kr (om det ens finns)?


Problemet är att olika klass-D-tillskyndare inte sällan bluffar med mätdata genom att skruva ned bandbredden till 20 kHz, vilket gör THD-mätdata över cirka 6 kHz irrelevanta.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6171
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Topping PA5 lysande test resultat

Inläggav I-or » 2021-11-29 17:21

Solveit skrev:
Calleberg skrev:
Solveit skrev:PA5 matas med 38v TPA3251 har max 36v så tror inte det är den.


Ja nästan, men du har en poäng, 3251 är specad till 38V max, men vanligtvis brukar iallafall 3255 varianterna som tål 53V köras på betydligt lägre spänning än max, verkar vågat om de valt att köra den på 38V om det är en 3251...( De allra flesta specarna i databladet refererar t.ex till 36V)

Skärmbild 2021-11-29 150522.png


Ingen speciell kylning på chipset så jag undrar men inte säkert det är amp chippet men nått hemligt måste det vara.


Det är garanterat inte en äkta bild eftersom man måste ned till TPA3118D2 för att kunna komma undan utan kylelement och då är naturligtvis uteffekten betydligt lägre. Maximal matningsspänning kräver mer av konstruktionen, men det går förstås att driva TPA3251 på det sättet, TI tar allvarligt på sina specar.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Topping PA5 lysande test resultat

Inläggav Morello » 2021-11-29 17:29

Ja, för det mesta, men det finns exempel på när TI bjuder på rena hifi-anekdoterna i databladen; det känns direkt oseriöst.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6171
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Topping PA5 lysande test resultat

Inläggav I-or » 2021-11-29 17:30

Stämmer, men maximal matningsspänning handlar sällan om hifi-anekdoter.

Det tål också att upprepas att TI aldrig har avsett att TPA325x-serien ska användas för rena hifi-förstärkare. De förstår utan tvekan att prestanda inte riktigt räcker till. Den med frekvensen stigande distorsionen är ett problem, men speciellt utan PFFB får man även alldeles för stora frekvensgångsavvikelser för en normal högtalare (typiskt en eller ett par dB) över ca 10 kHz p.g.a. impedansen i utgångsfiltret.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
Calleberg
 
Inlägg: 3251
Blev medlem: 2010-03-06
Ort: Kumla

Re: Topping PA5 lysande test resultat

Inläggav Calleberg » 2021-11-29 17:55

Morello skrev:Hög THD vid 20 kHz trots blygsamma 5 W i 8 ohms last.


Ja fast för 30år Sedan kunde en rätt populär 30kkr dyr High endare med samma uteffekt se ut såhär (sämre än PA5):
ML291991.png
ML291991.png (176.26 KiB) Visad 2293 gånger
Senast redigerad av Calleberg 2021-11-29 18:09, redigerad totalt 2 gånger.
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Topping PA5 lysande test resultat

Inläggav petersteindl » 2021-11-29 18:02

I-or skrev:Stämmer, men maximal matningsspänning handlar sällan om hifi-anekdoter.

Det tål också att upprepas att TI aldrig har avsett att TPA325x-serien ska användas för rena hifi-förstärkare. De förstår utan tvekan att prestanda inte riktigt räcker till. Den med frekvensen stigande distorsionen är ett problem, men speciellt utan PFFB får man även alldeles för stora frekvensgångsavvikelser för en normal högtalare (typiskt en eller ett par dB) över ca 10 kHz p.g.a. impedansen i utgångsfiltret.


Vilka värden på kondensator och spole använder man normalt sett i klass D?

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Calleberg
 
Inlägg: 3251
Blev medlem: 2010-03-06
Ort: Kumla

Re: Topping PA5 lysande test resultat

Inläggav Calleberg » 2021-11-29 18:04

spolarna till tpa3251 &3255 är 5-10mikroH, 7mikrohenry verkar väldigt poppis :) . kondingarna har jag ingen koll på.
TI har ganska så omfattande lathundar för utgångsfilterkonstruktionen tillgängliga för di lataste konstruktörerna
Senast redigerad av Calleberg 2021-11-29 18:11, redigerad totalt 1 gång.
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6171
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Topping PA5 lysande test resultat

Inläggav I-or » 2021-11-29 18:09

TI:s referenskort för TPA3255 utnyttjar 10 µH + 1 µF, vilket nog är ganska normalt.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Topping PA5 lysande test resultat

Inläggav petersteindl » 2021-11-29 18:23

Calleberg skrev:spolarna till tpa3251 &3255 är 5-10mikroH, 7mikrohenry verkar väldigt poppis :) . kondingarna har jag ingen koll på.
TI har ganska så omfattande lathundar för utgångsfilterkonstruktionen tillgängliga för di lataste konstruktörerna


I så fall tippar jag att kondensatorvärdet är 0,68 - 2,2 µF. 1 µF verkar lämpligt.

Ser att I-or hann före. Jag tittade i Tefyma på 20 kHz. :)
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Topping PA5 lysande test resultat

Inläggav goat76 » 2021-11-29 18:47

Morello skrev:
JonasB skrev:Varför hamnar alla klass D-förstärkar-diskutioner på dist vid högre frekvenser? Är det för att i t.ex. detta fall är så pass högt att förstärkaren blir undermålig? Kan det även vara så att det är en av få parametrar som är sämre än en klass AB i samma prisklass, 3500 kr (om det ens finns)?


Problemet är att olika klass-D-tillskyndare inte sällan bluffar med mätdata genom att skruva ned bandbredden till 20 kHz, vilket gör THD-mätdata över cirka 6 kHz irrelevanta.


Varför skapar du inte ett användarkonto på ASR och ifrågasätter detta en gång för alla (...de gånger du retat dig på detta), hade det inte varit intressant att få ett svar från Amir varför han väljer att "försköna" klass D-mätningarna? :)

Användarvisningsbild
AnotherDrinkPlease
 
Inlägg: 576
Blev medlem: 2003-08-28
Ort: Sundsvall

Re: Topping PA5 lysande test resultat

Inläggav AnotherDrinkPlease » 2021-11-29 19:40

Är det någon som har förslag på en bättre förstärkare med ungefär denna uteffekt och med ett behändigt format till snarlikt pris? :?:

Med tanke på att det låter som om det finns bättre prylar så vore det kanon att få koll på vad det är. Jag letade precis efter en behändig förstärkare till kökshögtalarna (stativare) och hade nästan köpt denna. Är ytterst tacksam för tips.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6171
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Topping PA5 lysande test resultat

Inläggav I-or » 2021-11-29 19:41

goat76 skrev:
Varför skapar du inte ett användarkonto på ASR och ifrågasätter detta en gång för alla (...de gånger du retat dig på detta), hade det inte varit intressant att få ett svar från Amir varför han väljer att "försköna" klass D-mätningarna? :)


Även om det var riktat till Morello så har tanken har slagit mig, men enligt Sun Tsis The Art of War bör man inte utkämpa alla strider överallt samtidigt. 8)
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
Calleberg
 
Inlägg: 3251
Blev medlem: 2010-03-06
Ort: Kumla

Re: Topping PA5 lysande test resultat

Inläggav Calleberg » 2021-11-29 19:52

AnotherDrinkPlease skrev:Är det någon som har förslag på en bättre förstärkare med ungefär denna uteffekt och med ett behändigt format till snarlikt pris? :?:

Med tanke på att det låter som om det finns bättre prylar så vore det kanon att få koll på vad det är. Jag letade precis efter en behändig förstärkare till kökshögtalarna (stativare) och hade nästan köpt denna. Är ytterst tacksam för tips.


Jag tror inte att du kommer hitta nånting bättre för pengarna, är du dessutom tilltalad av formatet så är det bara att slå till.

God Jul! :mrgreen:
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

WhereNextColumbus
 
Inlägg: 770
Blev medlem: 2012-12-10

Re: Topping PA5 lysande test resultat

Inläggav WhereNextColumbus » 2021-11-29 20:07

I-or skrev:
goat76 skrev:
Varför skapar du inte ett användarkonto på ASR och ifrågasätter detta en gång för alla (...de gånger du retat dig på detta), hade det inte varit intressant att få ett svar från Amir varför han väljer att "försköna" klass D-mätningarna? :)


Även om det var riktat till Morello så har tanken har slagit mig, men enligt Sun Tsis The Art of War bör man inte utkämpa alla strider överallt samtidigt. 8)


Amir ger svar på liknande tankegångar i tråden på ASR; han bryr sig inte så mycket om komponenter utanför det hörbara området. Hur han ställer sig till IMD pga detta i högtalare vet jag ej, men han verkar anse att multitone är bättre än 19+20kHz när det kommer till förstärkare iaf. Liknande men omvänt argumenterar han för att 1kHz är så matnyttigt.
Wenn wellen schwingen ferne stimmen singen

hifi_nirvana
 
Inlägg: 267
Blev medlem: 2021-11-05

Re: Topping PA5 lysande test resultat

Inläggav hifi_nirvana » 2021-11-29 20:14

WhereNextColumbus skrev:
I-or skrev:
goat76 skrev:
Varför skapar du inte ett användarkonto på ASR och ifrågasätter detta en gång för alla (...de gånger du retat dig på detta), hade det inte varit intressant att få ett svar från Amir varför han väljer att "försköna" klass D-mätningarna? :)


Även om det var riktat till Morello så har tanken har slagit mig, men enligt Sun Tsis The Art of War bör man inte utkämpa alla strider överallt samtidigt. 8)


Amir ger svar på liknande tankegångar i tråden på ASR; han bryr sig inte så mycket om komponenter utanför det hörbara området. Hur han ställer sig till IMD pga detta i högtalare vet jag ej, men han verkar anse att multitone är bättre än 19+20kHz när det kommer till förstärkare iaf. Liknande men omvänt argumenterar han för att 1kHz är så matnyttigt.

Har du någon länk där Amir besvarar kritik?

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Topping PA5 lysande test resultat

Inläggav goat76 » 2021-11-29 20:16

I-or skrev:
goat76 skrev:
Varför skapar du inte ett användarkonto på ASR och ifrågasätter detta en gång för alla (...de gånger du retat dig på detta), hade det inte varit intressant att få ett svar från Amir varför han väljer att "försköna" klass D-mätningarna? :)


Även om det var riktat till Morello så har tanken har slagit mig, men enligt Sun Tsis The Art of War bör man inte utkämpa alla strider överallt samtidigt. 8)


Det behöver väl inte nödvändigtvis bli någon strid?
I varenda tråd här på Faktiskt som hänvisat till recensioner från ASR av förstärkare med klass D-teknik, så har Morello påpekat att mätningarna är irrelevanta/felaktigt gjorda. Varför då inte ta tjuren vid hornen och förklara det för Amir så kanske han korrigerar detta för framtida mätningar, eller så kanske han ger ett för er godtagbart skäl till varför han gör som han gör? :)

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Topping PA5 lysande test resultat

Inläggav petersteindl » 2021-11-29 20:23

Amirs multiton är bättre än inget. Man ser bruskomponenter d v s ett slags brus.

19 + 20 kHz ger en klarare bild över deterministiska fel.

Sedan undrar jag hur det skulle se ut med 1,5 kHz + 19 kHz + 20 kHz d v s 3 toner som ger olika intervall? Tanken slog mig nu.

Själv har jag funnit att 100 Hz + 1 KHz + 10 kHz har gett en hel del information vid utveckling av DAC. Hittar vi konstigheter i t.ex. basen så kan vi byta ut 100 Hz mot exempelvis 63 Hz.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

WhereNextColumbus
 
Inlägg: 770
Blev medlem: 2012-12-10

Re: Topping PA5 lysande test resultat

Inläggav WhereNextColumbus » 2021-11-29 21:05

hifi_nirvana skrev:
WhereNextColumbus skrev:
I-or skrev:
Även om det var riktat till Morello så har tanken har slagit mig, men enligt Sun Tsis The Art of War bör man inte utkämpa alla strider överallt samtidigt. 8)


Amir ger svar på liknande tankegångar i tråden på ASR; han bryr sig inte så mycket om komponenter utanför det hörbara området. Hur han ställer sig till IMD pga detta i högtalare vet jag ej, men han verkar anse att multitone är bättre än 19+20kHz när det kommer till förstärkare iaf. Liknande men omvänt argumenterar han för att 1kHz är så matnyttigt.

Har du någon länk där Amir besvarar kritik?


Nej tyvärr, det har avhandlats mkt kort i tråden på ASR som den här tråden bygger på men jag orkar inte gå tillbaka och leta upp var. Tråden är lång. Det jag skrev är inget citat utan min tolkning, så ta det för vad det är.
Wenn wellen schwingen ferne stimmen singen

hifi_nirvana
 
Inlägg: 267
Blev medlem: 2021-11-05

Re: Topping PA5 lysande test resultat

Inläggav hifi_nirvana » 2021-11-29 21:10

WhereNextColumbus skrev:
hifi_nirvana skrev:
WhereNextColumbus skrev:
Amir ger svar på liknande tankegångar i tråden på ASR; han bryr sig inte så mycket om komponenter utanför det hörbara området. Hur han ställer sig till IMD pga detta i högtalare vet jag ej, men han verkar anse att multitone är bättre än 19+20kHz när det kommer till förstärkare iaf. Liknande men omvänt argumenterar han för att 1kHz är så matnyttigt.

Har du någon länk där Amir besvarar kritik?


Nej tyvärr, det har avhandlats mkt kort i tråden på ASR som den här tråden bygger på men jag orkar inte gå tillbaka och leta upp var. Tråden är lång. Det jag skrev är inget citat utan min tolkning, så ta det för vad det är.

Ok då får jag leta själv.


Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6171
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Topping PA5 lysande test resultat

Inläggav I-or » 2021-11-29 21:15

goat76 skrev:Det behöver väl inte nödvändigtvis bli någon strid?
I varenda tråd här på Faktiskt som hänvisat till recensioner från ASR av förstärkare med klass D-teknik, så har Morello påpekat att mätningarna är irrelevanta/felaktigt gjorda. Varför då inte ta tjuren vid hornen och förklara det för Amir så kanske han korrigerar detta för framtida mätningar, eller så kanske han ger ett för er godtagbart skäl till varför han gör som han gör? :)


Jag tror att vi ganska många gånger har tagit upp att Amir tyvärr inte är direkt genomkompetent vare sig vad gäller elektroakustisk mätteknik eller psykoakustik. John Atkinson har egentligen redan visat vägen vad gäller IMD 19+20 kHz.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik


Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Topping PA5 lysande test resultat

Inläggav goat76 » 2021-11-29 21:24



Vad säger ni om det Amir säger i Belkers länk, är det en godtagbar förklaring?

amirm skrev:As to running THD+N, as you know, the problem is standardizing on bandwidth. With noise shaping, in some digital amps, it is unfair to them to use much bandwidth above 20 kHz. Multitone test gets around that.

WhereNextColumbus
 
Inlägg: 770
Blev medlem: 2012-12-10

Re: Topping PA5 lysande test resultat

Inläggav WhereNextColumbus » 2021-11-29 21:32

Det är väl ingen ursäkt. Det är ett avvägande. Man kan ju alltid göra både och. Jag skulle säga att det finns viss bäring för att hålla inom 20kHz, men njae...
Wenn wellen schwingen ferne stimmen singen

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6171
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Topping PA5 lysande test resultat

Inläggav I-or » 2021-11-29 21:51

Multiton ger alldeles för svårlästa och röriga resultat. IMD 19+20 kHz är däremot utmärkt för att beskriva de underliggande olinjäriteterna vid höga frekvenser och man behöver inte hamna i bandbreddsdiskussioner.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster