Är det någon poäng med strömrenare?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Magnuz
 
Inlägg: 12349
Blev medlem: 2003-08-08

Re: Är det någon poäng med strömrenare?

Inläggav Magnuz » 2022-01-07 13:50

Harryup skrev:Dvärgbrytare är det vanliga återställningsbara säkringar? I så fall har dom en väldigt begränsat antal omkopplingar typ som jag minns ett 10-tal innan man kan börja fundera på om dom fungerar som dom skall.


Det har jag också hört men nu när jag kollade verkar åtminstone Hagers dvärgbrytare (som nog är vanligast) klara 20 000 omkopplingar med garanterad funktion så jag vet inte riktigt. De är ju i vilket fall inte avsedda att användas på det sättet.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15188
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Är det någon poäng med strömrenare?

Inläggav Harryup » 2022-01-07 17:33

Kan kanske handla om olika generationer av säkringar. Så man bör nog veta om man har nya eller gamla när man gör så.

Användarvisningsbild
heliac
 
Inlägg: 740
Blev medlem: 2009-09-04

Re: Är det någon poäng med strömrenare?

Inläggav heliac » 2022-01-07 18:10

Harryup skrev:Kan kanske handla om olika generationer av säkringar. Så man bör nog veta om man har nya eller gamla när man gör så.


Frågade en elektriker idag på jobbet och han menar att det går inte att svara på. Men...de är konstruerade så att ju mer slitna dom blir desto lättare löser dom ut. Och till slut går dom inte att få att stanna kvar i påslaget läge.

Sen är det ju långt ifrån varje gång som jag gör sådär..och skulle nån bli kass så är det ingen stor peng å inte många minuters jobb att skruva i en ny så det kan jag leva med :)

Sen om det gör nån nytta eller inte..det vet man ju aldrig. Som ormolja ungefär.

Användarvisningsbild
Magnuz
 
Inlägg: 12349
Blev medlem: 2003-08-08

Re: Är det någon poäng med strömrenare?

Inläggav Magnuz » 2022-01-07 21:12

heliac skrev: Men...de är konstruerade så att ju mer slitna dom blir desto lättare löser dom ut. Och till slut går dom inte att få att stanna kvar i påslaget läge.


Det problemet hade jag faktiskt när jag bodde i lägenhet och det var orsakat av stereon. Jag hade mina slutsteg kopplade via en grenkontakt med strömbrytare som jag slog av och på istället för att behöva slå av och på slutstegen individuellt. Efter ett tag började säkringen lösa ut vissa gånger när jag slog på grenkontakten och det blev bara värre med tiden så till slut fick jag ge mig och slå på stegen ett i taget.

Användarvisningsbild
heliac
 
Inlägg: 740
Blev medlem: 2009-09-04

Re: Är det någon poäng med strömrenare?

Inläggav heliac » 2022-01-08 09:36

Magnuz skrev:
heliac skrev: Men...de är konstruerade så att ju mer slitna dom blir desto lättare löser dom ut. Och till slut går dom inte att få att stanna kvar i påslaget läge.


Det problemet hade jag faktiskt när jag bodde i lägenhet och det var orsakat av stereon. Jag hade mina slutsteg kopplade via en grenkontakt med strömbrytare som jag slog av och på istället för att behöva slå av och på slutstegen individuellt. Efter ett tag började säkringen lösa ut vissa gånger när jag slog på grenkontakten och det blev bara värre med tiden så till slut fick jag ge mig och slå på stegen ett i taget.


Då låg du nog precis på tröskeln för säkringens utlösningsvillkor. Att byta till en säkring med samma A men D-karaktär hade förmodligen funkat. En porslinare hade antagligen oxå hållt, eller var det porslin som satt där?

Användarvisningsbild
Magnuz
 
Inlägg: 12349
Blev medlem: 2003-08-08

Re: Är det någon poäng med strömrenare?

Inläggav Magnuz » 2022-01-08 11:59

Nej, det var ju alltså dvärgbrytare. Fyra gamla Linn-slutsteg som startar samtidigt blev för mycket för den och problemet tilltog som sagt.

Föregående

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 28 gäster