Är det någon poäng med strömrenare?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert
 
Inlägg: 17898
Blev medlem: 2005-01-01
Ort: Göteborg

Re: Är det någon poäng med strömrenare?

Inläggav Almen » 2021-12-21 08:23

jansch skrev:
Harryup skrev:En UPS är något helt annat och i regel klart sämre för en stereo då datornätdelar inte är så kräsna.

Vad är det som gör en en hifi-anläggning mer "kräsen" på strömmatning?

Det är inte anläggningen i sig som är kräsen, det är ägaren som vill att det skall vara så. :) Det är väl ett klassiskt exempel på när man blandar ihop perception med teknik, alltså att man inte kan hålla isär olika nivåer i varseblivandet? Typ "Jag är så känslig för olika förändringar i ljudet när jag lyssnar på musik, så [sätt in valfri del av en stereoanläggning] måste vara oerhört viktig även rent tekniskt."
Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!

Maarten
 
Inlägg: 3834
Blev medlem: 2003-05-25
Ort: Göteborg

Re: Är det någon poäng med strömrenare?

Inläggav Maarten » 2021-12-21 10:24

Almen skrev:Det är inte anläggningen i sig som är kräsen, det är ägaren som vill att det skall vara så. :) "

Här kommer jag osökt att tänka på Cesar Millan, som ofta hävdat att det är ägarens omedvetna tankar och beteenden påverkar hundens beteende. :-)
https://www.thejakartapost.com/life/202 ... first.html
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert
 
Inlägg: 17898
Blev medlem: 2005-01-01
Ort: Göteborg

Re: Är det någon poäng med strömrenare?

Inläggav Almen » 2021-12-21 10:49

Maarten skrev:
Almen skrev:Det är inte anläggningen i sig som är kräsen, det är ägaren som vill att det skall vara så. :) "

Här kommer jag osökt att tänka på Cesar Millan, som ofta hävdat att det är ägarens omedvetna tankar och beteenden påverkar hundens beteende. :-)
https://www.thejakartapost.com/life/202 ... first.html

Precis! Det är ägaren som skall uppfostras, inte hunden. :)
Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad
 
Inlägg: 16426
Blev medlem: 2009-01-06

Re: Är det någon poäng med strömrenare?

Inläggav Strmbrg » 2021-12-21 12:52

Det är STRÖMMEN som ska uppfostras!
Jag låter den därför passera igenom en uppfostringsanstalt innan den släpps lös.
:D
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
pLudio
 
Inlägg: 2399
Blev medlem: 2003-06-17
Ort: Stockholm

Re: Är det någon poäng med strömrenare?

Inläggav pLudio » 2021-12-21 12:58

Bra där! Piska den med en sinuskurva.
Caveat auditor. If bass was "faster" it would be "treble."

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad
 
Inlägg: 16426
Blev medlem: 2009-01-06

Re: Är det någon poäng med strömrenare?

Inläggav Strmbrg » 2021-12-21 13:11

pLudio skrev:Bra där! Piska den med en sinuskurva.

Det är snarast vad som sker. Eller snarare så består behandlingsmetoden av:
En analog krets som genererar en referenssignal.
En annan krets som analyserar inkommande ström.
En tredje krets som ekvaliserar inkommande ström så att den överensstämmer med referenssignalen.
Sen är det bara att spisa loss!
Stravinsky kommer låta precis så kantig som referenspartituret föreskriver!
Om inte annat så alltid retar det väl upp en och annan forumdeltagare.

Så, åtminstone i DET avseendet så fungerar det.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15188
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Är det någon poäng med strömrenare?

Inläggav Harryup » 2021-12-21 20:54

jansch skrev:
Harryup skrev:En UPS är något helt annat och i regel klart sämre för en stereo då datornätdelar inte är så kräsna.
Jag jagar inte heller mera tightare bas, men jag har inget emot en låg störnivå då mina horn för mellan och diskant ligger på runt 114dB/m/W. Är själv inte säker på om den gör någon annan nytta än att skydda stereon från diverse saker som kan hända när nu vkv blir så populära och att dom inte snurrar med exakt 50Hz. Min har redan betalt sig en gång och om den dessutom låter saker fungera mera optimalt så är det ju kul.


/Harry Up


2 påståenden i blåmarkerad mening för vånar mej...

- "UPS är åt helt annat"
Man ska inte lura sig av att UPS översätts med avbrottsfri kraft. I många sammanhang i labmiljö nyttjas UPS för att erhålla definierad nätspänning för att skapa en absolut störningsfri miljö. Typexempel: rum för högfrekvensmätningar.
Till skillnad från vissa "High-end strömtillsnyggare" får man garanterade kompletta data över strömmens kvalite'.
Att begreppet UPS har blivit välkänt för gemene man i samband med digitaliseringen förringar inte dess betydelse innan digitaiseringen och för andra applikationer.

- "I regel klart sämre för en stereo då datornätdelar inte är så kräsna"
UPS:er utvecklade för serverhallar etc. har givetvis en spec för att säkerställa drift som kan påverkas av normala nätspännings villkor. Alltså kraven är högre än vad nätleverantören kan utlova och då primärt avseende avbrott.
Alltså, ingen nätleverantör garanterar helt avbrottsfria leveranser och därför används UPS.

Vad är det som gör en en hifi-anläggning mer "kräsen" på strömmatning?
En dator, stereo, kaffebryggare, mätförstärkare, oscilloshop, server, router, lampa, värmepanna, osv. har olika utmaningar i att nyttja nätspänning som strömkälla. Dock, dom har ett gemensamt krav, att utlovad funktion/spec gäller vid nätanslutning. Alltså, är dom specade för 230V - 50Hz nätanslutning så gäller det.
Det går helt enkelt inte för en tillverkare att hävda något annat.

Sedan är det en helt annan sak att en elvisp inte behöver några interna filter eller andra skyddskretsar. Eller att en förförstärkare behöver ett mer utvecklat skydd, eller att en mätförstärkare har väsentlgt bättre inernt skydd för att klara specen. Utlovade prestanda gäller.

Jag har t.ex en mätförstärkare, B&K 2690, som har en extremt tydlig spec avseende "allt" (dynamik, brusnivå, filter, drivkapacitet, fasgång,polarisations och drivspänningar, mm. Detta gäller vid nätanslutning utan tjafs.
OM jag hade frågar B&K om jag behöver en "strömtillsnyggare" för att specen skall uppfyllas hade dom nog undrat om jag var idiot.

Men visst kan man köpa en "strömrenare" eller liknande men då skulle jag nog välja en för industribruk så man vet vad man får, alltså en med en riktig spec.
Fast jag nöjer mig med att skruva åt skruvarna på "noll-listen"

Med horndiskanter hör du säkerligen brus, jag hade JBL 077/ JBL375 och MarkIII slutsteg ett tag och visst brusade det men inte beroende av nätspänningen.


Jag är fullständigt medveten om vad en UPS är för något och jag är också medveten om vad en normal UPS som man köper ifrån en datorleverantör normalt ger för utsignaler.
Vi har ett elektronik-labb på firman och vi är isocertifierade för aktiva implantat och alla instrument är krönta, så jag är absolut medveten om vad som behövs i olika miljöer.
För i princip alla saker vi kör behövs varken strömrenare eller upser eftersom vi uppfinner för en miljö där vi inte kan kräva att någon speciell miljö finns hos patienten.
Att en del hifigrunkor kan ha bekymmer med störningar av olika slag ser jag inte som en styrka utan en svaghet, dock så kan det ju vara så att en grunka som inte direkt kräver någon form av hjälp ändå fungerar bättre med hjälp av stabil ström och/eller kanske isolerad ifrån någon annan produkt. Så med högre frekvenser och t.ex. switchade nätdelar så finns det numera mera störningar runt en anläggning än tidigare. Personligen skulle jag inte råda någon att köpa en strömrenare, skulle heller inte avråda någon från det utan är ju istället hyfsat enkelt att testa om det gör skillnad. Att här finns folk som vet en massa saker utan att testa är ju inget nytt och gärna i raljant ton.
Men om blindtester gäller ibland så kan det ju även gälla dessa grunkor, kanske nån hör en skillnad.

jansch
 
Inlägg: 3695
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Är det någon poäng med strömrenare?

Inläggav jansch » 2021-12-22 21:05

Harryup skrev:Jag är fullständigt medveten om vad en UPS är för något och jag är också medveten om vad en normal UPS som man köper ifrån en datorleverantör normalt ger för utsignaler.
Vi har ett elektronik-labb på firman och vi är isocertifierade för aktiva implantat och alla instrument är krönta, så jag är absolut medveten om vad som behövs i olika miljöer.
För i princip alla saker vi kör behövs varken strömrenare eller upser eftersom vi uppfinner för en miljö där vi inte kan kräva att någon speciell miljö finns hos patienten.
Att en del hifigrunkor kan ha bekymmer med störningar av olika slag ser jag inte som en styrka utan en svaghet, dock så kan det ju vara så att en grunka som inte direkt kräver någon form av hjälp ändå fungerar bättre med hjälp av stabil ström och/eller kanske isolerad ifrån någon annan produkt. Så med högre frekvenser och t.ex. switchade nätdelar så finns det numera mera störningar runt en anläggning än tidigare. Personligen skulle jag inte råda någon att köpa en strömrenare, skulle heller inte avråda någon från det utan är ju istället hyfsat enkelt att testa om det gör skillnad. Att här finns folk som vet en massa saker utan att testa är ju inget nytt och gärna i raljant ton.
Men om blindtester gäller ibland så kan det ju även gälla dessa grunkor, kanske nån hör en skillnad.


Om du uppfattar mej som raljant ber jag om ursäkt.
Man kan "skoja till det" och det är OK för mej, men raljant är inte Ok.

Användarvisningsbild
mangrove
 
Inlägg: 1657
Blev medlem: 2008-12-25
Ort: oakustisk

Re: Är det någon poäng med strömrenare?

Inläggav mangrove » 2022-01-03 14:28

Harryup skrev:En UPS är något helt annat och i regel klart sämre för en stereo då datornätdelar inte är så kräsna.


jansch skrev:- "UPS är åt helt annat"
Man ska inte lura sig av att UPS översätts med avbrottsfri kraft. I många sammanhang i labmiljö nyttjas UPS för att erhålla definierad nätspänning för att skapa en absolut störningsfri miljö. Typexempel: rum för högfrekvensmätningar.


Förtydligande. Det är stor skillnad på billig-UPS:er och dyr-UPS:er. Finare UPS:er ("online-UPS") omformar alltid utspänningen, oavsett om inspänningen är från nät eller batteri. Där kan man räkna med att alltid få en så ren sinuskurva som utrustningen förmår generera, och strömspikar etc filtreras effektivt bort. Avancerade system kan även "boosta" en dipp utan att fullt byta till batteridrift.

Dock får man väga den potentiella nyttan mot ljudet av en ständigt gående kylfläkt.

Enkla/billiga UPS:er har ingen påverkan på utspänningen alls om nätspänning finns, och ger någon fyrkantsvågsvariant som utspänning när de går på batterier. Bra filtrerade SMPS-nätaggregat (switchade) bryr sig inte så mycket om den vågformen men vissa andra nätaggregatstyper blir mycket ledsna, speciellt toroidtransformatorer börjar ju rassla.

Användarvisningsbild
mangrove
 
Inlägg: 1657
Blev medlem: 2008-12-25
Ort: oakustisk

Re: Är det någon poäng med strömrenare?

Inläggav mangrove » 2022-01-03 14:51

Calleberg skrev:Ser väl skapligt ut, de riktiga nitlotterna törs inte visa insidan :wink: ...men spar dina pengar till nåt vettigare.
1300:- spänn för att veta hur stickproppen är vänd.... :roll:
11987-7_dynavox-hifi-power-socket-x4100.jpg


Det här ser ut som ett passivt linjefilter, som plockar bort lite störningar på linan. Bra för både input och output (dvs vad som går i retur ut på huvudlinan igen), egentligen. Men! Majoriteten av alla switchade nätaggregat (utom den billigaste kinaskiten) innehåller redan någon form av sådant filter.

hifikg skrev:Det är säkert en sån här ni behöver

https://audioconcept.se/produkt/stromtank-s5000-hp/


Det här ser ut som en helt normal online-UPS av den typ jag beskrev ovan, fast eventuellt fläktlös, och med tokbisarrt pris förstås (50 gånger för högt kanske). Den är säkert (funktionellt) bra även om specifikationerna på sidan är lite mystiska (kontinuerlig effekt 1500VA men 30 minuter 2400VA? det verkar som om någon missuppfattat VAh om man tittar på den påstådda batterikapaciteten).

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26693
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Är det någon poäng med strömrenare?

Inläggav hifikg » 2022-01-06 00:17

Då satsar man på något lite billigare, en grendosa med filter
Bilagor
ansuzmainzdtc.png
ansuzmainzdtc.png (135.56 KiB) Visad 1851 gånger
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26693
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Är det någon poäng med strömrenare?

Inläggav hifikg » 2022-01-06 00:21

Glöm inte att beställa nätkablar, sex, sju stycken...
Bilagor
ansuzmain.png
ansuzmain.png (259.97 KiB) Visad 1848 gånger
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Är det någon poäng med strömrenare?

Inläggav distad » 2022-01-06 00:22

För 219.900 kr får jag en anläggning och tillfixat rum som håller en mycket hög nivå.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26693
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Är det någon poäng med strömrenare?

Inläggav hifikg » 2022-01-06 00:23

FBK skrev:För 219.900 kr får jag en anläggning och tillfixat rum som håller en mycket hög nivå.


O flyttar du till Virsbo så får du ett hus med friköpt tomt för det som blir över! Åtminstone om du ska ha några strömkablar också :)
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15188
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Är det någon poäng med strömrenare?

Inläggav Harryup » 2022-01-06 00:33

hifikg skrev:Glöm inte att beställa nätkablar, sex, sju stycken...


Den där är faktiskt inte så tokig. Lite beslöjad över 50Hz men hygglig i vart fall.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26693
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Är det någon poäng med strömrenare?

Inläggav hifikg » 2022-01-06 00:35

Harryup skrev:
hifikg skrev:Glöm inte att beställa nätkablar, sex, sju stycken...


Den där är faktiskt inte så tokig. Lite beslöjad över 50Hz men hygglig i vart fall.


Ah, du har provat, spännande. Tar du dem i ett blindtest? :D
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad
 
Inlägg: 16426
Blev medlem: 2009-01-06

Re: Är det någon poäng med strömrenare?

Inläggav Strmbrg » 2022-01-06 10:58

Det är i mitt tycke alltför mycket fokus på skillnadsdetektering. Om man nu kan detektera en skillnad och verifiera detektionen, så betyder det ju bara just det.
Dvs att en skillnadsdetektion är verifierad.
Ingenting annat.

Den verifierade skillnadsdetekteringen innebär INTE ett svar på:
Huruvida något av alternativen renderar i någon förbättring.
Huruvida något av alternativen renderar i någonting bra.

Annorlunda uttryckt:
Huruvida det oavsett alternativ fortfarande är dåligt.

PS
Jag har inte jämfört fram och åter med och utan min Accuphase Power Supply.
Den bara införskaffades, installerades och har varit permanent installerad sedan dess.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5353
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Är det någon poäng med strömrenare?

Inläggav Belker » 2022-01-06 11:12

Strmbrg skrev:Det är i mitt tycke alltför mycket fokus på skillnadsdetektering. Om man nu kan detektera en skillnad och verifiera detektionen, så betyder det ju bara just det.
Dvs att en skillnadsdetektion är verifierad.
Ingenting annat.

Den verifierade skillnadsdetekteringen innebär INTE ett svar på:
Huruvida något av alternativen renderar i någon förbättring.
Huruvida något av alternativen renderar i någonting bra.

Annorlunda uttryckt:
Huruvida det oavsett alternativ fortfarande är dåligt.

PS
Jag har inte jämfört fram och åter med och utan min Accuphase Power Supply.
Den bara införskaffades, installerades och har varit permanent installerad sedan dess.

Skillnadsletandet beror, skulle jag säga, på att det ofta påstås att förbättringar sker på mycket vaga grunder. Då är det rimligt att först utröna om det ”på riktigt” ens är någon skillnad. Om så är fallet kan man börja värdera. Oftast kommer man inte så långt när det gäller kablar, strömtweaks och annat ”kontroversiellt”. Helt enkelt för att det inte finns någon skillnad som går att upptäcka vid kontrollerad lyssning.

Användarvisningsbild
Knuttebaloa
 
Inlägg: 1382
Blev medlem: 2014-06-15
Ort: Jönköping

Re: Är det någon poäng med strömrenare?

Inläggav Knuttebaloa » 2022-01-06 11:15

@Strmbrg

I de flesta fall brukar väl den upplevda skillnaden ändå översättas, av den som uttalar sig, till en förbättring eller försämring? Och då kan den väl, åtminstone subjektivt, vara värdefull?

Om du vill kan du få införskaffa och installera en i min anläggning. Om du tycker det är roligt, alltså? :wink:
Ino pi60es / bs60 / infraX-6 / Ino a2 / Ino a3 / Nad 208

Användarvisningsbild
Calleberg
 
Inlägg: 3291
Blev medlem: 2010-03-06
Ort: Kumla

Re: Är det någon poäng med strömrenare?

Inläggav Calleberg » 2022-01-06 11:18

Det där är extra tydligt på de där Fäjsbokforumen. Nästan uteslutande så talas det om att man "hört skillnad" på ett sätt som underförstått betyder att skillnad=bättre. Mycket sällan uttrycks det i klartext att det "tweak" man gjort resulterat i en förbättring.

När jag föreslog att det möjligen kunde vara så att om man betalat 200 000:- för sin "skillnad" fanns risk att det skyhöga priset i sig kanske kunde ha påverkan på hur skillnaden upplevdes fick jag inte vara med och leka längre... :mrgreen:
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad
 
Inlägg: 16426
Blev medlem: 2009-01-06

Re: Är det någon poäng med strömrenare?

Inläggav Strmbrg » 2022-01-06 11:30

Knuttebaloa skrev:@Strmbrg

I de flesta fall brukar väl den upplevda skillnaden ändå översättas, av den som uttalar sig, till en förbättring eller försämring? Och då kan den väl, åtminstone subjektivt, vara värdefull?

Om du vill kan du få införskaffa och installera en i min anläggning. Om du tycker det är roligt, alltså? :wink:


Jo, förbättring eller försämring är ju intressant. Åtminstone om det är en väsentlig storlek på den.
Men om det är en förbättring så är det intressanta - som jag ser det - huruvida:
Det gick från dåligt till bra.
Det fortsatt är dåligt (men förvisso bättre).
Det redan var såpass bra att förbättringen var onödig.

Ranking kan både hjälpa och förvirra.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Är det någon poäng med strömrenare?

Inläggav goat76 » 2022-01-06 11:43

Strmbrg skrev:
Knuttebaloa skrev:@Strmbrg

I de flesta fall brukar väl den upplevda skillnaden ändå översättas, av den som uttalar sig, till en förbättring eller försämring? Och då kan den väl, åtminstone subjektivt, vara värdefull?

Om du vill kan du få införskaffa och installera en i min anläggning. Om du tycker det är roligt, alltså? :wink:


Jo, förbättring eller försämring är ju intressant. Åtminstone om det är en väsentlig storlek på den.
Men om det är en förbättring så är det intressanta - som jag ser det - huruvida:
Det gick från dåligt till bra.
Det fortsatt är dåligt (men förvisso bättre).
Det redan var såpass bra att förbättringen var onödig.

Ranking kan både hjälpa och förvirra.


Så var hamnar då din strömrenare enligt dina kriterier, blev det en väsentlig förbättring?

Användarvisningsbild
Kurben
 
Inlägg: 224
Blev medlem: 2014-04-03

Re: Är det någon poäng med strömrenare?

Inläggav Kurben » 2022-01-06 12:16

En mera seriös fråga om nätfilter.

Jag som har en massa utrustning i samma skåp i bion. Är det inte rimligt att försöka sätta alla dessa små switchade nätpluggar till exvis Nvidia shield, logitech hub, xbox, PS3 osv med smutsiga nätdelar på ett filter så de inte stör förstärkerkeriet?
Min tanke är alltså att vända på resonemanget, filtrera de mest troliga störarna och låta de analoga pryttlarna köra utan.?

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad
 
Inlägg: 16426
Blev medlem: 2009-01-06

Re: Är det någon poäng med strömrenare?

Inläggav Strmbrg » 2022-01-06 12:17

goat76 skrev:...
Så var hamnar då din strömrenare enligt dina kriterier, blev det en väsentlig förbättring?


Ingen som helst aning faktiskt.
Här handlade det nästan enbart om att jag ville ha en sån här grunka för att försöka säkerställa att förutsättningarna för driften av apparaterna blev goda.
Enklare uttryckt: För att "bocka av den biten".

Men som sagt, förbättring, försämring, stor eller liten, vare sig i den elektriska eller den musiklyssningsmässiga domänen, det vet jag inte något om och tänker inte heller undersöka.
Det må vara helkorkat, slösaktigt och även inkonsekvent utifrån visst annat jag yrar om, men så är det med det.
:)
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
lennartj
 
Inlägg: 6392
Blev medlem: 2007-10-03
Ort: Göteborg

Hur mycket är ett namn värt?

Inläggav lennartj » 2022-01-06 13:20

pLudio skrev:
dewpo skrev:Om jag köper en Fluke 2AC Spänningsprovare för 349kr :| så blir det i runda slängar 900 kvar till en grendosa, några förslag?

https://powerquality.eaton.com/Sverige/ ... -strip.asp

Det är visserligen småpengar i sammanhanget, men jag hajade till när jag såg att Kjell & co säljer Fluke 2AC Spänningsprovare för 349 SEK.
När jag googlade på "Faspenna" fick jag många träffar förutom Fluken, t.e.x denna https://cdon.se/bygg-verktyg/spanningsp ... -p54723683 för 95 SEK.
Hur mycket betalar man för att det står Fluke på faspennan?
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26693
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Hur mycket är ett namn värt?

Inläggav hifikg » 2022-01-06 14:06

lennartj skrev:
pLudio skrev:
dewpo skrev:Om jag köper en Fluke 2AC Spänningsprovare för 349kr :| så blir det i runda slängar 900 kvar till en grendosa, några förslag?

https://powerquality.eaton.com/Sverige/ ... -strip.asp

Det är visserligen småpengar i sammanhanget, men jag hajade till när jag såg att Kjell & co säljer Fluke 2AC Spänningsprovare för 349 SEK.
När jag googlade på "Faspenna" fick jag många träffar förutom Fluken, t.e.x denna https://cdon.se/bygg-verktyg/spanningsp ... -p54723683 för 95 SEK.
Hur mycket betalar man för att det står Fluke på faspennan?


Long time no see! Kul att se dig igen. 349-95=254 hyfsat billigt varumärke om man jämför med kablarna ovan.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
mangrove
 
Inlägg: 1657
Blev medlem: 2008-12-25
Ort: oakustisk

Re: Är det någon poäng med strömrenare?

Inläggav mangrove » 2022-01-06 16:10

Kurben skrev:Jag som har en massa utrustning i samma skåp i bion. Är det inte rimligt att försöka sätta alla dessa små switchade nätpluggar till exvis Nvidia shield, logitech hub, xbox, PS3 osv med smutsiga nätdelar på ett filter så de inte stör förstärkerkeriet?


Hör du idag några störningar?
Om du gör det, har du isolerat störkällorna? I så fall, byt ut dem.
Om inte, lägg pengarna på något som skapar värde för dig eller din familj.

Användarvisningsbild
lennartj
 
Inlägg: 6392
Blev medlem: 2007-10-03
Ort: Göteborg

Re: Är det någon poäng med strömrenare?

Inläggav lennartj » 2022-01-06 20:37

Kurben skrev:En mera seriös fråga om nätfilter.

Jag som har en massa utrustning i samma skåp i bion. Är det inte rimligt att försöka sätta alla dessa små switchade nätpluggar till exvis Nvidia shield, logitech hub, xbox, PS3 osv med smutsiga nätdelar på ett filter så de inte stör förstärkerkeriet?
Min tanke är alltså att vända på resonemanget, filtrera de mest troliga störarna och låta de analoga pryttlarna köra utan.?
För ett antal år sedan kom jag över ett par störskyddstransformatorer till bra pris, men jag upplevde inte någon förändring av återgivningen med eller utan. Efter långlyssning fick jag en vag känsla av att dynamiken kanske tyglades en aning om jag spelade på mina klass-AB slutsteg men inte via klass-A.

Då valde jag att göra det pLudio funderar på, att sätta datorprylarna efter transformatorerna i stället för musikanläggningen. Mitt elnät verkar vara tämligen fritt från störningar, förutom självförvållade.
När jag startade vinylspelaren förändrades övertonsspektrum i det svaga mekaniska brummet i mina klass-A slutsteg. Jag skaffade en separat motorstyrning, som bl.a. mildrade fenomenet, men eliminerade det inte helt.
Ett nätfilter från Elfa på motorstyrningens nätingång var vad som behövdes.
För många år sedan hade jag ett gammalt kylskåp som störde som jag åtgärdade på samma sätt.

Om man kan identifiera störningskällan är det bättre att bekämpa den där än att låta störningarna sprida sig ohämmat. Kan man inte det är det läge att låna hem strömrenare, skärmade apparatkablar och skärmad grenlåda (om det behövs). Jag har bl.a. provat med Isotek-prylar för ca. 30 KSEK (för 8 år sedan). Skillnaderna var så små att de kanske inte ens existerade. Förändringar i min anläggning som inte gagnar min musikaliska upplevelse avstår jag från. Det kanske bör tilläggas att jag i slutet av 80-talet bodde jag i ett hus med en stor solariesalong med 10 solarier som spred rätt mycket dynga på elnätet. Då läste jag på och dissekerade några nätfilter för att bygga mina egna med optimerade filter i förhållande till varje apparats strömförbrukning. När jag flyttat behövdes de inte längre så nu har jag bara kvar de som är inbyggda i klass-A slutstegen, men de skärmade nätkablarna har jag kvar.
Till kabelskeptiker som har som argument att det är 10-tals mil till närmaste kraftverk vill jag säga:
ni ser saken från fel håll. Oskärmade apparatkablar fungerar som antenner, men en förnuftig konstruktör placerar nättransformatorn så nära bakstycket som möjligt och en stång från powerknappen på fronten till den egentliga strömbrytaren och primärsäkringen i ett skärmat utrymme. En sådan konstruktion blir väl skyddad mot störningar på elnätet. Åt andra hållet stoppas störningar i närmaste transformatorstation.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
heliac
 
Inlägg: 740
Blev medlem: 2009-09-04

Re: Är det någon poäng med strömrenare?

Inläggav heliac » 2022-01-07 08:27

Jag har haft möjlighet att få låna hem "strömrenare" men jag har inte lyckats höra någon skillnad.

Nu bor jag visserligen väldigt ensligt långt ifrån samhälle och industrier, och sist på linjen. Detta kanske saknar betydelse, det vet jag inte.

Jag brukar oxå flippa ner samtliga dvärgbrytare i centralen utom den till stereon när jag får en stund över till seriös lyssning. Mest för att få det HELT tyst i huset. Men det kanske oxå försvinner nån störning från nån förbrukare...

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15188
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Är det någon poäng med strömrenare?

Inläggav Harryup » 2022-01-07 13:23

Dvärgbrytare är det vanliga återställningsbara säkringar? I så fall har dom en väldigt begränsat antal omkopplingar typ som jag minns ett 10-tal innan man kan börja fundera på om dom fungerar som dom skall.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: dewpo och 27 gäster