Ljudia?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Prozac

Ljudia?

Inläggav Prozac » 2021-12-06 11:48

Finns Ljudia kvar? På deras hemsida står bara att de flyttar sitt lager, men det verkar inte gå att lägga beställningar eller något annat? Har de gått i KK?

https://www.ljudia.se/

Bild
Ha en fortsatt trevlig dag.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Re: Ljudia?

Inläggav Strmbrg » 2021-12-06 11:53

Enligt ”Alla Bolag” så visar verksamheten inte några höjdarsiffror de senaste åren.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
sammel

Inläggav sammel » 2021-12-06 13:15

Har för mig att dom hade utförsäljning för inte så länge sen
Men exakt status vet jag inte.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2021-12-06 15:52

Jag gissar på att dom helt enkelt lagt av. Skulle inte hålla andan i väntan på att dom öppnar igen.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2021-12-06 18:13

Än viktigare då att gynna Hifi Kit när man behöver nåt istället för utländska Web shoppar så att vi inte blir ett U-land i DIY-HiFi-hänseende!

U-Land har vi ju lyckats bli i flera andra hänseenden.....

Snart på fakiskt.io: "hur man bygger en spänningsstabil och tystgående dieselgenerator"
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2021-12-06 23:00

+1 på den, köper ofta saker från HiFi kit och betalar några ynka kronor mer än från utländska sidor, det tycker jag känns bra och rätt prioriterat.
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
martinsson

Inläggav martinsson » 2021-12-07 07:21

Det blir ju ett tufft läge när jättar som BRL samt utlänsk konkurens med helt andra förutsättningar och därmed mkt lägre prisläge dyker upp.

Skulle gärna ha deras kataloger från -85 till -95 av rena nostalgiskäl, oj vaf man bläddrade och drömde, och byggde (dock aldrig billjud)

Användarvisningsbild
Prozac

Inläggav Prozac » 2021-12-08 11:59

avr7000 skrev:Än viktigare då att gynna Hifi Kit när man behöver nåt istället för utländska Web shoppar så att vi inte blir ett U-land i DIY-HiFi-hänseende!

U-Land har vi ju lyckats bli i flera andra hänseenden.....

Snart på fakiskt.io: "hur man bygger en spänningsstabil och tystgående dieselgenerator"

Medhåll i allt!
Ha en fortsatt trevlig dag.

Frisk

Inläggav Frisk » 2021-12-08 19:42

Såg ju inget vidare ut! Där hängde jag mycket i min ungdom och praoade någon gång i högstadiet. Hoppas det bara är lokalbyte på gång.

Användarvisningsbild
data_foggen

Inläggav data_foggen » 2021-12-08 21:23

DVD-ai skrev:+1 på den, köper ofta saker från HiFi kit och betalar några ynka kronor mer än från utländska sidor, det tycker jag känns bra och rätt prioriterat.

+1
...de är ju så himla trevliga och hjälpsamma också.
Det finns ingen planet B.

Enkie

Inläggav Enkie » 2021-12-12 11:49

Har också funderat på om de lagt ner. Var hos en granne till dem för ett tag sedan så jag kunde speja ut över gårdsplanen och det såg om möjligt ännu mer dött ut än det gjort innan.
Jag hjälpte till där några år runt -00, ibland kom det en packe element eller plate-amps som jag skulle försöka lista ut vilka som var något att ha och vilka som inte var det. Det stod en komplett Bruel&Kjaer utrustning där, men jag fick lära mig det lätt användarfientliga LMS istället. Idag hade det kliat i fingrarna att få igång den Micro-Seiki DCX1000 som stod i lyssningsrummet, men då var vinyl ganska svalt.

Men det vore kul om någon hade några av de tidigare katalogerna och kunde scanna dem. Jag letade febrilt efter datablad m.m. på t.ex. Coral men det var borta redan för 25år sedan. Jag har en del kataloger men de är mest runt -00.

Flyttade från orten efteråt så då tappade jag kontakten med verksamheten.

HiFi-Kit har alltid gjort ett bra jobb tycker jag. Ibland vill man ha en fysisk butik att besöka och få känna och klämma. Ibland behöver man få goda råd i någon fråga. Senast jag hade kontakt med HiFi-kit blev det ett par Scan-Speak diskanter, de hade faktiskt riktigt konkurrenskraftigt pris dessutom. Nöjd med pris, produkt och servicenivå!
Oscar Persson

Användarvisningsbild
xmag

Inläggav xmag » 2021-12-13 17:46

Ljudia har en omsättning på mer än 10 miljoner och ett ganska stort eget kapital. Moderbolaget har en omsättning på ca 300 milj. Därför tror inte jag på att de KK:at.
Mer av detta finns här: https://www.xmag.se/
Människan värmer upp Jorden, nu måst vi se till att stoppa uppvärmningen innan det går riktigt illa.

Användarvisningsbild
Nissep

Inläggav Nissep » 2022-02-21 11:47

Domänen Ljudia.se blir numera slussad vidare till https://www.dlxmusic.se/

Så mysteriet fortsätter.

Goldfinger

Inläggav Goldfinger » 2022-03-15 19:59

DVD-ai skrev:+1 på den, köper ofta saker från HiFi kit och betalar några ynka kronor mer än från utländska sidor, det tycker jag känns bra och rätt prioriterat.

Absolut, och den service samt villkor man får när man handlar där, mycket bra.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2022-03-16 07:35

https://www.dlxmusic.se/ är en mycket bra butik där jag handlade några monitorer för 10år sedan och de var mycket trevliga att ha att göra med.
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten och Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.
Audiofil som tycker om "naturligt" ljud och riktigt feta kablar.

Användarvisningsbild
MusicMan

Inläggav MusicMan » 2022-03-16 17:02

Nissep skrev:Domänen Ljudia.se blir numera slussad vidare till https://www.dlxmusic.se/

Så mysteriet fortsätter.

Både Ljudia och DLX hör båda till koncernen EM Nordic så det är kanske inte så konstigt. Men det verkar definitivt som att Ljudia inte längre är igång. Bolaget kan så klart finnas kvar även om man lagt ner butiken och verksamheten i det.
Att följa strömmen minskar spänningen.

Återgå till Generellt om hifi