Men nu till anledningen med detta inlägg, nämligen: hur fasen låter det! Gällande det senaste albumet (nämnt ovan).
Det förekommer diverse oljud, som jag förmodar är från omkopplare och annat. Hur inspelningen är utförd fick mig under lyssning att först tro att något i min anläggning hade gått sönder. Det fick mig att lyssna mer efter oljud än att njuta av musiken.
Sökte efter recensioner på nätet till en eventuell förklaring. Hittade följande:
”På det här albumet öppnade jag upp för något nytt, strävan efter råhet och skörhet.
Jag har spelat in det mesta av musiken live och hållit mig borta från lager av syntar, samplade trummor och försökt begränsa antalet spår i produktionen."
https://www.lulealive.nu/artist/elias/
Det förmodar jag förklarar en del.
Blev tvungen att låta testa albumet i Masvis. Det skrämmande resultatet ses nedan. Varför?
Varför förstör man sin musik med en undermålig ”produktion”?
Anledningen till att jag inte gjorde detta inlägg i skivrekommendationer, är att jag inte kan rekommendera detta album p.g.a. den undermåliga ”produktionen”, oavsett hur mycket jag än gillar musiken. Utan det fick bli något blandat om loudness race och rekommendation.
Vad skall man säga. Kan man be om en tillsnyggad utgåva, utan att förstöra det konstnärliga?
Coverbild/Elias Sahlin – Holy, Endless sad, Love

Masvis mätningar