Varför har priserna stigit så mycket?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl
 
Inlägg: 1855
Blev medlem: 2003-12-30

Varför har priserna stigit så mycket?

Inläggav LeifB » 2021-12-22 10:36

Otroligt att en ny förstårkare kostar över 20000kr.
Tittar man i Hifi Musik så är det ändå högre priser som gäller. 100000kr verkar vara ett mått på en bra förstärkare.
Förr kunde man hitta ett stort utbud på priser runt 10000kr. Vad är det som får priserna att skena iväg?
Har förstärkarna blivit bättre? Tveksamt.

Användarvisningsbild
hali
Site Admin
Site Admin
 
Inlägg: 1637
Blev medlem: 2003-03-18
Ort: Southend-on-sea

Re: Varför har priserna stigit så mycket?

Inläggav hali » 2021-12-22 11:22

Tvadelat tror jag;

1. Allt har blivit dyrare! Personalkostnader, komponenter, transport fran Kina etc.

2. Battre marginal pa dyrare prylar. De flesta butiker och manga tillverkare siktar pa high-'er' end, battre att salja en forstarkare for 100papp med 30papp marginal an 10st 10papps apparater med kanske en tusing styck i marginal.
Redaktör på Faktiskt.io

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22710
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Varför har priserna stigit så mycket?

Inläggav RogerGustavsson » 2021-12-22 11:29

Kanske är efterfrågan på lite dyrare förstärkare inte lika stor som tidigare och då har de med större serietillverkning backat ut från den delen av marknaden. Finns det betalbara stora förstärkare från t.ex. japanska tillverkare? Det såldes väl rätt stora mängder Pioneer, Yamaha, Technics, Luxman, Sansui, Nakamichi, Accuphase, Denon m.fl. under 70-, 80-tal?

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5353
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Varför har priserna stigit så mycket?

Inläggav Belker » 2021-12-22 11:39

För att det numera går att sälja dyrare produkter, eftersom medelklassens disponibla inkomst ökat radikalt. Marknaden anpassar sig därefter med ”premiumprodukter”.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22710
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Varför har priserna stigit så mycket?

Inläggav RogerGustavsson » 2021-12-22 11:44

Marknaden för audioprodukter är en helt annan volymmässigt än på 70- och 80-talet, när alla skulle ha en stereoanläggning. De mera nischade produkterna till högre priser har funnits hela tiden men antalet är inte så stort, varken då eller nu.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26686
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Varför har priserna stigit så mycket?

Inläggav hifikg » 2021-12-22 11:59

Ultralåga marginaler på elektronik i Mediamarkt-klass (o den kan sträcka sig ganska långt), så man får kränga tveksamma högmarginalprylar o annat hittepå för att få ihop till hyran o senap på skinkan. Kanske har inkomsterna ökat, men sannolikt handlar det väl mer om de "sista entusiasterna". Vad gör handlarna för att trygga tillväxten? Jag köpte min första "riktiga" anläggning som tonåring. Den kostade mindre än en mobil med tillräckligt hög status för att närma sig en högstadieskolgård.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Elfsberg
 
Inlägg: 2277
Blev medlem: 2012-01-12

Re: Varför har priserna stigit så mycket?

Inläggav Elfsberg » 2021-12-22 12:03

LeifB skrev:Otroligt att en ny förstårkare kostar över 20000kr.
Tittar man i Hifi Musik så är det ändå högre priser som gäller. 100000kr verkar vara ett mått på en bra förstärkare.
Förr kunde man hitta ett stort utbud på priser runt 10000kr. Vad är det som får priserna att skena iväg?
Har förstärkarna blivit bättre? Tveksamt.


För att det är möjligt. Gemene man verkar ha helt enormt mycket pengar, helt enkelt.
Guru QM60 & Ino bs60, Anaview AMS1000, Topping E30 & CamillaDSP / Guru QM10 mk 1, Anaview ALA0080
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II, Hidisz S9 Pro (Schiit Audio Magni 2)

Användarvisningsbild
hali
Site Admin
Site Admin
 
Inlägg: 1637
Blev medlem: 2003-03-18
Ort: Southend-on-sea

Re: Varför har priserna stigit så mycket?

Inläggav hali » 2021-12-22 12:11

Elfsberg skrev:
LeifB skrev:Otroligt att en ny förstårkare kostar över 20000kr.
Tittar man i Hifi Musik så är det ändå högre priser som gäller. 100000kr verkar vara ett mått på en bra förstärkare.
Förr kunde man hitta ett stort utbud på priser runt 10000kr. Vad är det som får priserna att skena iväg?
Har förstärkarna blivit bättre? Tveksamt.


För att det är möjligt. Gemene man verkar ha helt enormt mycket pengar, helt enkelt.


"Ha" mycket pengar? Eller "spendera" mycket pengar (som de inte har men placerar pa kreditkort)?
Redaktör på Faktiskt.io

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26686
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Varför har priserna stigit så mycket?

Inläggav hifikg » 2021-12-22 12:27

Elfsberg skrev:
LeifB skrev:Otroligt att en ny förstårkare kostar över 20000kr.
Tittar man i Hifi Musik så är det ändå högre priser som gäller. 100000kr verkar vara ett mått på en bra förstärkare.
Förr kunde man hitta ett stort utbud på priser runt 10000kr. Vad är det som får priserna att skena iväg?
Har förstärkarna blivit bättre? Tveksamt.


För att det är möjligt. Gemene man verkar ha helt enormt mycket pengar, helt enkelt.


Jag tror att det är en prioriteringsfråga. Idag känns det helt onödigt att rulla omkring i en Porsche, men i tre decennier tyckte jag det var helt "nödvändigt" :)
Hade det funnits något att köpa i ljudväg så hade jag gjort det, men jag har nått vägs ände. Kanske kommer det någon ny revolution i framtiden. En uppfinning som får dagens ljudanläggningar att låta som stenkakor i jämförelse. Då slår jag till. Kanske.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
nuffe
 
Inlägg: 2340
Blev medlem: 2010-09-28
Ort: Lerum

Re: Varför har priserna stigit så mycket?

Inläggav nuffe » 2021-12-22 13:19

Varför måste det vara nytt? Nästan samtliga mina prylar är köpa begagnade, jag är väldigt nöjd ändå.
Man kan otroligt mycket välljud från redan "inkörda" prylar.

Henrik

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer
 
Inlägg: 19061
Blev medlem: 2003-10-03
Ort: Metropolis, men passet är från Moskva

Re: Varför har priserna stigit så mycket?

Inläggav Max_Headroom » 2021-12-22 13:29

Kundgruppen för t.ex. förstärkere för 10000 har nog mer eller mindre försvunnit. Extremt dyra saker går alltid att sälja. Och "vanligt folk" som aldrig köpt komponentstereo för 10000/delen kommer inte att göra oavsett hur bra ekonomi dom har.
Lite av en demografisk fråga. Dom som växte upp med Hifi och musik som intresse har köpt sina grejjor och är nu i öwfre medlelåldern. Pengar finns, men intresset har falnat, eller man sitter med samma grejjor sedan 25 år tebax. Några som har kvar intresset köper "high end".
Några nya kunder tillkommer knappt eftersom branchen till stora delar srämmer bort dom med alla New Age-grejjor och flumsnack. Folk orkar intemed sånt utan gör något annat istället.

Liknande tendener finns i andra brancher som t.ex lite större motorbåtar och segelbåtar. Med automobiler så verkar "medium segmentet" dock stå sig bra, ännu så länge.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22710
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Varför har priserna stigit så mycket?

Inläggav RogerGustavsson » 2021-12-22 13:32

Jag har knappt några nya prylar sedan väldigt länge. Senast var det Chromecast Audio och innan dess ett par Ino piP 2003. Resten är från 1974 och framåt 2003.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer
 
Inlägg: 19061
Blev medlem: 2003-10-03
Ort: Metropolis, men passet är från Moskva

Re: Varför har priserna stigit så mycket?

Inläggav Max_Headroom » 2021-12-22 17:00

Senaste jag köpte något nytt vad CD-spelaren. En av de sista som producerades med sånna där underbara multi-bit-DACar till vettigt pris. Det var väl runt 2002 eller nåt sånt.
Den enda HiFi-grej som jag har i bruk som är köpt ny. Resten är begagnat eller DIY.
Måste jag ha något nytt så blir det väl att värma upp lödkolven, antar jag.

Edit: Men prisdraget uppåt har nog lite att göra med att folk bygger egna grejjor. Troligen fler som byggde egna förstärkare på 1970-talet än det är nu.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22710
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Varför har priserna stigit så mycket?

Inläggav RogerGustavsson » 2021-12-22 19:00

Om man vänder på det. Vilka produkter är det som stigit orimligt i pris och jämfört med när? Det är lätt att säga att man tycker något har stigit i pris men om det är så sett till konsumentprisindex eller valutaförändring? Det är lätt att hamna i "det var bättre förr"....

Användarvisningsbild
Conan
 
Inlägg: 5179
Blev medlem: 2003-11-18
Ort: Stockholm

Re: Varför har priserna stigit så mycket?

Inläggav Conan » 2021-12-22 19:43

LeifB skrev:Otroligt att en ny förstårkare kostar över 20000kr.
Tittar man i Hifi Musik så är det ändå högre priser som gäller. 100000kr verkar vara ett mått på en bra förstärkare.
Förr kunde man hitta ett stort utbud på priser runt 10000kr. Vad är det som får priserna att skena iväg?
Har förstärkarna blivit bättre? Tveksamt.


Det första felet du gör är att läsa H&M och tro att alla förstärkare av hygglig nivå måste kosta 20 000:-. H&M kanske testar dyrare grejer i dag men det betyder inte att det saknas ett utbud av bra förstärkare i billigare prisklasser. Kolla brl.se eller ljudfokus.se. Priserna börjar vid tusenlappen. :) Kolla Hifi-klubben som har förstärkare från 3 500:-.

Så visst går det för en ljudintresserad ungdom att bygga sig en första anläggning för betydligt mindre pengar än det som testas i hifi-magasinen. Låter det bättre eller sämre än en anläggning för samma pengar (justerat för inflationen) för säg 30 år sedan? Ja jag vet inte, men skulle gissa att det blir bättre ljud i dag för 10 000:- än en Yamaha "ljudstapel" för 4 995:- år 1991. Nu precis som då så är det mer viktigt vad du väljer för dina pengar än att bara gå på prislappen.

Varför testar då H&M endast dyrare grejer? En annan fråga förvisso, men jag tror det handlar om en annan och köpstarkare målgrupp för tidningen i dag än för 30 år sedan. Målgruppen för magasinet vill läsa om 20 000-kronors förstärkaren hellre än nåt för tusingen på BRL. :)

Kalle G
 
Inlägg: 46
Blev medlem: 2016-03-22

Re: Varför har priserna stigit så mycket?

Inläggav Kalle G » 2021-12-22 22:46

Finns det bara utrymme för en HiFi-tidning idag? Kommer ihåg Radio och Television, sedermera Elektronikvärlden som i mitt tycke hade en mer pragmatisk syn på apparater, testning och tillbehör. Ofta i lite mer plånboksvänliga prisklasser - även om dyrare grejor kom med ibland.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26686
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Varför har priserna stigit så mycket?

Inläggav hifikg » 2021-12-22 23:49

Kalle G skrev:Finns det bara utrymme för en HiFi-tidning idag? Kommer ihåg Radio och Television, sedermera Elektronikvärlden som i mitt tycke hade en mer pragmatisk syn på apparater, testning och tillbehör. Ofta i lite mer plånboksvänliga prisklasser - även om dyrare grejor kom med ibland.


Och danska high fidelity på svenska med CD
Räknas MoLT som hifi-tidning?
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Conan
 
Inlägg: 5179
Blev medlem: 2003-11-18
Ort: Stockholm

Re: Varför har priserna stigit så mycket?

Inläggav Conan » 2021-12-23 07:28

Kalle G skrev:Finns det bara utrymme för en HiFi-tidning idag? Kommer ihåg Radio och Television, sedermera Elektronikvärlden som i mitt tycke hade en mer pragmatisk syn på apparater, testning och tillbehör. Ofta i lite mer plånboksvänliga prisklasser - även om dyrare grejor kom med ibland.


Det magasinet är väl Ljud & Bild nu och finns fortfarande kvar.

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Varför har priserna stigit så mycket?

Inläggav distad » 2021-12-30 23:19

Conan skrev:
Kalle G skrev:Finns det bara utrymme för en HiFi-tidning idag? Kommer ihåg Radio och Television, sedermera Elektronikvärlden som i mitt tycke hade en mer pragmatisk syn på apparater, testning och tillbehör. Ofta i lite mer plånboksvänliga prisklasser - även om dyrare grejor kom med ibland.


Det magasinet är väl Ljud & Bild nu och finns fortfarande kvar.

Det är numera en "pryltidning" ifrån att varit en Hifi tidning.
Vad gör handlarna för att trygga tillväxten?

Det är intressant frågeställning som jag säger att de tryggar inte tillväxten utan det kommer försvinna en hel del handlare med tiden och jag gissar på att om 20år så är hälften borta. Det är ju bara att titta på mässorna vad som demas, dyrt och jättedyrt och var ligger medelåldern på mässbesökarna..? Dvs. till slut så tar gubbarna på mässor slut och till vem ska handlarna då sälja till ? Då det inte finns någon tillväxt inom denna hobby utan de yngre skiter fullständigt hur det låter, bara det låter.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
Conan
 
Inlägg: 5179
Blev medlem: 2003-11-18
Ort: Stockholm

Re: Varför har priserna stigit så mycket?

Inläggav Conan » 2021-12-31 11:59

FBK skrev:
Conan skrev:
Kalle G skrev:Finns det bara utrymme för en HiFi-tidning idag? Kommer ihåg Radio och Television, sedermera Elektronikvärlden som i mitt tycke hade en mer pragmatisk syn på apparater, testning och tillbehör. Ofta i lite mer plånboksvänliga prisklasser - även om dyrare grejor kom med ibland.


Det magasinet är väl Ljud & Bild nu och finns fortfarande kvar.

Det är numera en "pryltidning" ifrån att varit en Hifi tidning.


Jag tror inte du minns helt rätt. Här är två nummer från ´84 resp. ´91.

ev_8491.JPG
ev_8491.JPG (93.54 KiB) Visad 1832 gånger

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Varför har priserna stigit så mycket?

Inläggav distad » 2021-12-31 16:37

Jag pratar bara om https://www.ljudochbild.se/ och de tidningar som du tar upp har inget att göra med ljud&bild. Tror de försvann en bit innan ljud&bild kom till världen.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
Conan
 
Inlägg: 5179
Blev medlem: 2003-11-18
Ort: Stockholm

Re: Varför har priserna stigit så mycket?

Inläggav Conan » 2022-01-01 10:12

Nämen kom igen nu. :?

Populär Radio -> (Populär) Radio och Television -> Elektronikvärlden -> Ljud & Bild

Wikipedia skrev:Ljud & Bild (fullständigt namn Ljud & Bild i elektronikvärlden) är en svensk tidskrift som skriver om konsumentprodukter inom elektronik, som förstärkare, högtalare, videokameror, digitala stillbildskameror, bildskärmar, projektorer och liknande. Ljud & Bild grundades 1929 under namnet Populär Radio, vilket den hette fram till 1953. Under en kortare period 1954 hette den Populär Radio och Television innan den 1955 bytte namn till Radio & Television - tidskrift för tillämpad elektronik, vilket den hette fram till 1983. Därefter hette den Elektronikvärlden till år 1997 då den bytte namn till Ljud & Bild.

År 2009 köpte det norska förlaget HL Media tidskriften av tidigare utgivaren Albinsson & Sjöberg. Efter en rad sammanslagningar ingår tidskriften numer i en nordisk förlagsgrupp som ger ut tidskrifter med samma namn i Norge (Lyd og bilde), Danmark (Lyd og billede) och Sverige.

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Varför har priserna stigit så mycket?

Inläggav distad » 2022-01-01 18:04

Efter en rad sammanslagningar ingår tidskriften numer i en nordisk förlagsgrupp som ger ut tidskrifter med samma namn i Norge (Lyd og bilde), Danmark (Lyd og billede) och Sverige.

Vad jag minns så och det kom en tidning med Svenska text av Lyd og bilde med bara Norska testare, om det var 2009 så stämmer väl det .
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren
 
Inlägg: 5784
Blev medlem: 2005-05-18
Ort: Linköping

Re: Varför har priserna stigit så mycket?

Inläggav Michael » 2022-01-03 23:46

Översatta norska tester smög sig väl in innan de bytte namn. Det var då intresset försvann lite. För de var väl mer typ hifi-blask karaktär. Bertil gick väl i pension och kanske även Anders (båda har jag träffat, trevliga). Så Åsa blev väl ensam kvar, gissar jag. Det blev väl bara norska tester efter en tid.

//Michael


Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: dewpo, lemmts, pingvinen och 20 gäster