Effekter av ferriter på Ncore nc 400

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9565
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Effekter av ferriter på Ncore nc 400

Inläggav sprudel » 2021-12-29 12:53

Provar nu med Hypex ncore nc400 att driva i16s. Mitt rörsteg från Conrad Johnson är troligtvis känsligt för rfi och andra ledningsburna störningar.
Hypex är kopplat semibalanserat enligt B. Prutzeys rekommendation rca ut från cr80es till xlr på Hypex.
Ljudet lät skramligt och distat, helt galet. Satte på en ferrit på kablarna nära ingången på Hypex och får ett helt annat resultat.
Lyssningsbart, men lite dämpat, avmätt och begränsat i övre register.
Kan ferriten påverka så långt ner i registret verkligen? Har förstått att de begränsar väldigt höga frekvenser men inte signalen i en skärmad coax.
Finns det något annat här som jag missat?

The input cable included with the module is a high-quality Mogami shielded twisted-pair (microphone) cable. By convention the input connector is a female XLR. How this benefits systems that already use balanced connections is obvious. Importantly though, it benefits unbalanced setups almost equally. This is how it works:
Figure 3: How to benefit from a balanced input even if the source is unbalanced
This is the concept of Figure 1 done in a practical way. A microphone cable is terminated on the source end with an RCA connector and with a male XLR connector on the destination end. The output signal is the voltage difference between the RCA pin and the RCA shell. Since the cold (blue) wire is not used to carry ground currents, the amplifier does indeed see the exact output voltage of the source. Assuming that the RCA shell on the source is bonded to the chassis, we can safely connect the shield wire there as well. The braided cable shield serves two duties: to connect the chassis potentials together and to shield electrostatically the signal.
No safety earth connection was depicted. This is entirely acceptable if class II construction is used throughout. Otherwise, connect the safety earth.
Having made sufficiently clear that there is, in fact, no reason why anyone should ever want to waste a perfectly good balanced input by putting the module in a box with RCA inputs, it is likely that some will persist. Two workable methods are given. The first uses differential wiring up to the rear panel to present a normal unbalanced input to the outside world, the second uses an unbalanced cable as a floating quasi-differential connection.
12.3.2 Acceptable unbalanced setup 1: floating chassis and bonded RCA inputs
The first working method is the simplest. Use class II construction and use a 2-prong mains inlet.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
pLudio
 
Inlägg: 2399
Blev medlem: 2003-06-17
Ort: Stockholm

Re: Effekter av ferriter på Ncore nc 400

Inläggav pLudio » 2021-12-29 21:04

Så här?
BP_RCA-XLR_pin1.png
BP_RCA-XLR_pin1.png (34.72 KiB) Visad 1513 gånger
Caveat auditor. If bass was "faster" it would be "treble."

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9565
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Effekter av ferriter på Ncore nc 400

Inläggav sprudel » 2021-12-29 21:16

BC6CBFFB-5FEC-4636-B50C-7DBB0D351EE0.png
BC6CBFFB-5FEC-4636-B50C-7DBB0D351EE0.png (1.02 MiB) Visad 1499 gånger
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

jansch
 
Inlägg: 3675
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Effekter av ferriter på Ncore nc 400

Inläggav jansch » 2021-12-29 21:18

Tycker det verkar lite konstigt.....
Du misstänker radiostörningar men på vilka grunder?

Det finns många teorier om "semibalanserade kablar", vanligast är väl att jort och signaljord ska bara kopplas ihop i ingångsändan/i detta fall slutsteget.
Prova att "vända" på semibalanseringen med jord/signaljord korslutna i rca-kontakten....eller i båda ändar
Varför? Det finns en mängd bra och dåliga lösningar på hur chassijordjord-signaljord är kopplade/inte ihopkopplade i apparatur.
Dock, att det skall låta så illa är nog väldigt ovanligt - i 99,9% handlar det om brum.

En teori om radiostörningar är att högfrekventa störningar kan moduleras med nyttosignal som då försämrar slutresultatet i audioområdet. Det har jag aldrig upplevt men med oscilloshop kan jag ibland konstatera hf-störningar som endast ligger överlagrade på nyttosignalen och då mycket svaga, sådär under -80dB.

En normal ferritring kan säkerligen inte påverka audiosignalen om inte impedansen är extremt hög om den används runt en skärmad kabel. Snarare är det väl nytta av den som kan diskuteras.

Det bästa sättet att "leva lycklig" med obalanserade kabelanslutningar är att dom är så korta som möjligt - problemen är ju alltid "per meter" oavsett om det är hf, brum eller kapacitans.
"Iö:s burk" har väl opampar? Då är utgången lågohmig (100ohm eller lägre) en bra grund för att få en problemfri kabelöverföring.

Bara några tankar.....

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9565
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Effekter av ferriter på Ncore nc 400

Inläggav sprudel » 2021-12-29 21:30

jansch skrev:Tycker det verkar lite konstigt.....
Du misstänker radiostörningar men på vilka grunder?

Det finns många teorier om "semibalanserade kablar", vanligast är väl att jort och signaljord ska bara kopplas ihop i ingångsändan/i detta fall slutsteget.
Prova att "vända" på semibalanseringen med jord/signaljord korslutna i rca-kontakten....eller i båda ändar
Varför? Det finns en mängd bra och dåliga lösningar på hur chassijordjord-signaljord är kopplade/inte ihopkopplade i apparatur.
Dock, att det skall låta så illa är nog väldigt ovanligt - i 99,9% handlar det om brum.

En teori om radiostörningar är att högfrekventa störningar kan moduleras med nyttosignal som då försämrar slutresultatet i audioområdet. Det har jag aldrig upplevt men med oscilloshop kan jag ibland konstatera hf-störningar som endast ligger överlagrade på nyttosignalen och då mycket svaga, sådär under -80dB.

En normal ferritring kan säkerligen inte påverka audiosignalen om inte impedansen är extremt hög om den används runt en skärmad kabel. Snarare är det väl nytta av den som kan diskuteras.

Det bästa sättet att "leva lycklig" med obalanserade kabelanslutningar är att dom är så korta som möjligt - problemen är ju alltid "per meter" oavsett om det är hf, brum eller kapacitans.
"Iö:s burk" har väl opampar? Då är utgången lågohmig (100ohm eller lägre) en bra grund för att få en problemfri kabelöverföring.

Bara några tankar.....


Nu ska du få höra någonting riktigt knepigt, det är sant också. :D

När Hypex var inkopplat som bassteg via cr80es, och när jag under lyssning lyfte på locket till cr80 för att justera löpte försteget amok. Alla indikatorlampor lyser och en kanal låter svagare, eller båda. Just lyftet på locket orsakade detta. Steget låste sig i det tillståndet.
Jag upptäckte då att digitalkabeln från streamer till dac som vanligtvis är upphängd i en båge för att få distans till nätkabeln ramlat ned och låg på nätkabeln.
Nu har jag Hypex i setupen igen drivande i16s och placerade rakt under försteget till skillnad mot förut när det var placerat längre ifrån.
Samma fenomen med locket utan att digitalkabeln ramlat ned.
Ferriterna har stor inverkan på ljudet så något är det som inte är som det ska.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

jansch
 
Inlägg: 3675
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Effekter av ferriter på Ncore nc 400

Inläggav jansch » 2021-12-29 23:33

sprudel skrev:
jansch skrev:Tycker det verkar lite konstigt.....
Du misstänker radiostörningar men på vilka grunder?

Det finns många teorier om "semibalanserade kablar", vanligast är väl att jort och signaljord ska bara kopplas ihop i ingångsändan/i detta fall slutsteget.
Prova att "vända" på semibalanseringen med jord/signaljord korslutna i rca-kontakten....eller i båda ändar
Varför? Det finns en mängd bra och dåliga lösningar på hur chassijordjord-signaljord är kopplade/inte ihopkopplade i apparatur.
Dock, att det skall låta så illa är nog väldigt ovanligt - i 99,9% handlar det om brum.

En teori om radiostörningar är att högfrekventa störningar kan moduleras med nyttosignal som då försämrar slutresultatet i audioområdet. Det har jag aldrig upplevt men med oscilloshop kan jag ibland konstatera hf-störningar som endast ligger överlagrade på nyttosignalen och då mycket svaga, sådär under -80dB.

En normal ferritring kan säkerligen inte påverka audiosignalen om inte impedansen är extremt hög om den används runt en skärmad kabel. Snarare är det väl nytta av den som kan diskuteras.

Det bästa sättet att "leva lycklig" med obalanserade kabelanslutningar är att dom är så korta som möjligt - problemen är ju alltid "per meter" oavsett om det är hf, brum eller kapacitans.
"Iö:s burk" har väl opampar? Då är utgången lågohmig (100ohm eller lägre) en bra grund för att få en problemfri kabelöverföring.

Bara några tankar.....


Nu ska du få höra någonting riktigt knepigt, det är sant också. :D

När Hypex var inkopplat som bassteg via cr80es, och när jag under lyssning lyfte på locket till cr80 för att justera löpte försteget amok. Alla indikatorlampor lyser och en kanal låter svagare, eller båda. Just lyftet på locket orsakade detta. Steget låste sig i det tillståndet.
Jag upptäckte då att digitalkabeln från streamer till dac som vanligtvis är upphängd i en båge för att få distans till nätkabeln ramlat ned och låg på nätkabeln.
Nu har jag Hypex i setupen igen drivande i16s och placerade rakt under försteget till skillnad mot förut när det var placerat längre ifrån.
Samma fenomen med locket utan att digitalkabeln ramlat ned.
Ferriterna har stor inverkan på ljudet så något är det som inte är som det ska.


Oj....
Det verkar ju som någonting är fel, alltså jag menar riktigt fel som i grunden inte har att göra med generella störningar.
Jag utgår alltid från att en anläggning borde låta ok även om det är lite rörigt med sladdar etc. I "labmiljö" t.ex när man kör på separat nätaggregat med labsladdar och allmän oordning på arbetsbänken kan man t.ex få brumslingor och andra knepigheter men inte så som du beskriver.

Spontant skulle jag leta efter en signaljordsanslutning som är kass. Du bör nog inte fokusera på ferriten och vad den har för påverkan, kolla att alla jordningar inne i burkarna är ok och sladdarna. Ohmmät. Om inte signalen en väldefinierad med jordpotential kan allt hända = det du skriver.
T.ex när du skriver "steget låste sig", menar du att det överstyrde? Alltså som att insignalen var helt åt h..te?

Har du oscilloshop?

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9565
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Effekter av ferriter på Ncore nc 400

Inläggav sprudel » 2021-12-30 00:02

Steget låste sig som beskrivet, Fick stänga av och starta om, då funkar det.
Inga sådana problem med Icepower 500 som drivsteg för basarna. Har inte byggt ihop Hypex själv utan köpt dem färdiga i låda.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5328
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Effekter av ferriter på Ncore nc 400

Inläggav Belker » 2021-12-30 00:06

Det låter verkligen trasigt. Har du öppnat och kollat? Kan ju vara något enkelt som glappar eller kabel som lagt sig fel.

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don
 
Inlägg: 7256
Blev medlem: 2003-08-27
Ort: area 51

Re: Effekter av ferriter på Ncore nc 400

Inläggav avr7000 » 2021-12-30 00:18

Ja nåt låter skumt.... Jag har både NC400 med den switchade nätdelen och NC400 med Linjär nätdel och de är verkligen tysta, snälla och beskedliga m a p brum och störningar etc.
Hjälper Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9565
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Effekter av ferriter på Ncore nc 400

Inläggav sprudel » 2021-12-30 09:08

Ska kolla kablage idag, och alla anslutningar på kontakter i chassit. Jordfel låter rimligt.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9565
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Effekter av ferriter på Ncore nc 400

Inläggav sprudel » 2021-12-30 11:28

Använder denna kabel https://gothamcables.com/en/gothamcable ... 601gac2aes

Kollade lödningar och att den är korrekt kopplad enligt ovan, Check!
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

jansch
 
Inlägg: 3675
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Effekter av ferriter på Ncore nc 400

Inläggav jansch » 2021-12-30 15:24

sprudel skrev:Använder denna kabel https://gothamcables.com/en/gothamcable ... 601gac2aes

Kollade lödningar och att den är korrekt kopplad enligt ovan, Check!


Bra med kabel som är vettigt specad. Drygt 105pF/m och någon meter kabel tål säkert drivsteget utan problem = borde inte låta "instängt".

Lite overkill med sådana dubbla skärmar på en balanserad kabel tänkt för studdiobruk, man brukar nog prioritera flexibilitet även med 15 - 20 meter kabel och då helst köra gummi i manteln (eller silikon för mätmic:ar för att få optimal mekanisk isolering)

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9565
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Effekter av ferriter på Ncore nc 400

Inläggav sprudel » 2021-12-30 19:45

Har en minnesbild att när jag satte in steget så luktade det lite bränt. Lite damm som ska väck bara var min tanke. Det visade sig vara värre än så när jag fick upp steget på bänken för att löda om anslutningarna på det ena steget, andra steget var bra. Se bilderna.
Lyckligtvis har jag en förstärkarmodul i reserv som jag satte in i stället. Kopplade bara upp det och strömsatte utan att något luktade men har inte hunnit lyssna då hustrun stod i hallen och stampade för avfärd till Mollösund och nyårsfirande.





Så här såg anslutningarna ut på ena steget, inget bra. Kardeler från den vita kabeln, cold, ligger och tafsar på hot, blå. Lödningen mellan skärm och jord är klart osnygg också.

DF2656C8-0DA2-4AB2-B176-72A7201BC11C.jpeg
DF2656C8-0DA2-4AB2-B176-72A7201BC11C.jpeg (330.3 KiB) Visad 1214 gånger


Efter omlödning, bättre

D7B148C1-1056-4462-8514-18907C051D12.jpeg
D7B148C1-1056-4462-8514-18907C051D12.jpeg (316.5 KiB) Visad 1214 gånger


Förstärkardelens undersida, något har läckt, lytarna?

D8B1DF96-2B5E-481F-9E32-B2BE82FB0083.jpeg
D8B1DF96-2B5E-481F-9E32-B2BE82FB0083.jpeg (211.09 KiB) Visad 1214 gånger
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9565
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Effekter av ferriter på Ncore nc 400

Inläggav sprudel » 2021-12-30 19:47

jansch skrev:
sprudel skrev:Använder denna kabel https://gothamcables.com/en/gothamcable ... 601gac2aes

Kollade lödningar och att den är korrekt kopplad enligt ovan, Check!


Bra med kabel som är vettigt specad. Drygt 105pF/m och någon meter kabel tål säkert drivsteget utan problem = borde inte låta "instängt".

Lite overkill med sådana dubbla skärmar på en balanserad kabel tänkt för studdiobruk, man brukar nog prioritera flexibilitet även med 15 - 20 meter kabel och då helst köra gummi i manteln (eller silikon för mätmic:ar för att få optimal mekanisk isolering)


Den är väldigt mjuk och följsam, iaf jämfört med RG62.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
smile
 
Inlägg: 1141
Blev medlem: 2006-04-10
Ort: Rimbo

Re: Effekter av ferriter på Ncore nc 400

Inläggav smile » 2021-12-30 19:58

Ja, där fanns lite att önska... men det viktigaste är nog att du rättar till skyddsjorden.

Frågan är om det över huvud taget är lämpligt att koppla den mot skärmen sådär.
Jag är tveksam.

Skärmen bör nog snarare vara kopplad mot signaljord.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9565
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Effekter av ferriter på Ncore nc 400

Inläggav sprudel » 2021-12-30 20:00

smile skrev:Ja, där fanns lite att önska... men det viktigaste är nog att du rättar till skyddsjorden.

Frågan är om det över huvud taget är lämpligt att koppla den mot skärmen sådär.
Jag är tveksam.

Skärmen bör nog snarare vara kopplad mot signaljord.


Skyddsjorden går ju till en anslutning på xlr som inte är skärmen? Tror den går rätt igenom till chassiet.
Skärmen är ansluten till den svarta kabeln som i sin tur är ansluten till chassiet.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
smile
 
Inlägg: 1141
Blev medlem: 2006-04-10
Ort: Rimbo

Re: Effekter av ferriter på Ncore nc 400

Inläggav smile » 2021-12-30 20:08

Jag skulle vilja påstå att skyddsjorden inte ska gå till xlr-kontakten över huvud taget.

Den bör gå direkt till chassiet fastdragen med genomgående skruv och mutter med taggbricka.

Skärmen bör nog inte gå till chassiet heller, om man nu inte har signaljord där, men det låter lite märkligt?

Edit:med reservation att jag inte ser helheten.

Användarvisningsbild
smile
 
Inlägg: 1141
Blev medlem: 2006-04-10
Ort: Rimbo

Re: Effekter av ferriter på Ncore nc 400

Inläggav smile » 2021-12-30 20:20

Jämför den nuvarande inkopplingen med manualen du postade en bild ifrån i tidigare inlägg.

Det skiljer en del.

Nu har du en jordad nätbrunn, men den bör kopplas in som jag skrev ovan.

Tycker jag.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9565
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Effekter av ferriter på Ncore nc 400

Inläggav sprudel » 2021-12-30 20:32

Var är det fel?
Jag utgår från bilden tidigare i inlägget. Pin for pin! :)

Pin 1 ska kopplas till chassiet.

Pin 2 är hot, signal

Pin 3 är cold

Skärmen från Mogamikabeln ska kopplas till chassiet, alltså är Pin 1 och Mogamiskärm förenade.

Mains earth är ansluten till vad vill kalla pinne 4, alltså en genomgående koppling som inte går via själva xlr. Jag är tveksam till att använda denna jord överhuvudtaget. Se Prutzeis bild.
Fick rådet av en snubbe som pillat mycket med Hypex i Dalsland. Men enligt Prutzeis så ska inte jorden anslutas alls.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9565
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Effekter av ferriter på Ncore nc 400

Inläggav sprudel » 2021-12-30 20:37

Så här ska det se ut enligt Prutzeis om man ansluter nätjord till chassiet


64376ADD-B327-4B5A-B2D4-048B8969BD03.png
64376ADD-B327-4B5A-B2D4-048B8969BD03.png (734 KiB) Visad 1171 gånger
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
smile
 
Inlägg: 1141
Blev medlem: 2006-04-10
Ort: Rimbo

Re: Effekter av ferriter på Ncore nc 400

Inläggav smile » 2021-12-30 21:12

Jag tror att om du har kopplat som din bild i inlägg nr.3

Så bör du ta bort jordanslutningen, annars skickar du in skyddsjord i signaljorden (om den pinnen har kontakt med skärmen)(eller om pinnen har kontakt med chassiet, som nu har signaljord kopplat till sig) och det kan uppstå både jordloopar och skräp där emellan.
Ser inte heller vinningen i att koppla pinne 1 till chassiet i stället för direkt till skärmen på den interna kabeln direkt, det blir ju bara en extra felkälla?

Om du vill ha kvar skyddsjorden så skulle jag prova att sätta den mot chassiet med skruv och taggbricka.
därefter koppla in pinne 1 till samma skruv med R-C länken i ditt sista inlägg mellan.

EDIT: ett snabbtest är ju att skruva loss dina blåa ringkabelskor ifrån chassiet och låta dem sitta ihop i luften så ser du om det hjälper (då skiljer du signaljord ifrån skyddsjord).

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9565
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Effekter av ferriter på Ncore nc 400

Inläggav sprudel » 2021-12-30 21:28

Jag har ju nAmpon också att ta hänsyn till. När den är ansluten till chassiet går steget från standby till on. Därför tror jag att signaljord behöver chassieanslutas. Fel?
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
smile
 
Inlägg: 1141
Blev medlem: 2006-04-10
Ort: Rimbo

Re: Effekter av ferriter på Ncore nc 400

Inläggav smile » 2021-12-30 21:35

Du kan ansluta den direkt till pinne 1 utan att blanda in chassiet! :)

Låt de två ringabelskorna sitta ihop i luften så löser det sig vid ett första test.

Användarvisningsbild
pLudio
 
Inlägg: 2399
Blev medlem: 2003-06-17
Ort: Stockholm

Re: Effekter av ferriter på Ncore nc 400

Inläggav pLudio » 2021-12-30 21:51

smile skrev:Ser inte heller vinningen i att koppla pinne 1 till chassiet i stället för direkt till skärmen på den interna kabeln direkt, det blir ju bara en extra felkälla?

"Correct shielding practice requires that pin 1 connects to chassis and nowhere else."
https://www.hypex.nl/img/upload/doc/an_ ... oblems.pdf
Caveat auditor. If bass was "faster" it would be "treble."

Användarvisningsbild
smile
 
Inlägg: 1141
Blev medlem: 2006-04-10
Ort: Rimbo

Re: Effekter av ferriter på Ncore nc 400

Inläggav smile » 2021-12-30 22:26

Se där, där fanns det ju en förklaring.

Men i sprudels fall så gissar jag att det är just att man anslutit både signaljord och skyddsjord till chassiet som skapar problem, sätter man en R-C länk mellan så skapar man en potentialskillnad och löser det.

Men det är ju enkelt att prova vad som ger bäst resultat!

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9565
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Effekter av ferriter på Ncore nc 400

Inläggav sprudel » 2021-12-30 22:28

Ingen som har tankar kring gojan på undersidan av förstärkarnodulen?
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
pLudio
 
Inlägg: 2399
Blev medlem: 2003-06-17
Ort: Stockholm

Re: Effekter av ferriter på Ncore nc 400

Inläggav pLudio » 2021-12-30 22:32

sprudel skrev:Ingen som har tankar kring gojan på undersidan av förstärkarnodulen?

Kylpasta?
Caveat auditor. If bass was "faster" it would be "treble."

Användarvisningsbild
smile
 
Inlägg: 1141
Blev medlem: 2006-04-10
Ort: Rimbo

Re: Effekter av ferriter på Ncore nc 400

Inläggav smile » 2021-12-30 22:33

Det tror jag också.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9565
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Effekter av ferriter på Ncore nc 400

Inläggav sprudel » 2021-12-30 22:37

smile skrev:Se där, där fanns det ju en förklaring.

Men i sprudels fall så gissar jag att det är just att man anslutit både signaljord och skyddsjord till chassiet som skapar problem, sätter man en R-C länk mellan så skapar man en potentialskillnad och löser det.

Men det är ju enkelt att prova vad som ger bäst resultat!


Börjar med att koppla bort skyddsjord tills jag fått hem beställningen från HiFi kit.
När jag köpte steget fanns ingen skyddsjord om jag minns rätt.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

jansch
 
Inlägg: 3675
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Effekter av ferriter på Ncore nc 400

Inläggav jansch » 2021-12-30 22:49

sprudel skrev:Ingen som har tankar kring gojan på undersidan av förstärkarnodulen?


Är inte det någon värmepasta för termisk kontakt mot chassi?

Nästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 16 gäster