Effekter av ferriter på Ncore nc 400

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9562
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Effekter av ferriter på Ncore nc 400

Inläggav sprudel » 2022-01-03 12:09

Tack så hemskt mycket för all input, när det falerar går man lätt vilse om man inte lugnar ner sig, en betraktelse utifrån är fint.
Nåväl, har tagit bort nätjorden och bytt ut den trasiga förstärkarmodulen, nu låter det fint igen. Lite kontrollmätningar på ev spänningar i chassiet också innan anslutning.
Inga ferriter, än. :)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
smile
 
Inlägg: 1141
Blev medlem: 2006-04-10
Ort: Rimbo

Re: Effekter av ferriter på Ncore nc 400

Inläggav smile » 2022-01-03 12:30

Härligt att höra! :)

rajapruk
 
Inlägg: 2832
Blev medlem: 2013-04-23

Re: Effekter av ferriter på Ncore nc 400

Inläggav rajapruk » 2022-01-03 12:44

Jag minns att jag sa till dig för länge sedan sprudel att kolla upp om stegen är rätt byggda, då jag inte tyckte dina lyssningsintryck av ncore stämde med mina. Kanske var så då?

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9562
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Effekter av ferriter på Ncore nc 400

Inläggav sprudel » 2022-01-05 21:49

Satte ferriter på signalkablaget mellan CR80es och försteget, vid förstegets ingångar. Nu kom mellanregistret tillbaka igen, och jag kan lyfta locket på cr80 hur mycket som helst. Conrad Johnson är en känslig dam, men gud så vacker. (Känns det igen?) :mrgreen:
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don
 
Inlägg: 7256
Blev medlem: 2003-08-27
Ort: area 51

Re: Effekter av ferriter på Ncore nc 400

Inläggav avr7000 » 2022-01-05 22:00

Låter som en trasig dam 8O :mrgreen:
Hjälper Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5327
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Effekter av ferriter på Ncore nc 400

Inläggav Belker » 2022-01-05 22:03

sprudel skrev:Satte ferriter på signalkablaget mellan CR80es och försteget, vid förstegets ingångar. Nu kom mellanregistret tillbaka igen, och jag kan lyfta locket på cr80 hur mycket som helst. Conrad Johnson är en känslig dam, men gud så vacker. (Känns det igen?) :mrgreen:

Det känns igen. Men åter till hifi. Försteget ballade alltså ut, fastän nCore blev lagat? Det strålar ändå till den grad att CJ får spel?

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9562
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Effekter av ferriter på Ncore nc 400

Inläggav sprudel » 2022-01-05 22:24

Belker skrev:
sprudel skrev:Satte ferriter på signalkablaget mellan CR80es och försteget, vid förstegets ingångar. Nu kom mellanregistret tillbaka igen, och jag kan lyfta locket på cr80 hur mycket som helst. Conrad Johnson är en känslig dam, men gud så vacker. (Känns det igen?) :mrgreen:

Det känns igen. Men åter till hifi. Försteget ballade alltså ut, fastän nCore blev lagat? Det strålar ändå till den grad att CJ får spel?


Vet inte om det är via luft eller ledning. Ska hämta ett förnämligt försteg i helgen och se hur det påverkas av Hypex, antagligen inte alls.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5327
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Effekter av ferriter på Ncore nc 400

Inläggav Belker » 2022-01-05 22:34

Det finns bara ett märke som lyckats göra sig synonymt med det något ålderdomliga ordet förnämligt…

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9562
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Effekter av ferriter på Ncore nc 400

Inläggav sprudel » 2022-01-12 11:39

Har nu en HA Amp 20 i setupen, växlar mellan den och Hypex Ncore. För att minimera bekymren med mitt rörförsteg kör jag med Lavry da10 som försteg och dac. Det är inte lika känsligt för RFI osv. Väntar fortfarande på no1622. Ping Morello!! :mrgreen:
De är skillnad mellan hur de två stegen återger musiken, och jag får ge detta en hel del tid. Semibalanserad med ferriter från cr80es till Hypex som matas med xlr, och vanlig Bluejeans rca från cr80es till HA.
Den gamla Lavryn är inte kattskit vill jag påstå, spelar riktigt bra. :)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Effekter av ferriter på Ncore nc 400

Inläggav Morello » 2022-01-12 11:45

sprudel skrev:
smile skrev:Ja, där fanns lite att önska... men det viktigaste är nog att du rättar till skyddsjorden.

Frågan är om det över huvud taget är lämpligt att koppla den mot skärmen sådär.
Jag är tveksam.

Skärmen bör nog snarare vara kopplad mot signaljord.


Skyddsjorden går ju till en anslutning på xlr som inte är skärmen? Tror den går rätt igenom till chassiet.
Skärmen är ansluten till den svarta kabeln som i sin tur är ansluten till chassiet.


Den gulgröna skyddsjorden skall raka vägen från nätbrunnen till chassiet och det skall finnas taggbricka mellan chassie och ringsko. Några andra kablar får inte finnas monterade på samma skruv.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9562
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Effekter av ferriter på Ncore nc 400

Inläggav sprudel » 2022-01-12 12:53

Morello skrev:
sprudel skrev:
smile skrev:Ja, där fanns lite att önska... men det viktigaste är nog att du rättar till skyddsjorden.

Frågan är om det över huvud taget är lämpligt att koppla den mot skärmen sådär.
Jag är tveksam.

Skärmen bör nog snarare vara kopplad mot signaljord.


Skyddsjorden går ju till en anslutning på xlr som inte är skärmen? Tror den går rätt igenom till chassiet.
Skärmen är ansluten till den svarta kabeln som i sin tur är ansluten till chassiet.


Den gulgröna skyddsjorden skall raka vägen från nätbrunnen till chassiet och det skall finnas taggbricka mellan chassie och ringsko. Några andra kablar får inte finnas monterade på samma skruv.


Det är löst nu:)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Föregående

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Froggy och 18 gäster