Vinylskivor under 2020 talet. hur låter det?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Helmut
 
Inlägg: 1469
Blev medlem: 2007-07-24

Vinylskivor under 2020 talet. hur låter det?

Inläggav Helmut » 2021-12-30 19:38

Försäljningen av lp skivor har ökat och tydligen är det brist på pressar.
Funderar på om det är någon skillnad på pressningar från slutet av 1900 talet och modernare pressningar som man kan köpa idag.
I min ungdom köpte jag halvfarts graveringar och pressningar från masterskivan som lät ovanligt bra.
Funderar på om graverutrustningen och pressmassan i skivorna har utvecklats under den senaste tiden.
Finns det något företag som utvecklat nya graverutrustningar eller använder man fortfarande gammal graverutrustning.
Funderar på om det finns någon anledning till att man ska välja vinyl istället för CD skivor. Eller är de bara av nostalgiska skäl till att folk väljer vinyler?
Finns det nya vinyler som är dammavisande och knasterfria.

Användarvisningsbild
music4ever
 
Inlägg: 3312
Blev medlem: 2012-04-18

Re: Vinylskivor under 2020 talet. hur låter det?

Inläggav music4ever » 2021-12-30 23:55

Hur långt är ett snöre?
Det finns usla nya pressningar.
Det finns fantastiska nya pressar.
It all depends.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6261
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Vinylskivor under 2020 talet. hur låter det?

Inläggav I-or » 2021-12-31 00:41

Det enda pressningarna har gemensamt är att de i samtliga fall tydligt färgar ljudet från mastern, vilket inte är fallet med icke snålkodade digitala format. Ja, det är av nostalgiska skäl (och snobberi) som man väljer vinyl idag.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26687
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Vinylskivor under 2020 talet. hur låter det?

Inläggav hifikg » 2021-12-31 01:02

Pressas inte dagens vinylskivor i fetare vinyl? på 80-talet kunde man ibland få LP-skivor som var sladdriga som 8" diskar för datorer medan särskilda audiofilutgåvor lirades i 45 varv och vägde ett halvt kilo.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22710
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Vinylskivor under 2020 talet. hur låter det?

Inläggav RogerGustavsson » 2021-12-31 08:53

I princip är det väl bara själva avspelningen som är analog på nya vinyler? Det används väl en digital fördröjning vid graveringen om inte annat? Helt analogt från mikrofon till vinyl finns det längre?

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6261
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Vinylskivor under 2020 talet. hur låter det?

Inläggav I-or » 2021-12-31 13:22

I normalfallet är det åtskilliga digitala processer involverade innan man kan pressa spåren i vinylen, inte minst det faktum att de klart vanligaste instrumenten (synthar) idag huvudsakligen är mjukvarubaserade.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22710
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Vinylskivor under 2020 talet. hur låter det?

Inläggav RogerGustavsson » 2021-12-31 14:13

När infördes digital fördröjning vid gravering?

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28074
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: Vinylskivor under 2020 talet. hur låter det?

Inläggav PerStromgren » 2021-12-31 15:42

RogerGustavsson skrev:När infördes digital fördröjning vid gravering?


Har det inte alltid funnits? 8O Skämt åsido, det bör ha varit någon gång i mitten av 70-talet.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22710
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Vinylskivor under 2020 talet. hur låter det?

Inläggav RogerGustavsson » 2021-12-31 16:25

Hittade detta:

i did some research and found little info, it seems like the Ampex ADD-1 was the first used and according to this site ( http://mixonline.com/mag/audio_masterfonics/ ) Masterfonics was the first to use it in 1973, but from most of the info i read it seems as if it was not until the early 80's that the Digital Delay Line was used commonly used for vinyl production.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6261
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Vinylskivor under 2020 talet. hur låter det?

Inläggav I-or » 2021-12-31 16:26

Det förekommer olika uppgifter, men det tycks som att 1979 ska vara korrekt, då Ampex ADD-1 gav graverteknikern 5 sekunder för att ändra på signalen mellan masterband och graverhuvud. Fördröjningen i sig var förstås den överlägset mest transparenta delen av processen, allt rattande och skruvande för att få ned informationen i spåren tillsammans med mängder av begränsningar vid avspelningen gav/ger en usel överföringskedja. Digital fördröjning blev dock inte vanligt förrän på 80-talet, tidigare hade ett extra avspelningshuvud utnyttjats för att ge någon enstaka sekund för korrigeringar.

Numer lär majoriteten av av vinylgraveringar vara utförda med digital fördröjning, men detta är bara ett av många steg från inspelning till avspelning, där signalen i normalfallet inte är analog.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22710
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Vinylskivor under 2020 talet. hur låter det?

Inläggav RogerGustavsson » 2021-12-31 16:27

Hittade detta:

i did some research and found little info, it seems like the Ampex ADD-1 was the first used and according to this site ( http://mixonline.com/mag/audio_masterfonics/ ) Masterfonics was the first to use it in 1973, but from most of the info i read it seems as if it was not until the early 80's that the Digital Delay Line was used commonly used for vinyl production.


Så vid tiden för CD:ns intåg hade vinylerna redan passerat ett digitalt steg.

Användarvisningsbild
Helmut
 
Inlägg: 1469
Blev medlem: 2007-07-24

Re: Vinylskivor under 2020 talet. hur låter det?

Inläggav Helmut » 2021-12-31 17:13

Ingen som graverar mastern i halv eller långsammare fart och ev pressar fram ett mindre antal skivor från master? Med anledningen att man inte behöver pressa upp så många skivor från varje master borde det bidra till bättre ljud. Dessutom borde det gå att få fram renare diskant på en vinyl eftersom det blir ett mindre antal bitar i en diskantton. Om jag inte misstar mig består en ton på 20 000 Hz bara av en fyrkantsvåg som görs om till en sinuston?
Kanske skulle det gå att få fram ny graverings utrustning som följer tonerna bättre alternativ gravera mastern men någon typ av lazer helt utan rörliga delar. Skulle vara häftigt om man kunde gravera i en metallskiva med en tiondels hastighet och med en dynamik på bort mot 120 DB och så skulle det finnas en varningstext om att dynamiken på skivan kan vara skadlig för din hörsel. Skivan bör endast spelas upp med marknadens förnämligaste pickupper för att man ska få ut max av vinylen?
Hr själv några skivor som är graverade i halvfart och några svenska skivor har en varningstext som varnar för att dynamiken är högre än normala skivor. Skulle gärna se att dessa varningar också fanns på alla nya vinyler.
Här är några skivor jag brukar använda när folk vill höra hur vinyler låter. Har ytterligare halvfarts och 45 varvs lp skivor som jag tror att det var BIZ som gav ut och hade varningstext på omslaget som varnade för hög dynamik.
Streisand Half speed mastered extended range recording CBS 86122
Supertramp Crime of the centuryoriginal master recording Half speed master laquers AM
Varite du clavecin Anne Chapelin Real phase 45 tm
Pink Floyd Original master recording Time Mobile fidelity sound lab
Diahnn Carrol Duke Ellington Orchestra skivan 0966GG Digital master disc
Al Steward Year of the cat Original master recording. Mobil fidelitySound lab
London symphony Digital space Varenese Saraband digital Sampling rate 50 000 per sec hd 0,004 %

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6261
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Vinylskivor under 2020 talet. hur låter det?

Inläggav I-or » 2021-12-31 17:41

Signalbrusförhållandet på en hygglig LP-skiva ligger runt 60-65 dB, vilket motsvarar ca 10-11 bitar. Den övre gränsfrekvensen i innerspår ligger runt 15 kHz, vilket motsvarar en samplingsfrekvens om ca 32 kHz. THD ligger runt 0,5-1 %, vilket motsvarar ca 7 bitar och då har vi inte ens tagit hänsyn till sprak och skeva/ocentrerade plattor. Vem skulle acceptera ett digitalt system med motsvarande prestanda idag?

För den som inte riktigt hänger med på de tekniska resonemangen rekommenderar jag en inspelning av en lämplig låt från ett vinylalbum med en bättre ADC. Här kan man lätt förvissa sig om att det låter exakt likadant som direkt från vinylen. Jag garanterar att det inte fungerar likadant om vi vänder på resonemanget och att vem som helst hör skillnad när man går från ett digitalt format till vinyl.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

PekkaJohansson
Popkulturist
 
Inlägg: 11473
Blev medlem: 2004-02-09

Re: Vinylskivor under 2020 talet. hur låter det?

Inläggav PekkaJohansson » 2021-12-31 18:17

Helmut skrev:Har ytterligare halvfarts och 45 varvs lp skivor som jag tror att det var BIZ som gav ut och hade varningstext på omslaget som varnade för hög dynamik.


Det kan kanske vara intressant att veta att Robert von Bahr, chef för Bis, på en publikfråga för ett par år sidan med emfas motsatte sig tanken att ge ut inspelningar på vinyl igen. Orsaken var helt enkelt att de inte kan graveras med full dynamik. Motsvarande varningstext om stor dynamik fanns för övrigt på en rad kompaktskivor från Bis.

Helmut, jag föreslår att du jämför dina så kallade audiofilvinyler med motsvarande goda cd-utgåvor. Jag har gjort det ett otal gånger och varje gång har kompaktskivan, som väntat, varit överlägsen ljudkvalitetsmässigt.

Att vinyl hörs igen på var och varannan hifi-mässa och ses i ett gäng audiotidskrifter är ett hån mot alla de musikintresserade konsumenter som söker välljud. Det finns verkligen ingen anledning för en audiofil att omhulda det taffliga vinylsystemet.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
pLudio
 
Inlägg: 2399
Blev medlem: 2003-06-17
Ort: Stockholm

Re: Vinylskivor under 2020 talet. hur låter det?

Inläggav pLudio » 2021-12-31 22:09

Helmut skrev:Dessutom borde det gå att få fram renare diskant på en vinyl eftersom det blir ett mindre antal bitar i en diskantton.

Du får sluta använda NOS DAC:ar som saknar rekonstruktionsfilter (annars är det inget problem).
Caveat auditor. If bass was "faster" it would be "treble."

Användarvisningsbild
Zzombie
Semesterfirare
 
Inlägg: 1072
Blev medlem: 2007-02-26

Re: Vinylskivor under 2020 talet. hur låter det?

Inläggav Zzombie » 2021-12-31 22:37

Har ni spelat direktgraverade skivor? Satan i gatan. 8)

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26687
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Vinylskivor under 2020 talet. hur låter det?

Inläggav hifikg » 2022-01-01 02:30

Jag har några direktgraverade skivor, en är Flamenco Fever, Direct To Disc,

Bild

Den slog alla med häpnad på hifimässan i Älvsjö 1979. Franska 3A spelade den med fruktansvärd realism och klackarna satt i stuggolvet så man passade sina fötter när man klev in. Det visade sig att de, förutom att utnyttja direktgraverat material, hade "gömt" en stor subwoofer i soffbordet :) Sidohögtalarna var i det populära monitorformatet (skokartonger) så innan vi "avslöjade" tricken var det många hakor som slog hårt i golvet.

Den inspelningen skulle jag gärna ha på CD och kanske får jag tummen ur och skickar min skiva till Bill50x innan han hinner sälja sin Linn för rippning. Helst skulle jag vilja ha den överförd till digitalt format direkt från den direktgraverade mastern. Det vore mumma i DSD.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
peterh
 
Inlägg: 3503
Blev medlem: 2016-04-15
Ort: Göteborg förstås !

Re: Vinylskivor under 2020 talet. hur låter det?

Inläggav peterh » 2022-01-01 03:04

hifikg skrev:Jag har några direktgraverade skivor, en är Flamenco Fever, Direct To Disc,

[ Bild ]

Den slog alla med häpnad på hifimässan i Älvsjö 1979. Franska 3A spelade den med fruktansvärd realism och klackarna satt i stuggolvet så man passade sina fötter när man klev in. Det visade sig att de, förutom att utnyttja direktgraverat material, hade "gömt" en stor subwoofer i soffbordet :) Sidohögtalarna var i det populära monitorformatet (skokartonger) så innan vi "avslöjade" tricken var det många hakor som slog hårt i golvet.

Den inspelningen skulle jag gärna ha på CD och kanske får jag tummen ur och skickar min skiva till Bill50x innan han hinner sälja sin Linn för rippning. Helst skulle jag vilja ha den överförd till digitalt format direkt från den direktgraverade mastern. Det vore mumma i DSD.

Jag kan rippa den åt dig om du inte får fatt på bill50x
Älskar musik, driver numera Tubular-well, välljud med garanti.

PekkaJohansson
Popkulturist
 
Inlägg: 11473
Blev medlem: 2004-02-09

Re: Vinylskivor under 2020 talet. hur låter det?

Inläggav PekkaJohansson » 2022-01-01 03:48

hifikg skrev:Helst skulle jag vilja ha den överförd till digitalt format direkt från den direktgraverade mastern.


För den som är intresserad av välljud framstår det som högst onödigt att ta omvägen via gravering till digitalt format - nackdelarna har påtalats i tråden! Låt oss hoppas att bolaget, likt Sheffield Lab som också gjorde direktgraveringar, parallellt har spelat in på band och att det hela kan återutges på kompaktskiva.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
Kronkan
 
Inlägg: 13681
Blev medlem: 2010-11-05

Re: Vinylskivor under 2020 talet. hur låter det?

Inläggav Kronkan » 2022-01-01 12:39

Om man vill kan man hålla sig till någon form av verklighet.

Jag tog och gick in på ”Dynamic Range” och tog första artisten på listan vilket var Marvin Gaye. Tittade på utgivningarna och vilken som var mest dynamisk. Det är utan tvekan en LP från 1978. Chockerande kanske för några.



Nu vill jag nästan aldrig ha en fullskalig orkester med full ljudstyrka och full dynamik i mitt vardagsrum.
Om andra vill och kan ha det är det dennes sak.

Nu vill jag inte helst fortsätta denna diskussion.

Jag äger i princip inga direktgraverat om jag inte gillar artisten.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Vinylskivor under 2020 talet. hur låter det?

Inläggav goat76 » 2022-01-01 13:09

Kronkan skrev:Om man vill kan man hålla sig till någon form av verklighet.

Jag tog och gick in på ”Dynamic Range” och tog första artisten på listan vilket var Marvin Gaye. Tittade på utgivningarna och vilken som var mest dynamisk. Det är utan tvekan en LP från 1978. Chockerande kanske för några.

[ YouTube ]


Nu vill jag nästan aldrig ha en fullskalig orkester med full ljudstyrka och full dynamik i mitt vardagsrum.
Om andra vill och kan ha det är det dennes sak.

Nu vill jag inte helst fortsätta denna diskussion.

Jag äger i princip inga direktgraverat om jag inte gillar artisten.


Vinylrippar ger ett missvisande resultat och bör uteslutas från den där ”Dynamic Range”-databasen. Precis samma mastringar som återfinns både i digitalt ursprungsformat och som vinylripp visar alltid på ett större dynamiskt omfång på den sistnämnda, trots att det omfånget inte fanns där i den ursprungliga mastern. Skillnaden ligger i att vinylrippen har passerat flera analoga steg innan den kan rippas till digital fil, samma sak har inte skett med CD-versionen som är en ”schablon-bild” av mastern och visar därmed det sanna dynamikomfånget.

De flesta nya vinyler är med största sannolikhet tagna från exakt samma master som den digitala utgåvan, men med små korrigeringar som ”monofierad” bas för att inte skapa problem vid gravering och uppspelning.

Hur ser en ursprungligen digital fil ut i det dynamiska omfånget efter den passerat flertalet analoga steg och sedan rippats likt vinylen, kanske skulle det visa ett ännu mer ökat dynamiksving än vinylrippen?

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26687
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Vinylskivor under 2020 talet. hur låter det?

Inläggav hifikg » 2022-01-01 14:06

PekkaJohansson skrev:
hifikg skrev:Helst skulle jag vilja ha den överförd till digitalt format direkt från den direktgraverade mastern.


För den som är intresserad av välljud framstår det som högst onödigt att ta omvägen via gravering till digitalt format - nackdelarna har påtalats i tråden! Låt oss hoppas att bolaget, likt Sheffield Lab som också gjorde direktgraveringar, parallellt har spelat in på band och att det hela kan återutges på kompaktskiva.

Med vänlig hälsning

Pekka


Tänkte att den vägen ändå ger bättre ljud än att rippa en LP, låt vara direktgraverad (fast det är den egentligen inte), tvivlar på att det gjordes någon bandkopia då det inte kommit ut någon CD på alla dessa år. Musiken och dansen är synnerligen grymt återgiven. Kanske går den att streama?
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26687
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Vinylskivor under 2020 talet. hur låter det?

Inläggav hifikg » 2022-01-01 14:09

peterh skrev:
hifikg skrev:Jag har några direktgraverade skivor, en är Flamenco Fever, Direct To Disc,

[ Bild ]

Den slog alla med häpnad på hifimässan i Älvsjö 1979. Franska 3A spelade den med fruktansvärd realism och klackarna satt i stuggolvet så man passade sina fötter när man klev in. Det visade sig att de, förutom att utnyttja direktgraverat material, hade "gömt" en stor subwoofer i soffbordet :) Sidohögtalarna var i det populära monitorformatet (skokartonger) så innan vi "avslöjade" tricken var det många hakor som slog hårt i golvet.

Den inspelningen skulle jag gärna ha på CD och kanske får jag tummen ur och skickar min skiva till Bill50x innan han hinner sälja sin Linn för rippning. Helst skulle jag vilja ha den överförd till digitalt format direkt från den direktgraverade mastern. Det vore mumma i DSD.

Jag kan rippa den åt dig om du inte får fatt på bill50x


Tackar. Jag har en direktkanal till Bill50x, står ett adresserat paket här sedan han rippade ett par andra vinyl-favoriter med gott resultat, behöver bara packa om och knata till posten. Plötsligt händer det. Tyvärr är mitt exemplar behäftat med ett hack, som får min pickup att stanna i spåret :( Annars hade skivan varit ganska dyrbar, om man ska tro discogs, ända upp till 1300 euro för ett bra exemplar.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22710
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Vinylskivor under 2020 talet. hur låter det?

Inläggav RogerGustavsson » 2022-01-01 14:14

Artisten Felipe de la Rosa verkar inte ha gjort många album.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26687
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Vinylskivor under 2020 talet. hur låter det?

Inläggav hifikg » 2022-01-01 14:20

RogerGustavsson skrev:Artisten Felipe de la Rosa verkar inte ha gjort många album.


Mer känd från film. T ex La Cucaracha, där han är med i bandet Los Trovadores Mariachi (tänk vad jag kan!!)
Sitter nöjd :)

PekkaJohansson
Popkulturist
 
Inlägg: 11473
Blev medlem: 2004-02-09

Re: Vinylskivor under 2020 talet. hur låter det?

Inläggav PekkaJohansson » 2022-01-01 14:51

Spåret "Llorona" från albumet "Flamenco fever" finns på två samlingsplattor. Det ger skäl att tro att en bandkopia existerar - och förhoppningsvis har man inte tagit omvägen via vinyl. Jag har av nyfikenhet beställt den ena av dessa två vinylsamlingar.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26687
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Vinylskivor under 2020 talet. hur låter det?

Inläggav hifikg » 2022-01-01 15:05

PekkaJohansson skrev:Spåret "Llorona" från albumet "Flamenco fever" finns på två samlingsplattor. Det ger skäl att tro att en bandkopia existerar - och förhoppningsvis har man inte tagit omvägen via vinyl. Jag har av nyfikenhet beställt den ena av dessa två vinylsamlingar.

Med vänlig hälsning

Pekka


Länk? Om jag minns rätt så heter mitt favoritspår Hands & Feet, där det klappas i händerna och stampas flamenco så det står härliga till. Ingen musik jag lyssnat till innan, men sedan den upplevelsen har jag införlivat åtskilliga samlingar med flamencomusik/dans i min samling. Så att bara köpa musik man redan gillar är, för mig, ingen bra idé. Tjackade även Sergej Prokofjev´s Kärleken till de tre apelsinerna i en fet trippel-vinyl, (eller om det var ännu fler svarta skivor). Tänkte jag skulle lära mig att digga opera. Den samlingen är fortfarande inte genomlyssnad efter snart 40 år.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Kronkan
 
Inlägg: 13681
Blev medlem: 2010-11-05

Re: Vinylskivor under 2020 talet. hur låter det?

Inläggav Kronkan » 2022-01-01 16:04

goat76 skrev:
Kronkan skrev:Om man vill kan man hålla sig till någon form av verklighet.

Jag tog och gick in på ”Dynamic Range” och tog första artisten på listan vilket var Marvin Gaye. Tittade på utgivningarna och vilken som var mest dynamisk. Det är utan tvekan en LP från 1978. Chockerande kanske för några.

[ YouTube ]


Nu vill jag nästan aldrig ha en fullskalig orkester med full ljudstyrka och full dynamik i mitt vardagsrum.
Om andra vill och kan ha det är det dennes sak.

Nu vill jag inte helst fortsätta denna diskussion.

Jag äger i princip inga direktgraverat om jag inte gillar artisten.


Vinylrippar ger ett missvisande resultat och bör uteslutas från den där ”Dynamic Range”-databasen. Precis samma mastringar som återfinns både i digitalt ursprungsformat och som vinylripp visar alltid på ett större dynamiskt omfång på den sistnämnda, trots att det omfånget inte fanns där i den ursprungliga mastern. Skillnaden ligger i att vinylrippen har passerat flera analoga steg innan den kan rippas till digital fil, samma sak har inte skett med CD-versionen som är en ”schablon-bild” av mastern och visar därmed det sanna dynamikomfånget.

De flesta nya vinyler är med största sannolikhet tagna från exakt samma master som den digitala utgåvan, men med små korrigeringar som ”monofierad” bas för att inte skapa problem vid gravering och uppspelning.

Hur ser en ursprungligen digital fil ut i det dynamiska omfånget efter den passerat flertalet analoga steg och sedan rippats likt vinylen, kanske skulle det visa ett ännu mer ökat dynamiksving än vinylrippen?


Du utgår från din egen bias och gör ingen egen analys av utgivningarna av Marvin Gaye.

Innan år 2000 så var skillnaden mellan vinylutgåvorna och cd ganska liten. Rent generellt. Sedan efter 2000 så kommer utgivningar på cd bli sämre ner till skräp. Vinylutgåvorna drabbades inte av samma fenomen. Hur verkligheten egentligen beter sig verkar inte spela någon roll så vi kan cencurera bort det vi inte vill se.

https://dr.loudness-war.info/album/list ... aye&album=


Igår fick jag oväntat en nyårsfest genom att en annan fest bland lite yngre människor inte kunde genomföras. Jag kunde bjuda in dem. Första jag gjorde var att sätta på min precis iordninggjorda monospelare och satte på en gammal monoskiva med jazzpianisten Dave Brubeck. Sällskapet sprang till soffan och en utbrister att det låter verkligt.
Skivan är garanterat inte ospelad.

Om man nu tittar på vad som hänt hans inspelningar fram till dags datum så har dessa inte fått samma behandling. Även efter år 2000 så behålls den högre kvalitén oavsett om det är cd eller vinyl.



https://dr.loudness-war.info/album/list ... eck&album=

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Vinylskivor under 2020 talet. hur låter det?

Inläggav goat76 » 2022-01-01 16:26

Kronkan skrev:
goat76 skrev:
Kronkan skrev:Om man vill kan man hålla sig till någon form av verklighet.

Jag tog och gick in på ”Dynamic Range” och tog första artisten på listan vilket var Marvin Gaye. Tittade på utgivningarna och vilken som var mest dynamisk. Det är utan tvekan en LP från 1978. Chockerande kanske för några.

[ YouTube ]


Nu vill jag nästan aldrig ha en fullskalig orkester med full ljudstyrka och full dynamik i mitt vardagsrum.
Om andra vill och kan ha det är det dennes sak.

Nu vill jag inte helst fortsätta denna diskussion.

Jag äger i princip inga direktgraverat om jag inte gillar artisten.


Vinylrippar ger ett missvisande resultat och bör uteslutas från den där ”Dynamic Range”-databasen. Precis samma mastringar som återfinns både i digitalt ursprungsformat och som vinylripp visar alltid på ett större dynamiskt omfång på den sistnämnda, trots att det omfånget inte fanns där i den ursprungliga mastern. Skillnaden ligger i att vinylrippen har passerat flera analoga steg innan den kan rippas till digital fil, samma sak har inte skett med CD-versionen som är en ”schablon-bild” av mastern och visar därmed det sanna dynamikomfånget.

De flesta nya vinyler är med största sannolikhet tagna från exakt samma master som den digitala utgåvan, men med små korrigeringar som ”monofierad” bas för att inte skapa problem vid gravering och uppspelning.

Hur ser en ursprungligen digital fil ut i det dynamiska omfånget efter den passerat flertalet analoga steg och sedan rippats likt vinylen, kanske skulle det visa ett ännu mer ökat dynamiksving än vinylrippen?


Du utgår från din egen bias och gör ingen egen analys av utgivningarna av Marvin Gaye.

Innan år 2000 så var skillnaden mellan vinylutgåvorna och cd ganska liten. Rent generellt. Sedan efter 2000 så kommer utgivningar på cd bli sämre ner till skräp. Vinylutgåvorna drabbades inte av samma fenomen. Hur verkligheten egentligen beter sig verkar inte spela någon roll så vi kan cencurera bort det vi inte vill se.

https://dr.loudness-war.info/album/list ... aye&album=


Igår fick jag oväntat en nyårsfest genom att en annan fest bland lite yngre människor inte kunde genomföras. Jag kunde bjuda in dem. Första jag gjorde var att sätta på min precis iordninggjorda monospelare och satte på en gammal monoskiva med jazzpianisten Dave Brubeck. Sällskapet sprang till soffan och en utbrister att det låter verkligt.
Skivan är garanterat inte ospelad.

Om man nu tittar på vad som hänt hans inspelningar fram till dags datum så har dessa inte fått samma behandling. Även efter år 2000 så behålls den högre kvalitén oavsett om det är cd eller vinyl.



https://dr.loudness-war.info/album/list ... eck&album=


Jag har inte någon bias alls till något specifikt format, iallafall inte vad gäller ljudkvalitet mellan vinyl och digitala ljudfiler. Jag säger bara att det inte går att dra några slutsatser utifrån vinylrippar vad gäller dynamikomfång eftersom dessa rippar gått igenom diverse analoga steg innan de rippats till ett digitalt format.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6261
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Vinylskivor under 2020 talet. hur låter det?

Inläggav I-or » 2022-01-01 17:05

goat76 har rätt, det är väl känt att vinylrippar inte visar korrekt "Dynamic Range": https://youtu.be/n-AE9dL5FG8

Skälet är att felaktigheterna som dyker upp i vinylöverföringskedjan skapar falska toppar i signalen. Sannolikt handlar det huvudsakligen om de elektromekaniska egenskaperna för graverhuvudet.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Nästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot], Kevin_Mitnick, wendel och 10 gäster