Moderator: Redaktörer
RogerGustavsson skrev:När infördes digital fördröjning vid gravering?
i did some research and found little info, it seems like the Ampex ADD-1 was the first used and according to this site ( http://mixonline.com/mag/audio_masterfonics/ ) Masterfonics was the first to use it in 1973, but from most of the info i read it seems as if it was not until the early 80's that the Digital Delay Line was used commonly used for vinyl production.
i did some research and found little info, it seems like the Ampex ADD-1 was the first used and according to this site ( http://mixonline.com/mag/audio_masterfonics/ ) Masterfonics was the first to use it in 1973, but from most of the info i read it seems as if it was not until the early 80's that the Digital Delay Line was used commonly used for vinyl production.
Helmut skrev:Har ytterligare halvfarts och 45 varvs lp skivor som jag tror att det var BIZ som gav ut och hade varningstext på omslaget som varnade för hög dynamik.
Helmut skrev:Dessutom borde det gå att få fram renare diskant på en vinyl eftersom det blir ett mindre antal bitar i en diskantton.
hifikg skrev:Jag har några direktgraverade skivor, en är Flamenco Fever, Direct To Disc,
[ Bild ]
Den slog alla med häpnad på hifimässan i Älvsjö 1979. Franska 3A spelade den med fruktansvärd realism och klackarna satt i stuggolvet så man passade sina fötter när man klev in. Det visade sig att de, förutom att utnyttja direktgraverat material, hade "gömt" en stor subwoofer i soffbordet Sidohögtalarna var i det populära monitorformatet (skokartonger) så innan vi "avslöjade" tricken var det många hakor som slog hårt i golvet.
Den inspelningen skulle jag gärna ha på CD och kanske får jag tummen ur och skickar min skiva till Bill50x innan han hinner sälja sin Linn för rippning. Helst skulle jag vilja ha den överförd till digitalt format direkt från den direktgraverade mastern. Det vore mumma i DSD.
hifikg skrev:Helst skulle jag vilja ha den överförd till digitalt format direkt från den direktgraverade mastern.
Kronkan skrev:Om man vill kan man hålla sig till någon form av verklighet.
Jag tog och gick in på ”Dynamic Range” och tog första artisten på listan vilket var Marvin Gaye. Tittade på utgivningarna och vilken som var mest dynamisk. Det är utan tvekan en LP från 1978. Chockerande kanske för några.[ YouTube ]
Nu vill jag nästan aldrig ha en fullskalig orkester med full ljudstyrka och full dynamik i mitt vardagsrum.
Om andra vill och kan ha det är det dennes sak.
Nu vill jag inte helst fortsätta denna diskussion.
Jag äger i princip inga direktgraverat om jag inte gillar artisten.
PekkaJohansson skrev:hifikg skrev:Helst skulle jag vilja ha den överförd till digitalt format direkt från den direktgraverade mastern.
För den som är intresserad av välljud framstår det som högst onödigt att ta omvägen via gravering till digitalt format - nackdelarna har påtalats i tråden! Låt oss hoppas att bolaget, likt Sheffield Lab som också gjorde direktgraveringar, parallellt har spelat in på band och att det hela kan återutges på kompaktskiva.
Med vänlig hälsning
Pekka
peterh skrev:hifikg skrev:Jag har några direktgraverade skivor, en är Flamenco Fever, Direct To Disc,
[ Bild ]
Den slog alla med häpnad på hifimässan i Älvsjö 1979. Franska 3A spelade den med fruktansvärd realism och klackarna satt i stuggolvet så man passade sina fötter när man klev in. Det visade sig att de, förutom att utnyttja direktgraverat material, hade "gömt" en stor subwoofer i soffbordet Sidohögtalarna var i det populära monitorformatet (skokartonger) så innan vi "avslöjade" tricken var det många hakor som slog hårt i golvet.
Den inspelningen skulle jag gärna ha på CD och kanske får jag tummen ur och skickar min skiva till Bill50x innan han hinner sälja sin Linn för rippning. Helst skulle jag vilja ha den överförd till digitalt format direkt från den direktgraverade mastern. Det vore mumma i DSD.
Jag kan rippa den åt dig om du inte får fatt på bill50x
RogerGustavsson skrev:Artisten Felipe de la Rosa verkar inte ha gjort många album.
PekkaJohansson skrev:Spåret "Llorona" från albumet "Flamenco fever" finns på två samlingsplattor. Det ger skäl att tro att en bandkopia existerar - och förhoppningsvis har man inte tagit omvägen via vinyl. Jag har av nyfikenhet beställt den ena av dessa två vinylsamlingar.
Med vänlig hälsning
Pekka
goat76 skrev:Kronkan skrev:Om man vill kan man hålla sig till någon form av verklighet.
Jag tog och gick in på ”Dynamic Range” och tog första artisten på listan vilket var Marvin Gaye. Tittade på utgivningarna och vilken som var mest dynamisk. Det är utan tvekan en LP från 1978. Chockerande kanske för några.[ YouTube ]
Nu vill jag nästan aldrig ha en fullskalig orkester med full ljudstyrka och full dynamik i mitt vardagsrum.
Om andra vill och kan ha det är det dennes sak.
Nu vill jag inte helst fortsätta denna diskussion.
Jag äger i princip inga direktgraverat om jag inte gillar artisten.
Vinylrippar ger ett missvisande resultat och bör uteslutas från den där ”Dynamic Range”-databasen. Precis samma mastringar som återfinns både i digitalt ursprungsformat och som vinylripp visar alltid på ett större dynamiskt omfång på den sistnämnda, trots att det omfånget inte fanns där i den ursprungliga mastern. Skillnaden ligger i att vinylrippen har passerat flera analoga steg innan den kan rippas till digital fil, samma sak har inte skett med CD-versionen som är en ”schablon-bild” av mastern och visar därmed det sanna dynamikomfånget.
De flesta nya vinyler är med största sannolikhet tagna från exakt samma master som den digitala utgåvan, men med små korrigeringar som ”monofierad” bas för att inte skapa problem vid gravering och uppspelning.
Hur ser en ursprungligen digital fil ut i det dynamiska omfånget efter den passerat flertalet analoga steg och sedan rippats likt vinylen, kanske skulle det visa ett ännu mer ökat dynamiksving än vinylrippen?
Kronkan skrev:goat76 skrev:Kronkan skrev:Om man vill kan man hålla sig till någon form av verklighet.
Jag tog och gick in på ”Dynamic Range” och tog första artisten på listan vilket var Marvin Gaye. Tittade på utgivningarna och vilken som var mest dynamisk. Det är utan tvekan en LP från 1978. Chockerande kanske för några.[ YouTube ]
Nu vill jag nästan aldrig ha en fullskalig orkester med full ljudstyrka och full dynamik i mitt vardagsrum.
Om andra vill och kan ha det är det dennes sak.
Nu vill jag inte helst fortsätta denna diskussion.
Jag äger i princip inga direktgraverat om jag inte gillar artisten.
Vinylrippar ger ett missvisande resultat och bör uteslutas från den där ”Dynamic Range”-databasen. Precis samma mastringar som återfinns både i digitalt ursprungsformat och som vinylripp visar alltid på ett större dynamiskt omfång på den sistnämnda, trots att det omfånget inte fanns där i den ursprungliga mastern. Skillnaden ligger i att vinylrippen har passerat flera analoga steg innan den kan rippas till digital fil, samma sak har inte skett med CD-versionen som är en ”schablon-bild” av mastern och visar därmed det sanna dynamikomfånget.
De flesta nya vinyler är med största sannolikhet tagna från exakt samma master som den digitala utgåvan, men med små korrigeringar som ”monofierad” bas för att inte skapa problem vid gravering och uppspelning.
Hur ser en ursprungligen digital fil ut i det dynamiska omfånget efter den passerat flertalet analoga steg och sedan rippats likt vinylen, kanske skulle det visa ett ännu mer ökat dynamiksving än vinylrippen?
Du utgår från din egen bias och gör ingen egen analys av utgivningarna av Marvin Gaye.
Innan år 2000 så var skillnaden mellan vinylutgåvorna och cd ganska liten. Rent generellt. Sedan efter 2000 så kommer utgivningar på cd bli sämre ner till skräp. Vinylutgåvorna drabbades inte av samma fenomen. Hur verkligheten egentligen beter sig verkar inte spela någon roll så vi kan cencurera bort det vi inte vill se.
https://dr.loudness-war.info/album/list ... aye&album=
Igår fick jag oväntat en nyårsfest genom att en annan fest bland lite yngre människor inte kunde genomföras. Jag kunde bjuda in dem. Första jag gjorde var att sätta på min precis iordninggjorda monospelare och satte på en gammal monoskiva med jazzpianisten Dave Brubeck. Sällskapet sprang till soffan och en utbrister att det låter verkligt.
Skivan är garanterat inte ospelad.
Om man nu tittar på vad som hänt hans inspelningar fram till dags datum så har dessa inte fått samma behandling. Även efter år 2000 så behålls den högre kvalitén oavsett om det är cd eller vinyl.
https://dr.loudness-war.info/album/list ... eck&album=
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot], Kevin_Mitnick, wendel och 10 gäster