Moderator: Redaktörer
goat76 skrev:Kronkan skrev:goat76 skrev:
Vinylrippar ger ett missvisande resultat och bör uteslutas från den där ”Dynamic Range”-databasen. Precis samma mastringar som återfinns både i digitalt ursprungsformat och som vinylripp visar alltid på ett större dynamiskt omfång på den sistnämnda, trots att det omfånget inte fanns där i den ursprungliga mastern. Skillnaden ligger i att vinylrippen har passerat flera analoga steg innan den kan rippas till digital fil, samma sak har inte skett med CD-versionen som är en ”schablon-bild” av mastern och visar därmed det sanna dynamikomfånget.
De flesta nya vinyler är med största sannolikhet tagna från exakt samma master som den digitala utgåvan, men med små korrigeringar som ”monofierad” bas för att inte skapa problem vid gravering och uppspelning.
Hur ser en ursprungligen digital fil ut i det dynamiska omfånget efter den passerat flertalet analoga steg och sedan rippats likt vinylen, kanske skulle det visa ett ännu mer ökat dynamiksving än vinylrippen?
Du utgår från din egen bias och gör ingen egen analys av utgivningarna av Marvin Gaye.
Innan år 2000 så var skillnaden mellan vinylutgåvorna och cd ganska liten. Rent generellt. Sedan efter 2000 så kommer utgivningar på cd bli sämre ner till skräp. Vinylutgåvorna drabbades inte av samma fenomen. Hur verkligheten egentligen beter sig verkar inte spela någon roll så vi kan cencurera bort det vi inte vill se.
https://dr.loudness-war.info/album/list ... aye&album=
Igår fick jag oväntat en nyårsfest genom att en annan fest bland lite yngre människor inte kunde genomföras. Jag kunde bjuda in dem. Första jag gjorde var att sätta på min precis iordninggjorda monospelare och satte på en gammal monoskiva med jazzpianisten Dave Brubeck. Sällskapet sprang till soffan och en utbrister att det låter verkligt.
Skivan är garanterat inte ospelad.
Om man nu tittar på vad som hänt hans inspelningar fram till dags datum så har dessa inte fått samma behandling. Även efter år 2000 så behålls den högre kvalitén oavsett om det är cd eller vinyl.
https://dr.loudness-war.info/album/list ... eck&album=
Jag har inte någon bias alls till något specifikt format, iallafall inte vad gäller ljudkvalitet mellan vinyl och digitala ljudfiler. Jag säger bara att det inte går att dra några slutsatser utifrån vinylrippar vad gäller dynamikomfång eftersom dessa rippar gått igenom diverse analoga steg innan de rippats till ett digitalt format.
Kronkan skrev:Just nu spelar jag en skiva (Stockholm session 58) med Stan Getz, Jan Johansson m fl. inspelad 1958 och digitalt behandlad 1988 och utgiven på vinyl. Strålande inspelning och ok uppspelad vad skulle jag vilja ha bättre?
PekkaJohansson skrev:Kronkan skrev:Just nu spelar jag en skiva (Stockholm session 58) med Stan Getz, Jan Johansson m fl. inspelad 1958 och digitalt behandlad 1988 och utgiven på vinyl. Strålande inspelning och ok uppspelad vad skulle jag vilja ha bättre?
Tja, kanske samma album på dubbel-cd? Det finns!
Med vänlig hälsning
Pekka
Kronkan skrev:Jag skildrar att efter år 2000 (ca) så verkar det hänt något. Cd formatet kan få mindre dynamik. Medan vinylen inte blir utsatt på samma sätt.
Kronkan skrev:goat76 skrev:Kronkan skrev:
Du utgår från din egen bias och gör ingen egen analys av utgivningarna av Marvin Gaye.
Innan år 2000 så var skillnaden mellan vinylutgåvorna och cd ganska liten. Rent generellt. Sedan efter 2000 så kommer utgivningar på cd bli sämre ner till skräp. Vinylutgåvorna drabbades inte av samma fenomen. Hur verkligheten egentligen beter sig verkar inte spela någon roll så vi kan cencurera bort det vi inte vill se.
https://dr.loudness-war.info/album/list ... aye&album=
Igår fick jag oväntat en nyårsfest genom att en annan fest bland lite yngre människor inte kunde genomföras. Jag kunde bjuda in dem. Första jag gjorde var att sätta på min precis iordninggjorda monospelare och satte på en gammal monoskiva med jazzpianisten Dave Brubeck. Sällskapet sprang till soffan och en utbrister att det låter verkligt.
Skivan är garanterat inte ospelad.
Om man nu tittar på vad som hänt hans inspelningar fram till dags datum så har dessa inte fått samma behandling. Även efter år 2000 så behålls den högre kvalitén oavsett om det är cd eller vinyl.
https://dr.loudness-war.info/album/list ... eck&album=
Jag har inte någon bias alls till något specifikt format, iallafall inte vad gäller ljudkvalitet mellan vinyl och digitala ljudfiler. Jag säger bara att det inte går att dra några slutsatser utifrån vinylrippar vad gäller dynamikomfång eftersom dessa rippar gått igenom diverse analoga steg innan de rippats till ett digitalt format.
Vinylripping vet jag inget om och det är ju inte det jag skriver om.
Jag är fullständigt medveten om de tekniska skillnaderna mellan cd och vinyl.
Jag skildrar att efter år 2000 (ca) så verkar det hänt något. Cd formatet kan få mindre dynamik. Medan vinylen inte blir utsatt på samma sätt.
Alltså cd-formaten får sällan bättre dynamisk prestanda än vinylen utan det sker snarare en utveckling som leder till motsatsen.
...
Just nu spelar jag en skiva (Stockholm session 58) med Stan Getz, Jan Johansson m fl. inspelad 1958 och digitalt behandlad 1988 och utgiven på vinyl. Strålande inspelning och ok uppspelad vad skulle jag vilja ha bättre?
.....
Jag tittar nu närmare på skivan. Finner att den är i mono. Finns bara lite om detta på etiketten.
I-or skrev:Det enda pressningarna har gemensamt är att de i samtliga fall tydligt färgar ljudet från mastern, vilket inte är fallet med icke snålkodade digitala format. Ja, det är av nostalgiska skäl (och snobberi) som man väljer vinyl idag.
RogerGustavsson skrev:I princip är det väl bara själva avspelningen som är analog på nya vinyler? Det används väl en digital fördröjning vid graveringen om inte annat? Helt analogt från mikrofon till vinyl finns det längre?
goat76 skrev:Kronkan skrev:goat76 skrev:
Jag har inte någon bias alls till något specifikt format, iallafall inte vad gäller ljudkvalitet mellan vinyl och digitala ljudfiler. Jag säger bara att det inte går att dra några slutsatser utifrån vinylrippar vad gäller dynamikomfång eftersom dessa rippar gått igenom diverse analoga steg innan de rippats till ett digitalt format.
Vinylripping vet jag inget om och det är ju inte det jag skriver om.
Jag är fullständigt medveten om de tekniska skillnaderna mellan cd och vinyl.
Jag skildrar att efter år 2000 (ca) så verkar det hänt något. Cd formatet kan få mindre dynamik. Medan vinylen inte blir utsatt på samma sätt.
Alltså cd-formaten får sällan bättre dynamisk prestanda än vinylen utan det sker snarare en utveckling som leder till motsatsen.
...
Just nu spelar jag en skiva (Stockholm session 58) med Stan Getz, Jan Johansson m fl. inspelad 1958 och digitalt behandlad 1988 och utgiven på vinyl. Strålande inspelning och ok uppspelad vad skulle jag vilja ha bättre?
.....
Jag tittar nu närmare på skivan. Finner att den är i mono. Finns bara lite om detta på etiketten.
Du hänvisar ju till dynamikmätningar av vinylrippar, det är därför jag påpekar för dig att dessa i regel visar ett större dynamikomfång än vad t.o.m själva mastern i grunden hade, den ökade dynamiken som ses på vinyler består alltså ofta av något annat än själva musiken. Se videoklippet som I-or postade så förstår du vad jag talar om.
goat76 skrev:Kronkan skrev:goat76 skrev:
Jag har inte någon bias alls till något specifikt format, iallafall inte vad gäller ljudkvalitet mellan vinyl och digitala ljudfiler. Jag säger bara att det inte går att dra några slutsatser utifrån vinylrippar vad gäller dynamikomfång eftersom dessa rippar gått igenom diverse analoga steg innan de rippats till ett digitalt format.
Vinylripping vet jag inget om och det är ju inte det jag skriver om.
Jag är fullständigt medveten om de tekniska skillnaderna mellan cd och vinyl.
Jag skildrar att efter år 2000 (ca) så verkar det hänt något. Cd formatet kan få mindre dynamik. Medan vinylen inte blir utsatt på samma sätt.
Alltså cd-formaten får sällan bättre dynamisk prestanda än vinylen utan det sker snarare en utveckling som leder till motsatsen.
...
Just nu spelar jag en skiva (Stockholm session 58) med Stan Getz, Jan Johansson m fl. inspelad 1958 och digitalt behandlad 1988 och utgiven på vinyl. Strålande inspelning och ok uppspelad vad skulle jag vilja ha bättre?
.....
Jag tittar nu närmare på skivan. Finner att den är i mono. Finns bara lite om detta på etiketten.
Du hänvisar ju till dynamikmätningar av vinylrippar, det är därför jag påpekar för dig att dessa i regel visar ett större dynamikomfång än vad t.o.m själva mastern i grunden hade, den ökade dynamiken som ses på vinyler består alltså ofta av något annat än själva musiken. Se videoklippet som I-or postade så förstår du vad jag talar om.
music4ever skrev:RogerGustavsson skrev:I princip är det väl bara själva avspelningen som är analog på nya vinyler? Det används väl en digital fördröjning vid graveringen om inte annat? Helt analogt från mikrofon till vinyl finns det längre?
Stort sett alla audiofila utgåvor idag använder fortfarande ren analoga pre-head vid gravering. Så de är "helt analoga".
Självklart så används inte det vid gravering av musik som är inspelat digitalt.
RogerGustavsson skrev:Nyutgiven jazz verkar ofta vara dynamikreducerad t.ex. på tyska bolaget ACT där många svenska artister återfinns. Det är numera 8-10 dB mindre crest på alltför många utgivningar.
Kronkan skrev:Kollade dock Stan Getz på Dybnamic Range. Fanns ingen säkerställd vinyl att jämföra med. Vissa cd-utgåvor verkar excellenta. Troligtvis så bra att vinylen inte kan prestera bättre. Men det är ju inte så i många fall.
Kronkan skrev:Cd-skivan tillsammans med Esbjörn Svensson skiljer sig dynamiskt från senare skivor. De har mindre dynamik. Undantaget en vinyl.
https://dr.loudness-war.info/album/list ... ren&album=
Det är ju synd om den lägre dynamiken är en allmän trend även utanför mainstream.
Om vinylen verkligen är bättre upplevelsemässigt måste man lyssna sig till.
Jag har ett gammalt exempel. Jag köpte en ny LP med JohhnyCash med medföljande cd. Lyssnade på cd:n först vilket var ok. Sedan lyssnade jag på vinylen och hela skivan förändrades genom att den gamle mannens röst fick ett djup.
Varför det blev så vet jag ju inte heller.
Men man måste nog lyssna till slut.
music4ever skrev:I-or skrev:Det enda pressningarna har gemensamt är att de i samtliga fall tydligt färgar ljudet från mastern, vilket inte är fallet med icke snålkodade digitala format. Ja, det är av nostalgiska skäl (och snobberi) som man väljer vinyl idag.
Öhh, nej. Självklart så finns det en hel del LP skivor idag som har samma master som den digitala utgåvan, men det kommer även en hel del som har en egen mastering eller till och med egen källa.
Så det behöver inte vara av nostalgiska skäl att vissa väljer LP idag, lika lite som det är för det högfrekvensa skräpet som folk köper SACD idag.
Kronkan skrev:Finns det någon här som förnekar att vinyl har begränsningar?
I-or skrev:
När en tydligt bättre master faktiskt har använts för LP-utgåvan (huvudsakligen av gravertekniska skäl, det är helt enkelt inte möjligt att gravera fullimiterade signaler) kan signalerna förvisso vara mindre komprimerade/limiterade
I-or skrev:Kronkan skrev:Finns det någon här som förnekar att vinyl har begränsningar?
Det tror jag knappast. Dock handlar diskussionen om vilket format som låter bäst både generellt och i mer udda fall och varför vinylen har gjort en stark återkomst.
jansch skrev:I-or skrev:Kronkan skrev:Finns det någon här som förnekar att vinyl har begränsningar?
Det tror jag knappast. Dock handlar diskussionen om vilket format som låter bäst både generellt och i mer udda fall och varför vinylen har gjort en stark återkomst.
Låter bäst är ju till stor del en smaksak.
Vi är ju lite olika hur vi uppfattar "låter bäst". Jag själv faller tankemässigt ofta in i att oprocessat/naturligt låter bäst fast jag VET att jag ofta föredrar viss färgning.
Slagverk låter ju egentligen bäst med lite kompressor och limiter, en baskagge och även en virveltrumma är i verkligheten gansk odistinkta och "stökiga" framförallt om det står en basist i närheten "live".
Lite jämna övertoner från rörslutsteg och en avrullad diskant från vinyl låter ju också lite småmysigt - som en vinterkväll med levande ljus och öppen spis.
Och inte minst, hur trist låter en lugn elbas helt utan kompressor och rejält med 2:a och 4:e tons dist.
Nu blev det lite off topic men hur många väljer "absolut naurtrogenhet" och likställer det med "låter bäst"?
Magnus kommentar om "målgruppsanpassning" är ju säkert vad det handlar om.....
Fast att likställa digitalt med sönderkomprimerat blir i mitt tycke helt fel.
Magnuz skrev:I-or skrev:
När en tydligt bättre master faktiskt har använts för LP-utgåvan (huvudsakligen av gravertekniska skäl, det är helt enkelt inte möjligt att gravera fullimiterade signaler) kan signalerna förvisso vara mindre komprimerade/limiterade
Jag har ingen inside information här men jag undrar om inte målgruppsanpassning också är en faktor. Man tänker sig att vinylkonsumenter vill ha ett visst ljud och ”digitalkonsumenter” ett annat (sönderlimiterat).
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 10 gäster