Vinylskivor under 2020 talet. hur låter det?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

jansch
 
Inlägg: 3689
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Vinylskivor under 2020 talet. hur låter det?

Inläggav jansch » 2022-01-01 17:11

[quote="Helmut"]I...............Dessutom borde det gå att få fram renare diskant på en vinyl eftersom det blir ett mindre antal bitar i en diskantton. Om jag inte misstar mig består en ton på 20 000 Hz bara av en fyrkantsvåg som görs om till en sinuston?..............


.............Kanske skulle det gå att få fram ny graverings utrustning som följer tonerna bättre alternativ gravera mastern men någon typ av lazer helt utan rörliga delar. Skulle vara häftigt om man kunde gravera i en metallskiva med en tiondels hastighet och med en dynamik på bort mot 120 DB och så skulle det finnas en varningstext om att dynamiken på skivan kan vara skadlig för din hörsel. Skivan bör endast spelas upp med marknadens förnämligaste pickupper för att man ska få ut max av vinylen?
Hr själv några skivor som är graverade i halvfart och några svenska skivor har en varningstext som varnar för att dynamiken är högre än normala skivor. Skulle gärna se att dessa varningar också fanns på alla nya vinyle
Här är några skivor jag brukar använda när folk vill höra hur vinyler låter. Har ytterligare halvfarts och 45 varvs lp skivor som jag tror att det var BIZ som gav ut och hade varningstext på omslaget som varnade för hög dynamik.
.....................[quote]

Det där är en ren missuppfattning!
För att återkapa en ton EXAKT måste samplingsfrekvensen vara minst dubbelt så hög som tonens frekvens. Detta handlar om Nyquist Teorem och går att bevisa såväl i teorin som i praktiken. Det är alltså inte någon försämring som sker i takt med att det blir färre samples vid högre frekvenser, en 20kHz ton är lika EXAKT i återgivningen som en 20Hz ton med 20 000 samples.
Du kan hlt enkelt inte se/beskriva det visuellt som en analog fyrkantvåg.
Utmaningen med CD format är att filtrera bort allt över drygt 20kHz (44,1kHz/2) utan att påverka frekvensgång under 20kHz då annars vikningsdistorsion uppstår men detta är en helt annan sak och som vettiga konstruktioner löser fin, fint..... förutom några "high end konstruktioner" som inte borde finnas på marknaden.

De där med att man "varnar för hög dynamik" för vinylskivor är marknadsföringstjafs och ett sätt att föra konsumener bakom ljuset.
En vanlig CD ca 30dB bättre möjlig dynamik än den bästa vinylen. Det är inte tyckande utan faktum.
Att försöka konstruera ett mekaniskt, analogt system som kommer i närheten av CD:ns dynamikområde är lönlöst.

Användarvisningsbild
Kronkan
 
Inlägg: 13676
Blev medlem: 2010-11-05

Re: Vinylskivor under 2020 talet. hur låter det?

Inläggav Kronkan » 2022-01-01 18:41

goat76 skrev:
Kronkan skrev:
goat76 skrev:
Vinylrippar ger ett missvisande resultat och bör uteslutas från den där ”Dynamic Range”-databasen. Precis samma mastringar som återfinns både i digitalt ursprungsformat och som vinylripp visar alltid på ett större dynamiskt omfång på den sistnämnda, trots att det omfånget inte fanns där i den ursprungliga mastern. Skillnaden ligger i att vinylrippen har passerat flera analoga steg innan den kan rippas till digital fil, samma sak har inte skett med CD-versionen som är en ”schablon-bild” av mastern och visar därmed det sanna dynamikomfånget.

De flesta nya vinyler är med största sannolikhet tagna från exakt samma master som den digitala utgåvan, men med små korrigeringar som ”monofierad” bas för att inte skapa problem vid gravering och uppspelning.

Hur ser en ursprungligen digital fil ut i det dynamiska omfånget efter den passerat flertalet analoga steg och sedan rippats likt vinylen, kanske skulle det visa ett ännu mer ökat dynamiksving än vinylrippen?


Du utgår från din egen bias och gör ingen egen analys av utgivningarna av Marvin Gaye.

Innan år 2000 så var skillnaden mellan vinylutgåvorna och cd ganska liten. Rent generellt. Sedan efter 2000 så kommer utgivningar på cd bli sämre ner till skräp. Vinylutgåvorna drabbades inte av samma fenomen. Hur verkligheten egentligen beter sig verkar inte spela någon roll så vi kan cencurera bort det vi inte vill se.

https://dr.loudness-war.info/album/list ... aye&album=


Igår fick jag oväntat en nyårsfest genom att en annan fest bland lite yngre människor inte kunde genomföras. Jag kunde bjuda in dem. Första jag gjorde var att sätta på min precis iordninggjorda monospelare och satte på en gammal monoskiva med jazzpianisten Dave Brubeck. Sällskapet sprang till soffan och en utbrister att det låter verkligt.
Skivan är garanterat inte ospelad.

Om man nu tittar på vad som hänt hans inspelningar fram till dags datum så har dessa inte fått samma behandling. Även efter år 2000 så behålls den högre kvalitén oavsett om det är cd eller vinyl.



https://dr.loudness-war.info/album/list ... eck&album=


Jag har inte någon bias alls till något specifikt format, iallafall inte vad gäller ljudkvalitet mellan vinyl och digitala ljudfiler. Jag säger bara att det inte går att dra några slutsatser utifrån vinylrippar vad gäller dynamikomfång eftersom dessa rippar gått igenom diverse analoga steg innan de rippats till ett digitalt format.


Vinylripping vet jag inget om och det är ju inte det jag skriver om.
Jag är fullständigt medveten om de tekniska skillnaderna mellan cd och vinyl.

Jag skildrar att efter år 2000 (ca) så verkar det hänt något. Cd formatet kan få mindre dynamik. Medan vinylen inte blir utsatt på samma sätt.

Alltså cd-formaten får sällan bättre dynamisk prestanda än vinylen utan det sker snarare en utveckling som leder till motsatsen.
...

Just nu spelar jag en skiva (Stockholm session 58) med Stan Getz, Jan Johansson m fl. inspelad 1958 och digitalt behandlad 1988 och utgiven på vinyl. Strålande inspelning och ok uppspelad vad skulle jag vilja ha bättre?

.....

Jag tittar nu närmare på skivan. Finner att den är i mono. Finns bara lite om detta på etiketten.

PekkaJohansson
Popkulturist
 
Inlägg: 11468
Blev medlem: 2004-02-09

Re: Vinylskivor under 2020 talet. hur låter det?

Inläggav PekkaJohansson » 2022-01-01 20:49

Kronkan skrev:Just nu spelar jag en skiva (Stockholm session 58) med Stan Getz, Jan Johansson m fl. inspelad 1958 och digitalt behandlad 1988 och utgiven på vinyl. Strålande inspelning och ok uppspelad vad skulle jag vilja ha bättre?


Tja, kanske samma album på dubbel-cd? Det finns! :)

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
peterh
 
Inlägg: 3500
Blev medlem: 2016-04-15
Ort: Göteborg förstås !

Re: Vinylskivor under 2020 talet. hur låter det?

Inläggav peterh » 2022-01-01 22:05

Jotack, vinyl låter alldeles utmärk även 2022

Fast det gäller ju äldre inspelningar ( före 1980 eller så, innan man hade möjlighet och intresse av att
stympa inspelningar )

Rippar just Spader Madam ( svenska ord 1969 ) alldeles utmärkt ljud och musiken är - intressant
Älskar musik, driver numera Tubular-well, välljud med garanti.

Användarvisningsbild
Kronkan
 
Inlägg: 13676
Blev medlem: 2010-11-05

Re: Vinylskivor under 2020 talet. hur låter det?

Inläggav Kronkan » 2022-01-01 23:44

PekkaJohansson skrev:
Kronkan skrev:Just nu spelar jag en skiva (Stockholm session 58) med Stan Getz, Jan Johansson m fl. inspelad 1958 och digitalt behandlad 1988 och utgiven på vinyl. Strålande inspelning och ok uppspelad vad skulle jag vilja ha bättre?


Tja, kanske samma album på dubbel-cd? Det finns! :)

Med vänlig hälsning

Pekka


:D

Med vänliga hälsningar

Användarvisningsbild
Magnuz
 
Inlägg: 12349
Blev medlem: 2003-08-08

Re: Vinylskivor under 2020 talet. hur låter det?

Inläggav Magnuz » 2022-01-02 00:55

Kronkan skrev:Jag skildrar att efter år 2000 (ca) så verkar det hänt något. Cd formatet kan få mindre dynamik. Medan vinylen inte blir utsatt på samma sätt.


Jo, det är väl så att det gjorts en del ”audiofilutgåvor” på vinyl som inte dynamikslaktats på motsvarande sätt som CD-utgåvorna. Det är ju egentligen helt bakvänt eftersom CD-formatet i sig som sagt medger större dynamiskt omfång.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Vinylskivor under 2020 talet. hur låter det?

Inläggav goat76 » 2022-01-02 01:03

Kronkan skrev:
goat76 skrev:
Kronkan skrev:
Du utgår från din egen bias och gör ingen egen analys av utgivningarna av Marvin Gaye.

Innan år 2000 så var skillnaden mellan vinylutgåvorna och cd ganska liten. Rent generellt. Sedan efter 2000 så kommer utgivningar på cd bli sämre ner till skräp. Vinylutgåvorna drabbades inte av samma fenomen. Hur verkligheten egentligen beter sig verkar inte spela någon roll så vi kan cencurera bort det vi inte vill se.

https://dr.loudness-war.info/album/list ... aye&album=


Igår fick jag oväntat en nyårsfest genom att en annan fest bland lite yngre människor inte kunde genomföras. Jag kunde bjuda in dem. Första jag gjorde var att sätta på min precis iordninggjorda monospelare och satte på en gammal monoskiva med jazzpianisten Dave Brubeck. Sällskapet sprang till soffan och en utbrister att det låter verkligt.
Skivan är garanterat inte ospelad.

Om man nu tittar på vad som hänt hans inspelningar fram till dags datum så har dessa inte fått samma behandling. Även efter år 2000 så behålls den högre kvalitén oavsett om det är cd eller vinyl.



https://dr.loudness-war.info/album/list ... eck&album=


Jag har inte någon bias alls till något specifikt format, iallafall inte vad gäller ljudkvalitet mellan vinyl och digitala ljudfiler. Jag säger bara att det inte går att dra några slutsatser utifrån vinylrippar vad gäller dynamikomfång eftersom dessa rippar gått igenom diverse analoga steg innan de rippats till ett digitalt format.


Vinylripping vet jag inget om och det är ju inte det jag skriver om.
Jag är fullständigt medveten om de tekniska skillnaderna mellan cd och vinyl.

Jag skildrar att efter år 2000 (ca) så verkar det hänt något. Cd formatet kan få mindre dynamik. Medan vinylen inte blir utsatt på samma sätt.

Alltså cd-formaten får sällan bättre dynamisk prestanda än vinylen utan det sker snarare en utveckling som leder till motsatsen.
...

Just nu spelar jag en skiva (Stockholm session 58) med Stan Getz, Jan Johansson m fl. inspelad 1958 och digitalt behandlad 1988 och utgiven på vinyl. Strålande inspelning och ok uppspelad vad skulle jag vilja ha bättre?

.....

Jag tittar nu närmare på skivan. Finner att den är i mono. Finns bara lite om detta på etiketten.


Du hänvisar ju till dynamikmätningar av vinylrippar, det är därför jag påpekar för dig att dessa i regel visar ett större dynamikomfång än vad t.o.m själva mastern i grunden hade, den ökade dynamiken som ses på vinyler består alltså ofta av något annat än själva musiken. Se videoklippet som I-or postade så förstår du vad jag talar om. :)

Användarvisningsbild
music4ever
 
Inlägg: 3312
Blev medlem: 2012-04-18

Re: Vinylskivor under 2020 talet. hur låter det?

Inläggav music4ever » 2022-01-02 02:11

I-or skrev:Det enda pressningarna har gemensamt är att de i samtliga fall tydligt färgar ljudet från mastern, vilket inte är fallet med icke snålkodade digitala format. Ja, det är av nostalgiska skäl (och snobberi) som man väljer vinyl idag.


Öhh, nej. Självklart så finns det en hel del LP skivor idag som har samma master som den digitala utgåvan, men det kommer även en hel del som har en egen mastering eller till och med egen källa.
Så det behöver inte vara av nostalgiska skäl att vissa väljer LP idag, lika lite som det är för det högfrekvensa skräpet som folk köper SACD idag.

Användarvisningsbild
music4ever
 
Inlägg: 3312
Blev medlem: 2012-04-18

Re: Vinylskivor under 2020 talet. hur låter det?

Inläggav music4ever » 2022-01-02 02:13

RogerGustavsson skrev:I princip är det väl bara själva avspelningen som är analog på nya vinyler? Det används väl en digital fördröjning vid graveringen om inte annat? Helt analogt från mikrofon till vinyl finns det längre?


Stort sett alla audiofila utgåvor idag använder fortfarande ren analoga pre-head vid gravering. Så de är "helt analoga".
Självklart så används inte det vid gravering av musik som är inspelat digitalt.

Användarvisningsbild
Kronkan
 
Inlägg: 13676
Blev medlem: 2010-11-05

Re: Vinylskivor under 2020 talet. hur låter det?

Inläggav Kronkan » 2022-01-02 09:34

goat76 skrev:
Kronkan skrev:
goat76 skrev:
Jag har inte någon bias alls till något specifikt format, iallafall inte vad gäller ljudkvalitet mellan vinyl och digitala ljudfiler. Jag säger bara att det inte går att dra några slutsatser utifrån vinylrippar vad gäller dynamikomfång eftersom dessa rippar gått igenom diverse analoga steg innan de rippats till ett digitalt format.


Vinylripping vet jag inget om och det är ju inte det jag skriver om.
Jag är fullständigt medveten om de tekniska skillnaderna mellan cd och vinyl.

Jag skildrar att efter år 2000 (ca) så verkar det hänt något. Cd formatet kan få mindre dynamik. Medan vinylen inte blir utsatt på samma sätt.

Alltså cd-formaten får sällan bättre dynamisk prestanda än vinylen utan det sker snarare en utveckling som leder till motsatsen.
...

Just nu spelar jag en skiva (Stockholm session 58) med Stan Getz, Jan Johansson m fl. inspelad 1958 och digitalt behandlad 1988 och utgiven på vinyl. Strålande inspelning och ok uppspelad vad skulle jag vilja ha bättre?

.....

Jag tittar nu närmare på skivan. Finner att den är i mono. Finns bara lite om detta på etiketten.


Du hänvisar ju till dynamikmätningar av vinylrippar, det är därför jag påpekar för dig att dessa i regel visar ett större dynamikomfång än vad t.o.m själva mastern i grunden hade, den ökade dynamiken som ses på vinyler består alltså ofta av något annat än själva musiken. Se videoklippet som I-or postade så förstår du vad jag talar om. :)


För mig är det helt oväsentligt om orginalbanden inspelade 1958 går igenom en digital remastering. Det som räknas är helt och enbart det ljudande resultatet hemma hos mig. I grunden är det en helt mänsklig process där musiker spelar och de tolkas av inspelningsteknikern så att orginalbanden utgör en grund för det uppträdande som senare sker hos mig.
Med en klassiskt stereoutrustning. I studioinspelningar så är ju teknikerna m m viktiga mer än som tekniker genom att de ger stämning ger tid eller inte. Sedan skall de sätta en helhet som blir bra vid när det spelas.

I det fallet som jag ger som exempel uppstår det både en vinyl och en cd och om de skiljer sig åtvred jag inte. Det tycks som vinylen pressas i Japan. Ett gott hantverk som fungerar denna bång. Det är över 60 år sedan inspelningen gjordes. Den fungerar gott hemma hos oss.

Vinyl är självklart ett sämre format än cd. Rent tekniskt. Men i praktiken så har det inte blivit så rent generellt.

Kollade dock Stan Getz på Dybnamic Range. Fanns ingen säkerställd vinyl att jämföra med. Vissa cd-utgåvor verkar excellenta. Troligtvis så bra att vinylen inte kan prestera bättre. Men det är ju inte så ...

Användarvisningsbild
Kronkan
 
Inlägg: 13676
Blev medlem: 2010-11-05

Re: Vinylskivor under 2020 talet. hur låter det?

Inläggav Kronkan » 2022-01-02 09:34

goat76 skrev:
Kronkan skrev:
goat76 skrev:
Jag har inte någon bias alls till något specifikt format, iallafall inte vad gäller ljudkvalitet mellan vinyl och digitala ljudfiler. Jag säger bara att det inte går att dra några slutsatser utifrån vinylrippar vad gäller dynamikomfång eftersom dessa rippar gått igenom diverse analoga steg innan de rippats till ett digitalt format.


Vinylripping vet jag inget om och det är ju inte det jag skriver om.
Jag är fullständigt medveten om de tekniska skillnaderna mellan cd och vinyl.

Jag skildrar att efter år 2000 (ca) så verkar det hänt något. Cd formatet kan få mindre dynamik. Medan vinylen inte blir utsatt på samma sätt.

Alltså cd-formaten får sällan bättre dynamisk prestanda än vinylen utan det sker snarare en utveckling som leder till motsatsen.
...

Just nu spelar jag en skiva (Stockholm session 58) med Stan Getz, Jan Johansson m fl. inspelad 1958 och digitalt behandlad 1988 och utgiven på vinyl. Strålande inspelning och ok uppspelad vad skulle jag vilja ha bättre?

.....

Jag tittar nu närmare på skivan. Finner att den är i mono. Finns bara lite om detta på etiketten.


Du hänvisar ju till dynamikmätningar av vinylrippar, det är därför jag påpekar för dig att dessa i regel visar ett större dynamikomfång än vad t.o.m själva mastern i grunden hade, den ökade dynamiken som ses på vinyler består alltså ofta av något annat än själva musiken. Se videoklippet som I-or postade så förstår du vad jag talar om. :)


För mig är det helt oväsentligt om orginalbanden inspelade 1958 går igenom en digital remastering. Det som räknas är helt och enbart det ljudande resultatet hemma hos mig. I grunden är det en helt mänsklig process där musiker spelar och de tolkas av inspelningsteknikern så att orginalbanden utgör en grund för det uppträdande som senare sker hos mig med en klassiskt stereoutrustning.

I studioinspelningar så är ju teknikerna m m viktiga mer än som tekniker genom att de ger stämning ger tid eller inte. Sedan skall de sätta en helhet som blir bra när det spelas.

I det fallet som jag ger som exempel uppstår det både en vinyl och en cd och om de skiljer sig åtvred jag inte. Det tycks som vinylen pressas i Japan. Ett gott hantverk som fungerar denna bång. Det är över 60 år sedan inspelningen gjordes. Den fungerar gott hemma hos oss.

Vinyl är självklart ett sämre format än cd. Rent tekniskt. Men i praktiken så har det inte blivit så rent generellt.

Kollade dock Stan Getz på Dybnamic Range. Fanns ingen säkerställd vinyl att jämföra med. Vissa cd-utgåvor verkar excellenta. Troligtvis så bra att vinylen inte kan prestera bättre. Men det är ju inte så i många fall.

.......

Att stirra sig blind på de fysiska prestandan är ju reduktionism.

Nästan all digital behandling av ljud börjar i det analoga så någon omvandling krävs ju åtminstone på levande musik.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22701
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Vinylskivor under 2020 talet. hur låter det?

Inläggav RogerGustavsson » 2022-01-02 10:39

music4ever skrev:
RogerGustavsson skrev:I princip är det väl bara själva avspelningen som är analog på nya vinyler? Det används väl en digital fördröjning vid graveringen om inte annat? Helt analogt från mikrofon till vinyl finns det längre?


Stort sett alla audiofila utgåvor idag använder fortfarande ren analoga pre-head vid gravering. Så de är "helt analoga".
Självklart så används inte det vid gravering av musik som är inspelat digitalt.


Möjligen vid audiophila utgivningar men inte vanligtvis. Se tidigare inlägg on den digitala fördröjning som introducerades redan 1973 och blev i princip standard i början av 80-talet. Det finns väl även de som gjort gravéring utan fördröjning?

Användarvisningsbild
Kronkan
 
Inlägg: 13676
Blev medlem: 2010-11-05

Re: Vinylskivor under 2020 talet. hur låter det?

Inläggav Kronkan » 2022-01-02 11:10

Nu är detta enskilda iakttagelser men det tycks som jazz inte drabbats av skillnader i dynamiken mellan cd respektive vinyl.

Tog nu andra artisten på den lista som kommer fram när jag går in på Dynamic Range vilket är Lady Gaga.

Systematiskt har vinyl högre dynamik. Det finns exempel på låtar på cd-utgåva som verkar helt sakna dynamik.

https://dr.loudness-war.info/album/list ... aga&album=

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22701
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Vinylskivor under 2020 talet. hur låter det?

Inläggav RogerGustavsson » 2022-01-02 11:24

Nyutgiven jazz verkar ofta vara dynamikreducerad t.ex. på tyska bolaget ACT där många svenska artister återfinns. Det är numera 8-10 dB mindre crest på alltför många utgivningar.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Vinylskivor under 2020 talet. hur låter det?

Inläggav goat76 » 2022-01-02 11:26

Kronkan, varför fortsätter du hänvisa till jämförelser mellan vinyl och CD på den där sidan??? :)

Som exempel kan en vinylutgåva som visar DR12 i dynamikomfång i själva verket bestå av en musikmix med ett dynamiskt omfång på DR8. De extra 4dB som tillkommit finns alltså inte i själva musiken, därför bör man inte använda den där databasen som något bevis för att dynamikomfånget skulle vara mer bevarat för vinyl-utgåvan än för de digitala formaten.

Användarvisningsbild
Kronkan
 
Inlägg: 13676
Blev medlem: 2010-11-05

Re: Vinylskivor under 2020 talet. hur låter det?

Inläggav Kronkan » 2022-01-02 11:46

RogerGustavsson skrev:Nyutgiven jazz verkar ofta vara dynamikreducerad t.ex. på tyska bolaget ACT där många svenska artister återfinns. Det är numera 8-10 dB mindre crest på alltför många utgivningar.



Jag påstår inget generellt utan man får granska de exempel som jag ger. Esbjörn Svensson har åtminstone gett ut en skiva på ATC. Om man sedan tittar på Esbjörns Svenssons utgivning av cd så verkar det för mig vara ok. Att enskilda spår har en lägre dynamik säger inget eftersom det kan vara avsikten

Men cd-utgåvan från ATC 2001 verkar vara bra. Finns det en sjunkande tendens över tiden?

Du får gärna ge exempel som man kan kika på.
https://dr.loudness-war.info/album/list?artist=Esbjörn+Svensson&album=

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22701
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Vinylskivor under 2020 talet. hur låter det?

Inläggav RogerGustavsson » 2022-01-02 12:15

ATC 2001 är bra. Nils Landgren av senare datum är oftast "ihopträngd".

PekkaJohansson
Popkulturist
 
Inlägg: 11468
Blev medlem: 2004-02-09

Re: Vinylskivor under 2020 talet. hur låter det?

Inläggav PekkaJohansson » 2022-01-02 12:42

Kronkan skrev:Kollade dock Stan Getz på Dybnamic Range. Fanns ingen säkerställd vinyl att jämföra med. Vissa cd-utgåvor verkar excellenta. Troligtvis så bra att vinylen inte kan prestera bättre. Men det är ju inte så i många fall.


Jo, så är det definitivt. Din Stan Getz-skiva kom på cd 1988 och återutgavs 1995, sannolikt med samma master. Den klår utan tvekan motsvarande vinylskiva. Detsamma gäller de tiotusentals skivor som kom på cd - inte minst på jazzsidan - innan den stora masteringförstörelsen inleddes på tidigt 90-tal. Det finns för övrigt även på populärmusiksidan exempel på återutgivningar och faktiskt nya skivor från så sent som mitten av 1990-talet som är i allt väsentligt rakt överförda.

Med tanke på vinylformatets begränsningar är det högst rimligt att anta att fler välljudande skivor har getts ut på cd än vinyl genom åren även om det finns skäl att ha synpunkter på hur en del produktioner behandlades på väg till cd även på 1980-talet (equalisering och brusfiltrering). Glöm heller inte de goda musikutgivningar som fortfarande i vissa fall finns att tillgå på fil.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
Kronkan
 
Inlägg: 13676
Blev medlem: 2010-11-05

Re: Vinylskivor under 2020 talet. hur låter det?

Inläggav Kronkan » 2022-01-02 12:44

Cd-skivan tillsammans med Esbjörn Svensson skiljer sig dynamiskt från senare skivor. De har mindre dynamik. Undantaget en vinyl.

https://dr.loudness-war.info/album/list ... ren&album=

Det är ju synd om den lägre dynamiken är en allmän trend även utanför mainstream.

Om vinylen verkligen är bättre upplevelsemässigt måste man lyssna sig till.

Jag har ett gammalt exempel. Jag köpte en ny LP med JohhnyCash med medföljande cd. Lyssnade på cd:n först vilket var ok. Sedan lyssnade jag på vinylen och hela skivan förändrades genom att den gamle mannens röst fick ett djup.
Varför det blev så vet jag ju inte heller.


Men man måste nog lyssna till slut.

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5352
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Vinylskivor under 2020 talet. hur låter det?

Inläggav Belker » 2022-01-02 13:07

Kronkan skrev:Cd-skivan tillsammans med Esbjörn Svensson skiljer sig dynamiskt från senare skivor. De har mindre dynamik. Undantaget en vinyl.

https://dr.loudness-war.info/album/list ... ren&album=

Det är ju synd om den lägre dynamiken är en allmän trend även utanför mainstream.

Om vinylen verkligen är bättre upplevelsemässigt måste man lyssna sig till.

Jag har ett gammalt exempel. Jag köpte en ny LP med JohhnyCash med medföljande cd. Lyssnade på cd:n först vilket var ok. Sedan lyssnade jag på vinylen och hela skivan förändrades genom att den gamle mannens röst fick ett djup.
Varför det blev så vet jag ju inte heller.


Men man måste nog lyssna till slut.


Jag vill nog hävda att trenden inom mainstream går mot större dynamiskt omfång. Inte bra än, men bättre än för några år sen. Jag mäter allt som kommer i min väg. Vad gäller vinyl håller jag med Pekka, förutom att jag tycker streamat/HDD är ett utmärkt medium.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6254
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Vinylskivor under 2020 talet. hur låter det?

Inläggav I-or » 2022-01-02 15:26

music4ever skrev:
I-or skrev:Det enda pressningarna har gemensamt är att de i samtliga fall tydligt färgar ljudet från mastern, vilket inte är fallet med icke snålkodade digitala format. Ja, det är av nostalgiska skäl (och snobberi) som man väljer vinyl idag.


Öhh, nej. Självklart så finns det en hel del LP skivor idag som har samma master som den digitala utgåvan, men det kommer även en hel del som har en egen mastering eller till och med egen källa.
Så det behöver inte vara av nostalgiska skäl att vissa väljer LP idag, lika lite som det är för det högfrekvensa skräpet som folk köper SACD idag.


Undantaget populärmusik från de senaste två decennierna kan man i princip alltid hitta lika bra masters för CD-utgåvan om man inte ger upp för tidigt och då slipper man vinylproblemen. När en tydligt bättre master faktiskt har använts för LP-utgåvan (huvudsakligen av gravertekniska skäl, det är helt enkelt inte möjligt att gravera fullimiterade signaler) kan signalerna förvisso vara mindre komprimerade/limiterade, men är förstås lika utsatta för vinylkedjans inneboende svagheter ändå och här blir det ett val mellan pest eller kolera, kanske 4 dB högre toppfaktor mot frekvensgångsavvikelser, distorsion, brus och knaster.

För icke sönderkomprimerade produktioner låter dock LP:n alltid betydligt sämre än CD:n.

För 90 % av vinylkunderna, vilka sällan är sanna audiofiler, är mastering ett mycket dimmigt begrepp och här gäller huvudsakligen nostalgi och snobberi. Det ska dock erkännas att ritualen ger en mer avspänd upplevelse och att det dessutom luktar godare om vinyl än ettor och nollor.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
Kronkan
 
Inlägg: 13676
Blev medlem: 2010-11-05

Re: Vinylskivor under 2020 talet. hur låter det?

Inläggav Kronkan » 2022-01-02 16:23

Finns det någon här som förnekar att vinyl har begränsningar?

Nu ä4 det nog inte så att det alltid finns en bra version av ett verk.och om det finns är det ju en märklig marknad som uppstått. Du vet inte vad du köper.

Varumärket är ju då borts vad gäller själva den ljudliga kvalitén. Du får musik men kvalitén som man köper är alltså okänd.

Går man och köper andra saker.

Industrins överenskommelsemed vinylköparna verkar fungera något bättre.

Användarvisningsbild
peterh
 
Inlägg: 3500
Blev medlem: 2016-04-15
Ort: Göteborg förstås !

Re: Vinylskivor under 2020 talet. hur låter det?

Inläggav peterh » 2022-01-02 17:07

Vinyler pressade på 80 talet och tidigare är mindre påverkade av "mastering" och dess inverkan
Det är på second-hand man hittar bra skivor !
Älskar musik, driver numera Tubular-well, välljud med garanti.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6254
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Vinylskivor under 2020 talet. hur låter det?

Inläggav I-or » 2022-01-02 17:43

Så är det, men detta gäller förstås även CD.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6254
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Vinylskivor under 2020 talet. hur låter det?

Inläggav I-or » 2022-01-02 17:46

Kronkan skrev:Finns det någon här som förnekar att vinyl har begränsningar?


Det tror jag knappast. Dock handlar diskussionen om vilket format som låter bäst både generellt och i mer udda fall och varför vinylen har gjort en stark återkomst.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
Magnuz
 
Inlägg: 12349
Blev medlem: 2003-08-08

Re: Vinylskivor under 2020 talet. hur låter det?

Inläggav Magnuz » 2022-01-02 20:45

I-or skrev:
När en tydligt bättre master faktiskt har använts för LP-utgåvan (huvudsakligen av gravertekniska skäl, det är helt enkelt inte möjligt att gravera fullimiterade signaler) kan signalerna förvisso vara mindre komprimerade/limiterade



Jag har ingen inside information här men jag undrar om inte målgruppsanpassning också är en faktor. Man tänker sig att vinylkonsumenter vill ha ett visst ljud och ”digitalkonsumenter” ett annat (sönderlimiterat).

jansch
 
Inlägg: 3689
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Vinylskivor under 2020 talet. hur låter det?

Inläggav jansch » 2022-01-02 20:49

I-or skrev:
Kronkan skrev:Finns det någon här som förnekar att vinyl har begränsningar?


Det tror jag knappast. Dock handlar diskussionen om vilket format som låter bäst både generellt och i mer udda fall och varför vinylen har gjort en stark återkomst.


Låter bäst är ju till stor del en smaksak.

Vi är ju lite olika hur vi uppfattar "låter bäst". Jag själv faller tankemässigt ofta in i att oprocessat/naturligt låter bäst fast jag VET att jag ofta föredrar viss färgning.
Slagverk låter ju egentligen bäst med lite kompressor och limiter, en baskagge och även en virveltrumma är i verkligheten gansk odistinkta och "stökiga" framförallt om det står en basist i närheten "live".
Lite jämna övertoner från rörslutsteg och en avrullad diskant från vinyl låter ju också lite småmysigt - som en vinterkväll med levande ljus och öppen spis.
Och inte minst, hur trist låter en lugn elbas helt utan kompressor och rejält med 2:a och 4:e tons dist.

Nu blev det lite off topic men hur många väljer "absolut naurtrogenhet" och likställer det med "låter bäst"?

Magnus kommentar om "målgruppsanpassning" är ju säkert vad det handlar om.....
Fast att likställa digitalt med sönderkomprimerat blir i mitt tycke helt fel.

Användarvisningsbild
peterh
 
Inlägg: 3500
Blev medlem: 2016-04-15
Ort: Göteborg förstås !

Re: Vinylskivor under 2020 talet. hur låter det?

Inläggav peterh » 2022-01-02 22:15

jansch skrev:
I-or skrev:
Kronkan skrev:Finns det någon här som förnekar att vinyl har begränsningar?


Det tror jag knappast. Dock handlar diskussionen om vilket format som låter bäst både generellt och i mer udda fall och varför vinylen har gjort en stark återkomst.


Låter bäst är ju till stor del en smaksak.

Vi är ju lite olika hur vi uppfattar "låter bäst". Jag själv faller tankemässigt ofta in i att oprocessat/naturligt låter bäst fast jag VET att jag ofta föredrar viss färgning.
Slagverk låter ju egentligen bäst med lite kompressor och limiter, en baskagge och även en virveltrumma är i verkligheten gansk odistinkta och "stökiga" framförallt om det står en basist i närheten "live".
Lite jämna övertoner från rörslutsteg och en avrullad diskant från vinyl låter ju också lite småmysigt - som en vinterkväll med levande ljus och öppen spis.
Och inte minst, hur trist låter en lugn elbas helt utan kompressor och rejält med 2:a och 4:e tons dist.

Nu blev det lite off topic men hur många väljer "absolut naurtrogenhet" och likställer det med "låter bäst"?

Magnus kommentar om "målgruppsanpassning" är ju säkert vad det handlar om.....
Fast att likställa digitalt med sönderkomprimerat blir i mitt tycke helt fel.

Vad har du för rörslutsteg som ger övertoner (jämna eller andra) ? Det låter som om de borde lagas eller tas ur drift.
Älskar musik, driver numera Tubular-well, välljud med garanti.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6254
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Vinylskivor under 2020 talet. hur låter det?

Inläggav I-or » 2022-01-02 22:51

Magnuz skrev:
I-or skrev:
När en tydligt bättre master faktiskt har använts för LP-utgåvan (huvudsakligen av gravertekniska skäl, det är helt enkelt inte möjligt att gravera fullimiterade signaler) kan signalerna förvisso vara mindre komprimerade/limiterade



Jag har ingen inside information här men jag undrar om inte målgruppsanpassning också är en faktor. Man tänker sig att vinylkonsumenter vill ha ett visst ljud och ”digitalkonsumenter” ett annat (sönderlimiterat).


Nja, av det jag känner till från folk som sysslar eller har sysslat med vinylgravering handlar det i princip enbart om tekniska begränsningar. Man kan helt enkelt inte belasta graverhuvudet med en fullimiterad signal som leder till extrema strömmar/krafter för att försöka gravera de "hörn" som den massakrerade signalen ger upphov till. Detta leder till att man i förekommande fall utnyttjar en mindre förstörd master för LP-framställning än för CD (eller övriga digitala format). Vissa inspelningar har dock inte totalförstörts och då utnyttjas samma master oavsett om det handlar om vinyl eller digitala utgåvor. Här finner man en bra beskrivning angående detta: https://www.soundonsound.com/sound-advice/q-how-does-mastering-differ-vinyl-and-digital-releases.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
ottovonkopp
 
Inlägg: 926
Blev medlem: 2013-10-09
Ort: Kalmar

Re: Vinylskivor under 2020 talet. hur låter det?

Inläggav ottovonkopp » 2022-01-02 23:08

DR-värdet på vinyl-rippar är meningslöst.

Lite ”rumble” så blir det en jäkla dynamik även om inspelningen i sig är söndemastrad.

I den kommande versionen dr database ska det äntligen gå att filtrera bort vinyl-rippar och hemmagjorda remasters.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Less is more, end the loudnesswar!

Hegel H90, Larsen 4.2, Squeezebox Touch.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 10 gäster