Hur man uppfattar röster.

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Reservdelarna
 
Inlägg: 70
Blev medlem: 2016-01-13

Hur man uppfattar röster.

Inläggav Reservdelarna » 2021-12-30 22:55

Lyssnar på Talanger, mycket amerikansk,blir irriterad på att när man lyssnar på rösterna, hur dom sjunger så fungerar IPad bättre än dom flesta Bluetooth högtalare på marknaden, vad gör dom för fel, hur svårt kan det vara?
Många högtalare är kul att lyssna på, med när man lyssnar på röster så fungerar en IPad bättre, har jag fel eller?
Ino piP, px2, Musikal fidelity, snart pi60 eller i14, sen blir det infra

Reservdelarna
 
Inlägg: 70
Blev medlem: 2016-01-13

Re: Hur man uppfattar röster.

Inläggav Reservdelarna » 2021-12-30 22:56

Måste fan hem o koppla in mina Pip
Ino piP, px2, Musikal fidelity, snart pi60 eller i14, sen blir det infra

Reservdelarna
 
Inlägg: 70
Blev medlem: 2016-01-13

Re: Hur man uppfattar röster.

Inläggav Reservdelarna » 2021-12-30 22:58

Med många högtalare så lyssnar man på allt, allt låter likt, men när man väljer en IPad för att kritisk lyssna på röster då blir det fel.
Ino piP, px2, Musikal fidelity, snart pi60 eller i14, sen blir det infra

Reservdelarna
 
Inlägg: 70
Blev medlem: 2016-01-13

Re: Hur man uppfattar röster.

Inläggav Reservdelarna » 2021-12-30 22:59

Reservdelarna skrev:Lyssnar på Talanger, mycket amerikansk,blir irriterad på att när man lyssnar på rösterna hur dom sjunger så fungerar IPad bättre än dom flesta Bluetooth högtalare på marknaden, vad gör dom för fel, hur svårt kan det vara?
Många högtalare är kul att lyssna på, med när man lyssnar på röster så fungerar en IPad bättre, har jag fel eller?
Ino piP, px2, Musikal fidelity, snart pi60 eller i14, sen blir det infra

Reservdelarna
 
Inlägg: 70
Blev medlem: 2016-01-13

Re: Hur man uppfattar röster.

Inläggav Reservdelarna » 2021-12-30 23:02

[quote="Reservdelarna"]Med många högtalare så lyssnar man på allt, allt låter likt, men när man väljer en IPad för att kritisk lyssna på rösterna och njuter av det framför dom flesta Bluetooth högtalare, då är något fel.
Ino piP, px2, Musikal fidelity, snart pi60 eller i14, sen blir det infra

jansch
 
Inlägg: 3675
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Hur man uppfattar röster.

Inläggav jansch » 2021-12-31 03:51

Det behövs ju inte så mycket basomfång för de flesta röster.

AlbertHall
 
Inlägg: 1490
Blev medlem: 2019-11-13

Re: Hur man uppfattar röster.

Inläggav AlbertHall » 2022-01-08 22:38

Trots det så är de flesta högtalare så dåliga på att återge just den mänskliga rösten.

jansch
 
Inlägg: 3675
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Hur man uppfattar röster.

Inläggav jansch » 2022-01-09 01:17

AlbertHall skrev:Trots det så är de flesta högtalare så dåliga på att återge just den mänskliga rösten.


Jo...Fast "vänd" på tanken.
Vi människor helt vansinnigt tokbra på röstigenkänning. Röstminnet är helt fantastiskt.
Vi skapar vi en "röstprofil" som inte bygger på tonkurva vilket medför att röstintrycket låter likadant oavsett om vi t.ex ändrar bas eller diskant.
Vi är väldigt känsiga för takt i tal(!), betoningar, grundtonens förändring i talet, främst när det gäller vårt modersmål.
Vi har stora olikheter i rösten beroende på situation (nyss vaknat, arg, fundersam, rädd, osv) och ändå är det samma röst vi hör.

Jämför med hur känsliga vi är för musikinstruments "röst", jag har t.ex 4 stålsträngade, akustiska gitarrer och jag kan bara med säkerhet skilja ut 2 av dom när dom är inspelade.

AlbertHall
 
Inlägg: 1490
Blev medlem: 2019-11-13

Re: Hur man uppfattar röster.

Inläggav AlbertHall » 2022-01-09 01:45

Ja, den mänskliga rösten är en bättre referens än musikinstrument.
Jag kan ibland tycka att en högtalare är bra på att återge t ex en flygel.
Men trots det så fallerar röståtergivningen på samma högtalare. Vi har helt klart en helt överlägsen förmåga att känna igen om en röst är trovärdig.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Hur man uppfattar röster.

Inläggav goat76 » 2022-01-09 03:05

Reservdelarna skrev:Lyssnar på Talanger, mycket amerikansk,blir irriterad på att när man lyssnar på rösterna, hur dom sjunger så fungerar IPad bättre än dom flesta Bluetooth högtalare på marknaden, vad gör dom för fel, hur svårt kan det vara?
Många högtalare är kul att lyssna på, med när man lyssnar på röster så fungerar en IPad bättre, har jag fel eller?


Jag tror jag förstår vad du menar. :)

Det du hör från din iPads inbyggda högtalare är ett ljud som förstärker ett visst frekvensområde för bättre taluppfattbarhet, detta görs medvetet eftersom en läsplattas eller en mobiltelefons inbyggda högtalares främsta användningsområde är kommunikation och inte musikåtergivning. Denna förstärkning gör sig inte lika bra för ren musiklyssning där du nog helst vill ha ett mer balanserat ljud för alla typer av ljudinslag i musiken, inte bara röster, detta leder oundvikligen till att röster tar några steg tillbaka och riskerar att maskeras av de andra ljudinslagen. Utöver det har väl de flesta små bluetooth-högtalare ofta en något förstärkt bas som ytterligare tenderar att maskera frekvensområdet för röster.

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Hur man uppfattar röster.

Inläggav distad » 2022-01-09 03:41

Jag har lyssnat mycket på körmusik live och jag har det som referens och med det så tycker jag att mycket låter för tunt och kallt = onaturligt.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.


Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 12 gäster