Förklara min dac - Cambridge Audio DACMagic

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Knuttebaloa
 
Inlägg: 1382
Blev medlem: 2014-06-15
Ort: Jönköping

Förklara min dac - Cambridge Audio DACMagic

Inläggav Knuttebaloa » 2021-12-31 16:51

Har, på prov, introducerat en Cambridge audio DACMagic i signalvägen till förmån för den inbyggda i min Onkyo-receiver.

Om DACens filter går att läsa:

"... adds the flexibility of three filter types: 'linear phase', 'minimum phase' and 'steep'. The differences between these filters are in some ways subtle, but may be significant in determining the DAC's sound.
Linear phase is the type of filter most commonly used in up/oversampling players, since the very first Philips' machines in the early 1980s. It gives no phase shift at all within the audio band and rolls off very sharply around half the sampling frequency.
As most commonly implemented, it has rather limited attenuation at exactly half the sampling frequency and, as a result, allows a little bit of aliasing distortion to occur if there is any audio above 20kHz. There is also pre-ringing on transients, though this has never been shown to be a real problem.
Minimum phase filters do without the pre-ringing, but do have some phase shift in the audio band. The actual frequency response is, to all intents and purposes, identical to that of the linear phase filter. The 'steep' option, meanwhile, is another linear phase filter, but with faster roll-off above 20kHz so that, effectively, no aliasing occurs.
There is slightly more pre-ringing than with the linear phase filter. This needs a little more processing power than the other filter types, but it should theoretically be the best of the lot – except that this one adds a small, but not vanishing amount of passband ripple, something of poorly understood subjective significance."

Rena grekiskan för mig. Vad betyder det?
Ino pi60es / bs60 / infraX-6 / Ino a2 / Ino a3 / Nad 208

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6255
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Förklara min dac - Cambridge Audio DACMagic

Inläggav I-or » 2021-12-31 17:11

Använd "linear phase" i första hand och "steep" i andra hand eftersom dessa är vettiga alternativ. De "problem" med förringningar för transienter som "minimum phase" påstås lösa är ohörbara eftersom de uppstår i ultraljudsområdet. Dock lär de hörbara skillnaderna antagligen vara små hur som helst.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Tell
 
Inlägg: 2108
Blev medlem: 2015-10-27

Re: Förklara min dac - Cambridge Audio DACMagic

Inläggav Tell » 2021-12-31 17:44

Dessutom bör väl eventuella hörbara skillnader enbart ligga i övre registret?

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26677
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Förklara min dac - Cambridge Audio DACMagic

Inläggav hifikg » 2021-12-31 20:29

Kanske inte är viktigt för dig, men tipsar ändå om att det kan vara bra att se vad en tänkt DAC kan hantera för filer. Min gamla DAC hanterar "bara" upp till 24/192, så när jag plötsligt kände sug efter DSD-filer fick jag snällt införskaffa en ny/alternativ DAC. Nåja, jag hann ha den gamla i tio år, det kanske inte fanns så mycket bättre järn på den tiden, eller så var de ohemult dyra.
Sitter nöjd :)


Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot], Majestic-12 [Bot] och 16 gäster