CD eller LP, vilket format låter bäst?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

CD eller LP, vilket format låter bäst?

CD (i minst 90 % av fallen)
51
54%
CD i allmänhet
19
20%
LP (i minst 90 % av fallen)
6
6%
LP i allmänhet
9
10%
Går ej att avgöra
9
10%
 
Antal röster : 94

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert
 
Inlägg: 17891
Blev medlem: 2005-01-01
Ort: Göteborg

Re: CD eller LP, vilket format låter bäst?

Inläggav Almen » 2022-05-13 09:54

paa skrev:
BellsnWhistles skrev:
Morello skrev:
Översättningsbyrån bistår:
Det heter att man boaserar - på svenska. :)


Tack Morello, det var för mig nytt. Inte varje dag som jag lär mig ett nytt svenskt ord.

Fast egentligen är det ju franska! Bois betyder trä på franska.

Touché! :D
Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34905
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: CD eller LP, vilket format låter bäst?

Inläggav Morello » 2022-05-13 09:59

Träff!
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: CD eller LP, vilket format låter bäst?

Inläggav goat76 » 2022-05-14 00:08

Råkade snubbla över det här när jag egentligen letade videos på högtalare från ATC. Det är en intervju med en mastring-ingenjör som trots vissa tillkortakommanden med det tekniska vad gäller vinyl ändå föredrar ljudet på det formatet.

I övrigt har han en hel del kloka saker han tar upp vad gäller mastring vilka han både förstår och förklarar på ett bra sätt, men som säkert ändå kan råkas misstolkas av någon som saknar förståelse för att viss reducering av vissa ljudinslag vid själva mixningen kan behövas. Han är dock tydligt emot den dynamikreducering som ofta görs vid mastring, men poängterar att klienten trots att personen oftast föredrar den mindre dynamikreducerade versionen ändå väljer den starkare låtande mixen av kommersiella skäl.

Se videon, han har mycket matnyttigt att komma med, men för att hålla oss lite mer till trådens ämne vilket är CD vs Vinyl, så är det intressant att någon med så god insyn i formaten och full kunskap om vinyl-formatets tillkortakommanden ändå föredrar det formatet rent ljudmässigt för uppspelning av musik.


Användarvisningsbild
Kronkan
 
Inlägg: 13667
Blev medlem: 2010-11-05

Re: CD eller LP, vilket format låter bäst?

Inläggav Kronkan » 2022-05-14 09:24

:D

Jag kommer titta på denna video senare! Har precis sålt lägenheten och nu kommer två barnbarn för två övernattningar. Så får vänta just nu.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6236
Blev medlem: 2020-08-30

Re: CD eller LP, vilket format låter bäst?

Inläggav I-or » 2022-05-14 15:54

Denna person förklarar exakt varför mastering nästan alltid är en sådan katastrof även utöver generell komprimering/limitering. Han anser, liksom många andra inom branschen, att masteringteknikern ska accentuera det ljud som mixen redan har. Detta blir naturligtvis totalt haveri när man ytterligare framhäver en överdriven bas, presning, redan överkomprimerade gitarrer, märkligt processad sång o.s.v.

För den som har hört studiomasters eller mastering med minimalt ingrepp är det mycket tydligt att mastering sällan eller aldrig får inspelningen att låta bättre ur ett audiofilperspektiv. För vanliga dödliga har, inom rimliga gränser, ljudkvalitet minimal betydelse och det spelar för dem definitivt ingen roll vad masteringteknikern hittar på. Nödvändigheten av mastering (utöver de grundläggande funktionerna som t.ex. att säkerställa graverbarhet) är bara en gigantisk branschmyt och naturligtvis ser man till att behålla sin födkrok.

För övrigt presenterar han helt hemmagjorda förklaringar till det typiska vinylljudet och yrar om att alla format låter totalt olika och inte bör jämföras. Sammantaget är han en typisk representant för en bransch som egentligen aldrig har förstått grunderna och arbetat på ett rationellt sätt. Att på svaga grunder tycka lite hit och dit och sedan göra som man vill är sällan en bra utgångspunkt. Intervjun illustrerar med all önskvärd tydlighet att alldeles för många inom branschen ser sig som ljudskapare snarare än ljudförmedlare.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
VintageHiFi
 
Inlägg: 2293
Blev medlem: 2013-09-08

Re: CD eller LP, vilket format låter bäst?

Inläggav VintageHiFi » 2022-05-14 16:18

Hörde någon benämna mastrings tekniker som " The Master of Musical Destruction " :mrgreen:

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22691
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: CD eller LP, vilket format låter bäst?

Inläggav RogerGustavsson » 2022-05-14 16:36

För att bedömma mastringen av en vinylutgåva måste man väl ända lyssna på hur det låter på den pressade skivan? I annat fall blir det en gissning på hur det kommer att bli?

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: CD eller LP, vilket format låter bäst?

Inläggav goat76 » 2022-05-14 17:34

I-or skrev:Denna person förklarar exakt varför mastering nästan alltid är en sådan katastrof även utöver generell komprimering/limitering. Han anser, liksom många andra inom branschen, att masteringteknikern ska accentuera det ljud som mixen redan har. Detta blir naturligtvis totalt haveri när man ytterligare framhäver en överdriven bas, presning, redan överkomprimerade gitarrer, märkligt processad sång o.s.v.


Jag är rätt säker på att du övertolkar det han sa. Det han menar är att en bra mastring-ingejör (alltså en som inte förstör den redan befintliga mixen) hör vilka intensioner ljudmixen redan strävat efter, och därefter arbetar i samma riktningen för att inte strypa dessa intensioner.

I-or skrev:För den som har hört studiomasters eller mastering med minimalt ingrepp är det mycket tydligt att mastering sällan eller aldrig får inspelningen att låta bättre ur ett audiofilperspektiv. För vanliga dödliga har, inom rimliga gränser, ljudkvalitet minimal betydelse och det spelar för dem definitivt ingen roll vad masteringteknikern hittar på. Nödvändigheten av mastering (utöver de grundläggande funktionerna som t.ex. att säkerställa graverbarhet) är bara en gigantisk branschmyt och naturligtvis ser man till att behålla sin födkrok.


För den som verkligen förstår vad han sa i videon och inte bara är ute efter att skapa "högaffel" och "bränna häxan"-stämmning, så framgår det väldigt tydligt att han anser att en mastringingenjör bör respektera hur mixen redan låter och därmed göra så liten ljudmässig påverkan som det bara är möjligt. Han är "en av oss".

I-or skrev:För övrigt presenterar han helt hemmagjorda förklaringar till det typiska vinylljudet och yrar om att alla format låter totalt olika och inte bör jämföras. Sammantaget är han en typisk representant för en bransch som egentligen aldrig har förstått grunderna och arbetat på ett rationellt sätt. Att på svaga grunder tycka lite hit och dit och sedan göra som man vill är sällan en bra utgångspunkt. Intervjun illustrerar med all önskvärd tydlighet att alldeles för många inom branschen ser sig som ljudskapare snarare än ljudförmedlare.


Jag förstår precis allt det han talar om och det är även tydligt att han är väl införstådd med de problem som faktiskt finns i branschen, och han arbetar aktivt emot dessa genom att alltid försöka övertyga kunden om att den alternativa mastringen han gjort med mer dynamik är den som låter bäst. Kunden håller oftast med honom om det men väljer tyvärr trots det oftast den starkare mixen av kommersiella skäl. Det är faktiskt många fler än han som trots god vetskap om vinylens brister ändå föredrar formatet, för många låter det helt enkelt mer naturligt trots att det rent tekniskt sett är ett klart sämre format.

Du får nog helt enkelt acceptera att alla inte tycker precis som du, och att det mest tekniskt fulländade inte nödvändigtvis alltid låter bäst bara för att man tycker att det rent teoretiskt borde vara så. :)

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6236
Blev medlem: 2020-08-30

Re: CD eller LP, vilket format låter bäst?

Inläggav I-or » 2022-05-14 18:19

Herr Betke säger uttryckligen att masteringteknikern bör förstärka vad han anser att intentionerna är för inspelningen. Jag har överhuvudtaget inte nämnt någonting om ljudkvaliteten för vinylinspelningar i inlägget ovan utan endast kommenterat de tekniskt felaktiga förklaringar angående det typiska vinylljudet som han bjuder på.

Nästan alla masteringtekniker uttrycker sig som han, d.v.s. "härtill är jag nödd och tvungen" när det kommer till komprimering/limitering, så i detta avseende är han heller inget föredöme.

Du får nog trots allt acceptera att alla ganska enkelt kan bilda sig sin egen uppfattning genom att titta på videon och inte behöver förlita sig på uttolkaren goat76. De behöver förstås inte förlita sig på mig heller även om jag som vanligt helt uppenbart har träffat mer rätt än du. 8)
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: CD eller LP, vilket format låter bäst?

Inläggav goat76 » 2022-05-14 19:36

I-or skrev:Herr Betke säger uttryckligen att masteringteknikern bör förstärka vad han anser att intentionerna är för inspelningen. Jag har överhuvudtaget inte nämnt någonting om ljudkvaliteten för vinylinspelningar i inlägget ovan utan endast kommenterat de tekniskt felaktiga förklaringar angående det typiska vinylljudet som han bjuder på.

Nästan alla masteringtekniker uttrycker sig som han, d.v.s. "härtill är jag nödd och tvungen" när det kommer till komprimering/limitering, så i detta avseende är han heller inget föredöme.

Du får nog trots allt acceptera att alla ganska enkelt kan bilda sig sin egen uppfattning genom att titta på videon och inte behöver förlita sig på uttolkaren goat76. De behöver förstås inte förlita sig på mig heller även om jag som vanligt helt uppenbart har träffat mer rätt än du. 8)


Det är väl klart att de flesta här förlitar sig på vad du säger, det är också därför det är nästintill omöjligt att föra en balanserad diskussion på det här forumet. För mig krävs det ungefär de kommande fyra sidorna bara för att övertyga folk att färgen grön är grön. :)

Vad exakt är det du menar att du "träffat rätt" i mer än mig, tror du på fullaste allvar att de som sysslar med mastring på något vis har makten över hela musikbranschen, och på så sätt fått sin elaka vilja igenom att komprimera/limitera sönder all musik mot skivbolagen och musikernas egna vilja, eller vad är det du försöker säga? :lol:

Användarvisningsbild
music4ever
 
Inlägg: 3312
Blev medlem: 2012-04-18

Re: CD eller LP, vilket format låter bäst?

Inläggav music4ever » 2022-05-14 21:11

Mastering är nog största blåsningen inom hifi och musik. Utanför att gravera en LP så finns det inget behov att ha mastering.

Användarvisningsbild
VintageHiFi
 
Inlägg: 2293
Blev medlem: 2013-09-08

Re: CD eller LP, vilket format låter bäst?

Inläggav VintageHiFi » 2022-05-14 21:38

music4ever skrev:Mastering är nog största blåsningen inom hifi och musik. Utanför att gravera en LP så finns det inget behov att ha mastering.

Har aldrig förstått det här med mastring om det inte gäller vinyl, då man pga mediets begränsningar behövde anpassa graveringen så det fungerade.
Har ljudteknikern tillsammans med artisten gjort en mix dom är nöjd med varför ska då någon annan klåfingrig förstöra resultatet. Är man inte nöjd
så lämnar väl man som artist inte ifrån sig inspelningen innan man är det. Eller är det nått jag missar. Att det behöver göra en nivåanpassningen mellan
spåren på en skiva kan väl inte vara svårt för ljudteknikern / artisten innan den lämnas iväg.

Dagens mastring verkar ju endast uppnå en ljudkorv utan dynamik i musiken samt en massa överstyrnings distorsion tillsammans med artefakter från hårt jobbande kompressorer.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: CD eller LP, vilket format låter bäst?

Inläggav goat76 » 2022-05-14 23:13

VintageHiFi skrev:
music4ever skrev:Mastering är nog största blåsningen inom hifi och musik. Utanför att gravera en LP så finns det inget behov att ha mastering.

Har aldrig förstått det här med mastring om det inte gäller vinyl, då man pga mediets begränsningar behövde anpassa graveringen så det fungerade.
Har ljudteknikern tillsammans med artisten gjort en mix dom är nöjd med varför ska då någon annan klåfingrig förstöra resultatet. Är man inte nöjd
så lämnar väl man som artist inte ifrån sig inspelningen innan man är det. Eller är det nått jag missar. Att det behöver göra en nivåanpassningen mellan
spåren på en skiva kan väl inte vara svårt för ljudteknikern / artisten innan den lämnas iväg.

Dagens mastring verkar ju endast uppnå en ljudkorv utan dynamik i musiken samt en massa överstyrnings distorsion tillsammans med artefakter från hårt jobbande kompressorer.


All* musik har blivit mastrad, det finns därmed ingen bra låtande musik, all* musik är förstört.

*All musik förutom kanske en promille.

Användarvisningsbild
Conan
 
Inlägg: 5175
Blev medlem: 2003-11-18
Ort: Stockholm

Re: CD eller LP, vilket format låter bäst?

Inläggav Conan » 2022-05-15 08:42

Mastring skulle ju kunna vara nånting bra om det skulle vara en slags slutgiltig kvalitetskontroll av ljudet innan albumet går ut på marknaden. Bästa möjliga monitorlyssning, kompetenta och erfarna mastringstekniker och en finkänslighet och vurm för riktigt välljud som nog helt saknas i dag.

Ljudet från olika inspelningsstudios kan nog variera ganska avsevärt både vad gäller tycke och smak samt kvaliteten på utrustning och monitorlyssning som har använts. Mastringen skulle då försiktigt kunna "putsa till" det inspelade ljudet och få till nåt som låter riktigt bra ut på fonogrammet. I svårare fall kunde mastringsteknikern be om att få jobba med flerkanalstejpen eller t.o.m. begära att nåt spår tas om.

Sen på det; indexering, nivåanpassning och allmänt en snygg slutprodukt.

Undrar förresten hur dom gör i filmens värld. Hur behandlas filmfilen som regissören och klipparen (heter det så?) känner sig nöjda med inför:

1. Filmsläpp på bio
2. Filmen på Blu ray?
3. Filmen på streamingtjänsterna

Tror i alla fall inte det sitter en snubbe i nån källare och ska "förstärka filmens intentioner"... :wink:

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26670
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: CD eller LP, vilket format låter bäst?

Inläggav hifikg » 2022-05-15 11:48

Det kanske är "original soundtracks" man borde jaga för att få välljudande inspelningar. På CD då, eller som fil, för att koppla till trådämnet. LP går fetbort, även om jag snurrar några vinyler varje år.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: CD eller LP, vilket format låter bäst?

Inläggav goat76 » 2022-05-15 11:56

Conan skrev:Mastring skulle ju kunna vara nånting bra om det skulle vara en slags slutgiltig kvalitetskontroll av ljudet innan albumet går ut på marknaden. Bästa möjliga monitorlyssning, kompetenta och erfarna mastringstekniker och en finkänslighet och vurm för riktigt välljud som nog helt saknas i dag.

Ljudet från olika inspelningsstudios kan nog variera ganska avsevärt både vad gäller tycke och smak samt kvaliteten på utrustning och monitorlyssning som har använts. Mastringen skulle då försiktigt kunna "putsa till" det inspelade ljudet och få till nåt som låter riktigt bra ut på fonogrammet. I svårare fall kunde mastringsteknikern be om att få jobba med flerkanalstejpen eller t.o.m. begära att nåt spår tas om.

Sen på det; indexering, nivåanpassning och allmänt en snygg slutprodukt.

Undrar förresten hur dom gör i filmens värld. Hur behandlas filmfilen som regissören och klipparen (heter det så?) känner sig nöjda med inför:

1. Filmsläpp på bio
2. Filmen på Blu ray?
3. Filmen på streamingtjänsterna

Tror i alla fall inte det sitter en snubbe i nån källare och ska "förstärka filmens intentioner"... :wink:


Bra inlägg! :)

Det du beskriver är inte bara något mastring skulle kunna vara, det du beskriver ÄR vad mastring går ut på. Det är en slutgiltig kvalitetskontroll och till skillnad från vid mixaren gör där han grottar ner sig i låt för låt så handlar mastringen om "mixningen" av albumet i sin helhet.

Mastraren sitter helt enkelt i ett mycket bättre akustikbehandlat rum likt ett dedikerat HiFi-lyssningsrum med bättre högtalare vilket gör att han hör eventuella fel som missats vid den mera grovhuggna mixningen. Det är stor risk att mixaren grottat ner sig så djupt i alla detaljer i mixen så att han inte längre hör större och uppenbara fel, och även av egentligen samma orsak inte kan ”zooma ut” och upptäcka att de olika låtarna har relativt stora variationer i exempelvis tonbalansen och liknande.

Mastraren är ett par ”färska öron” som ska arbeta relativt snabbt med i stort sett alla låtarna samtidigt, han får därmed en nyktrare helhetsbild av albumet i stort och kan därför lättare upptäcka avvikelser som gått förbi mixaren.
En bra mastringingenjör gör aldrig några större ingrepp, om det är något större fel som bättre åtgärdas i mixen så bör han påpeka det för mixaren så att han i sin tur kan åtgärda felet i själva mixen.
I övrigt är mastrarens jobb att nivåanpassa låtarna och fila på mellanrummen mellan dessa, åtgärda mindre balansproblem, eventuellt försiktiga stereo-justeringar och ta bort något enstaka tekniska fel som råkat smyga sig med. Kort och gott en slutgiltig kvalitetskontroll för att säkerställa att inga onödiga fel smyger sig med till slutformatet.

I princip all musik vi lyssnar på har gått igenom ovanstående mastringprocess, det är ett viktigt kvalitetssteg och bör därför inte bara förknippas med allt det dåliga som uppkommit och orsakats av diverse kommersiella skäl, så som nivåkrig och dylikt. Det blir aningen löjligt att skuldbelägga mastraren för alla de fel som främst borde belastas beställaren av jobbet, gör inte mastraren det beställaren önskat så blir bara någon annan anlitad att göra samma jobb.

De flesta album utanför mainstream-segmentet tycker iallafall jag låter allt ifrån godkänt till fantastisk bra, glömmer många audiofiler bort att även dessa har gått igenom en mastringprocess där mastraren faktiskt har gjort ett bra jobb?
Kanske är den riktiga orsaken att relativt många audiofiler egentligen inte har ett genuint intresse för musik, och att det av den orsaken är så att man mest lyssnar på den där mainstream-musiken som kommer levererad på ett silverfat, det är ju trots allt den typen av musik som oftast är den mest söndermastrade. :)

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: CD eller LP, vilket format låter bäst?

Inläggav goat76 » 2022-05-15 11:58

hifikg skrev:Det kanske är "original soundtracks" man borde jaga för att få välljudande inspelningar. På CD då, eller som fil, för att koppla till trådämnet. LP går fetbort, även om jag snurrar några vinyler varje år.


Tycker du det mesta av den musik du konsumerar låter dåligt, oavsett format?

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26670
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: CD eller LP, vilket format låter bäst?

Inläggav hifikg » 2022-05-15 12:33

goat76 skrev:
hifikg skrev:Det kanske är "original soundtracks" man borde jaga för att få välljudande inspelningar. På CD då, eller som fil, för att koppla till trådämnet. LP går fetbort, även om jag snurrar några vinyler varje år.


Tycker du det mesta av den musik du konsumerar låter dåligt, oavsett format?


Nej, men så sitter jag oftast och lyssnar på gamla inspelningar.

Det var längesen jag köpte en ny CD med tillfredsställande ljudkvalitet. Har du hittat någon nyutgiven CD med acceptabelt ljud?
Försökte mig på Winnerbäcks nya till frugan, men efter en kort stunds streaming insåg jag att den inte är utståbar. Möjligen diggar min fru ändå, om hon spelar den på synnerligen låg ljudnivå.
Startade en tråd för tips på sådana skivor, ska bli kul att se om det inkommer något.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
jockewe
 
Inlägg: 1564
Blev medlem: 2004-10-24
Ort: Salem

Re: CD eller LP, vilket format låter bäst?

Inläggav jockewe » 2022-05-15 12:52

goat76 skrev:<snip>
Se videon, han har mycket matnyttigt att komma med, men för att hålla oss lite mer till trådens ämne vilket är CD vs Vinyl, så är det intressant att någon med så god insyn i formaten och full kunskap om vinyl-formatets tillkortakommanden ändå föredrar det formatet rent ljudmässigt för uppspelning av musik.

[ YouTube ]


Tack för tipset, kul att se den! (kanske inte 100 håller med om din slutsats men typ :) )
- - -
Kika in på min hemsida om du har lust

http://www.violinist.nu

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: CD eller LP, vilket format låter bäst?

Inläggav goat76 » 2022-05-16 11:15

jockewe skrev:
goat76 skrev:<snip>
Se videon, han har mycket matnyttigt att komma med, men för att hålla oss lite mer till trådens ämne vilket är CD vs Vinyl, så är det intressant att någon med så god insyn i formaten och full kunskap om vinyl-formatets tillkortakommanden ändå föredrar det formatet rent ljudmässigt för uppspelning av musik.

[ YouTube ]


Tack för tipset, kul att se den! (kanske inte 100 håller med om din slutsats men typ :) )


Ja, Betke ger en bra beskrivning av mastring och den realitet folk i hans måste acceptera, vilket är att utföra det jobb beställaren önskar. Han försöker iallafall övertyga hans klienter att bibehållen dynamik låter bättre, men sen finns det tyvärr en verklighet att förhålla sig till där klienten kräver att albumet ska låta lika starkt som konkurrenternas album. Det hela är en ond cirkel vilket jag hade hoppats skulle lösas genom all den normalisering som nu är standard på de flesta plattformar.

När det kommer till trådens ämne vilket format som låter bäst mellan CD och LP så har själv inte lagt någon röst, jag har helt enkelt för liten erfarenhet av Vinyl och är inte heller speciellt intresserad, jag föredrar enkelheten med streaming både från egna lagrade filer och från Qobuz.
Men det är alldeles för många personer som jag vet har fullständig vetskap om vinylens brister men som ändå föredrar det formatet för musiklyssning, det går helt enkelt inte att bortse ifrån. Det mest tekniskt fulländade är inte nödvändigtvis det alla föredrar.

Användarvisningsbild
jockewe
 
Inlägg: 1564
Blev medlem: 2004-10-24
Ort: Salem

Re: CD eller LP, vilket format låter bäst?

Inläggav jockewe » 2022-05-16 16:37

Har någon haft det tvivelaktiga nöjet att lyssna på en klassisk cd med digital tystnad mellan satserna i ett verk? En lp är ju ALDRIG tyst, ens innan nålen hamnar på skivan utan man tycks redan föras in i lyssnandet för att sedan stanna i den miljön tills sidan är färdigspelad. Finns en hel del charm i artefakter faktiskt tycker jag.
- - -
Kika in på min hemsida om du har lust

http://www.violinist.nu

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert
 
Inlägg: 17891
Blev medlem: 2005-01-01
Ort: Göteborg

Re: CD eller LP, vilket format låter bäst?

Inläggav Almen » 2022-05-16 17:00

jockewe skrev:Har någon haft det tvivelaktiga nöjet att lyssna på en klassisk cd med digital tystnad mellan satserna i ett verk? En lp är ju ALDRIG tyst, ens innan nålen hamnar på skivan utan man tycks redan föras in i lyssnandet för att sedan stanna i den miljön tills sidan är färdigspelad. Finns en hel del charm i artefakter faktiskt tycker jag.

Ja, det låter hemskt. Men jag tror faktiskt de flesta habila ljudtekniker numera mixar in tyst rumsljud mellan satserna.
Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!

Användarvisningsbild
lennartj
 
Inlägg: 6392
Blev medlem: 2007-10-03
Ort: Göteborg

Re: CD eller LP, vilket format låter bäst?

Inläggav lennartj » 2022-05-16 20:46

Redan på vinyltiden lärde Bo Hansson mig vikten av att samla på sig några minuter av den relativa tystnaden i inspelningslokalen för att klippa in mellan låtarna så att man upplever att man är med i inspelningslokalen genom hela skivsidan, om musiken är av sådan art att det är meningsfullt.
Multimonoinspelningar där masterfilen med alla kanaler skickas runt till olika studior där musiker utan att träffa varandra lägger till sina specialiteter i akustikfria bås kan låta ganska förskräckligt både från vinyl och CD utan liv och musikalisk riktning.
Detta gäller främst storbandsmusik från 70-talet och framåt (men vem lyssnar på så'nt nuförtiden§?) :roll: . Quincy Jones har producerat många album både i eget namn och med andra kända artister som Michael Jackson.
Somliga låtar "lyfter " aldrig utan låter mest överproducerade i mina öron.

Jag har hittills inte nämnt vinyl vs. CD, men de är bäst på olika saker och jag har en känsla av att inträdesbiljetten till vinylavspelning är dyrare för att komma upp till en kvalitetsnivå som är tillräcklig för att inte störa på "vanlig" musik.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Föregående

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster