CD eller LP, vilket format låter bäst?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

CD eller LP, vilket format låter bäst?

CD (i minst 90 % av fallen)
51
54%
CD i allmänhet
19
20%
LP (i minst 90 % av fallen)
6
6%
LP i allmänhet
9
10%
Går ej att avgöra
9
10%
 
Antal röster : 94

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6254
Blev medlem: 2020-08-30

CD eller LP, vilket format låter bäst?

Inläggav I-or » 2022-01-04 12:16

Givet diskussionen i en annan aktuell tråd, hur tycker faktisktianerna att det låter? För bägge formaten gäller de ljudande kvaliteterna för albumen som de är inklusive mastering och samtliga felkällor, d.v.s. CD-röta, repor, knaster, ocentrerade/skeva skivor, skräp i spåren, slitage mm.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
music4ever
 
Inlägg: 3312
Blev medlem: 2012-04-18

Re: CD eller LP, vilket format låter bäst?

Inläggav music4ever » 2022-01-04 12:26

Vad ska denna frågeställning ge?
Erkänn istället att du tog siffrorna från luften.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6254
Blev medlem: 2020-08-30

Re: CD eller LP, vilket format låter bäst?

Inläggav I-or » 2022-01-04 12:30

Vore det inte bra att få frågan avgjord? Jag är uppriktigt intresserad av vad faktisktianerna anser.

Mina siffror i den andra tråden kommer för övrigt från ett stort antal lyssningssessioner med ganska många olika audiofila kamrater genom åren.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34918
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: CD eller LP, vilket format låter bäst?

Inläggav Morello » 2022-01-04 13:12

THD om i bästa fall runt 1%(beroende på hur signalen är panorerad), svaj, knaster och oljud samt ett dynamiskt omfång motsvarande cirka 8-9 bitar (o-vägt). (Jag har gjort seriösa mätningar med ytterligt tysta test-fonogram). Jag har aldrig hört en LP låta bättre än en CD.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26676
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: CD eller LP, vilket format låter bäst?

Inläggav hifikg » 2022-01-04 14:20

96,34% av alla uppgivna %-tal på webben är tagna ur luften.
Valde "i allmänhet" då jag har för få utgåvor att jämföra med, dvs samma inspelning på CD och LP. Till yttermera visso lyssnar jag bara på vinyl två-tre dagar om året. 2021 blev det inte ens av.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
jockewe
 
Inlägg: 1564
Blev medlem: 2004-10-24
Ort: Salem

Re: CD eller LP, vilket format låter bäst?

Inläggav jockewe » 2022-01-04 14:22

Jag gillar LP-färgningen av musik och lyssnar väldigt gärna på LP, tycker att det maskerar andra tillkortakommanden i en musikproduktion på ett bra sätt.
Ibland så klarar inte min nål något som en alpsymfoni-pressning och distar hemskt men oftast går det bra, tal på LP däremot tycker jag är helt meningslöst, där retar jag mig enormt på knaster och oljud.
- - -
Kika in på min hemsida om du har lust

http://www.violinist.nu

Användarvisningsbild
Magnuz
 
Inlägg: 12349
Blev medlem: 2003-08-08

Re: CD eller LP, vilket format låter bäst?

Inläggav Magnuz » 2022-01-04 14:33

Valde går ej att avgöra eftersom ”låter bäst” är så hopplöst subjektivt. Det varierar ju från person till person och från fonogram till fonogram (kanske till och med från tillfälle till tillfälle) beroende på ett flertal faktorer. Att CD-formatet i sig är tekniskt överlägset ur ett återgivningsperspektiv är ju däremot helt klarlagt.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6254
Blev medlem: 2020-08-30

Re: CD eller LP, vilket format låter bäst?

Inläggav I-or » 2022-01-04 15:58

Jag har hört en handfull album som allt inräknat låter bättre på vinyl, där det trots idogt letande inte går att få fram annat än katastrofala CD-mastringar. En del av CD-utgåvorna går dock att ekvalisera så att de utgör det bättre valet, men så var naturligtvis inte frågeställningen i det här fallet.

Dock bör tilläggas att om man ser överlag, så låter CD enligt mig och 6-7 andra lyssnare, vilka deltog i informella lyssningstest, bättre i långt över 95 % av fallen. Detta var slutsatsen efter att ha jämfört något hundratal LP-utgåvor mot CD-utgåvor, med hänsyn tagen till det skeva urvalet (där normala eller sämre LP-utgåvor uteslöts, men där även de bästa tillgängliga CD-utgåvorna användes).

Slutsatserna gällde för övrigt oavsett genre.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6254
Blev medlem: 2020-08-30

Re: CD eller LP, vilket format låter bäst?

Inläggav I-or » 2022-01-04 15:59

Magnuz skrev:Valde går ej att avgöra eftersom ”låter bäst” är så hopplöst subjektivt. Det varierar ju från person till person och från fonogram till fonogram (kanske till och med från tillfälle till tillfälle) beroende på ett flertal faktorer. Att CD-formatet i sig är tekniskt överlägset ur ett återgivningsperspektiv är ju däremot helt klarlagt.


Jo, men "låter bäst" är medvetet valt eftersom hela frågeställningen handlar om subjektivitet. Den handlar alltså om vad just du tycker, alldeles oavsett tekniska prestanda.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
bassman
 
Inlägg: 4285
Blev medlem: 2007-01-01
Ort: Piteå

Re: CD eller LP, vilket format låter bäst?

Inläggav bassman » 2022-01-04 16:24

En tvättad fräsch äldre vinyl i bra press kan låta fantastiskt bra.

I mitt fall lyssnar jag bara på äldre vinyler (med vissa undantag) på grund av att många äldre inspelningar utgivna på CD är trixade med, alternativt remastrade och det är i mina öron sällan lyckat!

Personligen hoppade jag på vinyltåget (igen) efter en CD med gamla ELO. Den lät skuvad nåt galet så jag lånade en fräsch Thorens-spelar och samma platta och så skulle den plattan låta.

Köpte Roger Walters Is This the Life We Really Want? Där vinner den digitala varianten. Så-att-ehh. Inget är självklart!

Spelar vinyl på en Avid Diva med Sumiko blackbird pickup, trevlig skivspelare :)
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6254
Blev medlem: 2020-08-30

Re: CD eller LP, vilket format låter bäst?

Inläggav I-or » 2022-01-04 16:46

En dumhet för lite äldre inspelningar (t.o.m. tidigt 80-tal eller så) är att man på CD ibland har mastrat för att det ska låta "modernt", med påföljden att en p.g.a. äldre inspelningsutrustning ganska illa distorderad diskant har lyfts kraftigt. Detta låter förstås illa. Man bör inte vända på vissa stenar. Dock bör man för att vara rättvis ställa dåliga exempel för båda formaten mot varandra och bra exempel mot varandra. Då landar man åtminstone enligt mig i slutsatsen att CD-utgåvorna överlag är tydligt överlägsna LP-utgåvorna rent subjektivt.

Dessutom är det förstås så att en del lyssnare har LP-utgåvan som referens för hur det "ska" låta eftersom den kom ut först, vilket inte behöver ha särskilt mycket med ljudet från masterbandet att göra.

Hur som helst är frågeställningen som nämnts ovan av det subjektiva slaget, varför man får tycka precis hur man vill av precis vilka anledningar man vill.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
Kronkan
 
Inlägg: 13676
Blev medlem: 2010-11-05

Re: CD eller LP, vilket format låter bäst?

Inläggav Kronkan » 2022-01-04 17:13

Tumregeleländet har väl nått ny nivå. Självklart kan man inte rösta om sådant här. Man studerar istället för att söka undvika fastna i sin bias.

Cd har möjligheter som vinyl inte har. Det är väl klarlagt.

Sedan cd kom har ju det dynamiska i återgivningen minskat och på på nivåer att vinyl väl klarar detta.

Jag är ngen stor köpare av ny musik men skulle kunna tänka köpa Abbas senaste men blir avskräckt av hur ljudkvalitén skildras.

HiFi som begrepp är äldre än stereon. Jag har tidigare skrivit om en av de senare skivorna av Johnny Cash. Vinylen dänger cd i väggen. När du hör vinylen så framgår röstens djup. När du lyssnar på cd:n så låter det ok men du förstår saken närdulyssnar på vinylen. Musiker ochtekniker har gjort ett mästerverk. Men mästerverket hörs bara på vinylen.

https://www.tnt-audio.com/topics/cash_a ... _lp_e.html

Det här innebär inte att alla vinyler per definition är bättre än cd.

Jag spelar oftast äldre musik i orginalformatet. Hustrun streamar.

Hur väl fungerar allt i en hemmiljö är ju det viktiga för mig. Självklart har jag en cd men den blir jag inte riktigt vän med.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6254
Blev medlem: 2020-08-30

Re: CD eller LP, vilket format låter bäst?

Inläggav I-or » 2022-01-04 17:37

Naturligtvis kan man alltid fråga folk vad de tycker rent generellt, Coke or Pepsi, Volvo eller SAAB, Spotify eller Tidal, CD eller LP. Vad föredrar man oftast även om man någon gång väljer annorlunda? Begreppet "wisdom of the crowd" har myntats av goda skäl.

Det blir aningen jobbigt om man ska villkora varje påstående med "å ena sidan" och "å andra sidan".
Senast redigerad av I-or 2022-01-04 17:46, redigerad totalt 1 gång.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22701
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: CD eller LP, vilket format låter bäst?

Inläggav RogerGustavsson » 2022-01-04 17:38

Kronkan skrev:Jag har tidigare skrivit om en av de senare skivorna av Johnny Cash. Vinylen dänger cd i väggen. När du hör vinylen så framgår röstens djup. När du lyssnar på cd:n så låter det ok men du förstår saken när du lyssnar på vinylen. Musiker och tekniker har gjort ett mästerverk. Men mästerverket hörs bara på vinylen.


Låter nästan som att bolaget vill kränga vinyl istället för att folk ska streama. Jag tycker inte det står mellan vinyl och CD utan mellan vinyl och streaming.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6254
Blev medlem: 2020-08-30

Re: CD eller LP, vilket format låter bäst?

Inläggav I-or » 2022-01-04 17:50

CD valdes mest för att ge en tydlig jämförelse och kan i denna omröstning egentligen lika gärna avse streaming i 44/16-format eller ännu mer övergripande i stort sett allt från 320 kb/s och uppåt eftersom de ljudande skillnaderna är försvinnande små, om ens några alls.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
Kronkan
 
Inlägg: 13676
Blev medlem: 2010-11-05

Re: CD eller LP, vilket format låter bäst?

Inläggav Kronkan » 2022-01-04 18:08

Var det inte i tråden någon som nämnde postmodernism.

Men att rösta om detta är ju värreän postmodernism.
man gör ett påstående utan ens närhettill källa vilket ju blir att man skall tycka till om lite allmänt tyckande.

Men säger inget om verkligheten om blir ett allmänt tyck så borde det vara.

Det blir ju bias.

Användarvisningsbild
Kronkan
 
Inlägg: 13676
Blev medlem: 2010-11-05

Re: CD eller LP, vilket format låter bäst?

Inläggav Kronkan » 2022-01-04 19:02

RogerGustavsson skrev:
Kronkan skrev:Jag har tidigare skrivit om en av de senare skivorna av Johnny Cash. Vinylen dänger cd i väggen. När du hör vinylen så framgår röstens djup. När du lyssnar på cd:n så låter det ok men du förstår saken när du lyssnar på vinylen. Musiker och tekniker har gjort ett mästerverk. Men mästerverket hörs bara på vinylen.


Låter nästan som att bolaget vill kränga vinyl istället för att folk ska streama. Jag tycker inte det står mellan vinyl och CD utan mellan vinyl och streaming.


Nu är jag inte ute efter att peka ut bästa eller sämsta mediet och inser att streamat kan passa många.

Jag sysslar dock något med vinyl.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6254
Blev medlem: 2020-08-30

Re: CD eller LP, vilket format låter bäst?

Inläggav I-or » 2022-01-04 19:26

Kronkan skrev:Var det inte i tråden någon som nämnde postmodernism.

Men att rösta om detta är ju värreän postmodernism.
man gör ett påstående utan ens närhettill källa vilket ju blir att man skall tycka till om lite allmänt tyckande.

Men säger inget om verkligheten om blir ett allmänt tyck så borde det vara.

Det blir ju bias.


Du inser väl att det är skillnad mellan tekniska prestanda och subjektiva värden? Det handlar alltså inte om vad som är mest välljudande i teorin, utan vad som i verkliga verkligheten med knasiga masteringtekniker, dålig vinyl, varierande avspelningsutrustning och en uppsjö andra svårigheter blir slutresultatet hemma hos lyssnarna.

Det finns av förklarliga skäl väldigt lite vetenskap inom exakt dessa premisser och jag tror att det inte finns många bättre lämpade urval av lyssnare än på faktiskt.se för att svara på denna fråga. Du kan alltså betrakta detta som en kvasivetenskaplig undersökning med precis de begränsningar som definierats ovan och de sedvanliga svagheterna med webbpaneler.

I fortsättningen kan du m.a.o. referera till denna undersökning om du vill peka på källor när det gäller slutgiltig ljudkvalitet för CD kontra LP.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten
 
Inlägg: 11889
Blev medlem: 2008-07-01

Re: CD eller LP, vilket format låter bäst?

Inläggav sportbilsentusiasten » 2022-01-04 20:04

Om jag extremt övergripande beskriver så:
- Äldre musik (pre 80) = vinyl oftast bäst
- På nyare musik är det helt beroende på hur mycket man förstört musiken digitalt. (inte bara avseende dynamisk kompression)

Pre-80 hade analog inspelningsteknik (utrustning och handhavande) utvecklats till sin höjdpunkt, med digitala prylars intåg lekte många sönder musiken till en platt parodi.
Nu börjar digital utrustning och handhavande utvecklats igen. Medvetenheten har ökat de sista 10 åren.
Finns hopp

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15188
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: CD eller LP, vilket format låter bäst?

Inläggav Harryup » 2022-01-04 20:19

Eftersom olika CD-spelare inte låter lika och i synnerhet inte olika vinylskivspelare låter ens i närheten av lika så är frågeställningen helt meningslös i mina ögon.
Sen att folk har olika anläggningar och olika musiksmak så blir det än mer meningslöst.
Personligen tycker jag att lösningen är att man bör ha utrustning så man kan spela de olika alternativen av media beroende på vad man tycker låter bäst, vilket ju inte heller betyder vilket som låter riktigast jämfört med hur det lät vid inspelningstillfället, eller tillfällena om det gäller panorerad multi-mono.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6254
Blev medlem: 2020-08-30

Re: CD eller LP, vilket format låter bäst?

Inläggav I-or » 2022-01-04 21:06

Så du menar att formatskillnaderna drunknar i diverse svagheter för individuella återgivningssystem? Detta finner jag en aning märkligt eftersom formatskillnaderna i mina öron är en eller två tiopotenser större än skillnader mellan individuella återgivningssystem.

Den klart varierande musiksmaken kommer förstås att medföra att svaren i hög utsträckning medelvärdesbildas över samtliga på marknaden förekommande fonogram, vilket är klart positivt när man övergripande vill jämföra formaten som i det här fallet. Med ett stort antal svar kommer även en stor del av skillnaderna för avspelningsutrustningen hos olika faktisktianer att medelvärdsbildas bort.

Ännu fler svar på trådfrågan önskas således - låt oss skapa ett ännu bättre statistiskt underlag!
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28069
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: CD eller LP, vilket format låter bäst?

Inläggav PerStromgren » 2022-01-04 21:22

Jag blev så otroligt glad då CD:n introducerades och jag slapp det i och för sig svaga knastret och innerspårsdistorsion jag hörde på mina LP. Eftersom jag lyssnade mest på gles musik (jazz och kammarmusik) var det en ren glädje att höra lokalen i stället för skivan i de tysta partierna. Sedan struntar jag i om någon tycker att LP:n tillför något, jag tänker inte vända tillbaka.

CD (eller annan digitalt överförd signal) för mig, alla dagar i veckan!
... tycker jag!

Per

jansch
 
Inlägg: 3689
Blev medlem: 2009-05-01

Re: CD eller LP, vilket format låter bäst?

Inläggav jansch » 2022-01-04 21:38

Intressant med alla kommentarer...

Intressant också med frågeställningen : vilket format låter bäst.
D v s frågeställningen uppmanar till ett subjektivt, personligt val utan varesig t.ex tekniska eller ekonomiska aspekter.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39777
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: CD eller LP, vilket format låter bäst?

Inläggav petersteindl » 2022-01-04 21:42

Så, efter lyssning är det bara att konstatera att LP låter magnituder ggr bättre än cd.

Vid stokastiskt urval av testobjekt så hamnade LPn Stravinsky Eldfågeln som urval och CDn blev Håkan Hellström. Det var bara att gilla läget. LPn med Stravinsky vann med magnituder. . . typ.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6254
Blev medlem: 2020-08-30

Re: CD eller LP, vilket format låter bäst?

Inläggav I-or » 2022-01-04 21:53

Nåja, för att avgöra om formatet är bättre eller sämre får man nog göra ett lite mer omfattande urval...

Det hela lär nog konvergera ganska bra efter ett tiotal slumpmässigt valda fonogram av varje sort. Normalfördelningen skapar sin skönhet här också.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
Kronkan
 
Inlägg: 13676
Blev medlem: 2010-11-05

Re: CD eller LP, vilket format låter bäst?

Inläggav Kronkan » 2022-01-04 22:10

petersteindl skrev:Så, efter lyssning är det bara att konstatera att LP låter magnituder ggr bättre än cd.

Vid stokastiskt urval av testobjekt så hamnade LPn Stravinsky Eldfågeln som urval och CDn blev Håkan Hellström. Det var bara att gilla läget. LPn med Stravinsky vann med magnituder. . . typ.



Äntligen en utsaga som det går att granska. Resultatet är det förväntade.

Hellstrom

https://dr.loudness-war.info/album/list ... rom&album=

Stravinsky

https://dr.loudness-war.info/album/list ... sky&album=
Senast redigerad av Kronkan 2022-01-04 22:14, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
eljulio
 
Inlägg: 3363
Blev medlem: 2011-11-04
Ort: Kalmar

Re: CD eller LP, vilket format låter bäst?

Inläggav eljulio » 2022-01-04 22:10

Röstade på över 90% av fallen för CD:s favör. Det jag tycker att vinyl kan tillföra är i vissa fall en "mysig" "värme" vad nu det är. Godartad distorsion? I övrigt kan jag störa mig på knaster, brusnivå, svaj, etc.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6254
Blev medlem: 2020-08-30

Re: CD eller LP, vilket format låter bäst?

Inläggav I-or » 2022-01-04 22:25

Kronkan skrev:
petersteindl skrev:Så, efter lyssning är det bara att konstatera att LP låter magnituder ggr bättre än cd.

Vid stokastiskt urval av testobjekt så hamnade LPn Stravinsky Eldfågeln som urval och CDn blev Håkan Hellström. Det var bara att gilla läget. LPn med Stravinsky vann med magnituder. . . typ.



Äntligen en utsaga som det går att granska. Resultatet är det förväntade.

Hellstrom

https://dr.loudness-war.info/album/list ... rom&album=

Stravinsky

https://dr.loudness-war.info/album/list ... sky&album=


Hur granskade du detta subjektivt? Jag vet inte hur du brukar göra, men för egen del brukar jag lyssna för att avgöra vad som låter bäst.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

JM
 
Inlägg: 4830
Blev medlem: 2011-08-13

Re: CD eller LP, vilket format låter bäst?

Inläggav JM » 2022-01-04 22:27

jansch skrev:Intressant med alla kommentarer...

Intressant också med frågeställningen : vilket format låter bäst.
D v s frågeställningen uppmanar till ett subjektivt, personligt val utan varesig t.ex tekniska eller ekonomiska aspekter.

Faktiskt.io populationen är huvudsakligen tekniskt intresserade individer. Populationen är knappast representativt för folk i allmänhet.
Hade tillfrågade populationen varit hipsters på Söder hade nog, enligt mina fördomar, LPn dominerat.

JM
Neuroscientist. Emotional Beauty is in the Ear of the Listener. "Kill your darlings" => scientific evolution.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6254
Blev medlem: 2020-08-30

Re: CD eller LP, vilket format låter bäst?

Inläggav I-or » 2022-01-04 22:37

Så kan det mycket väl vara, men deras åsikt (i detta sammanhang såväl som andra) är åtminstone jag inte särskilt intresserad av. Någon form av hyggligt intresserade/tränade lyssnare bör det i alla fall handla om när det gäller välljud.

Hur det hela utfaller för befolkningen i allmänhet fastställdes förstås när CD-formatet infördes, men här kommer även snålkodade format om 128 kb/s att vara mer än tillräckligt.

För övrigt kommer jag inte att fråga faktisktianerna hur man får fram den bästa surdegen eller hur man ansar getskägget på bästa sätt...
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Nästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 20 gäster