CD eller LP, vilket format låter bäst?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

CD eller LP, vilket format låter bäst?

CD (i minst 90 % av fallen)
51
54%
CD i allmänhet
19
20%
LP (i minst 90 % av fallen)
6
6%
LP i allmänhet
9
10%
Går ej att avgöra
9
10%
 
Antal röster : 94

Användarvisningsbild
Kronkan
 
Inlägg: 13681
Blev medlem: 2010-11-05

Re: CD eller LP, vilket format låter bäst?

Inläggav Kronkan » 2022-01-07 07:06

Johan_Lindroos skrev:
Kronkan skrev:
Kronkan skrev:Intressant!

Sprudel som ju enbart sysslar med digital stereo, som förövrigt låter i den hörgre sfären, har betydligt bättre ordning på bra versioner. Jag har ju mera vinyl oftast pressad i den tid den utkom.

Med betydligt mindre kunnande så har jag kommit fram till att den digitala tekniken har fördelar som vinyl inte har. Så det är inte detta jag diskuterar.

Men en fråga till de som inte vill ta i frågan om vad som hänt.

1972 såg utgivningen ut så här enligt det som registrerat i Databasen. Första sidan är de utgivningar som har svagast dynamik. Man kan bläddra bakåt för att se allt registrerat.

https://dr.loudness-war.info/album/list/year/desc/1594

Här kommer 2001 års registreringar. Bläddra bakåt till 2 o s v. Lägst DR först.

Skillnaden beror på fasvridningar? Mindre matproblem? Amatörer som skojar?
https://dr.loudness-war.info/album/list/year/desc



Fortfarande får jag ingen enda kommenar gällande de källor som finns.

Manväljer att bolla med hittepå som man sen gör en marknadsundersökning på.

Manhar inget perspektiv på musikåtergivning.. Det är reducerat till den röda boken.


Du skriver nu om olika utgåvor under årens lopp, men i samma stycke kritiserar du det jag skrev om fasvridning. Här gör du fel som blandar ihop dessa saker. Helt olika skivor släppta olika år är en sak. Olika format (t ex LP eller CD) släppta utifrån en och samma master är en annan sak. Sedan kan det vara olika mastrar för respektive CD eller LP-släpp också och det också en annan sak. Försök åtminstone att håll reda på detta.

Av det du skrivit i tråden tror jag inte du är klar över vad fasvridning ger för konsekvenser.

Även andra har försökt att förklara för dig.


Du svarar inte ens i närheten på frågan/frågorna. Jag är inte kritisk utan ställer frågor.

Du och andra söker förklara med fasvridning och annan teknik ett historiskt skeende där det finns en trend mot att den faktiskt utgivna musiken på cd blir mindre dynamisk. Gäller både helt ny musik och många återutgivningar. Gäller alltså själva utgivningar på digitalt format. Menar du att man graverar digitala format?

Användarvisningsbild
Magnuz
 
Inlägg: 12349
Blev medlem: 2003-08-08

Re: CD eller LP, vilket format låter bäst?

Inläggav Magnuz » 2022-01-07 11:57

dewpo skrev:Problemet med frågeställningen i tråden är att det inte är för att folk tror att LP låter bättre än CD som gör att LP kommer tillbaka. Utan det beror på det "vacuum" som bildas när ljudet inte längre distribueras på ett fysiskt media. Detta "vacuum" fyller LP mycket bättre än CD på grund av många anledningar.

• LP är ett snyggare format än CD
• LP sammanför historien med nutid på ett bättre sätt än CD
• LP är analog likt ljudet självt
• Att spela LP kräver lite mekande med utrustningen vilket gör lyssnandet till en ritual
• LP i kombination med streaming blir det bästa av två värdar, digitalt och analogt men även fysiskt och medielöst

CD formatet är ointressant när det kommer till ny pressningar, dessa tillför inget gentemot en strömmad eller nerladdad fil. Däremot kan det förstås vara intressant att leta olika utgivningar med olika ljudkarakteristika på andrahandsmarknaden. Och dessa lyssnas förstås bäst på genom att de överförs till hårddisk och avlyssnas därifrån :twisted:


Där har du nog ett flertal poänger. Men jag har faktiskt hört om unga som vill ha vinyl för att de ”vet” att det ”låter bättre” (även om de spelar upp den via en classe-i-sjön-spelare för 500 spänn).

Användarvisningsbild
Magnuz
 
Inlägg: 12349
Blev medlem: 2003-08-08

Re: CD eller LP, vilket format låter bäst?

Inläggav Magnuz » 2022-01-07 12:05

Kronkan skrev:Du svarar inte ens i närheten på frågan/frågorna. Jag är inte kritisk utan ställer frågor.

Du och andra söker förklara med fasvridning och annan teknik ett historiskt skeende där det finns en trend mot att den faktiskt utgivna musiken på cd blir mindre dynamisk. Gäller både helt ny musik och många återutgivningar. Gäller alltså själva utgivningar på digitalt format. Menar du att man graverar digitala format?


Jag vet inte om jag riktigt förstår vad du frågar men jag tror jag anar ett missförstånd här. Det historiska skeendet är ju ”loudness war”. Från och med någon gång på 90-talet har mycket riktigt den utgivna musiken på CD blivit mindre dynamisk.

Det som förklaras med bl.a. fasvridning är något helt annat, nämligen att man inte kan lita på loudness-war-databasen när det gäller vinylrippar eftersom de av olika skäl ser mer dynamiska ut än vad de verkligen är.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6261
Blev medlem: 2020-08-30

Re: CD eller LP, vilket format låter bäst?

Inläggav I-or » 2022-01-07 12:13

Kronkan skrev:
Johan_Lindroos skrev:
Kronkan skrev:

Fortfarande får jag ingen enda kommenar gällande de källor som finns.

Manväljer att bolla med hittepå som man sen gör en marknadsundersökning på.

Manhar inget perspektiv på musikåtergivning.. Det är reducerat till den röda boken.


Du skriver nu om olika utgåvor under årens lopp, men i samma stycke kritiserar du det jag skrev om fasvridning. Här gör du fel som blandar ihop dessa saker. Helt olika skivor släppta olika år är en sak. Olika format (t ex LP eller CD) släppta utifrån en och samma master är en annan sak. Sedan kan det vara olika mastrar för respektive CD eller LP-släpp också och det också en annan sak. Försök åtminstone att håll reda på detta.

Av det du skrivit i tråden tror jag inte du är klar över vad fasvridning ger för konsekvenser.

Även andra har försökt att förklara för dig.


Du svarar inte ens i närheten på frågan/frågorna. Jag är inte kritisk utan ställer frågor.

Du och andra söker förklara med fasvridning och annan teknik ett historiskt skeende där det finns en trend mot att den faktiskt utgivna musiken på cd blir mindre dynamisk. Gäller både helt ny musik och många återutgivningar. Gäller alltså själva utgivningar på digitalt format. Menar du att man graverar digitala format?


Återigen, samtliga frågor som du ställer har besvarats mer än en gång och står att finna ovan. Ett flertal källor har dessutom presenterats ovan, men om du väntar på en vetenskaplig rapport så kommer du nog att bli besviken.

Skillnaderna i DR mellan CD- och LP-utgåvor beror oftast på diverse svagheter i vinylkedjan (vilka inte ökar den reella dynamiken, men istället leder till frekvensgångsproblem) och ibland även på skillnader mellan masters. Den sistnämnda förklaringen har blivit vanligare och ger större påverkan för utgåvor från det senaste decenniet eller så.
Senast redigerad av I-or 2022-01-07 13:11, redigerad totalt 1 gång.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
Magnuz
 
Inlägg: 12349
Blev medlem: 2003-08-08

Re: CD eller LP, vilket format låter bäst?

Inläggav Magnuz » 2022-01-07 12:32

Magnuz skrev:
dewpo skrev:
CD formatet är ointressant när det kommer till ny pressningar, dessa tillför inget gentemot en strömmad eller nerladdad fil. Däremot kan det förstås vara intressant att leta olika utgivningar med olika ljudkarakteristika på andrahandsmarknaden. Och dessa lyssnas förstås bäst på genom att de överförs till hårddisk och avlyssnas därifrån :twisted:


Där har du nog ett flertal poänger. Men jag har faktiskt hört om unga som vill ha vinyl för att de ”vet” att det ”låter bättre” (även om de spelar upp den via en classe-i-sjön-spelare för 500 spänn).


Fast vad tusan: https://www.billboard.com/pro/cd-sales- ... lor-swift/ 8O

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35498
Blev medlem: 2005-01-10

Re: CD eller LP, vilket format låter bäst?

Inläggav paa » 2022-01-07 13:08

Är det någon som jämfört ABBA Voyage på LP mot CD?
Är det samma mastring på båda?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6261
Blev medlem: 2020-08-30

Re: CD eller LP, vilket format låter bäst?

Inläggav I-or » 2022-01-07 14:20

Masteringen för ABBA - Voyage verkar inte vara identisk eftersom skillnaderna i klangbalans är relativt stora speciellt för höga frekvenser (naturligtvis med reservation för kvaliteten på avspelningsutrustningen som använts för vinylrippen), men detta album är ett utmärkt exempel på att ljudet inte är mer dynamiskt på LP-utgåvan än på CD-utgåvan.

Detta gäller trots en betydligt högre toppfaktor (ca 4 dB) för LP-utgåvan. I DR-termer hade LP-utgåvan klassats ett par snäpp högre än CD-utgåvan.

Snarare får det mer odistinkta ljudet LP-utgåvan att låta mindre dynamisk även om skillnaderna i just detta avseende är små.

Förutom en aning knaster hörs tydligt skillnaderna i klangbalans och distorsion, där CD-utgåvan är betydligt bättre (fortfarande med reservation för kvaliteten på avspelningsutrustningen som använts för vinylrippen). Inspelningen är i och för sig svag i båda fallen i mina öron, men LP-utgåvan låter betydligt murrigare och disigare (klangbalansen i kombination med distorsion).

I bilden nedan har vinylrippen korrigerats för en aningen lägre utstyrningsnivå så att kanalmedelvärdet för toppnivån är detsamma för båda utgåvorna.


ABBA.png
ABBA.png (22.11 KiB) Visad 1746 gånger
Senast redigerad av I-or 2022-01-07 14:25, redigerad totalt 1 gång.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35498
Blev medlem: 2005-01-10

Re: CD eller LP, vilket format låter bäst?

Inläggav paa » 2022-01-07 14:23

Finns den skivan på något annat media, med annan mastring?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6261
Blev medlem: 2020-08-30

Re: CD eller LP, vilket format låter bäst?

Inläggav I-or » 2022-01-07 14:44

Mycket tveksamt, har hört albumet på några olika håll och det låter lika illa oavsett.

(ABBA har för övrigt i mitt tycke inte gjort något bra album sedan 70-talet musikaliskt sett, men man kan förstås ha olika uppfattning i det avseendet.)
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26686
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: CD eller LP, vilket format låter bäst?

Inläggav hifikg » 2022-01-07 14:56

Ska vi börja blanda in musiksmaken i vad som låter "bäst" kommer tråden bli längre än den fria associationstråden, om än inte lika invändningsfri. Gissar jag.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6261
Blev medlem: 2020-08-30

Re: CD eller LP, vilket format låter bäst?

Inläggav I-or » 2022-01-07 15:00

Jag vill aldrig blanda in musiksmak i någon diskussion överhuvudtaget. Man får se mitt konstaterande som ett mycket ovanligt avsteg från den principen, enbart eftersom uppmärksamheten för just detta album var så pass övergigantisk.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
Kronkan
 
Inlägg: 13681
Blev medlem: 2010-11-05

Re: CD eller LP, vilket format låter bäst?

Inläggav Kronkan » 2022-01-07 18:51

ABBA kan vara intressant exempel. Så långt jag kan förstå har de full kontroll på sin musik. Rent soundmässigt är de oförändrade med sitt Wall of Sound. Jag kan inte hitta någon förändring i dynamik även om det inte finns tillräckligt med uppgifter i DR databas.

De är alltså inget exempel på minskande DR över tid Dock får typen av inspelningar där man skapar ett ljudtäcke ändå en effekt att man inte kan höra det individuella. Jag lyssnar ju själv inte på detta sätt så det blirmera sound än ljud. Upplevelsen kan vara lite odynamiskt därför.

PekkaJohansson
Popkulturist
 
Inlägg: 11473
Blev medlem: 2004-02-09

Re: CD eller LP, vilket format låter bäst?

Inläggav PekkaJohansson » 2022-01-07 19:28

Kronkan skrev:ABBA kan vara intressant exempel. Så långt jag kan förstå har de full kontroll på sin musik. Rent soundmässigt är de oförändrade med sitt Wall of Sound. Jag kan inte hitta någon förändring i dynamik även om det inte finns tillräckligt med uppgifter i DR databas.

De är alltså inget exempel på minskande DR över tid


Jo, Abba är ett typexempel på utvecklingen mot allt lägre toppfaktor (skillnaden mellan medel- och toppnivå i ett musikstycke) och tillagande nivåmaximering under de senaste 30 åren. Du behöver uppenbarligen undersöka saken närmare - precis som vi har gjort i föreningen som du anklagar för förutfattade meningar.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
Kronkan
 
Inlägg: 13681
Blev medlem: 2010-11-05

Re: CD eller LP, vilket format låter bäst?

Inläggav Kronkan » 2022-01-07 20:44

Tack för påpekandet!

Det kan vara delvis rätt om vi menar utgåvor på cd meden vinylen verkar hyggligt opåverkad. Jag tittade i DR databas men missade att runt 2014 så var det inte bra på cd.

Tyvärr sorterar databasen inte ABBA separat utan tillsammans med bla Black Sabbath. Så blev lite otydligt att läsa. Finns mycket liten skillnaden de senare åren och hur det såg ut innan år 2000.

Skillnaden mellan cd och vinyl är de senaste 10 åren så stor att det knappast kan förklaras av fasvridningar. Men missade dippen i cd något kring några år. Vinylen verkar dock opåverkad även dessa år.

https://dr.loudness-war.info/album/list ... rtist=ABBA
Senast redigerad av Kronkan 2022-01-07 20:58, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
pLudio
 
Inlägg: 2399
Blev medlem: 2003-06-17
Ort: Stockholm

Re: CD eller LP, vilket format låter bäst?

Inläggav pLudio » 2022-01-07 20:51

Kronkan skrev:Skillnaden mellan cd och vinyl är de senaste 10 åren så stor att det knappast kan förklaras av fasvridningar.

Läste du länken?
Tell skrev:Här har ni en ganska lång artikel angående hur o varför dynamikmätarna inte riktigt talar sanning om vinyler.
Caveat auditor. If bass was "faster" it would be "treble."

Tell
 
Inlägg: 2111
Blev medlem: 2015-10-27

Re: CD eller LP, vilket format låter bäst?

Inläggav Tell » 2022-01-07 21:41

Angående det här med att vinyl är subjektivt trevligare pga ritualen så undrar jag varför inte CD också kan vara det? Är såkkart inte exakt samma ritual, men fortfarande en ritual. Dessutom är en bild på 12x12cm inte helt pjåkigt, samtidigt som bilden på själva CDn är större än den på vinylen. Att sen ljudkvaliten på CD är så bra som det bara kan bli (givet att vi matar den med nåt vettigt) är ju en otrolig fördel också.
Personligen så streamar jag enbart nuförtiden, men om jag nånsin ska gå tillbaka till ett fysiskt medium så kommer det bli CD alla dagar i veckan.

Lite offtopic angående det; finns det nån inte alltför dyr CD-transporter som är liten, snabb med en duglig skärm o vettig fjärris?

Användarvisningsbild
Kronkan
 
Inlägg: 13681
Blev medlem: 2010-11-05

Re: CD eller LP, vilket format låter bäst?

Inläggav Kronkan » 2022-01-07 23:28

Men Tell, kan de problem som ni ständigt påpekar förklara att det återigen verkar som cd-utgåvor har tydligt kraftigt sänkt DR medan vinylutgåvorna inte har det på samma sätt.

De tekniska problemen som nu mestadels tråden verkar handel om drabbar helt plöstslig cd-utgåvorna.

För mig blir det en korrektl slutsats.

Här ett exempel. Man återutgivningar Voulez-Vous 2019 vilken har i princip samma DR som utgivningen som 1979 och 2014. Alla vinyler.

https://dr.loudness-war.info/album/list ... oulez-Vous

Helt riktigt påpekar Pekka. Att detta inte gäller utgivningen på cd.

Här är The Album och jämför utgån på cd från 1984 och jämför med senare utgåvor
https://dr.loudness-war.info/album/list ... =The+Album

Tell
 
Inlägg: 2111
Blev medlem: 2015-10-27

Re: CD eller LP, vilket format låter bäst?

Inläggav Tell » 2022-01-08 00:16

Alltså för att summera. När man graverar en vinyl från exakt samma master som för CD så tenderar man nuförtiden att bandpassfiltrera allting, alltså plocka bort lite bas o diskant, detta för att minimera risken att nålen flyger av när musiken är så pass kompimerad som den är nuförtiden. Denna bandpassfiltrering kommer ge ökad DR på mätarna även fast det låter så gott som likadant.
Så alltså kan en sämre CD-master med denna bandpassfiltrering kanske ge samma DR som en gammal vinyl-master utan bandpassfiltreringen. Det kan alltså, men om så är fallet med den där ABBA-skivan har jag ingen aning.

Användarvisningsbild
Kronkan
 
Inlägg: 13681
Blev medlem: 2010-11-05

Re: CD eller LP, vilket format låter bäst?

Inläggav Kronkan » 2022-01-08 12:08

Tell skrev:Alltså för att summera. När man graverar en vinyl från exakt samma master som för CD så tenderar man nuförtiden att bandpassfiltrera allting, alltså plocka bort lite bas o diskant, detta för att minimera risken att nålen flyger av när musiken är så pass kompimerad som den är nuförtiden. Denna bandpassfiltrering kommer ge ökad DR på mätarna även fast det låter så gott som likadant.
Så alltså kan en sämre CD-master med denna bandpassfiltrering kanske ge samma DR som en gammal vinyl-master utan bandpassfiltreringen. Det kan alltså, men om så är fallet med den där ABBA-skivan har jag ingen aning.


Men detta har ju inget förklaringsvärse till det historiska utvecklingen. Cd- formatet tenderar kraftigt att över tid försämras gällande DR.

Så det är fasvridningar och annat som orsakar detta. 8O 8O

Jag kan egentligen bara bli lite frustrerad över denna bias som en del har. Nu har jag ju påpekat detta och samtidigt så fortsätter man att förklara detta med helt tekniska förklaringsmodeller. Det hela handlar ju om att användandet av cd-formatet ändras.

Man kan samtidigt konstatera att vinyl inte utvecklas på detta sätt.

Tell
 
Inlägg: 2111
Blev medlem: 2015-10-27

Re: CD eller LP, vilket format låter bäst?

Inläggav Tell » 2022-01-08 15:05

Ja masteringen har blivit hårdare o hårdare för CD eftersom det formatet "tillåter" det. Fast som sagt så har även vinyl drabbats på senare år eftersom dom kommit på hur man får plats med hårt komprimerad musik där också.
Pertubators Uncanny Valley är ett bra exempel på det. Jag gillar musiken men kan inte lyssna på det eftersom det är så extreemt hårt komprimerat. Sen såg jag DR-siffrorna på vinylen o blev lyrisk, så jag sökte upp en vinyl-rip, tankade ner o tyckte det lät mycket bättre! ..tills jag hade lyssnat ett tag o kände att nåt inte riktigt stämde ändå. Det var då jag började nästla i det här, började noga A/B-jämföra, zooma in på vågformer o läsa på om vinylmastering. Kort o gott, jag hade blivit ägd av placebo. CD och vinyl är exakt samma master, o det trots att mätarna visar helt olika.
O detta är vad som görs med antagligen det mesta som hamnar på vinyl idag. Sen att det kanske är CDns "fel" kan jag tycka att det är ganska irrelevant. Speciellt eftersom jag enbart lyssnar på modern musik med nästan alltid bara en master.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6261
Blev medlem: 2020-08-30

Re: CD eller LP, vilket format låter bäst?

Inläggav I-or » 2022-01-08 17:21

Det tycks som om många har svårt att ta till sig diverse information angående skillnaderna i s.k. DR (enligt Dynamic Range Meter foobar som utnyttjar integrated loudness enligt EBU r 128 och sedan verkar ha någon sorts godtyckligt valda steg för skalan). Vi har två distinkt olika situationer:

1. Mastern är identisk för CD- och LP-utgåvan. I många fall ser man här ändå ett högre DR-värde för LP-utgåvan. Detta beror på att vinylkedjan (läs graverhuvud och/eller pickup) har ändrat fasgång och frekvensgång vid återgivningen, vilket för en komprimerad inspelning kan öka DR ganska påtagligt. Detta kan bero på att fasgången har ändrats, men även på att diskanten har erhållit en högre nivå relativt basen (som för populärmusikinspelningar har en högre grad av kompression eller har en mer konstant nivå av musikaliska skäl). Simulerar man detta med några olika inspelningar finner man att med någorlunda rimliga antaganden kan skillnaden bli upp till ca 3 LUFS, d.v.s. ett par steg i DR. Denna skillnad leder ej till hörbart ökad dynamik.

2. Mastern är inte densamma. Detta är mycket vanligt förekommande dels av graveringstekniska skäl (graverhuvudet klarar inte fullimiterade signaler, vilka leder till höga accelerationer) och av speltids- och spårningsskäl (lågfrekventa signaler tar dels mycket plats i spåren och kan i mer extrema fall även ge spårningsproblem för pickupen). Här kan skillnaderna i DR bli mycket stora och ge subjektivt tydligt ökad dynamik.

(Vi har ovan bortsett från uppenbara störningar vid bestämning av DR-värdet som svårt knaster och sprak och utgår ifrån att vinylen är av normalgod klass.)

I båda fallen bör man även komma ihåg att graverteknikern hela tiden styr graverprocessen för att undvika problematiska delar i signalen, vilket innebär en hel del rattande och naturligtvis är oönskat ur ett återgivningsperspektiv.

En intressant iakttagelse är att i fallet ABBA - Voyage (som paa är inne på ovan), så kan man förvisso skönja den ca 4 dB högre dynamiken för LP-utgåvan eftersom mastern inte är densamma som i CD-utgåvan, men övriga svagheter i återgivningen gör ändå att presentationen framstår som alltför återhållen och uttryckslös eller t.o.m. subjektivt odynamisk. Om man lägger till inverkan av knaster på vissa ställen, så blir det nästan olyssningsbart. En fördel med LP-utgåvan är dock nedtoningen av s-ljuden för sångerskorna, vilket som vanligt är ett problem (s-ljud är p.g.a. sitt kraftiga högfrekvensinnehåll svåra att gravera och därför avessar man i princip alltid LP-mastern.) Hur som helst låter albumet illa även i den klart bättre CD-utgåvan.

Slutsatsen blir att inte sällan har de högre DR-värdena för LP-utgåvan ingenting med det ljudande resultatet att göra, men att det även förekommer att de högre DR-värdena faktiskt avspeglar en hörbart högre dynamik. I dessa fall bör man dock hålla i minnet att ett tydligt diskanttapp i innerspår kvarstår, liksom distorsion och knaster/brus, varför det inte alls är självklart att LP-utgåvan ger en totalt sett högre ljudkvalitet.

Ganska ofta tycks även LP-mastern medvetet vara klangbalanserad mot ett varmt ideal med nedtonad diskant, vilket inte har mycket att göra med hur det låter i studion. Dock kan det någon enstaka gång vara att föredra för inspelningar som är alldeles för överbetonade i presensområdet om man inte ekvaliserar själv, vilket är ett många gånger bättre alternativ.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
Magnuz
 
Inlägg: 12349
Blev medlem: 2003-08-08

Re: CD eller LP, vilket format låter bäst?

Inläggav Magnuz » 2022-01-08 17:39

Betyder då allt detta att DR helt enkelt inte är något vidare mått? Kan det påvisa synliga men inte hörbara skillnader mellan vinylrippar och digitala original borde det väl kunna vara samma sak vid jämförelse mellan två digitala spår? Alltså att t.ex. bastung musik kan se sämre ut än vad den låter, så att säga.

Det kanske är som med BMI inom vården som är ett användbart mått statistiskt, applicerat på populationer, men problematiskt om man applicerar det på individer?

Användarvisningsbild
ottovonkopp
 
Inlägg: 926
Blev medlem: 2013-10-09
Ort: Kalmar

Re: CD eller LP, vilket format låter bäst?

Inläggav ottovonkopp » 2022-01-08 17:58

Det enda DR-värdet gör är att visa hur dynamisk den digitala utgåvan är och därmed går det att jämföra olika digitala utgåvor.

Övrigt är inte relevant.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Less is more, end the loudnesswar!

Hegel H90, Larsen 4.2, Squeezebox Touch.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: CD eller LP, vilket format låter bäst?

Inläggav goat76 » 2022-01-08 18:02

Magnuz skrev:Betyder då allt detta att DR helt enkelt inte är något vidare mått? Kan det påvisa synliga men inte hörbara skillnader mellan vinylrippar och digitala original borde det väl kunna vara samma sak vid jämförelse mellan två digitala spår? Alltså att t.ex. bastung musik kan se sämre ut än vad den låter, så att säga.

Det kanske är som med BMI inom vården som är ett användbart mått statistiskt, applicerat på populationer, men problematiskt om man applicerar det på individer?


Om man exempelvis tittar på två olika mastringar av samma låt där den ena har ett DR-värde 15 och den andra på 13, så kan man inte rakt av utgå ifrån att den med ett högre DR-värde är den bäst ljudande, den kan lika väl vara den som vid lyssning låter onaturligt tunn och basfattig. Man bör helt enkelt lyssna på båda versionerna för att avgöra detta.

Användarvisningsbild
pLudio
 
Inlägg: 2399
Blev medlem: 2003-06-17
Ort: Stockholm

Re: CD eller LP, vilket format låter bäst?

Inläggav pLudio » 2022-01-08 18:37

ottovonkopp skrev:Det enda DR-värdet gör är att visa hur dynamisk den digitala utgåvan är och därmed går det att jämföra olika digitala utgåvor.

Övrigt är inte relevant.

Jag hade nån basfattig CD-utgåva av Yello där djupbasen under ca 40 Hz saknades vilket blev väldigt tydligt i The Rhythm Divine. Den har förmodligen därför ett bättre DR-värde trots att utgåvan är urusel så det blir inte heller en bra jämförelse med bättre utgåvor.

Vore det inte bättre med en bandpassfiltrerad DR-beräkning om man skall kunna jämföra dynamiken mellan utgåvor?
Caveat auditor. If bass was "faster" it would be "treble."

Användarvisningsbild
music4ever
 
Inlägg: 3312
Blev medlem: 2012-04-18

Re: CD eller LP, vilket format låter bäst?

Inläggav music4ever » 2022-01-08 20:32

I-or skrev:Jag upprepar: varför inte ställa frågan på några andra fora och rapportera resultaten här så att vi erhåller ännu mer information?


Vi kan även fråga hur många som upplever en skillnad mellan olika elkablar.

Användarvisningsbild
music4ever
 
Inlägg: 3312
Blev medlem: 2012-04-18

Re: CD eller LP, vilket format låter bäst?

Inläggav music4ever » 2022-01-08 20:39

Tell skrev:Angående det här med att vinyl är subjektivt trevligare pga ritualen så undrar jag varför inte CD också kan vara det?


Ytterst tveksamt. Chansen är väl lika stor att folk kommer sukta efter en Prius från 2003 lika mycket som de suktar efter en Mustang från 1969. 8)

Användarvisningsbild
music4ever
 
Inlägg: 3312
Blev medlem: 2012-04-18

Re: CD eller LP, vilket format låter bäst?

Inläggav music4ever » 2022-01-08 20:44

Personligen så skulle jag inte förlita mig speciellt mycket på DR siffror från vinyl såvida inte det är ganska rejäla skillnader. Då kan man anta (=värt att undersöka) att det är två helt olika masteringar. T ex Red hot chili peppers - Stadium arcadium, där CD-utgåvan är slaktad med DR5, och där tidiga vinylutgåvan masterades direkt från de analoga banden utan den dynamiska kompression som CDn har och uppvisar DR12.

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: CD eller LP, vilket format låter bäst?

Inläggav distad » 2022-01-08 22:28

I-or skrev:Det tycks som om många har svårt att ta till sig diverse information angående skillnaderna i s.k. DR (enligt Dynamic Range Meter foobar som utnyttjar integrated loudness enligt EBU r 128 och sedan verkar ha någon sorts godtyckligt valda steg för skalan). Vi har två distinkt olika situationer:

1. Mastern är identisk för CD- och LP-utgåvan. I många fall ser man här ändå ett högre DR-värde för LP-utgåvan. Detta beror på att vinylkedjan (läs graverhuvud och/eller pickup) har ändrat fasgång och frekvensgång vid återgivningen, vilket för en komprimerad inspelning kan öka DR ganska påtagligt. Detta kan bero på att fasgången har ändrats, men även på att diskanten har erhållit en högre nivå relativt basen (som för populärmusikinspelningar har en högre grad av kompression eller har en mer konstant nivå av musikaliska skäl). Simulerar man detta med några olika inspelningar finner man att med någorlunda rimliga antaganden kan skillnaden bli upp till ca 3 LUFS, d.v.s. ett par steg i DR. Denna skillnad leder ej till hörbart ökad dynamik.

2. Mastern är inte densamma. Detta är mycket vanligt förekommande dels av graveringstekniska skäl (graverhuvudet klarar inte fullimiterade signaler, vilka leder till höga accelerationer) och av speltids- och spårningsskäl (lågfrekventa signaler tar dels mycket plats i spåren och kan i mer extrema fall även ge spårningsproblem för pickupen). Här kan skillnaderna i DR bli mycket stora och ge subjektivt tydligt ökad dynamik.

(Vi har ovan bortsett från uppenbara störningar vid bestämning av DR-värdet som svårt knaster och sprak och utgår ifrån att vinylen är av normalgod klass.)

I båda fallen bör man även komma ihåg att graverteknikern hela tiden styr graverprocessen för att undvika problematiska delar i signalen, vilket innebär en hel del rattande och naturligtvis är oönskat ur ett återgivningsperspektiv.

En intressant iakttagelse är att i fallet ABBA - Voyage (som paa är inne på ovan), så kan man förvisso skönja den ca 4 dB högre dynamiken för LP-utgåvan eftersom mastern inte är densamma som i CD-utgåvan, men övriga svagheter i återgivningen gör ändå att presentationen framstår som alltför återhållen och uttryckslös eller t.o.m. subjektivt odynamisk. Om man lägger till inverkan av knaster på vissa ställen, så blir det nästan olyssningsbart. En fördel med LP-utgåvan är dock nedtoningen av s-ljuden för sångerskorna, vilket som vanligt är ett problem (s-ljud är p.g.a. sitt kraftiga högfrekvensinnehåll svåra att gravera och därför avessar man i princip alltid LP-mastern.) Hur som helst låter albumet illa även i den klart bättre CD-utgåvan.

Slutsatsen blir att inte sällan har de högre DR-värdena för LP-utgåvan ingenting med det ljudande resultatet att göra, men att det även förekommer att de högre DR-värdena faktiskt avspeglar en hörbart högre dynamik. I dessa fall bör man dock hålla i minnet att ett tydligt diskanttapp i innerspår kvarstår, liksom distorsion och knaster/brus, varför det inte alls är självklart att LP-utgåvan ger en totalt sett högre ljudkvalitet.

Ganska ofta tycks även LP-mastern medvetet vara klangbalanserad mot ett varmt ideal med nedtonad diskant, vilket inte har mycket att göra med hur det låter i studion. Dock kan det någon enstaka gång vara att föredra för inspelningar som är alldeles för överbetonade i presensområdet om man inte ekvaliserar själv, vilket är ett många gånger bättre alternativ.

Intressant läsning. Så jag ställer frågan, varför har jag under många år upplevt LP-spelandet på mässor som både dynamik fattigt och bas fattigt ljud ? Är det mäss Jazzen som ställer till det ?
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
Kronkan
 
Inlägg: 13681
Blev medlem: 2010-11-05

Re: CD eller LP, vilket format låter bäst?

Inläggav Kronkan » 2022-01-09 12:12

Det här ärju bara bias och ett döljande av det egentliga problemet.

Cd-utgåvorna har påfallande ofta betydligt lägre DR både gällande nuutgivningar av äldre musik och helt nyinspelad.

Detta kan ju inte förklaras av graveringen av vinyl.

.....

Sedan gör man en ”kundundersökning” på ettpåstående helt utan källa. Det är ju helt postmodernt.

Vi vet ju och kan mäta vad som händer cd-mediet. Vissa i forumet deltar glatt i detta och vittnar om att det är 25 år sedan man övergav vinylen. Ok, det är 40 år sedan jag köpte min första cd-spelaren. Men det har ju inget med hur cd-mediet senare utvecklas.

....
Jag såg en film igår om det postmoderna samhället där media gjorde indersökningar om vad folk trodde saker fungerar trots att det fanns helt godkända vetenskapliga belägg för hur det är. Tyck och tänket hade tagit över.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 16 gäster