CD eller LP, vilket format låter bäst?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

CD eller LP, vilket format låter bäst?

CD (i minst 90 % av fallen)
51
54%
CD i allmänhet
19
20%
LP (i minst 90 % av fallen)
6
6%
LP i allmänhet
9
10%
Går ej att avgöra
9
10%
 
Antal röster : 94

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22710
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: CD eller LP, vilket format låter bäst?

Inläggav RogerGustavsson » 2022-01-09 12:27

Nja, återutgivningar av t.ex. 70-tals pop/rock har ofta en förhöjd nivå i basen jämfört med tidigare utgåvor. Det kan ge en lägre crest. Det behöver inte nödvändighetsvis ge ett sämre ljud subjektivt, tvärtom en bättre klangbalans.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: CD eller LP, vilket format låter bäst?

Inläggav goat76 » 2022-01-09 13:00

Kronkan skrev:Det här ärju bara bias och ett döljande av det egentliga problemet.

Cd-utgåvorna har påfallande ofta betydligt lägre DR både gällande nuutgivningar av äldre musik och helt nyinspelad.

Detta kan ju inte förklaras av graveringen av vinyl.

.....

Sedan gör man en ”kundundersökning” på ettpåstående helt utan källa. Det är ju helt postmodernt.

Vi vet ju och kan mäta vad som händer cd-mediet. Vissa i forumet deltar glatt i detta och vittnar om att det är 25 år sedan man övergav vinylen. Ok, det är 40 år sedan jag köpte min första cd-spelaren. Men det har ju inget med hur cd-mediet senare utvecklas.

....
Jag såg en film igår om det postmoderna samhället där media gjorde indersökningar om vad folk trodde saker fungerar trots att det fanns helt godkända vetenskapliga belägg för hur det är. Tyck och tänket hade tagit över.


Du har anklagat mig för att ha någon slags bias mot vinyl, detta bara för att jag påpekat för dig att det inte går att förlita sig på DR-mätningar av vinylrippar. Om du bara hade tagit dig tid att se videon som lagts upp så skulle du se att vinylrippen i det fallet visar 4 DR mer än vad musiken på skivan verkligen har i dynamiskt omfång. Om du tar dig tid att bläddra igenom den länk Tell hänvisade till dig så visar det på ett exempel där vinylen visar 5 DR för mycket än vad själva musiken verkligen består utav.

Testa nu att ta bort 4-5 DR från varje vinyl du jämför med de digitala formaten, hur stor skillnad är det nu?

Självklart finns det exempel på vinyl-utgåvor som inte är lika sönderlimiterade som det som återfinns på motsvarande CD-släpp, men skillnaden är sällan så stor som det ser ut i DR-mätningarna och som påpekats väldigt ofta helt identisk med den digitala motsvarigheten.

Personligen har jag absolut ingenting emot vinyl som format, i dagens läge ser jag faktiskt en mycket större vits med att ha en vinylspelare än att ha en CD-spelare, eftersom motsvarande digitala filer är mycket mer lättillgängliga att ha lagrade på hårddisk.
Det finns en tjusning och romantik med vinyl som inget annat format kommer i närheten av. :)

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6262
Blev medlem: 2020-08-30

Re: CD eller LP, vilket format låter bäst?

Inläggav I-or » 2022-01-09 13:38

Kronkan skrev:Det här ärju bara bias och ett döljande av det egentliga problemet.

Cd-utgåvorna har påfallande ofta betydligt lägre DR både gällande nuutgivningar av äldre musik och helt nyinspelad.

Detta kan ju inte förklaras av graveringen av vinyl.

.....

Sedan gör man en ”kundundersökning” på ettpåstående helt utan källa. Det är ju helt postmodernt.

Vi vet ju och kan mäta vad som händer cd-mediet. Vissa i forumet deltar glatt i detta och vittnar om att det är 25 år sedan man övergav vinylen. Ok, det är 40 år sedan jag köpte min första cd-spelaren. Men det har ju inget med hur cd-mediet senare utvecklas.

....
Jag såg en film igår om det postmoderna samhället där media gjorde indersökningar om vad folk trodde saker fungerar trots att det fanns helt godkända vetenskapliga belägg för hur det är. Tyck och tänket hade tagit över.


Samtliga av dina påståenden har bemötts mer än en gång. Vänligen gå tillbaka och läs hela tråden igen.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Tell
 
Inlägg: 2111
Blev medlem: 2015-10-27

Re: CD eller LP, vilket format låter bäst?

Inläggav Tell » 2022-01-09 14:11

music4ever skrev:
Tell skrev:Angående det här med att vinyl är subjektivt trevligare pga ritualen så undrar jag varför inte CD också kan vara det?


Ytterst tveksamt. Chansen är väl lika stor att folk kommer sukta efter en Prius från 2003 lika mycket som de suktar efter en Mustang från 1969. 8)


Nja den liknelsen var rätt dålig eftersom Priusen är en klen skitbil. En bättre jämförelse vore en instegs-Mustang från -69, alltså väldigt snygg men inte jättestark, mot en modern Audi RS6 som kanske inte är riktigt lika stilig, men är betyydligt kraftigare o agilare än en gamla Mustangen.

jansch
 
Inlägg: 3695
Blev medlem: 2009-05-01

Re: CD eller LP, vilket format låter bäst?

Inläggav jansch » 2022-01-09 21:24

Tell skrev:
music4ever skrev:
Tell skrev:Angående det här med att vinyl är subjektivt trevligare pga ritualen så undrar jag varför inte CD också kan vara det?


Ytterst tveksamt. Chansen är väl lika stor att folk kommer sukta efter en Prius från 2003 lika mycket som de suktar efter en Mustang från 1969. 8)


Nja den liknelsen var rätt dålig eftersom Priusen är en klen skitbil. En bättre jämförelse vore en instegs-Mustang från -69, alltså väldigt snygg men inte jättestark, mot en modern Audi RS6 som kanske inte är riktigt lika stilig, men är betyydligt kraftigare o agilare än en gamla Mustangen.


Roligt med liknelser........ och framförallt bilar!
Man utmanar alla subjektiva tyckanden som att Mustang är snygg och Prius en skitbil. Tänk om man generellt kunde rangordna alla bilar i hur bra dom verkligen är/var!
Toyota Prius är ju ganska "outstanding" när det gäller lite fel (i europa) och Ford Mustang inte direkt världens tillförlitligaste bil.
Som vanligt väljer vi inte enbart med logik och ekonomi utan med KÄNSLOR och försöker sedan motivera valet inför andra med logik. Kanske likadant med vinyl contra CD.....

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: CD eller LP, vilket format låter bäst?

Inläggav distad » 2022-01-09 21:51

jansch skrev:
Tell skrev:
music4ever skrev:
Ytterst tveksamt. Chansen är väl lika stor att folk kommer sukta efter en Prius från 2003 lika mycket som de suktar efter en Mustang från 1969. 8)


Nja den liknelsen var rätt dålig eftersom Priusen är en klen skitbil. En bättre jämförelse vore en instegs-Mustang från -69, alltså väldigt snygg men inte jättestark, mot en modern Audi RS6 som kanske inte är riktigt lika stilig, men är betyydligt kraftigare o agilare än en gamla Mustangen.


Roligt med liknelser........ och framförallt bilar!
Man utmanar alla subjektiva tyckanden som att Mustang är snygg och Prius en skitbil. Tänk om man generellt kunde rangordna alla bilar i hur bra dom verkligen är/var!
Toyota Prius är ju ganska "outstanding" när det gäller lite fel (i europa) och Ford Mustang inte direkt världens tillförlitligaste bil.
Som vanligt väljer vi inte enbart med logik och ekonomi utan med KÄNSLOR och försöker sedan motivera valet inför andra med logik. Kanske likadant med vinyl contra CD.....

Det där är intressant....
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Tell
 
Inlägg: 2111
Blev medlem: 2015-10-27

Re: CD eller LP, vilket format låter bäst?

Inläggav Tell » 2022-01-09 22:17

jansch skrev:
Tell skrev:Nja den liknelsen var rätt dålig eftersom Priusen är en klen skitbil. En bättre jämförelse vore en instegs-Mustang från -69, alltså väldigt snygg men inte jättestark, mot en modern Audi RS6 som kanske inte är riktigt lika stilig, men är betyydligt kraftigare o agilare än en gamla Mustangen.


Roligt med liknelser........ och framförallt bilar!
Man utmanar alla subjektiva tyckanden som att Mustang är snygg och Prius en skitbil. Tänk om man generellt kunde rangordna alla bilar i hur bra dom verkligen är/var!
Toyota Prius är ju ganska "outstanding" när det gäller lite fel (i europa) och Ford Mustang inte direkt världens tillförlitligaste bil.
Som vanligt väljer vi inte enbart med logik och ekonomi utan med KÄNSLOR och försöker sedan motivera valet inför andra med logik. Kanske likadant med vinyl contra CD.....

Ja alltså jag älskar Audi o har gjort det sen barn, då farsan alltid haft en, o jag har själv haft en vit fin Audi Coupe. Men skulle jag köpa en bil idag så skulle jag faktiskt mer snegla på en Toyota, kanske en Prius tillomed.
Dock så försökte jag med min liknelse enbart gå på bilarnas utseende (likt skivomslaget på ett album), hur snabb o kraftfull den är (likt ljudkvalitet) o hur det känns att köra dom (ritualen med att spela upp dom). Alltså antagligen samma som music4ever som försökte hinta om att Mustangen är en snygg ascool gammal bil medans Priusen är en tråkig, ful o modern bil. Vi behöver inte krångla till det alltför mycket vettu :)

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15188
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: CD eller LP, vilket format låter bäst?

Inläggav Harryup » 2022-01-09 22:18

Man kan ju också rangordna dom efter hur dom är över tid. Priusen kommer få elfel och behöva nytt batteri, RS6:an kommer försvinna till öst en natt och Mustangen kommer gå att serva och har man den inlåst kommer man kunna ha den läge.

jansch
 
Inlägg: 3695
Blev medlem: 2009-05-01

Re: CD eller LP, vilket format låter bäst?

Inläggav jansch » 2022-01-09 23:04

Tell skrev:
jansch skrev:
Tell skrev:Nja den liknelsen var rätt dålig eftersom Priusen är en klen skitbil. En bättre jämförelse vore en instegs-Mustang från -69, alltså väldigt snygg men inte jättestark, mot en modern Audi RS6 som kanske inte är riktigt lika stilig, men är betyydligt kraftigare o agilare än en gamla Mustangen.


Roligt med liknelser........ och framförallt bilar!
Man utmanar alla subjektiva tyckanden som att Mustang är snygg och Prius en skitbil. Tänk om man generellt kunde rangordna alla bilar i hur bra dom verkligen är/var!
Toyota Prius är ju ganska "outstanding" när det gäller lite fel (i europa) och Ford Mustang inte direkt världens tillförlitligaste bil.
Som vanligt väljer vi inte enbart med logik och ekonomi utan med KÄNSLOR och försöker sedan motivera valet inför andra med logik. Kanske likadant med vinyl contra CD.....

Ja alltså jag älskar Audi o har gjort det sen barn, då farsan alltid haft en, o jag har själv haft en vit fin Audi Coupe. Men skulle jag köpa en bil idag så skulle jag faktiskt mer snegla på en Toyota, kanske en Prius tillomed.
Dock så försökte jag med min liknelse enbart gå på bilarnas utseende (likt skivomslaget på ett album), hur snabb o kraftfull den är (likt ljudkvalitet) o hur det känns att köra dom (ritualen med att spela upp dom). Alltså antagligen samma som music4ever som försökte hinta om att Mustangen är en snygg ascool gammal bil medans Priusen är en tråkig, ful o modern bil. Vi behöver inte krångla till det alltför mycket vettu :)


Jag kör Audi men bästa bil har senast varit Lexus och Honda tidigare. Det är ju så mycket som kan vara bra... golfbilen (30km/h) är jättebra....

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: CD eller LP, vilket format låter bäst?

Inläggav distad » 2022-01-09 23:10

Jag kör en äldre Renault Megane och när jag köpte den så var det bara ren ekonomi som bestämde dvs den funkar att transportera en även om Dieselpriset är kännbart numera :roll:
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
music4ever
 
Inlägg: 3312
Blev medlem: 2012-04-18

Re: CD eller LP, vilket format låter bäst?

Inläggav music4ever » 2022-01-09 23:55

Tell skrev:Nja den liknelsen var rätt dålig eftersom Priusen är en klen skitbil. En bättre jämförelse vore en instegs-Mustang från -69, alltså väldigt snygg men inte jättestark, mot en modern Audi RS6 som kanske inte är riktigt lika stilig, men är betyydligt kraftigare o agilare än en gamla Mustangen.


Stort sett ingen ser CD som likvärdig LPn när du talar om utseende, känsla etc. Så nej, det tror jag icke.

Användarvisningsbild
music4ever
 
Inlägg: 3312
Blev medlem: 2012-04-18

Re: CD eller LP, vilket format låter bäst?

Inläggav music4ever » 2022-01-10 00:00

Tell skrev:Dock så försökte jag med min liknelse enbart gå på bilarnas utseende (likt skivomslaget på ett album), hur snabb o kraftfull den är (likt ljudkvalitet) o hur det känns att köra dom (ritualen med att spela upp dom). Alltså antagligen samma som music4ever som försökte hinta om att Mustangen är en snygg ascool gammal bil medans Priusen är en tråkig, ful o modern bil. Vi behöver inte krångla till det alltför mycket vettu :)


Bara för ljudet så kan folk bara streama musiken. Att köpa en fysisk kopia så måste den ge ett mervärde över samma ljudkvalite som redan finns på streaming. CD'n har inget mervärde i mina ögon med sitt lilla omslag, fula plasthölje som går sönder, etc.

Tell
 
Inlägg: 2111
Blev medlem: 2015-10-27

Re: CD eller LP, vilket format låter bäst?

Inläggav Tell » 2022-01-10 00:38

Som vanligt håller jag inte med dig. Finns ju folk här på Faktiskt o garanterat på andra ställen här i världen som fortfarande kör på CD för att dom gillar fysisk media, vill ha maximal ljudkvalitet o som säkert tycker det är väldigt trevligt att plocka fram ett CD-fodral ur hyllan, kolla på bilden, öppna fodralet, ta ut skivan, stoppa in i CD-spelaren o sjunka ner i fotöljen o lyssna på sin favoritmusik.

Användarvisningsbild
music4ever
 
Inlägg: 3312
Blev medlem: 2012-04-18

Re: CD eller LP, vilket format låter bäst?

Inläggav music4ever » 2022-01-11 01:27

Tell skrev:Som vanligt håller jag inte med dig. Finns ju folk här på Faktiskt o garanterat på andra ställen här i världen som fortfarande kör på CD för att dom gillar fysisk media, vill ha maximal ljudkvalitet o som säkert tycker det är väldigt trevligt att plocka fram ett CD-fodral ur hyllan, kolla på bilden, öppna fodralet, ta ut skivan, stoppa in i CD-spelaren o sjunka ner i fotöljen o lyssna på sin favoritmusik.


Har jag hävdat att de inte finns? Nej.
Det jag hävdar är att det finns inte i närheten av samma "känsla" och "romantiskt skimmer" över att spela en CD som att spela en LP. Därför så kommer inte CDn har en liknande ökning som LPn haft senaste 10-15 åren.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32023
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: CD eller LP, vilket format låter bäst?

Inläggav Bill50x » 2022-01-11 11:24

Spelade en LP för det sexåriga barnbarnet igår. Hon var mäkta imponerad av att en nästan osynlig diamantbit som valsar omkring i ett vindlade spår kunde prestera så mycket ljud. "Spåren är ju nästan lika osynliga som på en CD" :-) För henne är musik något man knappar fram på en mobiltelefon. Eller att man sjunger och spelar själv.

En vinylskiva har jag en relation till. Den är inköpt vid ett speciellt tillfälle, spelad flera gånger i sin helhet med omslaget i handen. En fil på Tidal är inte samma sak liksom.

Visst finns ABBA's senaste på vinyl men med tanke på den ljudande kvaliteten/produktionen på Tidal är det ingen chans att denna skulle låta anständigt mixad på vinyl. Att lägga ut flera hundra kronor på denna ljudgröt är bara slöseri även om musiken är helt OK.
Välljudande vinyler är däremot värda en slant. De låter tillräckligt bra, ibland bättre än motsvarande CD. Att CD'n rent tekniskt är bättre spelar ju ingen roll när formatet inte nyttjas. De som påstår att vinylformatet är otjänligt som musikmedia har uppenbarligen inte lyssnat på en bra uppspelning.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
ottovonkopp
 
Inlägg: 926
Blev medlem: 2013-10-09
Ort: Kalmar

Re: CD eller LP, vilket format låter bäst?

Inläggav ottovonkopp » 2022-01-11 11:34

Vi blir helt enkelt blåsta av skivbolagen. De sabbar medvetet det bästa mediet så vi tvingas att köpa samma musik flera gånger.

En bojkott kanske vore på sin plats?

Användarvisningsbild
nuffe
 
Inlägg: 2340
Blev medlem: 2010-09-28
Ort: Lerum

Re: CD eller LP, vilket format låter bäst?

Inläggav nuffe » 2022-01-11 11:37

music4ever skrev:Det jag hävdar är att det finns inte i närheten av samma "känsla" och "romantiskt skimmer" över att spela en CD som att spela en LP. Därför så kommer inte CDn har en liknande ökning som LPn haft senaste 10-15 åren.


I vart fall jag har under de senaste åren köpt många fler CD än jag någonsin köpt LP.

Henrik

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22710
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: CD eller LP, vilket format låter bäst?

Inläggav RogerGustavsson » 2022-01-11 13:07

Streaming ger förstås inte samma känsla av att äga något som vinyl eller CD, ibland t.o.m. något exklusivt/sällsynt. Det blir lite mera slit och släng med streaming på något vis och den stora tillgången till miljontals låtar/album gör att det lätt blir ofokuserad lyssning man är redan inne på att leta upp nästa låt att spela. Kör man vinyl/CD är det lite mera handhavande inblandat, nästan som att laga mat kontra hämtmat. Att bara konsumera kan man tröttna på, lite överdrivet sammanfattat. "Romatiskt skimmer"? Nej, inte för mig som skulle vilja se att flera av mina gamla vinyler fanns digitalt någonstans.

Användarvisningsbild
pLudio
 
Inlägg: 2399
Blev medlem: 2003-06-17
Ort: Stockholm

Re: CD eller LP, vilket format låter bäst?

Inläggav pLudio » 2022-01-11 14:43

En kuraterad skivsamling får ett mervärde som strömmad musik inte har.
Caveat auditor. If bass was "faster" it would be "treble."

Användarvisningsbild
ottovonkopp
 
Inlägg: 926
Blev medlem: 2013-10-09
Ort: Kalmar

Re: CD eller LP, vilket format låter bäst?

Inläggav ottovonkopp » 2022-01-11 14:52

Jag för min del skiljer på strömmat från en "onlinetjänst" och strömma från mitt egna bibliotek.

Användarvisningsbild
pLudio
 
Inlägg: 2399
Blev medlem: 2003-06-17
Ort: Stockholm

Re: CD eller LP, vilket format låter bäst?

Inläggav pLudio » 2022-01-11 14:59

Är det någon skillnad på om bitströmmen kommer från en silvrig roterande magnetiskt ytbehandlad glasskiva eller en från en silvrig roterande reflekterande plastskiva för att det skall vara streaming från hemmabiblioteket? :-)
Caveat auditor. If bass was "faster" it would be "treble."

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: CD eller LP, vilket format låter bäst?

Inläggav goat76 » 2022-01-11 15:18

pLudio skrev:Är det någon skillnad på om bitströmmen kommer från en silvrig roterande magnetiskt ytbehandlad glasskiva eller en från en silvrig roterande reflekterande plastskiva för att det skall vara streaming från hemmabiblioteket? :-)


Ja, med en NAS finns det möjlighet att streama sin musiksamlingen till valfri enhet och ljudsystem i hemmet, eller varför inte till valfri enhet var man än råkar befinna sig i världen. Det blir svårt att göra med en CD-samling. :)

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32023
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: CD eller LP, vilket format låter bäst?

Inläggav Bill50x » 2022-01-11 16:42

Äntligen en definitionsdebatt :D

Ja, va fan är "strömmande" egentligen? Det finns massor med sätt att spela musik på. Det var enklare förr, då fanns det skivspelare, rullbandspelare och radio. Nu har vi , förutom ett antal olika källor, mängder med sätt att avnjuta musik på. Många av dem finns på nätet men även FM-sändningar lever kvar, precis som TV. Men numera även digitalt på nätet i form av poddar och play-funktioner (SVT Play, TV4Play osv). För att inte tala om alla tjänster typ Netflix, Viaplay, Disney+ och liknande. För min del börjar det bli lite för mycket.

Precis som det blivit med att meddela sig med varandra. För länge sedan fanns det två sätt, ringa eller skriva brev. Sedan kom telex och därefter fax, men det var mer för företag. Så kom epost. Och massor med forum där man hade egen meddelandeform. Nu har vi Facebook, Instagram, massor med epostklienter (har själv tre hotmailadresser, ett gmailkonto samt en officiell epostadress hos Telia) samt att jag kan konversera via vissa appar (typ Wordfeud, Blocket, mfl). Så nu när jag ska leta efter ett meddelande från någon behöver jag leta på femtielva ställen för att hitta rätt.

I vissa avseenden har inte livet blivit enklare...

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22710
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: CD eller LP, vilket format låter bäst?

Inläggav RogerGustavsson » 2022-01-11 16:47

Det går förstås att strömma även digitaliserade analoga band eller vinyler.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: CD eller LP, vilket format låter bäst?

Inläggav goat76 » 2022-01-11 16:49

Det var mycket lättare förr. Klubba ner kvinnan och dra hem henne till grottan, jaga något att äta eller bli jagad och bli uppäten. Trumma lite på skinntrumman.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32023
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: CD eller LP, vilket format låter bäst?

Inläggav Bill50x » 2022-01-11 17:10

goat76 skrev:Det var mycket lättare förr. Klubba ner kvinnan och dra hem henne till grottan, jaga något att äta eller bli jagad och bli uppäten. Trumma lite på skinntrumman.

:mrgreen:
Förr fick man sitta i timmar i kö för att ringa efter en taxi, medan lediga bilar susade förbi på gatan. Var tid har sina bekymmer. Minns när det var två timmars kö för att beställa en tågbiljett till Tyskland och sedan tog det 3-4 dagar att få biljetten via posten...
Å andra sidan skulle sambons äldsta son beställa tågbiljett till södra Tyskland för ett par år sedan och snabbt insåg att det inte var möjligt via SJ's site utan man gjorde det enklast på DB's webbsida. Allt blir inte bättre, men mycket.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
pLudio
 
Inlägg: 2399
Blev medlem: 2003-06-17
Ort: Stockholm

Re: CD eller LP, vilket format låter bäst?

Inläggav pLudio » 2022-01-11 17:16

Trans-Europe Express var tider det. Samt ett musikalbum.
Caveat auditor. If bass was "faster" it would be "treble."

Användarvisningsbild
music4ever
 
Inlägg: 3312
Blev medlem: 2012-04-18

Re: CD eller LP, vilket format låter bäst?

Inläggav music4ever » 2022-01-11 17:47

nuffe skrev:
music4ever skrev:Det jag hävdar är att det finns inte i närheten av samma "känsla" och "romantiskt skimmer" över att spela en CD som att spela en LP. Därför så kommer inte CDn har en liknande ökning som LPn haft senaste 10-15 åren.


I vart fall jag har under de senaste åren köpt många fler CD än jag någonsin köpt LP.

Henrik


Så du tog alltså bort min meningen som redan har besvarat din kommentar...

PekkaJohansson
Popkulturist
 
Inlägg: 11473
Blev medlem: 2004-02-09

Re: CD eller LP, vilket format låter bäst?

Inläggav PekkaJohansson » 2022-01-11 18:15

Bill50x skrev:De som påstår att vinylformatet är otjänligt som musikmedia har uppenbarligen inte lyssnat på en bra uppspelning./ B


Nej, det är just det som påpekas emellanåt i dessa diskussioner: den bristfälliga vinylavspelningen gör mediet mindre lämpat för den som söker högkvalitativ återgivning.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
idea
 
Inlägg: 772
Blev medlem: 2010-12-14
Ort: Gbg

Re: CD eller LP, vilket format låter bäst?

Inläggav idea » 2022-01-11 18:44

Fast för den som söker en musikupplevelse så kan vinyl mycket väl mäta sig med CD eller strömmat även om den tekniska kvalitén inte är lika bra. Jag är mycket väl medveten om vilka för och nackdelar de olika distributionssätten har men det är inte alltid som det tekniskt perfekta ger den största upplevelsen. Självklart vill man få bort så många filter som möjligt mellan skapande och upplevelse men det största hindret är i min mening sönderprocessade verk oavsett vilket medium de finns på. Vinylskivans begränsningar är för mig inte något större hinder (i de flesta fall) det är värre med toppklippta korvar till musik. Dock är det mer behändigt att sätta på en CD än varsamt avspela en LP-skiva, så för det mesta blir det CD eller strömmat (från egen NAS eller någon musiktjänst). Sedan är ju mitt musikbibliotek inte dubblerat utan en del finns bara på vinyl (inte ens på någon musiktjänst) och jag har inget intresse av att skaffa dessa på CD eller då de finns på en musiktjänst spela upp dem därifrån.
Idea what a great ID

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: juanth och 20 gäster