CD eller LP, vilket format låter bäst?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

CD eller LP, vilket format låter bäst?

CD (i minst 90 % av fallen)
51
54%
CD i allmänhet
19
20%
LP (i minst 90 % av fallen)
6
6%
LP i allmänhet
9
10%
Går ej att avgöra
9
10%
 
Antal röster : 94

jansch
 
Inlägg: 3694
Blev medlem: 2009-05-01

Re: CD eller LP, vilket format låter bäst?

Inläggav jansch » 2022-01-11 20:11

PekkaJohansson skrev:
Bill50x skrev:De som påstår att vinylformatet är otjänligt som musikmedia har uppenbarligen inte lyssnat på en bra uppspelning./ B


Nej, det är just det som påpekas emellanåt i dessa diskussioner: den bristfälliga vinylavspelningen gör mediet mindre lämpat för den som söker högkvalitativ återgivning.

Med vänlig hälsning

Pekka


Diskussionen blir lite konstig då begrepp som "otjänligt" och "högkvalitativ" används. Vad är t.ex högkvaliativt när det t.ex gäller kanalseparation?
Är 15dB..... eller 25dB eller 50dB eller 70dB bra?
Tydligen räcker 15dB för en bra stereobild och har en förstärkare 50dB är den kass.

För de som gillar vinyl och tycker det låter bra måste ju de tekniska förutsättningarna vara ett kvalitetsmått som motsvarar "högkvalitativ". T.ex:
* 20dB kanalseparation
* 0,5% THD
* 20 -20.000Hz +/- 2dB
* 65 dB SNR
* osv.

Det spelar ju ingen roll då om musikmedia uppspelas via en DAC som har 100 till 1000 gångers bättre prestanda

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6261
Blev medlem: 2020-08-30

Re: CD eller LP, vilket format låter bäst?

Inläggav I-or » 2022-01-11 20:31

För egen del är jag mest förvånad över att vinyl trots allt inte är ett så uselt återgivningsmedium som man skulle kunna tro. Hundratusentals timmar av ingenjörsgnetande kan ofta fixa en stor del av teoretiskt nästan oöverstigliga problem. I
en parallell verklighet utan vinylformatet skulle jag ha skrattat högt om någon påstod att det var möjligt att åstadkomma en ganska hög grad av välljud från spår i en plastskiva med mekanisk avläsning.

De mekaniska och strukturdynamiska problemen med vinylavspelning är enorma, men döljs väl genom diverse smarta lösningar.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34925
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: CD eller LP, vilket format låter bäst?

Inläggav Morello » 2022-01-11 23:27

Jag vill försiktigt inflika att SNR (rel 5 cm/s) om 65 dB samt THD om 0,5% i praktiken är rena fantasisiffrorna - vinylen är sämre än så.

Njuter för övrigt av Donald Fagen på vinyl, förstärkt med rörbögs-RIAA-steg. :D
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6261
Blev medlem: 2020-08-30

Re: CD eller LP, vilket format låter bäst?

Inläggav I-or » 2022-01-12 00:10

Ja, och alldeles speciellt om man inte har vad som antagligen är världens bästa pickup (nålmikrofon på morelloska) som du!
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
matssvensson
 
Inlägg: 1375
Blev medlem: 2010-11-30
Ort: Stockholm

Re: CD eller LP, vilket format låter bäst?

Inläggav matssvensson » 2022-01-12 00:49

I-or skrev:Hundratusentals timmar av ingenjörsgnetande kan ofta fixa en stor del av teoretiskt nästan oöverstigliga problem. I
en parallell verklighet utan vinylformatet skulle jag ha skrattat högt om någon påstod att det var möjligt att åstadkomma en ganska hög grad av välljud från spår i en plastskiva med mekanisk avläsning.

+1. Precis. Jag brukar ibland vända på den historiska ordningen och fundera på vad det väcker för tankar. Om digitaltekniken förekommit vinylavspelning, är det då någon överhuvudtaget som tror att det hade funnits uppfinnare som skulle tänka att ”det här kan vi nog göra ännu bättre genom att gravera in ljudet i en plastskiva och sen läsa av mekaniskt”? Eller hade någon uppfunnit elektronröret efter transistorn, bara för att det borde kunna gå att få det att låta bättre? Trådtelefoni efter mobiltelefoner?

Objektivt är digital teknik fullständigt överlägsen vad som går att uppnå med den bästa vinyltekniken, givet samma signal in till lagrings/återgivningsformatet. Som många här redan förklarat. Sen kan jag tänka på flera anledningar till varför jag subjektivt ibland tycker mina vinylskivor låter bättre än motsvarande musik på digitalt format:
- olika signal/master in
- nostalgi
- stimulans av andra sinnen - visuellt, taktilt, doft
- begränsningar i vinyltekniken tillför distorsion som jag upplever positivt

Men objektivt är det ingen match.
Skivaffär, IC kretsar, mobiltelefoner, hifi-skribent, näringslivsanalyser i CV:t. Har snöat in på dipolära högtalare, Stig Carlsson och psykoakustik

Användarvisningsbild
music4ever
 
Inlägg: 3312
Blev medlem: 2012-04-18

Re: CD eller LP, vilket format låter bäst?

Inläggav music4ever » 2022-01-12 02:08

matssvensson skrev:Objektivt är digital teknik fullständigt överlägsen vad som går att uppnå med den bästa vinyltekniken, givet samma signal in till lagrings/återgivningsformatet. Som många här redan förklarat. Sen kan jag tänka på flera anledningar till varför jag subjektivt ibland tycker mina vinylskivor låter bättre än motsvarande musik på digitalt format:
- olika signal/master in
- nostalgi
- stimulans av andra sinnen - visuellt, taktilt, doft
- begränsningar i vinyltekniken tillför distorsion som jag upplever positivt

Men objektivt är det ingen match.


Tror ingen här hävdar att vinylformatet är ett bättre format, snarare att det är rätt otroligt att det kan låta så bra som det kan göra från något så bisarrt. Rent objektivt så är CD-formatet klart bättre att återge originalkällan men att på albumnivå så kan LP Y återge originalet bättre än CD Y pga av mastering/källa/etc.

Användarvisningsbild
matssvensson
 
Inlägg: 1375
Blev medlem: 2010-11-30
Ort: Stockholm

Re: CD eller LP, vilket format låter bäst?

Inläggav matssvensson » 2022-01-12 08:33

music4ever skrev:Tror ingen här hävdar att vinylformatet är ett bättre format, snarare att det är rätt otroligt att det kan låta så bra som det kan göra från något så bisarrt. Rent objektivt så är CD-formatet klart bättre att återge originalkällan men att på albumnivå så kan LP Y återge originalet bättre än CD Y pga av mastering/källa/etc.

Ja, det är fantastiskt vad ingenjörsgnetande kan åstadkomma. Eller vad förlåtande vår hörsel är under rätt förutsättningar.
Skivaffär, IC kretsar, mobiltelefoner, hifi-skribent, näringslivsanalyser i CV:t. Har snöat in på dipolära högtalare, Stig Carlsson och psykoakustik

Användarvisningsbild
idea
 
Inlägg: 772
Blev medlem: 2010-12-14
Ort: Gbg

Re: CD eller LP, vilket format låter bäst?

Inläggav idea » 2022-01-12 13:38

Sedan får man ju betänka vilken otrolig skillnad det är i tekniknivå mellan vinylavspelning och digitala varianter. I princip vem som helst kan få det att låta från en vinylskiva med mycket primitiva grejor (inte bra men få ljud från skivan) men digital avspelning kräver ett gigantiskt språng i teknik för att man skall få ljud ut apparaten. Nu tänker vi ju inte på detta eftersom alla har en uppspelare i fickan som enkelt kan ge ljud på HiFi-nivå med ett par bra hörlurar. Men så är det ju inom många områden, vi reflekterar sällan över hur fundamentalt den digitala revolutionen har förändrat samhället. Bara att jag kan skicka detta meddelande kräver ju en sådan enorm infrastruktur och sammanlänkade apparater att det svindlar när man börjar tänka på alla detaljer som måste till för att hela kedjan skall fungera samt hur många miljarder ingenjörstimmar det tagit att komma till denna nivå.
Idea what a great ID

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5353
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: CD eller LP, vilket format låter bäst?

Inläggav Belker » 2022-01-12 21:00

idea skrev:Sedan får man ju betänka vilken otrolig skillnad det är i tekniknivå mellan vinylavspelning och digitala varianter. I princip vem som helst kan få det att låta från en vinylskiva med mycket primitiva grejor (inte bra men få ljud från skivan) men digital avspelning kräver ett gigantiskt språng i teknik för att man skall få ljud ut apparaten. Nu tänker vi ju inte på detta eftersom alla har en uppspelare i fickan som enkelt kan ge ljud på HiFi-nivå med ett par bra hörlurar. Men så är det ju inom många områden, vi reflekterar sällan över hur fundamentalt den digitala revolutionen har förändrat samhället. Bara att jag kan skicka detta meddelande kräver ju en sådan enorm infrastruktur och sammanlänkade apparater att det svindlar när man börjar tänka på alla detaljer som måste till för att hela kedjan skall fungera samt hur många miljarder ingenjörstimmar det tagit att komma till denna nivå.

Tjafstråd på faktiskt.io - skapelsens krona!

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad
 
Inlägg: 16426
Blev medlem: 2009-01-06

Re: CD eller LP, vilket format låter bäst?

Inläggav Strmbrg » 2022-01-12 21:23

Belker skrev:Tjafstråd på faktiskt.io - skapelsens krona!


ja, jisses vad ni håller på. (Undertecknad också, emellanåt, förvisso.)
Nä, släpp de tjatiga ”hifi-referens-vaxen” nu, skaffa en M Scaler, en seriös strömtillsnyggare och avsätt en dryg timme åt Busonis jättelånga pianokonsert.
235C0270-11B1-466F-9AE4-9C7D6BB3DA8C.jpeg
235C0270-11B1-466F-9AE4-9C7D6BB3DA8C.jpeg (347.93 KiB) Visad 2175 gånger

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Piano_Concerto_(Busoni)
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel
 
Inlägg: 2506
Blev medlem: 2009-10-06
Ort: ho-acoustic

Re: CD eller LP, vilket format låter bäst?

Inläggav STDI » 2022-01-12 21:39

OD-11(T22+B65OAII), 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 3xL8, SC6, SC6.2

Användarvisningsbild
music4ever
 
Inlägg: 3312
Blev medlem: 2012-04-18

Re: CD eller LP, vilket format låter bäst?

Inläggav music4ever » 2022-01-13 00:54

idea skrev:Sedan får man ju betänka vilken otrolig skillnad det är i tekniknivå mellan vinylavspelning och digitala varianter. I princip vem som helst kan få det att låta från en vinylskiva med mycket primitiva grejor (inte bra men få ljud från skivan) men digital avspelning kräver ett gigantiskt språng i teknik för att man skall få ljud ut apparaten. Nu tänker vi ju inte på detta eftersom alla har en uppspelare i fickan som enkelt kan ge ljud på HiFi-nivå med ett par bra hörlurar. Men så är det ju inom många områden, vi reflekterar sällan över hur fundamentalt den digitala revolutionen har förändrat samhället. Bara att jag kan skicka detta meddelande kräver ju en sådan enorm infrastruktur och sammanlänkade apparater att det svindlar när man börjar tänka på alla detaljer som måste till för att hela kedjan skall fungera samt hur många miljarder ingenjörstimmar det tagit att komma till denna nivå.


Och det är en stor skillnad på när man kom på avspelning med nål för 100+ år sedan och i närtid kunna lyssna på digital ljud.

Användarvisningsbild
idea
 
Inlägg: 772
Blev medlem: 2010-12-14
Ort: Gbg

Re: CD eller LP, vilket format låter bäst?

Inläggav idea » 2022-01-13 01:26

Belker skrev:
idea skrev:Sedan får man ju betänka vilken otrolig skillnad det är i tekniknivå mellan vinylavspelning och digitala varianter. I princip vem som helst kan få det att låta från en vinylskiva med mycket primitiva grejor (inte bra men få ljud från skivan) men digital avspelning kräver ett gigantiskt språng i teknik för att man skall få ljud ut apparaten. Nu tänker vi ju inte på detta eftersom alla har en uppspelare i fickan som enkelt kan ge ljud på HiFi-nivå med ett par bra hörlurar. Men så är det ju inom många områden, vi reflekterar sällan över hur fundamentalt den digitala revolutionen har förändrat samhället. Bara att jag kan skicka detta meddelande kräver ju en sådan enorm infrastruktur och sammanlänkade apparater att det svindlar när man börjar tänka på alla detaljer som måste till för att hela kedjan skall fungera samt hur många miljarder ingenjörstimmar det tagit att komma till denna nivå.

Tjafstråd på faktiskt.io - skapelsens krona!


??
Vad vill du förmedla med denna kommentar :?:
Idea what a great ID

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5353
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: CD eller LP, vilket format låter bäst?

Inläggav Belker » 2022-01-13 09:05

Att det fantastiska du beskriver att mänskligheten åstadkommit används till oviktiga saker. Allmän sarkasm, inte mot dig.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad
 
Inlägg: 16426
Blev medlem: 2009-01-06

Re: CD eller LP, vilket format låter bäst?

Inläggav Strmbrg » 2022-01-13 09:46

Belker skrev:Att det fantastiska du beskriver att mänskligheten åstadkommit används till oviktiga saker. Allmän sarkasm, inte mot dig.


Oviktigt för tråden måhända, men jag vill ändå addera det fantastiska i vad vi deltagare härest ägnar mycket av vår mentala energi till.
Det vill säga, det emellanåt imponerande engagemang i frågor som kan framstå som ytterst diminutiva, om man så endast backar en aning, för ett annat och vidare perspektiv.
(Mig själv inkluderad.)
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin
 
Inlägg: 8188
Blev medlem: 2003-08-04

Re: CD eller LP, vilket format låter bäst?

Inläggav jonasp » 2022-01-14 21:41

cd låter bäst
vinyl suger pest
på faktiskt bråkar vi mest
då blir inläggen flest!
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: CD eller LP, vilket format låter bäst?

Inläggav distad » 2022-01-15 02:09

Kul att se dig jonasp, det var ett tag sedan sist :)
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin
 
Inlägg: 8188
Blev medlem: 2003-08-04

Re: CD eller LP, vilket format låter bäst?

Inläggav jonasp » 2022-01-15 21:31

Tack. :)

Ja, jag är en periodare.
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
NADifierad
inaktiv
 
Inlägg: 15267
Blev medlem: 2009-01-04
Ort: Karlskrona

Re: CD eller LP, vilket format låter bäst?

Inläggav NADifierad » 2022-01-15 21:47

jonasp skrev:Tack. :)

Ja, jag är en periodare.

Verkligen :) .
Jag börjar nog också bli en periodare :D
Stereo = Dator, TV, Optiskt, Najda, InterM R300plus, Fukdist och 2 x 18” infra.

Användarvisningsbild
music4ever
 
Inlägg: 3312
Blev medlem: 2012-04-18

Re: CD eller LP, vilket format låter bäst?

Inläggav music4ever » 2022-01-22 22:04

Techmoan tog upp en faktor i det hela, att så många CD-spelare är så trista att titta på i hans senaste videon samtidigt som han visar upp sin Technics SL-P1200. En häftig spelare!

PekkaJohansson
Popkulturist
 
Inlägg: 11473
Blev medlem: 2004-02-09

Re: CD eller LP, vilket format låter bäst?

Inläggav PekkaJohansson » 2022-01-22 23:48

Bild

Kul videoklipp, music4ever! Den innehåller intressant historieberättande och bekräftar att cd-spelare vid sidan av deras tekniska fördelar kan skapa känslomässiga reaktioner. Faktum är att det finns en uppsjö spelare som är minst lika balla som SL-P1200. Mot bakgrund av att berättaren vill se det fysiska mediet under spelning skulle han i högre grad kunna ha uppehållit sig vid de tidiga så kallade brödrostarna, det vill säga spelare som hade skivan på högkant och synlig utifrån. En sådan spelare, Kyocera DA-01, ses ovan. Även bland vanliga slädspelare finns en hel del utseendemässigt riktigt fina modeller. Det kan vidare påpekas att kritiken mot de anonyma cd-spelarnas utseende faller även på de svarta plastskivspelare som såldes i parti och minut på 80-talet, men i stort är det ett trevligt och folkbildande videoklipp. Tack för det!

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
Magnuz
 
Inlägg: 12349
Blev medlem: 2003-08-08

Re: CD eller LP, vilket format låter bäst?

Inläggav Magnuz » 2022-01-23 00:53

SL-P1200 är onekligen fräck. Faktum är att mitt hifi-intresse nog började med att jag som barn fick en Technics-katalog som bl.a. innehöll nämnda spelare. Det fanns några mäktiga slutsteg med enorma VU-mätare på fronten också och jag minns att jag satte ihop olika anläggningar i fantasin. Undra om jag inte t.o.m. har kvar den där katalogen någonstans. Det skulle vara kul att återse den.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35498
Blev medlem: 2005-01-10

Re: CD eller LP, vilket format låter bäst?

Inläggav paa » 2022-05-08 14:26

PekkaJohansson skrev:
Kronkan skrev:Vad har man lärt sig av dessa trådar här är väl att LTS skiter i saken så länge det är på cd.


Skärpning, Kronkan. LTS går de facto i bräschen för kritiken mot masteringhysterin. Ett av många exempel är en detaljstudie av just "Thriller" i åtta cd-utgåvor i en artikel i Musik & Ljudteknik som undertecknad skrev för ett antal år sedan. Föreningen har återkommande behandlat ämnet mastering - i betydelsen processering inkluderande dynamiska och klangliga fel som påförs musikproduktioner - i olika sammanhang och gav till och med ut en skiva (Adolphson & Falk) för drygt tio år sedan för att visa att det finns intresse för nyutgåvor av riktigt god kvalitet. Själv har jag ägnat de senaste femton åren åt att leta reda på de bästa cd-utgåvorna av varje enskilt musikstycke. Jag missar jag sällan ett tillfälle att klanka ned på misshandel i masteringledet av både gamla och nya musikproduktioner på cd.

Såväl masteringhysterin som drabbar cd sedan tidigt 90-tal som återgången till vinyl är hinder om målet är att uppnå riktigt god återgivning. Därför bör båda företeelserna motverkas. Blev det tydligt nog nu?

Vänligen

Pekka

Om man letar efter en ABBA Visitors på CD, hur ska man veta att det inte är en remastrad återutgivning man köper?
Vilken märkning är det på skivan som anger att den är av första mastringen?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

PekkaJohansson
Popkulturist
 
Inlägg: 11473
Blev medlem: 2004-02-09

Re: CD eller LP, vilket format låter bäst?

Inläggav PekkaJohansson » 2022-05-08 15:18

paa skrev:Om man letar efter en ABBA Visitors på CD, hur ska man veta att det inte är en remastrad återutgivning man köper?
Vilken märkning är det på skivan som anger att den är av första mastringen?


Någon entydig sådan märkning finns tyvärr inte. Ibland har första mastern använts i tio eller femton år (Springsteens "Born in the USA" kan nämnas) och ibland byts mastern trots att katalog- och matrisnummer är desamma (Supertramp-katalogen är ett sorgligt exempel). Jag chansade nyligen och köpte en fransk pressning av "Visitors" från början eller mitten av 90-talet då presseriet hade bytt namn till PMDC (förkortning för Polygram Manufacturing & Distribution Centres). Den visade sig vara identisk med den tidiga tyska pressningen - ibland ska man ha tur! Faktum är att jag har ytterligare en sådan fransk skiva i gömmorna. Om du är intresserad, skicka ett meddelande så lägger jag den på lådan.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Kraniet
 
Inlägg: 12553
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: CD eller LP, vilket format låter bäst?

Inläggav Kraniet » 2022-05-09 12:38

LP är ju en helt fantastiskt bra lösning på ett problem. Och en stor förbättring från äldre stenkakor.
Ingenjörsinsatsen är ju fantastisk egentligen om man tänker just att det är massproducerade plastbitar med inpressade spår som mekaniskt komprimerats/kodats ljudet och sen elektroniskt avkodas.
Ljudkvaliten är ju extremt bra om man ser det i kontext till då LP hade sin storhetstid. Och förstås med tanke på att det är billiga massproducerade saker som låtit miljontals människor njuta av musik under flera decennier.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
ottovonkopp
 
Inlägg: 926
Blev medlem: 2013-10-09
Ort: Kalmar

Re: CD eller LP, vilket format låter bäst?

Inläggav ottovonkopp » 2022-05-09 13:27

Om man letar efter en ABBA Visitors på CD, hur ska man veta att det inte är en remastrad återutgivning man köper?
Vilken märkning är det på skivan som anger att den är av första mastringen?


Detta ger en fingervisning på vilka år som har mest dynamik iaf. Ignorera värdena för vinyl, de stämmer ändå inte.

https://dr.loudness-war.info/album/list ... %20visitor

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: CD eller LP, vilket format låter bäst?

Inläggav distad » 2022-05-09 13:59

Orkar ofta inte läsa sådana här trådar, men konstaterar att i en blindtest så vann CD. http://www.carlssonkult.se/FAQ.aspx
Vinyl eller CD?

Svar: CD eller Spotify. Vinyl gör inte Carlssonhögtalare rättvisa.

Det är för det första helt uppenbart och många gånger påvisat att CD inte påverkar ljudkvaliteten negativt. En korrekt A-D-A kedja gör originalet omöligt att skilja från det digitaliserade och därefter åter analogiserade ljudet. CD-standarden 16bit/44,1kHz är fullgod. Det är däremot inte vinylformatet. Gravering/pressning och uppspelning på vinylspelare - hur god den är är - ger påtagliga brister. Förutom bruset och knastret fås avvikelser i tonkurva, en påtaglig distorsion och en annan stereobild till följd av överhörningen. En sämre skivspelare/pickup kan också ge svaj, vinkelfel mm.

Hur kan det då vara att vinylskivor spelas på High-end-mässor och sanna hifinördar har vinylspelare och fnyser åt CD/Spotify? Det är som så ofta ett mysterium och ytterligare en av hifivärldens paradoxer. Den som är intresserad av hur saker faktiskt förhåller sig kan läsa en intressant doktorsavhandling presenterad på 2015 ärs AES-kongress. Den bästa och mest genomarbetade forskning jag sett på olika ljudformat:

Ett stort antal lyssnare fick först lyssna blint på ett antal format (originalfiler, CD, MP3, vinyl, mm). Med olika tricks försvårades möjligheten att höra skillnad genom bruset och knastret från vinyl. Vinyl kom då med bred marginal på jumboplats, rent av långt efter MP3!

Därefter - det intressanta - fick samma lyssnare öppet jämföra, genom att faktiskt fysiskt hantera vinylskivor och CD-skivor och spela själva. Saken var dock att med oändlig möda hade vinylskivor tillverkats som INTE innehöll musiken, utan styrkoder som gjorde att de mycket illusoriskt i själva verket startade uppspelning av CD-ljud (WAV-filer) när man sänkte ner pickupen. Med inmixat brus och allt! Deltagarna trodde sig alltså spela LP kontra CD men lyssnade i själva verket på samma ljudfiler i båda fall.

Då inträffade det intressanta att ca 30% inte tyckte det var någon skillnad (korrekt, det var samma sak). Ca 20% tyckte CD lät bättre (inbillning) och hela 50% tyckte vinyl lät bättre (alltså också inbillning). Ännu märkligare var att de som nu föredrog vad de trodde var vinyl inte tillhörde det fåtal som i blind lyssning, mot majoriteten, faktiskt föredragit vinyl. Ingen av dem.

Lite komiskt är det också att läsa de stackars deltagarnas subjektiva omdömen. Man känner igen dem från snacket på forum och mässor. Vinylskivan sägs ge ett varmare ljud, närmare musiken, inte lika precist men mer behagligt, med en fastare bas, etc. Man får anta att de blev lite förgrymmade när de fick veta sanningen...
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: CD eller LP, vilket format låter bäst?

Inläggav goat76 » 2022-05-09 14:08

ottovonkopp skrev:
Om man letar efter en ABBA Visitors på CD, hur ska man veta att det inte är en remastrad återutgivning man köper?
Vilken märkning är det på skivan som anger att den är av första mastringen?


Detta ger en fingervisning på vilka år som har mest dynamik iaf. Ignorera värdena för vinyl, de stämmer ändå inte.

https://dr.loudness-war.info/album/list ... %20visitor


Den version som har mest dynamik är inte nödvändigtvis den som låter bäst. Det man kan göra är att med exempelvis MasVis säkerställa att de olika versionerna inte har dynamikreducerats vid mastringen, efter det är det främst med hjälp av lyssning som man kan avgöra vilken version som låter mest välbalanserad och bäst.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert
 
Inlägg: 17898
Blev medlem: 2005-01-01
Ort: Göteborg

Re: CD eller LP, vilket format låter bäst?

Inläggav Almen » 2022-05-09 14:20

goat76 skrev:
ottovonkopp skrev:
Om man letar efter en ABBA Visitors på CD, hur ska man veta att det inte är en remastrad återutgivning man köper?
Vilken märkning är det på skivan som anger att den är av första mastringen?


Detta ger en fingervisning på vilka år som har mest dynamik iaf. Ignorera värdena för vinyl, de stämmer ändå inte.

https://dr.loudness-war.info/album/list ... %20visitor


Den version som har mest dynamik är inte nödvändigtvis den som låter bäst.

Nä, och förmodligen därav ottovonkopps brasklapp "iaf".

Det man kan göra är att med exempelvis MasVis säkerställa att de olika versionerna inte har dynamikreducerats vid mastringen, efter det är det främst med hjälp av lyssning som man kan avgöra vilken version som låter mest välbalanserad och bäst.

Jo, men eventuell obalans som eventuellt skulle göra fonogrammet olyssningsbart kan väl i så fall åtgärdas med smakfullt applicerad EQ? Att köpa in alla utgåvor som finns kanske är lite väl ambitiöst för de flesta musikintresserade? :)
Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: CD eller LP, vilket format låter bäst?

Inläggav goat76 » 2022-05-09 16:33

Almen skrev:
goat76 skrev:
ottovonkopp skrev:
Detta ger en fingervisning på vilka år som har mest dynamik iaf. Ignorera värdena för vinyl, de stämmer ändå inte.

https://dr.loudness-war.info/album/list ... %20visitor


Den version som har mest dynamik är inte nödvändigtvis den som låter bäst.

Nä, och förmodligen därav ottovonkopps brasklapp "iaf".

Det man kan göra är att med exempelvis MasVis säkerställa att de olika versionerna inte har dynamikreducerats vid mastringen, efter det är det främst med hjälp av lyssning som man kan avgöra vilken version som låter mest välbalanserad och bäst.

Jo, men eventuell obalans som eventuellt skulle göra fonogrammet olyssningsbart kan väl i så fall åtgärdas med smakfullt applicerad EQ? Att köpa in alla utgåvor som finns kanske är lite väl ambitiöst för de flesta musikintresserade? :)


Ja, kanske var det det han menade med "iaf". :)

Jag tror inte de allra fleta har möjligeheten eller ens viljan att använda EQ för enskilda album och låtar, de flesta vill nog bara hitta den version de tycker låter allra bäst. Sen kan det ju vara svårt att motgärda allt med en vanlig EQ om det exempelvis har högpassfiltrerats, om en Mid/Side EQ-justering hade varit önskvärd eller annat. Det är ju rätt många fler och mer avancerade verktyg som används inom mastring än en ordinär och simpel EQ, sen börjar det bli allt vanligare med "stems" inom mastring så det är väl mycket möjligt att man hade velat åtgärda ett enskilt ljudinslag och inte hela mixen i stort.

Jag ville väl egentligen bara påpeka att den versionen med tillsynes högst dynamik likväl kan vara den som låter klart sämst. :)

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 15 gäster