LTS är lustiga…

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Belker

LTS är lustiga…

Inläggav Belker » 2022-01-04 16:49

I senaste numret gör de en ansats att jämföra streamingtjänsters ljudkvalitet. Spotify, Qobuz, Tidal och Deezer mot känt original. I stället för att, som jag gjorde på en timme, jämföra filerna med Delta Wave Null Comparator, och på så sätt inse att man bara behöver jämföra Spotify med vilken som helst av de andra, engageras sju gubbar och en studio för att konstatera att ingen hör skillnad och att Spotify låter bra. Men bredbandets hastighet kalibrerades till 101,2 Mbit/s, så det var ju bra… :roll:
Senast redigerad av Belker 2022-01-04 17:30, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Calleberg

Re: LTS är lustiga…

Inläggav Calleberg » 2022-01-04 16:53

Belker skrev:Men bredbandets hastighet kalibrerades till 101,2 Mbit/s, så det var ju bra… :roll:

Hur fan "kalibrerar" man bredbandets hastighet? :roll:
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2022-01-04 16:58

Calleberg skrev:
Belker skrev:Men bredbandets hastighet kalibrerades till 101,2 Mbit/s, så det var ju bra… :roll:

Hur fan "kalibrerar" man bredbandets hastighet? :roll:

Ok, jag var lite elak. Under rubriken Kalibrera, står ”Test av bredbandets hastighet…”
Vad nu det har med saken att göra när filerna ligger i ProTools…

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2022-01-04 17:15

"Vid detta lyssningstillfälle kom vi aldrig så långt att något vetenskapligt lyssningstest genomfördes..." Då undrar man om det är ungefär samma sak när de testar annan utrustning?

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2022-01-04 17:35

Belker skrev:I senaste numret gör de en ansats att jämföra streamingtjänsters ljudkvalitet. Spotify, Qobuz, Tidal och Deezer mot känt original. I stället för att, som jag gjorde på en timme, jämföra filerna med Delta Wave Null Comparator, och på så sätt inse att man bara behöver jämföra Spotify med vilken som helst av de andra, engageras sju gubbar och en studio för att konstatera att ingen hör skillnad och att Spotify låter bra. Men bredbandets hastighet kalibrerades till 101,2 Mbit/s, så det var ju bra… :roll:

Nyfiken. Vad kom du själv fram till?

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2022-01-04 17:44

Kronkan skrev:
Belker skrev:I senaste numret gör de en ansats att jämföra streamingtjänsters ljudkvalitet. Spotify, Qobuz, Tidal och Deezer mot känt original. I stället för att, som jag gjorde på en timme, jämföra filerna med Delta Wave Null Comparator, och på så sätt inse att man bara behöver jämföra Spotify med vilken som helst av de andra, engageras sju gubbar och en studio för att konstatera att ingen hör skillnad och att Spotify låter bra. Men bredbandets hastighet kalibrerades till 101,2 Mbit/s, så det var ju bra… :roll:

Nyfiken. Vad kom du själv fram till?

Detta: https://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?f=9&t=70938&start=270#p2175895

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2022-01-04 17:48

Det kan ju i och för sig vara så att LTS är supernoggranna, och inte nöjer sig med att "bits are bits" och att man måste lyssna själv och lita på sina öron för att få ha en åsikt.

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2022-01-04 22:35

Tack!

Självklart är detta ett jämförelse man både kan och skall mäta som du tydligen gjort Du fann att de streamar bitkorrekt men att de är olika mastering på det som sänds.

LTS hade tur att de inte kunde konstatera någon skillnad mellan de olika leverantörerna.

Som du också skriver är det svårt att på ett sådant sätt göra en jämförelse även om det handlar om reducerad eller oreducerad signal. Jag känner dock en som kan. Metoden är att lyssna på skärpan. Det vi kallar värme ger en lite mjukare kant. Om man förstår liknelsen.

Så beskrev den kvinna som deltog i ett test bland grabbar. Hon kunde med stor noggrannhet peka ut lossles. Hennes teknik kom från lite lekfull spelning med rörförstärkare.
Senast redigerad av Kronkan 2022-01-04 23:05, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2022-01-04 23:04

Kronkan skrev:Tack!

Självklart är detta ett jämförelse man både kan och skall mäta som du tydligen gjort Du fann att de streamar bitkorrekt men att de är olika mastering på det som sänds.

LTS hade tur att de inte kunde konstatera någon skillnad mellan de olika leverantörerna.

Som du också skriver är det svårt att på ett sådant sätt göra en jämförelse även om det handlar om reducerad eller oreducerad signal. Jag känner dock en som kan. Metoden är att lyssna på skärpan. Det vi kallar värme ger en lite mjukare kant. Om man förstår liknelsen.

Lite förtydliganden:
-De streamar bitidentiskt om det är samma master, vilket det för det mesta är. Om man hör skillnad beror det på olika master, inte på någon magisk egenskap hos endera tjänsten. Qobuz verkar ha extra mycket magi om man ska tro mindre kritiska forum.

-LTS hade inte tur. De hade tillgång till masterfilen själva, vilken fanns uppladdad på olika tjänster.

-Det är inte svårt att avgöra om det är en bitreducerad eller oreducerad fil, även om de är uppackade till 16/44 FLAC. I spektrogram avslöjas snålkodning i regel lätt.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2022-01-05 08:44

Jag tror att det problem jag ibland upplever med streaming tjänsternas versioner vs min egen (som typiskt låter bättre) är.
1: Dom har en sämre version av skivan.
Ja det var det :)

Men det innebär ju att streaming låter sämre än lokalt lagrat pga att man inte kan få välja att lyssna på den mer väljudande utgåvan...

Det är lurigt detta med olika utgåvor, jag önskar att ingen skiva någonsin utgavs "på nytt" som en NY utgåva.
Enbart som exakt samma som originalet och sedan punkt!
Vill man mixtra med något som alls kan påverka ljudet ens knappt mätbart så måste den nya utgåvan heta Remaster med STOR text över hela omslaget.
Och det ska vara direkt i fängelse om man försöker smussla med detta :mrgreen:

Och jag tycker dessutom att Remaster borde döpas om till att heta "worse sounding chitt master, for suckers"

Jag är faktiskt genuint upprörd över att det ofta ska vara så svårt att få tag i original...
Dom som borde vara det självklaraste i hela världen att just dom ska finnas!
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2022-01-05 09:13

DVD-ai skrev:
Men det innebär ju att streaming låter sämre än lokalt lagrat pga att man inte kan få välja att lyssna på den mer väljudande utgåvan...

Man skulle kunna säga att det rimliga väl egentligen är tvärt om? Chansen att hitta fler versioner är större än att skivhyllan plötsligt uppdaterat sig. Men jag förstår vad du menar. Stream ha iaf potentialen. Och jag upplever att det är sällan det mörkas med att det är en annan version. Är det remaster står det. Står det inget är det i regel identiskt med original CD. Hör man skillnad får man leta andra fel, eller blindtesta.

Och remaster är inte alltid dåligt. Lyssna på nyligen HD-uppdaterade Air-10 000Hz Legend. Inte bättre dynamik, men renare och inte lika brickwallad i topparna.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2022-01-05 09:46

Det dom sa i artikeln är att de alla var överens om att skillnader gick att höra men att de var så ringa att det spelar ingen större roll.
Något som folk borde vara glada över eftersom det betyder att man kan lyssna på strömmat material utan att oroa sig allt för mycket.

Spotify testade de på 256 kbit/s AAC men via tex spotify connect kan man få 320 kb OGG om man har premium och kör "mycket hög" kvalitet.(lite oklart men tydligen ger connect automatiskt 320 kbit/s för premiumanvändare)
Via chromecast är dock 256 kbit/s max.

Jag har hittills inte klarat av att höra skillnad på 320 kbit/s mp3 och CD. Och då är mp3 en sämre kodare än AAC/OGG som spotify använder.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2022-01-05 09:55

Kraniet skrev:
Spotify testade de på 256 kbit/s men via tex spotify connect kan man få 320 kb om man har premium och kör "mycket hög" kvalitet.

Var hittar du det? De skriver ”strömningskvalitet: mycket hög” =320 med desktop app. Web player är begränsad till 256.

https://support.spotify.com/us/article/audio-quality/

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2022-01-05 09:59

Belker skrev:
Kraniet skrev:
Spotify testade de på 256 kbit/s men via tex spotify connect kan man få 320 kb om man har premium och kör "mycket hög" kvalitet.

Var hittar du det? De skriver ”strömningskvalitet: mycket hög” =320 med desktop app. Web player är begränsad till 256.

https://support.spotify.com/us/article/audio-quality/

Ja man får googla runt eftersom det inte står på spotify hemsida..

Just den där biten tycker jag är det sämsta med dom. Går inte att verifiera riktigt vad man spelar upp..

En artikel
https://thenextweb.com/news/how-to-stre ... le-quality
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2022-01-05 10:04

Förtydligande: De skriver ”strömningskvalitet: mycket hög”. De är alltså LTS.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2022-01-05 10:41

Belker skrev:Förtydligande: De skriver ”strömningskvalitet: mycket hög”. De är alltså LTS.

Jag kanske missade det då, tycks komma ihåg 256. :)

Oavsett vilket verkar de som sagt överens om att ljudkvaliten är så pass hög att det inte menligt påverkar lyssningen. Vilket ju får sägas va positivt.

En annan grej de nämnde som jag inte riktigt förstår är att Apple Music nya högkvalitet fortfarande skulle vara lossy även om det är tex 24/92 osv.
Men i appaen står det uttryckligen "lossless" hur hänger det egentligen ihop?
Lite akademiskt dock eftersom apple gjort det nästan omöjligt att få ut det "lossless" ljudet i en stereo..
Apples "casting" är ju dessutom användarmässigt helt värdelös så jag förstår verkligen inte grejen..
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2022-01-05 12:05

Litet kul är det att LTS bekräftar det jag tyckt en längre tid - eventuella skillnader i ljudkvalitet mellan olika strömningstjänster är inte mycket att skriva hem om. Även om jag inte direkt jämfört musiken på Spotify premium med CD-utgåvor jag har, så har jag inte (sedan åtminstone ett till två år tillbaka) reagerat på att Spotify skulle låta dåligt på något sätt. (Och då avser jag så klart inte dåliga inspelningar/mastringar, etc. De låter precis lika eländiga via Spotify som via CD-spelare.)

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2022-01-05 16:44

Om jag förstått det korrekt används en iPhone för att testa olikheter i ljudkvaliteten. Då finns en stor risk att ev skillnader försvinner då iphone's hantering av streamingen maskerar ev skillnader.
Jag skulle föredra en riktig mediaplayer

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2022-01-05 16:52

sportbilsentusiasten skrev:Om jag förstått det korrekt används en iPhone för att testa olikheter i ljudkvaliteten. Då finns en stor risk att ev skillnader försvinner då iphone's hantering av streamingen maskerar ev skillnader.
Jag skulle föredra en riktig mediaplayer

Det tror jag inte. Det sägs att filerna laddas in som spår i Protools och nivåjusteras (varför är oklart eftersom allt utom Spotify är bitidentiskt, men det kanske var Spotify som behövde justeras). Streamen rippades med en ”virtuell kabel” och dator.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2022-01-05 17:04

Stämmer det? De körde väl i Pro Tools och det går väl inte i iPhone?

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2022-01-05 17:12

MichaelG skrev:Litet kul är det att LTS bekräftar det jag tyckt en längre tid - eventuella skillnader i ljudkvalitet mellan olika strömningstjänster är inte mycket att skriva hem om. Även om jag inte direkt jämfört musiken på Spotify premium med CD-utgåvor jag har, så har jag inte (sedan åtminstone ett till två år tillbaka) reagerat på att Spotify skulle låta dåligt på något sätt. (Och då avser jag så klart inte dåliga inspelningar/mastringar, etc. De låter precis lika eländiga via Spotify som via CD-spelare.)

Ja, 320 kb/s är svårt att detektera med normalt programmaterial. Det märkliga är att många lyssnare slentrianmässigt dömer ut detta format utan att ha utvärderat det ordentligt via blindtest. Inte sällan gör man detta efter lyssning med ett direkt uselt system, dessutom.

Att det naturligtvis inte låter olika när man sänder data i 16/44-format eller högre är en självklarhet. Det skulle krävas ganska stora medvetet förstörande insatser för att detta skulle vara möjligt.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2022-01-05 17:30

Låten Explode är inte tillgänglig i lossless via Tidal Hifi bara i det dubbelt så dyra Hifi Plus. Qobuz har den i lossless.

Tell

Inläggav Tell » 2022-01-05 20:47

Finna detta att läsa nånstans? O hade ju varit fint med en artikel på engelska också så man har nåt att länka till när man argumenterar med en av alla dess som har fel på internet :)

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2022-01-05 20:50

Finns att läsa i Ljudtekniska Sällskapets medlemstidning Musik och Ljudteknik nr 4/2021.

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2022-01-05 21:28

Tell skrev:Finna detta att läsa nånstans? O hade ju varit fint med en artikel på engelska också så man har nåt att länka till när man argumenterar med en av alla dess som har fel på internet :)

Vad är det som gör att du värderar LTS så högt, är herrarna i just det sällskapet mycket bättre än alla andra på att höra saker, eller vad?

Om det hade varit det omvända att de hade hört en tydlig skillnad, hade du även i det fallet tagit deras lyssningstest som fakta? Jag skulle inte tro det! :lol:

RogerGustavsson skrev:"Vid detta lyssningstillfälle kom vi aldrig så långt att något vetenskapligt lyssningstest genomfördes..." Då undrar man om det är ungefär samma sak när de testar annan utrustning?

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2022-01-05 21:42

Tell skrev:Finna detta att läsa nånstans? O hade ju varit fint med en artikel på engelska också så man har nåt att länka till när man argumenterar med en av alla dess som har fel på internet :)

Om mitt test duger, och det gör det, för det är bättre än LTS, så skrev jag lite här: https://audiosciencereview.com/forum/index.php?threads/song-that-exposes-cd-sacd-apple-music-amazon-hd-sound-quality-differences.29450/post-1031523

Tell

Inläggav Tell » 2022-01-05 23:45

RogerGustavsson skrev:Finns att läsa i Ljudtekniska Sällskapets medlemstidning Musik och Ljudteknik nr 4/2021.

En tidning känns ju lite förlegat såhär 2022. Dessutom är jag inte medlem. Så jag tar det som ett nej då :)

goat76 skrev:Vad är det som gör att du värderar LTS så högt, är herrarna i just det sällskapet mycket bättre än alla andra på att höra saker, eller vad?

Om det hade varit det omvända att de hade hört en tydlig skillnad, hade du även i det fallet tagit deras lyssningstest som fakta? Jag skulle inte tro det! :lol:

Vet inte om jag värderar dom så högt, men jag skulle ändå vilja läsa det dom har att säga. Att dom kommer fram till det som känns ganska självklart är ju dock en fin comfirmation bias för mig, så det är klart jag vill läsa o sprida vidare det isf ;)

Belker skrev:

Om mitt test duger, och det gör det, för det är bättre än LTS, så skrev jag lite här: https://audiosciencereview.com/forum/index.php?threads/song-that-exposes-cd-sacd-apple-music-amazon-hd-sound-quality-differences.29450/post-1031523

Hm, ja fast jag ser inte hur du skulle ha kunna få en bitperfekt nullning med Spotify när dom inte levererar nånting bättre än 320kbps OGG Vorbis?

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2022-01-05 23:58

När jag gjorde testet för nästan ett år sen levererades Spotify tillfälligt i Lossless 44/16. Självklart kan man inte nolla Vorbis mot lossless.

Tell

Inläggav Tell » 2022-01-06 00:25

Ah, hade ingen aning om att dom ens gjort ett test för oss vanliga dödliga. Men ja nä då var det inte lika intressant :) Skulle gärna se ett test med samma mjukvara men med 320kbps för att se hur bra det nullar (dock såklart inte bitperfekt). Har iofs tänkt göra det länge själv men bara inte blivit av.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2022-01-06 00:30

Utan att läsa testen vilket jag heller inte kommer göra i vart fall inte aktivt så för min del så kan testen vara rätt eller fel.
En sak är säker att man testar inte vad andra kan höra. Det rimliga är förstås att man testar genom respektive spelare när man spelar upp för att få med den kedja som lyssnaren använder. Möjligen påverkar uppspelningen även om filerna är identiska, möjligen inte. Tyvärr är det en ganska vanlig metodik ifrån LTS när man gör lyssningstester så gör man det på ett sätt som en vanlig användare inte gör det.
Det gör att oavsett om testen ger ett allmäntgiltligt svar eller inte så är det just för den testprincipen.

/Harry

Nästa

Återgå till Generellt om hifi