LTS är lustiga…

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5351
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: LTS är lustiga…

Inläggav Belker » 2022-01-06 00:32

Tell skrev:Ah, hade ingen aning om att dom ens gjort ett test för oss vanliga dödliga. Men ja nä då var det inte lika intressant :) Skulle gärna se ett test med samma mjukvara men med 320kbps för att se hur bra det nullar (dock såklart inte bitperfekt). Har iofs tänkt göra det länge själv men bara inte blivit av.

Du vill jämföra lossless med 320? Det är bara att ladda ner DeltaWave och köra! Grymt bra program. Fast resultatet kommer vara rätt meningslöst, förutom för att det kan vara kul att rent grafiskt se vad snålkodning gör.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: LTS är lustiga…

Inläggav goat76 » 2022-01-06 02:42

Tell skrev:
goat76 skrev:Vad är det som gör att du värderar LTS så högt, är herrarna i just det sällskapet mycket bättre än alla andra på att höra saker, eller vad?

Om det hade varit det omvända att de hade hört en tydlig skillnad, hade du även i det fallet tagit deras lyssningstest som fakta? Jag skulle inte tro det! :lol:

Vet inte om jag värderar dom så högt, men jag skulle ändå vilja läsa det dom har att säga. Att dom kommer fram till det som känns ganska självklart är ju dock en fin comfirmation bias för mig, så det är klart jag vill läsa o sprida vidare det isf ;)


De har ju enligt egen utsago endast ”lyssnat och tyckt” och inte utfört några vetenskapliga lyssningstester, och det vill du alltså använda för att sprida vidare? Du måste ju vara ett av deras största fans isåfall, du borde bli medlem illa kvickt! :D

Tell
 
Inlägg: 2108
Blev medlem: 2015-10-27

Re: LTS är lustiga…

Inläggav Tell » 2022-01-07 01:39

Belker skrev:
Tell skrev:Ah, hade ingen aning om att dom ens gjort ett test för oss vanliga dödliga. Men ja nä då var det inte lika intressant :) Skulle gärna se ett test med samma mjukvara men med 320kbps för att se hur bra det nullar (dock såklart inte bitperfekt). Har iofs tänkt göra det länge själv men bara inte blivit av.

Du vill jämföra lossless med 320? Det är bara att ladda ner DeltaWave och köra! Grymt bra program. Fast resultatet kommer vara rätt meningslöst, förutom för att det kan vara kul att rent grafiskt se vad snålkodning gör.

Pja jag ville väl se om det är nån tydlig skillnad i frekvensgång o lite så eftersom det är så som vissa uttrycker sig att skillnaden ska vara.

goat76 skrev:De har ju enligt egen utsago endast ”lyssnat och tyckt” och inte utfört några vetenskapliga lyssningstester, och det vill du alltså använda för att sprida vidare? Du måste ju vara ett av deras största fans isåfall, du borde bli medlem illa kvickt! :D

Största fans? Nu drar du enorma växlar som vanligt igen. Jag uppfattade det som att dom hade gjort blindtest (det är ju så dom brukar jobba), men även om det är ett noga lyssna-o-tyck så prissätter jag iaf deras tyckande högre än många många andra. Men nä, nå medlemsskap är jag verkligen inte intresserad av, men kan tycka det är lite märkligt att dom låser in många av deras rejäla test i en trött gammal tidning, borde ju finnas ett intresse att sprida det mer ut på stora vida internätet.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26674
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: LTS är lustiga…

Inläggav hifikg » 2022-01-07 08:14

LTS har väl inga andra intäkter än medlemsavgifter (och en annons på sista sidan i tidningen), rätta mig gärna. I medlemsavgiften ingår tidningen. Skulle någon vilja betala för MoLT på nätet tro? Jag har varit medlem till o från och då mest för att jag känt ett sug efter att läsa bladet.
Sitter nöjd :)

jansch
 
Inlägg: 3689
Blev medlem: 2009-05-01

Re: LTS är lustiga…

Inläggav jansch » 2022-01-07 11:05

Harryup skrev:Utan att läsa testen vilket jag heller inte kommer göra i vart fall inte aktivt så för min del så kan testen vara rätt eller fel.
En sak är säker att man testar inte vad andra kan höra. Det rimliga är förstås att man testar genom respektive spelare när man spelar upp för att få med den kedja som lyssnaren använder. Möjligen påverkar uppspelningen även om filerna är identiska, möjligen inte. Tyvärr är det en ganska vanlig metodik ifrån LTS när man gör lyssningstester så gör man det på ett sätt som en vanlig användare inte gör det.
Det gör att oavsett om testen ger ett allmäntgiltligt svar eller inte så är det just för den testprincipen.

/Harry


Hur menar du då? Alltså, menar att identiskt egentligen inte alltid är identiskt?

Användarvisningsbild
pLudio
 
Inlägg: 2399
Blev medlem: 2003-06-17
Ort: Stockholm

Re: LTS är lustiga…

Inläggav pLudio » 2022-01-07 11:35

Alla klienter har väl inte stöd för WASAPI Exclusive Mode i Windows? Hej CAudioLimiter.
Caveat auditor. If bass was "faster" it would be "treble."

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15188
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: LTS är lustiga…

Inläggav Harryup » 2022-01-07 12:54

jansch skrev:
Harryup skrev:Utan att läsa testen vilket jag heller inte kommer göra i vart fall inte aktivt så för min del så kan testen vara rätt eller fel.
En sak är säker att man testar inte vad andra kan höra. Det rimliga är förstås att man testar genom respektive spelare när man spelar upp för att få med den kedja som lyssnaren använder. Möjligen påverkar uppspelningen även om filerna är identiska, möjligen inte. Tyvärr är det en ganska vanlig metodik ifrån LTS när man gör lyssningstester så gör man det på ett sätt som en vanlig användare inte gör det.
Det gör att oavsett om testen ger ett allmäntgiltligt svar eller inte så är det just för den testprincipen.

/Harry


Hur menar du då? Alltså, menar att identiskt egentligen inte alltid är identiskt?


Vad jag menar är att om jag vill spela upp Tidal så gör jag det men en spelare som finns i en grunka som jag har kunnat köpa över disk. Jag spelar upp det i en av Tidal godkänd spelare som också över tiden förändras iom uppdateringar och uppgraderingar. Lika med Quboz och Spotify. Jag ser det som fullständigt för mig personligen helt ointressant att ladda ner streamade filer, rippa med en icke auktoriserad programvara, sedan spelas det upp på ett sätt som jag inte ens vet om det är tillåtet enligt licenser med en programvara som ingen normalt använder i sin lyssningsmiljö.
Vem kan garantera att resultatet inte har påverkats av processen? Och tänk om det är tvärsom, att faktiskt de olika spelarna ifrån de olika företagen påverkar uppspelningen men den skillnaden har nu tagits bort?
Att man väljer att lägga ner massa energi på att inte spela upp musiken på ”rätt sätt” är för mig bara en annan version på att man i F/E-tester aldrig spelar kombinationer av försteg och slutsteg. Kan man höra skillnader på 2 olika kombinationer som inte går att höra skillnader på enskilt? etc.etc.
Så nä, jag ser inte poängen om man vill vara vetenskaplig.

/Harry Up

jansch
 
Inlägg: 3689
Blev medlem: 2009-05-01

Re: LTS är lustiga…

Inläggav jansch » 2022-01-07 14:35

Harryup skrev:
jansch skrev:
Harryup skrev:Utan att läsa testen vilket jag heller inte kommer göra i vart fall inte aktivt så för min del så kan testen vara rätt eller fel.
En sak är säker att man testar inte vad andra kan höra. Det rimliga är förstås att man testar genom respektive spelare när man spelar upp för att få med den kedja som lyssnaren använder. Möjligen påverkar uppspelningen även om filerna är identiska, möjligen inte. Tyvärr är det en ganska vanlig metodik ifrån LTS när man gör lyssningstester så gör man det på ett sätt som en vanlig användare inte gör det.
Det gör att oavsett om testen ger ett allmäntgiltligt svar eller inte så är det just för den testprincipen.

/Harry


Hur menar du då? Alltså, menar att identiskt egentligen inte alltid är identiskt?


Vad jag menar är att om jag vill spela upp Tidal så gör jag det men en spelare som finns i en grunka som jag har kunnat köpa över disk. Jag spelar upp det i en av Tidal godkänd spelare som också över tiden förändras iom uppdateringar och uppgraderingar. Lika med Quboz och Spotify. Jag ser det som fullständigt för mig personligen helt ointressant att ladda ner streamade filer, rippa med en icke auktoriserad programvara, sedan spelas det upp på ett sätt som jag inte ens vet om det är tillåtet enligt licenser med en programvara som ingen normalt använder i sin lyssningsmiljö.
Vem kan garantera att resultatet inte har påverkats av processen? Och tänk om det är tvärsom, att faktiskt de olika spelarna ifrån de olika företagen påverkar uppspelningen men den skillnaden har nu tagits bort?
Att man väljer att lägga ner massa energi på att inte spela upp musiken på ”rätt sätt” är för mig bara en annan version på att man i F/E-tester aldrig spelar kombinationer av försteg och slutsteg. Kan man höra skillnader på 2 olika kombinationer som inte går att höra skillnader på enskilt? etc.etc.
Så nä, jag ser inte poängen om man vill vara vetenskaplig.

/Harry Up


Oj...
Använder du inte samma dator eller mobil för t.ex Tidal och Spotify?
Eller menar du att du byter DAC för olika streamingtjänster?

Nu spelar det i sig ingen roll på digitala överföringsdelen (alltså bit-identiskt som Belker har mätt).
På den analoga sidan, d v s fr o m att bit:arna har radats upp "på högkant" för analog avläsning i DAC:en kan ju nåt hända. Då kan vi mäta och eventuellt höra vad den analoga tekniken har för brister.

Att man uppgraderar mjukvara är ju vanligt men man manipulerar inte den data som är definierad som ljud, d v s det om ska DA-omvandlas (om man inte ser uppsampling som manipulation). Inte heller protokoll, t.ex USB, då är det inte längre USB.

"Vem kan garantera.......osv."
Ingen kan garantera det. Dock det blir lite av "bevisa att gud inte finns istället för att NN skall bevisa att gud finns"
Jag hoppas att alla streamingtjänstleverantörer inser att man inte medvetet får manipulera t.ex ett inspelat musikstycke utan att påtala det.
Visserligen blir man förvånad över att t.ex radiokanaler ibland komprimerar utsänd musik utan att påpeka detta. Undra hur det skulle hanteras i domstol då det inte är en teknisk begränsning.
Teknisk begränsningar, t.ex brusnivå eller frekvensomfång är nog oantastligt då man t.ex inte kan kräva att olika media skall vara lika/optimala.

Bästa "beviset" för att ljud inte medvetet manipuleras är nog rimligt seriösa mätningar. Det är ytterligt svårt att dölja någon som helst manipulation med rak tonkurva och låg distorsion om den digitala delen är "bit-identisk".

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15188
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: LTS är lustiga…

Inläggav Harryup » 2022-01-07 17:30

Så varför gör man då inte en test som visar vad folk verkligen hör utan att man alltid måste komplicera testen och inför nya felkällor? Våra mjukvaruingenjörer skulle aldrig komma på tanken. Där gäller att alla tester skall göras enligt intended use för att kunna vara repeterbara på det sätt som användaren använder. För detta är ju inte utvecklingsarbete utan analys av om återgivningen är lika och filerna är lika, men det vi får veta är ju att om man gör på detta viset så är återgivningen och filerna lika.

Föregående

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 13 gäster