Harryup skrev:jansch skrev:Harryup skrev:Utan att läsa testen vilket jag heller inte kommer göra i vart fall inte aktivt så för min del så kan testen vara rätt eller fel.
En sak är säker att man testar inte vad andra kan höra. Det rimliga är förstås att man testar genom respektive spelare när man spelar upp för att få med den kedja som lyssnaren använder. Möjligen påverkar uppspelningen även om filerna är identiska, möjligen inte. Tyvärr är det en ganska vanlig metodik ifrån LTS när man gör lyssningstester så gör man det på ett sätt som en vanlig användare inte gör det.
Det gör att oavsett om testen ger ett allmäntgiltligt svar eller inte så är det just för den testprincipen.
/Harry
Hur menar du då? Alltså, menar att identiskt egentligen inte alltid är identiskt?
Vad jag menar är att om jag vill spela upp Tidal så gör jag det men en spelare som finns i en grunka som jag har kunnat köpa över disk. Jag spelar upp det i en av Tidal godkänd spelare som också över tiden förändras iom uppdateringar och uppgraderingar. Lika med Quboz och Spotify. Jag ser det som fullständigt för mig personligen helt ointressant att ladda ner streamade filer, rippa med en icke auktoriserad programvara, sedan spelas det upp på ett sätt som jag inte ens vet om det är tillåtet enligt licenser med en programvara som ingen normalt använder i sin lyssningsmiljö.
Vem kan garantera att resultatet inte har påverkats av processen? Och tänk om det är tvärsom, att faktiskt de olika spelarna ifrån de olika företagen påverkar uppspelningen men den skillnaden har nu tagits bort?Att man väljer att lägga ner massa energi på att inte spela upp musiken på ”rätt sätt” är för mig bara en annan version på att man i F/E-tester aldrig spelar kombinationer av försteg och slutsteg. Kan man höra skillnader på 2 olika kombinationer som inte går att höra skillnader på enskilt? etc.etc.
Så nä, jag ser inte poängen om man vill vara vetenskaplig.
/Harry Up
Oj...
Använder du inte samma dator eller mobil för t.ex Tidal och Spotify?
Eller menar du att du byter DAC för olika streamingtjänster?
Nu spelar det i sig ingen roll på digitala överföringsdelen (alltså bit-identiskt som Belker har mätt).
På den analoga sidan, d v s fr o m att bit:arna har radats upp "på högkant" för analog avläsning i DAC:en kan ju nåt hända. Då kan vi mäta och eventuellt höra vad den analoga tekniken har för brister.
Att man uppgraderar mjukvara är ju vanligt men man manipulerar inte den data som är definierad som ljud, d v s det om ska DA-omvandlas (om man inte ser uppsampling som manipulation). Inte heller protokoll, t.ex USB, då är det inte längre USB.
"Vem kan garantera.......osv."
Ingen kan garantera det. Dock det blir lite av "bevisa att gud inte finns istället för att NN skall bevisa att gud finns"
Jag hoppas att alla streamingtjänstleverantörer inser att man inte medvetet får manipulera t.ex ett inspelat musikstycke utan att påtala det.
Visserligen blir man förvånad över att t.ex radiokanaler ibland komprimerar utsänd musik utan att påpeka detta. Undra hur det skulle hanteras i domstol då det inte är en teknisk begränsning.
Teknisk begränsningar, t.ex brusnivå eller frekvensomfång är nog oantastligt då man t.ex inte kan kräva att olika media skall vara lika/optimala.
Bästa "beviset" för att ljud inte medvetet manipuleras är nog rimligt seriösa mätningar. Det är ytterligt svårt att dölja någon som helst manipulation med rak tonkurva och låg distorsion om den digitala delen är "bit-identisk".