Lyssningsintryck efter bi-ampning

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
eljulio
 
Inlägg: 3386
Blev medlem: 2011-11-04
Ort: Kalmar

Re: Lyssningsintryck efter bi-ampning

Inläggav eljulio » 2022-01-06 18:40

Belker skrev:Hörrödu! ”Människan” försökte hjälpa dig, men det verkar du för okunnig för att fatta! Skillnad i ”upplösning” kan mycket väl härröra från ändrad frekvensgång.


Kan förstå din reaktion... för mig var det uppenbart att du ville hjälpa till.

Användarvisningsbild
heliac
 
Inlägg: 740
Blev medlem: 2009-09-04

Re: Lyssningsintryck efter bi-ampning

Inläggav heliac » 2022-01-06 19:33

Harryup skrev:Personligen anser jag att det är gigantiska skillnader mellan olika filterinställningar och att slutsteg i jämförelse bara skiljer sig en aning åt.
Om BSS kostar en massa pengar så kan du ju kanske fundera på varför. Att förstärka linjärt är ju en sak men att justera signalen on the fly i en massa olinjära avseenden och att hinna med detta är en grannlaga uppgift för en processorsvag apparat. Hade själv tidigare JBL filter men övergav dessa för BSS och senare övergav dessa för Wavelet. Har testat en del slutsteg och filter och deras injusteringar är på en helt annan nivå av ljudpåverkan. Anser inte att man kan jämföra slutsteg och/eller högtalare om filtret inte är optimerat för man har ingen aning om vad man lyssnar på.


Tackar för info. Wavelet känner jag inte till, kanske något att kolla efter. Med hjälp av din info samt ett par hintar jag fått från annat håll så står det ganska klart dbx:en inte platsar i den här setupen. Därför hade det oxå bara varit tidspill att börja jobba med filterinställningar i den.

Nu var det ju inte riktigt så att jag satt och jämförde slutsteg. Testade även att biampa utan aktiv delning och lät 275 driva överdelen, samt testade att köra hela lådan på 275 enbart... och det jag kom fram till bekräftas ju faktiskt av en annan i tråden oxå.

Så hur hade det hjälpt mig i jakten på vilken enhet som sinkade upplösningen att börja mäta upp frekvensgång...självklart är det ett steg som måste tas. Men som jag skrev innan, jag vill ha dom hårda bitarna på plats först. Du har ju just hjälpt mig att sortera bort ytterligare en.. Kan du tipsa om nån modell av Wavelet?

Användarvisningsbild
heliac
 
Inlägg: 740
Blev medlem: 2009-09-04

Re: Lyssningsintryck efter bi-ampning

Inläggav heliac » 2022-01-06 19:35

eljulio skrev:
Belker skrev:Hörrödu! ”Människan” försökte hjälpa dig, men det verkar du för okunnig för att fatta! Skillnad i ”upplösning” kan mycket väl härröra från ändrad frekvensgång.


Kan förstå din reaktion... för mig var det uppenbart att du ville hjälpa till.

Absolut..men när jag inte tyckte att det var svaret på vad jag frågade om kunde ju vederbörande inte ta det.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15188
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Lyssningsintryck efter bi-ampning

Inläggav Harryup » 2022-01-06 19:39

Wavelet finns bara i en modell ifrån Böhmer Audio i Lund. Den är extremt flexible.
Ja, om du körde biampat med inbyggda filter så är det bästa testen du kan göra i detta läge.
Lycka till.

Användarvisningsbild
heliac
 
Inlägg: 740
Blev medlem: 2009-09-04

Re: Lyssningsintryck efter bi-ampning

Inläggav heliac » 2022-01-06 19:43

Den här?

268108E6-2B46-4E8F-B616-44A92C43F514.png
268108E6-2B46-4E8F-B616-44A92C43F514.png (1.58 MiB) Visad 815 gånger

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15188
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Lyssningsintryck efter bi-ampning

Inläggav Harryup » 2022-01-07 12:18

Jajamänsan

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22710
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Lyssningsintryck efter bi-ampning

Inläggav RogerGustavsson » 2022-01-07 12:55

Var finns den där Böhmer Audio Wavelet att köpa? Data är ju inte helt på aktuell nivå för digitaldelen, max 96 kHz. Inte för att jag skulle bry mig men andra ska prompt ha 384 kHz verkar det som.

Användarvisningsbild
BellsnWhistles
 
Inlägg: 1070
Blev medlem: 2007-01-14
Ort: Stockholm

Re: Lyssningsintryck efter bi-ampning

Inläggav BellsnWhistles » 2022-01-07 13:03

RogerGustavsson skrev:Var finns den där Böhmer Audio Wavelet att köpa? Data är ju inte helt på aktuell nivå för digitaldelen, max 96 kHz. Inte för att jag skulle bry mig men andra ska prompt ha 384 kHz verkar det som.

https://audioconcept.se/produkt/legacy-audio-wavelet/
Inte gratis, men bortsett från det helt klart ett alternativ till miniDSP SHD, ett alternativ som jag helt missade när jag var på jakt efter dylik maskin för något/några år sedan.
Loud is beautiful… if it's clean (Cerwin-Vega in the seventies)

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15188
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Lyssningsintryck efter bi-ampning

Inläggav Harryup » 2022-01-07 13:15

RogerGustavsson skrev:Var finns den där Böhmer Audio Wavelet att köpa? Data är ju inte helt på aktuell nivå för digitaldelen, max 96 kHz. Inte för att jag skulle bry mig men andra ska prompt ha 384 kHz verkar det som.


Den är ju som modell inte splitter ny, men å andra sidan så vet jag att man är noga med vad och hur man bygger den så skulle hålla det för troligt att man nog undersökt möjliga förbättringar om det är en sådan. Problemet med alla sådana här apparater är att det är inte enkelt att göra en Mk. II då hastigheterna och informationsmängden skall öka. En hel del som får börja med att byta moderkortet till något nytt och så blir allt nytt.

Användarvisningsbild
pLudio
 
Inlägg: 2399
Blev medlem: 2003-06-17
Ort: Stockholm

Re: Lyssningsintryck efter bi-ampning

Inläggav pLudio » 2022-01-07 13:37

https://danvillesignal.com/dspnexus-dsp-audio-processor är ett annat alternativ. Ingen skönhet i racket.
Caveat auditor. If bass was "faster" it would be "treble."

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15188
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Lyssningsintryck efter bi-ampning

Inläggav Harryup » 2022-01-07 17:46

Kan det ju vara, finns en hel del modeller på marknaden. Det dom har gemensamt är ju att dom låter inte bättre än så som dom är inställda.
Waveleten är försteget som används av Legacy bl.a. i den modell av aktiva högtalare som blev valda till årets system i Absolute Sounds för ett par år sedan.

Föregående

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: HerrD, Neanderthal och 24 gäster