Moderator: Redaktörer
RogerGustavsson skrev:Kan man verkligen vara säker på att ursprungsfilen inte bara är uppblåst version till DSD? Hur länge har det hållits på med DSD i inspelningsledet ända fram till mastern?
RogerGustavsson skrev:Kan man verkligen vara säker på att ursprungsfilen inte bara är uppblåst version till DSD? Hur länge har det hållits på med DSD i inspelningsledet ända fram till mastern?
goat76 skrev:Jag svarade nej på frågan, men då har jag endast lyssnat på ett ynka DSD-spår vilket var låten ”This Town”. Jag vill därmed lämna öppet för att jag kanske ändrar mig om jag lyssnar på fler låtar i formatet.
goat76 skrev:RogerGustavsson skrev:Kan man verkligen vara säker på att ursprungsfilen inte bara är uppblåst version till DSD? Hur länge har det hållits på med DSD i inspelningsledet ända fram till mastern?
Jag tror inte det är många studios med utrustning för inspelning i DSD-format, inte ens de vanligaste studioprogrammen hanterar formatet.
hifikg skrev:goat76 skrev:Jag svarade nej på frågan, men då har jag endast lyssnat på ett ynka DSD-spår vilket var låten ”This Town”. Jag vill därmed lämna öppet för att jag kanske ändrar mig om jag lyssnar på fler låtar i formatet.
Okej, vad jämförde du med? Just den skivan har jag bara i DSD, men jag har konverterat ner den till 24/88 och 24/192 utan att förlora alltför mycket kvalitet, så klart, men någon original 16/44 har jag inte.
RogerGustavsson skrev:Även om SACD är DSD, vad säger det om ursprungsfilernas storlek? Kunde de hanteras av äldre inspelningsutrustningar överhuvudtaget? Jag kan inte det tekniska men här finns en diskussion från gångna tider med bl.a. Ingvar Öhman, https://sound-au.com/cd-sacd-dvda.htm
goat76 skrev:hifikg skrev:goat76 skrev:Jag svarade nej på frågan, men då har jag endast lyssnat på ett ynka DSD-spår vilket var låten ”This Town”. Jag vill därmed lämna öppet för att jag kanske ändrar mig om jag lyssnar på fler låtar i formatet.
Okej, vad jämförde du med? Just den skivan har jag bara i DSD, men jag har konverterat ner den till 24/88 och 24/192 utan att förlora alltför mycket kvalitet, så klart, men någon original 16/44 har jag inte.
Jämförde med Qobuz 24/96. Skivan är så pass ny så jag förutsätter att det rör sig om samma master.
RogerGustavsson skrev:Även om SACD är DSD, vad säger det om ursprungsfilernas storlek? Kunde de hanteras av äldre inspelningsutrustningar överhuvudtaget? Jag kan inte det tekniska men här finns en diskussion från gångna tider med bl.a. Ingvar Öhman, https://sound-au.com/cd-sacd-dvda.htm
RogerGustavsson skrev:Har man verkligen fått originalbanden med Jazz på Stampen för att göra dessa utgivningar eller är det masterbandskopior? Det finns säkert en uppsjö med ändringar som kan göras på vägen? Jan-Eric Persson/Opus 3 har väl inte hymlat med att gjort ingrepp/ändringar inför utgivning på SACD. Tror jag har en artikel sparad.
hifikg skrev:goat76 skrev:hifikg skrev:
Okej, vad jämförde du med? Just den skivan har jag bara i DSD, men jag har konverterat ner den till 24/88 och 24/192 utan att förlora alltför mycket kvalitet, så klart, men någon original 16/44 har jag inte.
Jämförde med Qobuz 24/96. Skivan är så pass ny så jag förutsätter att det rör sig om samma master.
Det är det säkert och skillnaden är säkert svår att förnimma. Det är en välgjord produktion med hyfsat hög DR. Kamraterna på senaste battlet i Sthlm höll på att somna eller sparka bakut, det e ju mässjazz för bövelen
hifikg skrev:goat76 skrev:RogerGustavsson skrev:Kan man verkligen vara säker på att ursprungsfilen inte bara är uppblåst version till DSD? Hur länge har det hållits på med DSD i inspelningsledet ända fram till mastern?
Jag tror inte det är många studios med utrustning för inspelning i DSD-format, inte ens de vanligaste studioprogrammen hanterar formatet.
Hittade det här. I sista stycket framgår att det är vanligt att "fuska", men med tanke på att DSD, Direct Stream Digital, flyter igenom utrustningen med mindre påverkan än PCM signaler så kanske det finns en vinst där? Notera ? för jag vet verkligen inte. Här får någon upplyst gärna förklara. Gärna på ett begripligt sätt.
sprudel skrev:Jag har Jazz på Stampen från Native DSD och det var väldigt realistiskt med alla ljud i lokalen via Oppo 105. Jag kunde inte skicka till en separat dac utan vbfade analogt till försteget. Oppons dac gjorde alltså omvandlingen. Efter Oppon har jag aldrig upplevt samma realism på DSD.
Qutest fixar det inte i alla fall. Andra utgåvor i DSD upplevdes som lite mjukare utan att förlora i precision, andra var sämre i DSD.
Bryr mig numera inte särskilt om DSD, det låter grymt bra från de flesta format om inspelningen är bra.
hifikg skrev:Det jag TROR, baserat på vad jag läst, är att DSD-filen kräver mindre bearbetning av min dator och DAC för att omvandlas till analog och därmed löper mindre risk att påverkas av prylarna före den analoga delen av ljudkedjan.
sprudel skrev:Jag har Jazz på Stampen från Native DSD och det var väldigt realistiskt med alla ljud i lokalen via Oppo 105. Jag kunde inte skicka till en separat dac utan vbfade analogt till försteget. Oppons dac gjorde alltså omvandlingen. Efter Oppon har jag aldrig upplevt samma realism på DSD.
Qutest fixar det inte i alla fall. Andra utgåvor i DSD upplevdes som lite mjukare utan att förlora i precision, andra var sämre i DSD.
Bryr mig numera inte särskilt om DSD, det låter grymt bra från de flesta format om inspelningen är bra.
jansch skrev:hifikg skrev:Det jag TROR, baserat på vad jag läst, är att DSD-filen kräver mindre bearbetning av min dator och DAC för att omvandlas till analog och därmed löper mindre risk att påverkas av prylarna före den analoga delen av ljudkedjan.
Datorn kan vi nog glömma.
Fram till steget i processen där omvandling sker, alltså i DAC:en, är alla bit:s lika. Dom är helt enkelt totalt könlösa förutom statusen "1" eller "0". Datorn har "ingen aning om" vilken information bits:en bär på, den lagrar, administrerar och skyfflar bit:s enligt instruktion.
Detta gäller om man inte medvetet har en applikation som ska manipulera filen.
Att sedan datorn internt ev. t.ex tillfälligt komprimerar filer "lossless" är helt oitressant i sammahanget, både vid musikyssning och vid banktransaktioner eller något annat.
T.ex Bits:en "01000001" kan tolkas som "A" för en skärmapplikation eller "amplitudnivå 65" för en DA-omvandlare eller som en godkänd eller icke godkänd "CRC check" för saldot som skall visas på skärmen när du betalar räkningar osv.
Det är viktigt att skilja på digitala världen och den verkliga analoga världen. Gränsen går mitt i DA-omvandlaren.
Att man ofta t.ex läser att DSD DA-omvandling är enkel då det bara är ett högpassfilter är fel. Pulstid/bredd är tid och ingår då i den analoga sidan /delen.
Strmbrg skrev:Jag vet inte om jag hör skillnad på dessa två. Sannolikt beror det på att jag inte har undersökt saken.
Däremot hör jag skillnad på de olika uppsamplingsnivåerna som jag kan skifta mellan i min digitalapparatur.
Nu är inte skillnadshörandet i sig något som intresserar just undertecknad särskilt mycket. Ty, man kan ju lyssna efter skillnader och höra skillnader utan att något av alternativen var särskilt bra.
Därför bryr jag mig bara om skillnader som innebär en påtaglig förbättring.
Skillnader som bara innebär ytterligare en skillnad är inte intressanta, och skulle bara ta mitt fokus från påtagliga förbättringar avseende musiklyssnandet.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 17 gäster