hifikg skrev:RogerGustavsson skrev:Har man verkligen fått originalbanden med Jazz på Stampen för att göra dessa utgivningar eller är det masterbandskopior? Det finns säkert en uppsjö med ändringar som kan göras på vägen? Jan-Eric Persson/Opus 3 har väl inte hymlat med att gjort ingrepp/ändringar inför utgivning på SACD. Tror jag har en artikel sparad.
Den vore kul att läsa. Om jag fattat rätt så lär det finnas alternativa inspelningar av de olika låtarna de lirade, men än har jag aldrig hört Lady Be Good utan "Berra". Kanske lirade man den låten en enda kväll?
Det användes två Nagra IV-S och då misstänker jag att de knappast fått låna originalbanden. Finns beskrivet här, http://user.faktiskt.io/RogerGustavsson/stampen.jpg
Samma gubbe som finns i ett citat ovan skriver så här om det är DSD hela vägen i produktionsledet (kanske har detta ändrats på senare tid?):
Most systems that claim DSD compatibility actually transcode the DSD audio to high-resolution PCM (24/96 or 24/192, for example), do all the signal processing at that resolution, and then transcode the result back to DSD. To be honest, this is a very practical way to work, and the easiest way to maintain the kind of workflow and processing facilities that we are all used to in music production.
Some DAWs already have suitable DSD transcoding facilities, and Korg offer their own ‘AudioGate’ software that can transcode stereo DSD files to various multi-bit PCM formats (http://www.korg.com/downloads/pdf/Audio ... _Guide.pdf). There is also some crude editing capability, allowing DSD files to be divided or combined — so basic ‘top and tailing’ or straight cut-editing is possible — and gain can be adjusted over a +/- 24dB range, and automated fade-ins and fade-outs implemented.